Het transformatieplan van de VRT

Omdat ik het wel nog zou toestaan dat er overheidsfinanciering naar niet-populaire cultuur gaat. Underground muziekgenres reken ik daar bij. Als je helemaal niets van cultuur meer wil sponsoren als overheid, en je dus enkel maar de commercieel-levensvatbare "cultuur" zou overhouden, ga je echt wel een enorme verschraling tegemoet.

Dat is de reden waarom ik vind dat MNM moet opgedoekt worden, terwijl Stubru zich zou moeten focussen op underground-genres (tevens de originele bestaansreden van die zender als ik mij niet vergis).
Als ik underground of niet-populaire stuff wil horen, dan luister ik naar wonderland... op radio 1.

Of classic 21

De corona-crisis heeft nog eens mooi aangetoond wat voor een bende propagandisten er daar zitten, ik stel voor dat we die zender afschaffen en de journalistjes naar China en Rusland sturen waar ze hun kritiekloze berichtgeving kunnen verder zetten . De VRT is zo'n groot links bastion dat ze het daar nog niet eens over hun hart krijgen om een heterosexuele blanke man als nieuwsanker aan te stellen. Ondertussen zijn ongetalenteerde journalisten zoals Fatma Taspinar en Xavier Taveirne de nieuwe norm. Pieterjan Desmedt is wel eersteklas, allicht de beste tv-journalist dat er in België rondloopt.
Als je wilt aanvallen doe het dan op inhoud en niet op identiteit.

Verder klopt uw statement niet, genoeg heteroseksuele blanke mannen die bij de VRT rondlopen. VRT is een groter bedrijf dan enkel nieuwsredactie, en er lopen er veel... karl vannieuwkerke, jose de cauwer, tom waes, etc. . Het is juist goed dat ze kansen geven aan ander, en er zijn er die het heel goed doen, zoals Aster Nzeyimana.

Waar ik me wel aan stoor is, is de inhoud van de nieuwsredactie die ik heel erg verdelend vind en vooral nodeloos veroordelend vind tegenover velen en te weinig het debat hun vrije gang laten gaan omdat het misschien te gevoelig is, en te veel een kant in zaken waar ik vind dat ze dat niet moeten doen.

Het is natuurlijk anekdotisch, maar mijn vriendin is een Hollandse en wij kijken vrijwel niks op de Hollandse tv. Vroeger wel Zondag met Lubach, af en toe een aflevering van Keuringsdienst van Waarde, maar dat is het zowat. Omgekeerd kijken Nederlanders super vaak naar Vlaamse televisie. Canvas wordt vaak voorgedragen als zijnde een fantastische zender, waarvoor in Nederland niet echt een tegenhanger bestaat. Kinderen van de Kolonie, Kinderen van de Immigratie, Pano reportages, Down the Road, etc worden ook veel bekeken, net als Reizen Waes trouwens.

Als ik underground of niet-populaire stuff wil horen, dan luister ik naar wonderland... op radio 1.

Of classic 21

Idem hier. Als ik 's avonds in mijn garage ben aan het klussen altijd met 1 van die twee. Heerlijk gewoon. Franstalige radiomakers beheersen de kunst nog veel meer dan de Vlaamse om het echt gezellig te maken, vind ik. Ge moogt de radio echt niet vergeten, wij zijn hier in België rotverwend met kwalitatieve radiozenders waar nog echt met passie (en met weinig middelen) iets gedaan wordt.

Enfin, ik ben het in het algemeen niet mee eens dat alles kapot bespaard moet worden. Ik betaal met plezier elk jaar belastingen voor (hopelijk) beter openbaar vervoer, pensioenen, gezondheidszorg en dus ook voor een goede publieke omroep en bijhorende journalistiek. Ik heb er meer moeite mee dat ze pakweg bedrijven gelijk Telenet aan de borst van de overheid groot brengen en dat alle winsten daarvan nu naar Amerika vloeien dan dat dat we wat goeie journalisten en programmamakers aan de slag laten gaan in de Reyerslaan. Doodzonde.

