Hayrus
Well-known member
De verloning in uw functie als leraar, zal inderdaad conform zijn als je alles op een hoopt smijt (al blijft dit een héél moeilijke vergelijking, tel je de uren op zondagavond bijvoorbeeld aan 150%...?).Ik zie dat nu niet echt vaak terugkomen als een mening in de discussie omtrent het onderwijs? Algemeen lijkt me, opnieuw, de verloning eigenlijk gewoon ok tot goed? Dat is dan ook waarom dat artikel zo'n draak is, het lijkt alsof er iets nieuw werd ontdekt, terwijl volgens mij weinig leerkrachten het onderwijs verlaten, of potentiële leerkrachten er niet aan beginnen, wegens enkel de verloning. Natuurlijk speelt het wel een rol als de afweging gebeurt tussen het onderwijs of een beter loon én minder de pispaal zijn van de maatschappij.
Ik vind spreken over een roeping altijd wat gevaarlijk. Zoals bij elke job moet je ervoor geschikt zijn, en er zijn waarschijnlijk wat meer of zeldzamere talenten nodig om een klas van 25 kinderen/tieners mee te hebben dan Teams meetings te volgen terwijl je aan je bureau zit, ja. Maar "roeping" wordt vaak ook gebruikt als een soort excuus omdat de job helemaal niet zo geweldig of gewild is en je er rationeel gezien beter niet aan begint.
Authoriteit hebben zal ook wel moeilijker zijn dan vroeger, toen "de meester" waarschijnlijk gewoon slimmer was + er algemeen vaker kritiekloos werd geluisterd naar mensen in bepaalde functies. Je leest dat ook hier op het forum, waar er bovengemiddeld veel mensen hooggeschoold zijn en goed verdienen: een soort dédain voor die simpele leerkracht, die uiteindelijk ook maar diploma X of Y heeft en het zeker niet beter zal weten. Dat had je "in onze tijd", en daarvoor, veel minder natuurlijk.
Maar iedereen met een beetje ambitie zit gewoonweg vast in één loonschaal. Dus ik zou het anders verwoorden: verloning op zichzelf is waarschijnlijk bij minder mensen de enige drijfveer om het onderwijs te verlaten, maar het gebrek om bij goede prestaties te groeien en daardoor zelf naar een hoger loonpakket over te stappen, kan dat wel zijn. Niemand met een beetje ambitie kan het lang volhouden in het onderwijs. Jij mag de beste lessen ooit geven, terwijl de pipo in de klas naast u 50 minuten lang filmpjes toont op YouTube. Op het einde van de maand verdien je evenveel, en volgend jaar krijg je allebei uw opslag. Dat is onder andere mijn drijfveer geweest om weg te gaan. En het is zeer jammer voor de school, de leerlingen en de maatschappij, dat het de goede zijn die vertrekken, en de pipo's die blijven.
.