Het transformatieplan van de VRT

coldplayke

Supermoderator
Crowdfunder FE
Besparingen op til bij de vrt:

Met ook meteen kritiek op de besparingen:

Ik ben vooral benieuwd wat ze plan zijn om mee te evolueren met de tijd en de concurrentie met de grote streamingdiensten aan te gaan. Ze zeggen dat ze nieuwe 'multimediale' profielen willen aantrekken, maar heel concreet is de bedoeling daarvan nog niet.

Hebben die in 2015 al eens geen zware besparingsronde doorgevoerd waardoor onder andere Vlaanderen Vakantieland moest verdwijnen?

Hebben die in 2015 al eens geen zware besparingsronde doorgevoerd waardoor onder andere Vlaanderen Vakantieland moest verdwijnen?
Klopt, ja. 7 jaar geleden zijn er redelijk zware besparigen doorgevoerd. Dit gaat wel verder dan besparingen alleen.
Een groot stuk gaat ook over een shift in de manier waarop ze dingen aanpakken. In plaats van automatisch voor het duurdere inhouse te gaan, wordt er veel meer uitbesteed, ook aan freelancers die eerst inhouse zaten. Dat kan ook nog heel interessant worden, want dan speelt concurrentie en de marktwerking veel meer.

Het multimediale profiel is wel iets interessants, vooral omdat ze zijn overgeschakeld naar een ad hoc-samenwerking voor Streamz. Dat leek wel wat hinken op twee gedachten toen, maar misschien broedt er meer.

(En Vlaanderen Vakantieland is wel terug sinds de coronacrisis ;) )

Ik weet nu wel niet of iets zoals Thuis naar een productiehuis gooien echt veel voordelen heeft. Ik snap dat je pakweg een "De Mol" ofzo niet moet laten produceren in house, omdat dat een tijdelijke productie is. Maar met Thuis schat ik toch dat ze minstens een 3-4-tal uur per aflevering bezig zijn en dat héél regelmatig (pakweg 1 week productie voor 2-3 weken uitzending?). ALs je dat goed plant, kan je dat toch ergens inschakelen in de andere vaste programma's die je hebt (stylingsverantwoordelijken bvb ook voor het weer, nieuws, ... etc)?

De rest van het transformatieplan snap ik, maar het verzetten van Thuis lijkt me eerder een simpele besparingsplan op korte termijn, waarbij er vooral gehoopt wordt op minder kosten, iets wat niet evident is voor zaken die je toch (relatief) continu nodig hebt.

Allez, als men in een bedrijf met externe bedrijven werkt, dan probeert men ook een basiscapaciteit te voorzien die je zelf aankan, waar alles inzit wat je regelmatig moet doen en enkel de nodige piekcapaciteit + alles wat je onregelmatig doet, uitbesteden naar anderen.

Ik weet nu wel niet of iets zoals Thuis naar een productiehuis gooien echt veel voordelen heeft. Ik snap dat je pakweg een "De Mol" ofzo niet moet laten produceren in house, omdat dat een tijdelijke productie is. Maar met Thuis schat ik toch dat ze minstens een 3-4-tal uur per aflevering bezig zijn en dat héél regelmatig (pakweg 1 week productie voor 2-3 weken uitzending?). ALs je dat goed plant, kan je dat toch ergens inschakelen in de andere vaste programma's die je hebt (stylingsverantwoordelijken bvb ook voor het weer, nieuws, ... etc)?

De rest van het transformatieplan snap ik, maar het verzetten van Thuis lijkt me eerder een simpele besparingsplan op korte termijn, waarbij er vooral gehoopt wordt op minder kosten, iets wat niet evident is voor zaken die je toch (relatief) continu nodig hebt.

Allez, als men in een bedrijf met externe bedrijven werkt, dan probeert men ook een basiscapaciteit te voorzien die je zelf aankan, waar alles inzit wat je regelmatig moet doen en enkel de nodige piekcapaciteit + alles wat je onregelmatig doet, uitbesteden naar anderen.
Klopt, je kan zo het journaal dan ook gaan uitbesteden op de duur.

Ik hoop in elk geval dat er op de Redactie (zowel radio, tv als site) niet teveel zal geschaafd worden, maar ik vrees ervoor.

Ik hoop ook dat ze VRTnu niet teveel uithollen, ten voordele van Streamz maar daar ook weer lijkt het wishful thinking

Ik hoop ook dat ze VRTnu niet teveel uithollen, ten voordele van Streamz maar daar ook weer lijkt het wishful thinking
Ja, daar mogen we de Vlaamse regering voor bedanken. Zij hebben de VRT wettelijk verplicht om hun content aan Streamz (Telenet/DPG) te leveren tegen een spotprijs. Dubbel betalen dus voor reeksen die reeds met belastingsgeld gefinancierd zijn.

Thuis outsourcen zal ook niet goedkoper worden voor de belastingsbetaler denk ik. Dat productiehuis zal ongetwijfeld van fiscale voordelen kunnen genieten (e.g. Flemish Tax Shelter), iets wat de VRT niet kon.

