Het onderwijs

De leerkrachten hebben het zelf ook een deel veroorzaakt.

Ik was recent nog aan het praten met stiefdochter van een kameraad van mij die naar dezelfde middelbare school ging en dus les krijgt van leerkrachten waar ik nog les van gekregen hebt.

Ik vroeg: Zit X daar nog (want die leerkracht was maar in zijn 30 was in mijne tijd. Die was een slappe vod die nul de botten autoriteit had. Die twee lesuren dat hij gaf was complete chaos.)

25 jaar later geeft die aan haar les. Nog altijd een slappe vod die nul de botten autoriteiten heeft.

Die zit daar dus waarschijnlijk al 25 jaar lang op dezelfde school zijn job niet goed te doen. :p Collega's zeggen niets, geen evaluaties,... Laat die maar aanmodderen.

Ja, dan moet je niet verbaasd zijn dat velen de job van leerkracht niet hoog waarderen als de schoolorganisatie zelf het ook niet hoog waardeert.
Ik zou denken dat "de leerkrachten" dat niet echt zelf veroorzaken, maar het dan vooral ligt aan evaluatieprocedures die niet zo goed werken/afwezig zijn, en natuurlijk vastbenoemd=zetel. Dat is denk ik op al die jaren niet veranderd? Ik heb ook les gehad van slappe vodden zonder autoriteit, maar de omkadering maakte dat niet zo'n probleem. Wij waren brave ASO-kindjes en als het te gortig werd waren er anderen waar we wel schrik van hadden.

Natuurlijk is de kwaliteit van de instroom niet verbeterd, vroeger was het onderwijs prestigieus. Mijn beste leerkracht wiskunde was een vakidioot die licentiaat was in de wiskunde en dat zowat ademde. Hoeveel masters in de wiskunde zouden nu het onderwijs nog willen vervoegen? Uiteindelijk wordt dat ook een sector die minder en minder de eerste keuze is van mensen.

Laatst bewerkt:
Als er dan toch moet gezocht worden naar de "essentie" van dat fameuze rapport denk ik dat het in de eerste plaats is dat leerkrachten genieten van een conforme verloning - hier en daar een uitzondering heb je toch, die heb je elders ook.

Qua randvoorwaarden en ergernissen is het ook niet zo dat deze elders niet bestaan, of je nu bij overheid, een KMO of een multinational werkt - administratie heeft de laatste jaren een hoge vlucht genomen, niettegenstaande IT dit net ging verlichten - ergens onderweg is het dus grandioos verkeerd gelopen.

Oppervlakkig gekeken zou een mens geneigd zijn te besluiten dat heel het zorg en ondersteuningsbeleid in het onderwijs in het algemeen beter kan afgevoerd worden gezien de problemen niet afnemen maar toenemen - hoe meer psychologen hoe meer patiënten, is dat omdat ze zichtbaar worden of is dat omdat men ze wil zien? Menig wat meer actief kind uit mijn jeugd dat vandaag met zekerheid x aantal spreekwoordelijke stempels zou krijgen blijkt 30 jaar later gewoon perfect normaal te functioneren hoor - zonder specifieke hulp. Of we dat mogen veralgemenen - wellicht niet, maar er mag wel eens kritisch gekeken worden of de evolutie nog in verhouding staat tot de problematiek en het takenpakket.

Analoog aan jullie interpretatie vergeten jullie trouwens nog te vermelden dat er maar 20 uren worden gewerkt en dat het onderwijs de enige plaats ter wereld is waar een uur 50 minuten heeft. Als ik eens even snel reken:
  • 5 dagen krokus
  • 10 dagen Pasen
  • 40 dagen zomer
  • 5 dagen herfst
  • 10 dagen kerst
  • 2 pedagogische studiedagen
  • pakt nog 6 feestdagen
  • nog 5 dagen examens
  • dat zijn 83 dagen, blijven er 365-104-83 = 178 dagen waarvan er 20/38*178 = 94 dagen effectief werken
  • Als we dat dan in rekening brengen zijn leerkrachten gemiddeld 234% overbetaald t.o.v. de privé sector. En dan vergeet ik nog de 50 minuten in rekening te brengen.