Laatst bewerkt:
Het is natuurlijk anekdotisch, maar mijn vriendin is een Hollandse en wij kijken vrijwel niks op de Hollandse tv. Vroeger wel Zondag met Lubach, af en toe een aflevering van Keuringsdienst van Waarde, maar dat is het zowat. Omgekeerd kijken Nederlanders super vaak naar Vlaamse televisie. Canvas wordt vaak voorgedragen als zijnde een fantastische zender, waarvoor in Nederland niet echt een tegenhanger bestaat. Kinderen van de Kolonie, Kinderen van de Immigratie, Pano reportages, Down the Road, etc worden ook veel bekeken, net als Reizen Waes trouwens.

Idem hier. Als ik 's avonds in mijn garage ben aan het klussen altijd met 1 van die twee. Heerlijk gewoon. Franstalige radiomakers beheersen de kunst nog veel meer dan de Vlaamse om het echt gezellig te maken, vind ik.
Maar dat valt niet echt onder de fictie, niet alles gezien. Maar valt eerder onder human interest/leerrijk/cultuur en is wel iets wat past binnen hun takenopdracht.

Hier is het mediadecreet:
De VRT zorgt voor een kwalitatief hoogstaand aanbod in de sectoren informatie, cultuur, educatie en ontspanning.

• Prioritair moet de VRT op de kijker en luisteraar gerichte informatie- en cultuurprogramma’s brengen.
  • Daarnaast worden ook sport, eigentijdse educatie, eigen drama en ontspanning verzorgd.
Het hele aanbod van de VRT wordt gekenmerkt door een hoge kwaliteit van de programma’s, zowel naar inhoud, naar vorm als naar taalgebruik.

In al zijn programma’s streeft de VRT naar een zo groot mogelijke kwaliteit, professionaliteit, creativiteit en originaliteit, waarbij ook nieuwe talenten en vernieuwende expressievormen aangeboord moeten worden.

• Het programmaaanbod wordt op een aangepaste manier gericht op bepaalde bevolkings- en leeftijdsgroepen, meer in het bijzonder op de kinderen en de jeugd.
  • De programma’s dragen bij tot de verdere ontwikkeling van de identiteit en de diversiteit van de Vlaamse cultuur en van een democratische en verdraagzame samenleving.
  • De VRT draagt via de programma’s bij tot een onafhankelijke, objectieve en pluralistische opinievorming in Vlaanderen. Daarom streeft hij naar een leidinggevende rol op het gebied van informatie en cultuur.
  • Om de betrokkenheid van een zo groot mogelijk aantal Vlamingen bij de omroeporganisatie te realiseren en om de geloofwaardigheid van de openbare omroeporganisatie veilig te stellen, is een voldoende aantal programma’s erop gericht een breed en algemeen publiek te boeien.
  • Naast die algemene programma’s komen andere programma’s aan specifieke belangstellingssferen van kijkers en luisteraars tegemoet. De beoogde doelgroepen zijn voldoende ruim en ze worden door de programma’s in kwestie ook bereikt.
De VRT volgt de technologische ontwikkelingen op de voet zodat hij zijn programma’s, als dat nodig en wenselijk is, ook via nieuwe mediatoepassingen aan zijn kijkers en luisteraars kan aanbieden.

Tot de openbare opdracht van de VRT behoren ook alle activiteiten die rechtstreeks of onrechtstreeks bijdragen tot de uitvoering ervan. Dit houdt eveneens de mogelijkheid in om persoonsgegevens te verwerken die noodzakelijk zijn om zijn openbare opdracht uit te voeren.

Ik vind gewoon zaken als F.C. De Kampioenen, dat zou vandaag niet meer onder dat takenpakket moeten vallen. Er staat wel "Daarnaast wordt ook (...) ontspanning verzorgd". Maar ontspanning wordt niet meer benadrukt en is niet vetgedrukt, en kost eigenlijk tegenover al de rest best veel geld. Een goede kwalitatieve fictieproductie kost geld.

Ik zou daarin wel wat snoeien. Ontspanning kan zeker maar dan eerder als middel dan als einddoel, of naast iets anders, naast een andere rol dat het inneemt.

35 euro per Vlaming vind ik persoonlijk heel veel geld, want niet elke Vlaming kijkt naar de openbare omroep.

