Ik zou denken dat "de leerkrachten" dat niet echt zelf veroorzaken, maar het dan vooral ligt aan evaluatieprocedures die niet zo goed werken/afwezig zijn, en natuurlijk vastbenoemd=zetel. Dat is denk ik op al die jaren niet veranderd? Ik heb ook les gehad van slappe vodden zonder autoriteit, maar de omkadering maakte dat niet zo'n probleem. Wij waren brave ASO-kindjes en als het te gortig werd waren er anderen waar we wel schrik van hadden.De leerkrachten hebben het zelf ook een deel veroorzaakt.
Ik was recent nog aan het praten met stiefdochter van een kameraad van mij die naar dezelfde middelbare school ging en dus les krijgt van leerkrachten waar ik nog les van gekregen hebt.
Ik vroeg: Zit X daar nog (want die leerkracht was maar in zijn 30 was in mijne tijd. Die was een slappe vod die nul de botten autoriteit had. Die twee lesuren dat hij gaf was complete chaos.)
25 jaar later geeft die aan haar les. Nog altijd een slappe vod die nul de botten autoriteiten heeft.
Die zit daar dus waarschijnlijk al 25 jaar lang op dezelfde school zijn job niet goed te doen.Collega's zeggen niets, geen evaluaties,... Laat die maar aanmodderen.
Ja, dan moet je niet verbaasd zijn dat velen de job van leerkracht niet hoog waarderen als de schoolorganisatie zelf het ook niet hoog waardeert.
Natuurlijk is de kwaliteit van de instroom niet verbeterd, vroeger was het onderwijs prestigieus. Mijn beste leerkracht wiskunde was een vakidioot die licentiaat was in de wiskunde en dat zowat ademde. Hoeveel masters in de wiskunde zouden nu het onderwijs nog willen vervoegen? Uiteindelijk wordt dat ook een sector die minder en minder de eerste keuze is van mensen.
Laatst bewerkt:
Collega's zeggen niets, geen evaluaties,... Laat die maar aanmodderen.
. Volledig onderwijs over dezelfde kam scheren / pedagogisch studiedagen zijn geen vakantiedagen in tegenstelling tot de leerlingen/...