Je hele betoog toont net aan dat je een buitenstaander bent 😅

En je bevestigd ook mijn eerdere punt leerkrachten moeten zich altijd zo veel meer verdedigen tov andere beroepen.

Ondanks dat groot deel van de wereld jaloers is blijkbaar , zijn er veel tekort.

Evaluaties zijn doorgaans niet per sé afwezig, maar eerder een hele HR-werking... De evaluaties worden, als ze er zijn, vaak afgenomen door de directie die dit met helemaal niemand moet bespreken, die dit ook gewoon naar eigen goesting kan doen. Alleenheerschappij binnen de schoolmuren.

Ik heb ergens nog een oude evaluatie liggen van een directrice die mij een "onvoldoende" had gegeven omdat ik letterlijk de spullen van de vaste leerkracht niet van de muren had gehaald, en mij het klaslokaal niet eigen had gemaakt. De les was wel prima. Dat stond er allemaal letterlijk.
Maar die man verlengde zijn ziekte met telkens een maand of zo, dan doe je dat ook gewoon niet. Maar ze had iets tegen hem, en dan dus ook tegen mij omdat ik me niet liet meetrekken in haar grudge. Hij heeft zich nadien laten overplaatsen en zij is een jaar later ontslagen.

In het basisonderwijs is 24 uur een voltijds job. Maar in de praktijk zie ik mijn vrouw veel meer uren doen, soms dubbel zoveel en meer dan haar zus die als leidend projectingenieur bij J&J werkt. Haar krokusvakantie begon dit jaar op de tweede zondagnamiddag, vlak voor ze terug moest gaan werken. Ze ook ook foert hebben gezegd, maar dat komt als een boemerang terug.

In het basisonderwijs is 24 uur een voltijds job. Maar in de praktijk zie ik mijn vrouw veel meer uren doen, soms dubbel zoveel en meer dan haar zus die als leidend projectingenieur bij J&J werkt. Haar krokusvakantie begon dit jaar op de tweede zondagnamiddag, vlak voor ze terug moest gaan werken. Ze ook ook foert hebben gezegd, maar dat komt als een boemerang terug.

Is het niet zo dat misverstanden ontstaan, ik geloof dat een standaard werkweek in het onderwijs gemiddeld 36 uur omvat niet?

Welk deel bedoel je dan, hopelijk niet het laatste dat overduidelijk wat aangedikt is?

Veel aangedikt of niet , je hebt het toch maar weer getypt en er staan wat fouten in ook nog eens 😉. Volledig onderwijs over dezelfde kam scheren / pedagogisch studiedagen zijn geen vakantiedagen in tegenstelling tot de leerlingen/...

Ik heb een multinational trouwens nog nooit zien schooien achter een perforator of een spaghettinamiddag moeten organiseren zodoende dat de kantineruimte met dat geld wat kan worden opgedaan ..

Veel aangedikt of niet , je hebt het toch maar weer getypt en er staan wat fouten in ook nog eens 😉. Volledig onderwijs over dezelfde kam scheren / pedagogisch studiedagen zijn geen vakantiedagen in tegenstelling tot de leerlingen/...

Ik heb een multinational trouwens nog nooit zien schooien achter een perforator of een spaghettinamiddag moeten organiseren zodoende dat de kantineruimte met dat geld wat kan worden opgedaan ..
Twas te denken, ik had het moeten weten natuurlijk, maar wacht, ik wist het.

Nee, das waar, daar smijten ze nummer 223 tot 310 buiten en verhuizen ze de boekhouding naar Polen als de resultaten niet goed zijn. Edit, voor de duidelijkheid, en om geen misverstanden te hebben - tis niet de bedoeling dat systeem in het onderwijs los te laten.