Voor mij wel goed. Ik vind dat de VRT wel moet besparen, vooral op de afdeling fictie. Dat is iets dat niet met belastingsgeld moet betaald worden, en niet vind dat thuishoort in een takenpakket van de openbare omroep. Andere zaken zoals actua, berichtgeving enzovoort vind ik dan belangrijker. De goede Vlaamse fictie zal wel door andere zenders gemaakt worden als zij daar zin in hebben of zien of het werkt.

Dat op zich is gewoon veel te veel. Als we klagen over besparingen daar, besparingen hier. Er zijn zaken die veel meer schadelijk zijn om in te snoeien dan dit. Vooral ook omdat VRT niet meer representatief is voor elke inwoner of elke Vlaming.
die "fictie" (ik veronderstel dat je zaken zoals "thuis" bedoelt?) hebben onrechtstreeks wel een nut hoor. Ik kijk er zelf niet naar, maar zo introducties met "de buurjongen die homo blijkt te zijn" of een moslim familie dat in de straat komt wonen....

Dat is gewoon het equivalent van wat sommige tekenfilms doen bij kinderen :D

die "fictie" (ik veronderstel dat je zaken zoals "thuis" bedoelt?) hebben onrechtstreeks wel een nut hoor. Ik kijk er zelf niet naar, maar zo introducties met "de buurjongen die homo blijkt te zijn" of een moslim familie dat in de straat komt wonen....

Dat is gewoon het equivalent van wat sommige tekenfilms doen bij kinderen :D
Ja daar heb je gelijk in. Klopt. Het was inderdaad dat soort dingen dat ik bedoelde, maar toen bvb. Faroud een tijdje in Familie zat, was het ook heel dat gedoe van "zij heeft een relatie met een allochtoon" enzovoort. In recente seizoenen behandelen beide series wel maatschappelijk relevante onderwerpen onder de saus van een fictieshow/soap, omdat men op die manier het perspectief/empathie van kijkers wil verbreden voor dat soort zaken om zo maatschappelijk een verandering teweeg te brengen. Maar men kijkt veel meer dan ooit naar het nut van "iets" wat men doet. Men werkt meer onder wat is het gewenste effect, wat trachten we daarmee te bereiken enzovoort. Ik denk dat er veel meer met stappenplannen enzovoort wordt gewerkt dan bvb. 30 jaar geleden of dat het complexer in elkaar zit.

Fictie wordt waarschijnlijk nog altijd wel gesubsidieerd via zaken als het VAF bijvoorbeeld neem ik aan? Gewoon via een ander kanaal dus. Och, ik vind het gewoon spijtig dat we blijkbaar geen goesting meer hebben om nog eens een nieuwe Morgen Maandag, of een nieuwe Schalkse Ruiters te maken. Het probleem met alles in commerciële bedrijven te steken is dat commercieel belang dan ook gaat primeren, en dat ge op die manier veel schone dingen gaat missen.

Als de VRT een super rigide bedrijf wordt waarbij ge enkel nog moet doen wat op voorhand vastgelegd is in allerhande stugge overeenkomsten dan is dat een serieuze beknotting van de creativiteit. Als ge vroeger creatief waart en goesting had om te knallen was de VRT volgens mij een goede plek om aan de slag te gaan. Nu? Not so much, denk ik. Alweer gebaseerd op anekdotes uit mijn omgeving natuurlijk.

Fictie wordt waarschijnlijk nog altijd wel gesubsidieerd via zaken als het VAF bijvoorbeeld neem ik aan? Gewoon via een ander kanaal dus. Och, ik vind het gewoon spijtig dat we blijkbaar geen goesting meer hebben om nog eens een nieuwe Morgen Maandag, of een nieuwe Schalkse Ruiters te maken. Het probleem met alles in commerciële bedrijven te steken is dat commercieel belang dan ook gaat primeren, en dat ge op die manier veel schone dingen gaat missen.

Als de VRT een super rigide bedrijf wordt waarbij ge enkel nog moet doen wat op voorhand vastgelegd is in allerhande stugge overeenkomsten dan is dat een serieuze beknotting van de creativiteit. Als ge vroeger creatief waart en goesting had om te knallen was de VRT volgens mij een goede plek om aan de slag te gaan. Nu? Not so much, denk ik. Alweer gebaseerd op anekdotes uit mijn omgeving natuurlijk.
Ja, maar als je niet bespaart op de VRT, dan moet het elders dan weer. En als dat betekent dat iemand zijn ziektekosten groter uitvallen omdat jij een nieuwe Schalkse Ruiters wilt zien, dan is dat het niet waard. Al geef ik toe dat dit appels met peren vergelijken is.