Zoveelste rondje kapotbesparen van de openbare omroep lijkt me.

Je kan je ook afvragen wat nog het nut is van een openbare omroep in 2022. Kan dat belastingsgeld niet beter besteed worden?

Zelfs aan de duidingsprogramma's hangt vaak een "kleurtje", dus voor de objectiviteit moet je het al niet behouden.

Je kan je ook afvragen wat nog het nut is van een openbare omroep in 2022. Kan dat belastingsgeld niet beter besteed worden?

Zelfs aan de duidingsprogramma's hangt vaak een "kleurtje", dus voor de objectiviteit moet je het al niet behouden.
Hoeveel duiding is er te vinden op de commerciële zenders dan?

Ik ben heel blij met mijn belastingsgeld dat naar de vrt redactie gaat, zelfs met de kritiek die ik vaak kan hebben.

Laatst bewerkt:
Ik hoop in elk geval dat er op de Redactie (zowel radio, tv als site) niet teveel zal geschaafd worden, maar ik vrees ervoor.

Ja, daar mogen we de Vlaamse regering voor bedanken. Zij hebben de VRT wettelijk verplicht om hun content aan Streamz (Telenet/DPG) te leveren tegen een spotprijs. Dubbel betalen dus voor reeksen die reeds met belastingsgeld gefinancierd zijn.
Wraakroepend toch, ik vond dat net zo'n pluspunt: ik heb toch al betaald via de belastingen dus alles via VRTNu is gewoon gratis beschikbaar. Als je verder geen digitale TV hebt, maar eens het journaal, een documentaire, of zo'n VRT-format wil zien gewoon de ideale oplossing.

Wat in dat soort discussies terugkomt is dat die objectiviteit goed meevalt. En zelfs al zou het zo zijn is de kwaliteit van die duidingsprogramma's, en IMO het dagelijkse journaal, wel hoger dan bij de (commerciële) concurrentie binnen Vlaanderen. Als er al concurrentie is, want zo'n VTM bv. steekt zijn geld natuurlijk liever in een of ander entertainmentformat.

Laatst bewerkt:

Kwalitatieve content die niet achter een betaalmuur zit of doorspekt is van advertenties, programma's waar maatschappelijk nut voorop staat en niet de financiële belangen van de aandeelhouders, een maatschappelijk bindmiddel dat verschillende groepen in de samenleving aanspreekt, ...

Of willen we naar Amerikaanse toestanden toe?

Overigens: 77% van de Vlamingen is eerder tot zeer tevreden met de openbare omroep en slechts 9% is expliciet ontevreden.

VRT heeft de afgelopen 20 jaar niet anders geweten dan dat ze moest besparen en afslanken. Het is daar al jaren zo dat op de meeste diensten mensen die weggaan niet worden vervangen. Maar nu ook in 1 klap 116 man ontslaan én het afstoten van Thuis is echt wel ongezien.

Dit gaat echt wel zijn gevolgen hebben op de kwaliteit vrees ik. De nieuwsdienst en de ondersteunende diensten zijn nu al compleet overbelast.

VRT heeft de afgelopen 20 jaar niet anders geweten dan dat ze moest besparen en afslanken. Het is daar al jaren zo dat op de meeste diensten mensen die weggaan niet worden vervangen. Maar nu ook in 1 klap 116 man ontslaan én het afstoten van Thuis is echt wel ongezien.

Dit gaat echt wel zijn gevolgen hebben op de kwaliteit vrees ik. De nieuwsdienst en de ondersteunende diensten zijn nu al compleet overbelast.
Misschien moeten ze dan hun pijlen richten op de hoofdzaken en niet algemene kwaliteit laten dalen?
Komaan, wie ligt nu nog wakker van "thuis"? dat ze de kampioenen dan nog eens draaien he.

Tjah en toen onze geliefde openbare omroep een zak geld kreeg van de vlaamse overheid om hun it services uit te spenderen hebben ze ook heel snel "neen" gezegd. Ze hadden kunnen besparen daar.

Nu bon, dat zal ook niet het grote geld zijn.

De laatste tijd gaat de kwaliteit van het journaal al omlaag. Zie maar de vele foutjes die gebeuren. Bv. reportages zonder klank, foute afspeelmoment, haperingen met connecties, schrijffouten, reporters die zo groen zijn dat ze het niet kunnen vollullen, ...

De laatste tijd gaat de kwaliteit van het journaal al omlaag. Zie maar de vele foutjes die gebeuren. Bv. reportages zonder klank, foute afspeelmoment, haperingen met connecties, schrijffouten, reporters die zo groen zijn dat ze het niet kunnen vollullen, ...
Ik heb ook die indruk, dat is echt geregeld dat zaken mislopen tegenwoordig. Ook zijn sommige tussenkomsten (*kuch* Riadh Bahri over het bezoek van Biden) meer iets voor YouTube of Ketnet.

Terug
Bovenaan