Laatst bewerkt:
Twas te denken, ik had het moeten weten natuurlijk, maar wacht, ik wist het.

Nee, das waar, daar smijten ze nummer 223 tot 310 buiten en verhuizen ze de boekhouding naar Polen als de resultaten niet goed zijn. Edit, voor de duidelijkheid, en om geen misverstanden te hebben - tis niet de bedoeling dat systeem in het onderwijs los te laten.

Dat buitensmijten en verhuizen ligt imo aan het beleid (te dure arbeidskosten voor de werkgever ).

Laatst bewerkt:
Is het niet zo dat misverstanden ontstaan, ik geloof dat een standaard werkweek in het onderwijs gemiddeld 36 uur omvat niet?
Je mag de uren effectief voor de klas gewoon verdubbelen hoor. Dat is doorgaans de vuistregel.
Dat van die uren is enkele jaren geleden al onderzocht. Ik heb daar toen aan deelgenomen. Conclusie was dat leerkrachten gemiddeld op jaarbasis gewoon een 40-urenweek hadden.

Dat van die uren is enkele jaren geleden al onderzocht. Ik heb daar toen aan deelgenomen. Conclusie was dat leerkrachten gemiddeld op jaarbasis gewoon een 40-urenweek hadden.
En op welke jaarbasis is dat? 365? Kom je wel wat bedrogen uit doorheen het jaar met je uren als je de "vakantie" in acht neemt.

Mijn mening is dat het statuut er is, openbaar en kenbaar voor iedereen. En toch zijn het altijd die er niet voor kiezen die trullen en kullen dat ze zoveel verlof hebben. Maak de overstap dan? Maar dat valt meestal in dovemansoren.

Het is precies zo van: als we maar vaak genoeg zeggen dat leerkrachten malcontent zijn over hun loon, gaan de mensen het misschien geloven.

Ik ken geen enkele leerkracht die vindt dat ze te weinig verdienen. Ken er wel veel...

Ken ook wat leerkrachten (weliswaar allemaal met een master), en heb er idd ook nog nooit horen zagen over hun loon. Ik hoor ze enkel zagen over hoe hard ze wel niet moeten werken. Dat zijn altijd binnenpret-momentjes als je dat hoort ergens midden augustus tijdens hun 6e week verlof. :oi22:

Maar bon, ze mogen het hebben. Nog voor geen geld voor de wereld zouden ik & mijn geduld van een walnoot voor een klas pubers willen en mogen staan.

En op welke jaarbasis is dat? 365? Kom je wel wat bedrogen uit doorheen het jaar met je uren als je de "vakantie" in acht neemt.

Mijn mening is dat het statuut er is, openbaar en kenbaar voor iedereen. En toch zijn het altijd die er niet voor kiezen die trullen en kullen dat ze zoveel verlof hebben. Maak de overstap dan? Maar dat valt meestal in dovemansoren.
Inderdaad volledig kalenderjaar: https://www.vlaanderen.be/onderwijs...s-en-secundair-onderwijs#onderzoeksresultaten

Van de +- 10 universitairen die ik het onderwijs heb weten instappen staan er na meer dan 15 jaar nu nog welgeteld 2 in het onderwijs. En dat zijn dan universitairen met een niet-STEM diploma (je weet wel, die die in de privé zogezegd niet gewild en niet goed betaald zijn).

Ken niet van iedereen de beweegredenen maar het vaakst gehoord dat voor wie snel is afgehaakt het meestal de onzekerheid was (in augustus nog niet weten of je weer op school X terechtkan in september en voor hoe veel uur), en wie langer heeft aangeklampt uiteindelijk alle shit die meekomt naast het lesgeven beu is geworden.