Maar sowieso tijden evolueren. De VRT van toen is ook niet de VRT van nu, en de wereld is anders vandaag. Ze is een stuk commerciëler vandaag. Je kan niet hopen dat VRT plots met goede producties komt omdat bij commerciële bedrijven het commerciële belang zal primeren, want dan ligt de fout niet bij de VRT maar bij de wereld van vandaag waar de commerce groeit en het commerciële belang groter en groter wordt, en dan loopt het daar fout. Ik ben daar al een tijd tegen, voor tal v. redenen. Maar uiteindelijk ben je dan een extremist in de ogen v. vele mensen, en vooral nog in de ogen van de VRT zelf ironisch genoeg, gezien zij de mensen die voor meer staat zijn geen platform willen geven of telkens opnieuw hard aanvallen. Als je mensen aanspoort om te stemmen op mensen/partijen waar het commerciele belang primeert, klaag dan niet als het uw eigen hoofd afgehakt wordt, want het is exact wat je wilt.

Althans dat is het gevoel dat ik heb. Ik ben gewoon v. mening dat je als tv-zender zijnde en al zeker als staatszender dat je niet een groot deel van uw eigen bevolking marginaliseert omdat zij het niet eens met de ideeën waar u voor staat en andersom, en ze hebben geen enkel recht om te vitten op extreemlinks, en dat moet sowieso al niet onder een takenpakket van een openbare staatszender vallen. Ik vind dat je op dat vlak objectief moet blijven, elke kant v/h verhaal belichten en evenveel aandacht geven, want nu is dat niet het geval. Hun voorkeuren zijn veel te duidelijk.

Laatst bewerkt:
Wat is er gebeurd met "Vive les femmes"?

Ik was aan het lachen met de EU en de EU-fetisjisten die alleen progressief zijn wanneer het hen uitkomt. Hard labeur en de EU in 1 zin zou een duidelijke weggever moeten zijn. Nooit een fan geweest van Le Pen, inspiratieloos, maar veel kritiek op haar is de gebruikelijke bangmakerij.

Yikes..... Precies niet veel gewoon ofwel zit jij qua politiek spectrum gewoon losweg voorbij het vlaams belang als jij de VRT een "links bastion" noemt.

Ik moet de eerste mens op het internet nog tegenkomen die spreekt over rechtse berichtgeving bij de VRT, dat zegt heel veel. Ik ben inderdaad een extremist: vrijheidslievend en voor directe democratie.

Als je wilt aanvallen doe het dan op inhoud en niet op identiteit.
Het interesseert mij niet welk ras, geslacht of geaardheid nieuwsankers hebben, maar ik weet wel dat ze dat bij de VRT belangrijk vinden.

Ik vind gewoon zaken als F.C. De Kampioenen, dat zou vandaag niet meer onder dat takenpakket moeten vallen. Er staat wel "Daarnaast wordt ook (...) ontspanning verzorgd". Maar ontspanning wordt niet meer benadrukt en is niet vetgedrukt, en kost eigenlijk tegenover al de rest best veel geld. Een goede kwalitatieve fictieproductie kost geld.

Ik zou daarin wel wat snoeien. Ontspanning kan zeker maar dan eerder als middel dan als einddoel, of naast iets anders, naast een andere rol dat het inneemt.

35 euro per Vlaming vind ik persoonlijk heel veel geld, want niet elke Vlaming kijkt naar de openbare omroep.
De beste fictie in Vlaanderen is gemaakt door de VRT of door mensen en productiehuizen die hun eerste stappen hebben kunnen zetten onder de vleugels van de openbare omroep. De inhoudelijk waardevolle reeksen van VTM en consoorten kan je na 30 jaar nog altijd op één hand tellen. Vier levert pas af en toe interessante tv sinds Woestijnvis daar de boel heeft overgenomen. En waar zijn die begonnen? Juist.

FC De Kampioenen wordt dan aangehaald als de slappe sitcom en fictie hoe het niet moet (terwijl ook die reeks haar verdiensten heeft en in feite Vlaams erfgoed is), maar evengoed zagen we op de VRT zaken als In de Gloria, Schalkse Ruiters, de programma's van Neveneffecten, ...