Mijn vrouw had twee ouders in het onderwijs en die mocht alles doen wat ze wou behalve leerkracht worden. Mijn moeder was ambtenaar en ik mocht alles worden wat ik wou behalve ambtenaar. Er zaten er toch heel wat met spijt over hun beroepskeuze bij die generatie…

Self-reported data moet natuurlijk wel met een korreltje zout worden genomen. Ik vermoed dat de minder gemotiveerden en/of degene met een bijberoep hier niet aan hebben deelgenomen.

Het onderwijs mag zichzelf ook niet onderschatten hé - het gros van de mensen is gewoon niet geschikt om in het onderwijs te staan, vraag aan iedereen wie zijn beste of slechtste leerkracht was en je gaat altijd een antwoord krijgen van iedereen - wat wil dat dan zeggen?

Neem een lastige klas van 25 leerlingen, neem vervolgens 25 leerkrachten die lesgeven aan deze groep en analyseer dan het gedrag van de klas, mijn hoofd op de kapblok als daar geen wereld van verschil merkbaar is tussen de verschillende leerkrachten.

We moeten een kat ook een kat noemen en er geen doekjes om winden, de vakanties zijn niet 100% vakantie maar blijven nog steeds een aantrekkelijk aspect van de job. Maar onderwijs mag niet om verlof draaien, in de eerste plaats moet je gewoon talent hebben en bekwaam zijn als leerkracht, das lang niet iedereen gegeven - en dat is volgens mij al een grote factor waar er velen afhaken - dat is ook een stukje zelfkennis. En dan is er nog de horror perceptie op elk vlak:
  • Veel werkuren
  • Veel werk in de vakanties
  • Slechte uurroosters, strijd om voltijdse job, strijd om vaste benoeming, privileges oude garde, constante onzekerheid
  • Elke ouder heeft constant klachten, elke dag mails en telefoons
  • Administratie administratie administratie
  • Geen budget voor toebehoren
  • +50% spreekt geen Nederlands
  • Geen respect van leerlingen noch ouders noch maatschappij - je mag al blij zijn om zonder slagen of messteken de dag door te komen
  • er zijn geen normale leerlingen meer, enkel nog kleine en grote varkens, leerlingen met concentratie en andere stoornissen, ...
  • ... De lijst is eindeloos terwijl er ook best wat mensen zijn die gewoon al fluitend leerkracht worden en blijven tot hun pensioen.
Alles samen zou je haast elke kandidaat moeten laten opnemen omdat hij iets mankeert in zijn bovenkamer door te kiezen voor het onderwijs. Maar een stimulans om mensen aan te trekken is dat niet. Gisteren in de ochtend hoorde ik op de radio dat onderwijs de grootste groep is waar 65 plussers flexi jobs doen, er is dus bij bepaalde groepen toch nog een vorm van aantrekking aanwezig is in het onderwijs.

Net zoals dat riedeltje van vakantie/statuut is ook dat van "maak de overstap dan" ook maar zever hé, je kan het ook omdraaien - wie denk dat iedereen in de privé, en ik neem één van de betere cases, met een technisch master diploma na 25 jaar altijd gaat werken aan een hoger loon dan 7000 € bruto in combinatie met een stress en administratievrij leven, een groepsverzekering waar menig lerarenpensioen bij verbleekt en een X5 als bedrijfswagen - die zou wel eens serieus ontgoocheld kunnen terugkeren.

Neem een lastige klas van 25 leerlingen, neem vervolgens 25 leerkrachten die lesgeven aan deze groep en analyseer dan het gedrag van de klas, mijn hoofd op de kapblok als daar geen wereld van verschil merkbaar is tussen de verschillende leerkrachten.

Zeker. Meer nog dan veel andere beroepen moet je het onderwijs toch echt als een soort roeping beschouwing met de wil om anderen iets bij te leren op een zo goed mogelijke manier.

Dat is dan ook direct het onderscheid tussen een goede en minder goede of ronduit slechte leraar. Het respect dat vroeger stamde uit een vorm van angst (uiteraard niet ok) heeft nu soms plaatsgemaakt voor ronduit het omgekeerde. Zowel bij leerlingen als ouders. De schoolomgeving (vaak letterlijk waar ze gelegen is) heeft daarop ook een serieuze impact. Mijn vrouw kan gelukkig haar "mannetje" staan en laat zich niet doen door dat jeugdig geweld. Dat dwingt ook vaak respect af maar het moet je wel genegen zijn om te doen.

Net zoals dat riedeltje van vakantie/statuut is ook dat van "maak de overstap dan" ook maar zever hé, je kan het ook omdraaien - wie denk dat iedereen in de privé, en ik neem één van de betere cases, met een technisch master diploma na 25 jaar altijd gaat werken aan een hoger loon dan 7000 € bruto in combinatie met een stress en administratievrij leven, een groepsverzekering waar menig lerarenpensioen bij verbleekt en een X5 als bedrijfswagen - die zou wel eens serieus ontgoocheld kunnen terugkeren.
Ik zie dat nu niet echt vaak terugkomen als een mening in de discussie omtrent het onderwijs? Algemeen lijkt me, opnieuw, de verloning eigenlijk gewoon ok tot goed? Dat is dan ook waarom dat artikel zo'n draak is, het lijkt alsof er iets nieuw werd ontdekt, terwijl volgens mij weinig leerkrachten het onderwijs verlaten, of potentiële leerkrachten er niet aan beginnen, wegens enkel de verloning. Natuurlijk speelt het wel een rol als de afweging gebeurt tussen het onderwijs of een beter loon én minder de pispaal zijn van de maatschappij.

Zeker. Meer nog dan veel andere beroepen moet je het onderwijs toch echt als een soort roeping beschouwing met de wil om anderen iets bij te leren op een zo goed mogelijke manier.

Dat is dan ook direct het onderscheid tussen een goede en minder goede of ronduit slechte leraar. Het respect dat vroeger stamde uit een vorm van angst (uiteraard niet ok) heeft nu soms plaatsgemaakt voor ronduit het omgekeerde. Zowel bij leerlingen als ouders. De schoolomgeving (vaak letterlijk waar ze gelegen is) heeft daarop ook een serieuze impact. Mijn vrouw kan gelukkig haar "mannetje" staan en laat zich niet doen door dat jeugdig geweld. Dat dwingt ook vaak respect af maar het moet je wel genegen zijn om te doen.
Ik vind spreken over een roeping altijd wat gevaarlijk. Zoals bij elke job moet je ervoor geschikt zijn, en er zijn waarschijnlijk wat meer of zeldzamere talenten nodig om een klas van 25 kinderen/tieners mee te hebben dan Teams meetings te volgen terwijl je aan je bureau zit, ja. Maar "roeping" wordt vaak ook gebruikt als een soort excuus omdat de job helemaal niet zo geweldig of gewild is en je er rationeel gezien beter niet aan begint.

Authoriteit hebben zal ook wel moeilijker zijn dan vroeger, toen "de meester" waarschijnlijk gewoon slimmer was + er algemeen vaker kritiekloos werd geluisterd naar mensen in bepaalde functies. Je leest dat ook hier op het forum, waar er bovengemiddeld veel mensen hooggeschoold zijn en goed verdienen: een soort dédain voor die simpele leerkracht, die uiteindelijk ook maar diploma X of Y heeft en het zeker niet beter zal weten. Dat had je "in onze tijd", en daarvoor, veel minder natuurlijk.

Hmm, de lerarenopleiding mag vermoedelijk wel wat beter worden, maar dat ligt ook aan de leerkrachten die daar voor de klas staan natuurlijk. Is al een vicieuze cirkel die tijdje bezig is. Zeker naar secundair onderwijs toe en het toeleggen op 2 specifieke vakken, mag je toch verwachten dat je stuk voor stuk experts op dat vakgebied gaat afleveren.

Terug
Bovenaan