Nee laten we dat allemaal weggooien, onder het valse voorwendsel dat we dat geld beter kunnen gebruiken om kankerpatiënten te genezen.

Ik vind dat echt niet veel geld voor wat daar tegenover staat.

Ik vind dat er belangrijkere zaken zijn waar er geld kan afgepitst worden.

In ieder geval met ons gat in de begroting van 20 miljard, gaan we uit een ander vaatje moeten tappen...

Ik moet de eerste mens op het internet nog tegenkomen die spreekt over rechtse berichtgeving bij de VRT, dat zegt heel veel. Ik ben inderdaad een extremist: vrijheidslievend en voor directe democratie.
kom eens op mijn werk :)

Zolang ik van (extreem)-rechtse mensen regelmatig hoor dat het nieuws te links is en van (extreem)-links hoor dat het te rechts is, ben ik tevreden. Dan zal het wel mooi ergens in het midden zitten.

Wat me wel opviel is dat we een tijdje geleden meegedongen hebben naar de wedstrijd ter renovatie van de vrt site. We hadden die niet gewonnen maar het consortium dat de opdracht wel binnengehaald heeft is na korte periode ook van het dossier gevlogen wegens een overschrijding van het budget. Dat zijn al stevige maatregelen en deed me toen al vermoeden dat het financieel minder draaide bij de VRT.
https://www.hln.be/binnenland/vrt-z...getoverschrijding-is-onaanvaardbaar~ae143036/
Ik heb geen weet van een nieuwe opdracht die zou uitgeschreven zijn.

36 miljoen extra is nen zuren natuurlijk maar had mss anders kunnen opgelost worden.

edit ik zwijg.
https://www.hln.be/binnenland/nieuw...-bouw-loopt-drie-jaar-vertraging-op~a2c5c7ab/

Het project loopt vertraging op omdat de bouwvergunning er nog niet is en daardoor lopen de bouwkosten hoger op dan gepland, zegt Vermeir. Oorspronkelijk waren die begroot op 122 miljoen euro, maar door de "enorme stijging van de bouwindex" en het feit dat aannemers voor werken in Brussel ongeveer 10 procent meer aanrekenen, bleek die raming niet langer realistisch.

Daarom schrapte de VRT de onderste van de vier kelderverdiepingen uit de plannen.
Daardoor gaan 36 parkeerplaatsen verloren en blijven er nog 580 over. In zijn nieuwe vorm wordt het project begroot op 150 miljoen euro. Vermeir benadrukt dat de VRT de kosten zelf financiert.
Vetgedrukt verbaast me ook wel. Dat is echt common knowledge. Hier had rekening mee gehouden moeten worden.

Sinds wanneer is men bij de VRT eigenlijk begonnen met zaken uit te besteden aan productiehuizen? Is dit begonnen met de programma's van Woestijnvis? Zaken uitbesteden is in eerste instantie misschien interessant, maar net zoals in veel andere sectoren krijg je een enorme braindrain richting private bedrijven waar de loonvoorwaarden pakken beter zijn dan in vaste dienst bij de VRT. Hoeveel figuren die groot geworden zijn onder de vleugels van de VRT hebben ondertussen hun eigen productiebedrijf niet opgestart of werken ze freelance voor de VRT waar ze financieel veel beter van worden. Ik denk dat het dit soort verschuiving is die ook aan de basis ligt van wat we nu zien, de VRT is op de duur een lege doos aan het worden die enorm veel geld uitgeeft aan contracten met productiehuizen en freelancers, maar in house wordt er bijna niets meer ontwikkeld.

Sinds wanneer is men bij de VRT eigenlijk begonnen met zaken uit te besteden aan productiehuizen? Is dit begonnen met de programma's van Woestijnvis? Zaken uitbesteden is in eerste instantie misschien interessant, maar net zoals in veel andere sectoren krijg je een enorme braindrain richting private bedrijven waar de loonvoorwaarden pakken beter zijn dan in vaste dienst bij de VRT. Hoeveel figuren die groot geworden zijn onder de vleugels van de VRT hebben ondertussen hun eigen productiebedrijf niet opgestart of werken ze freelance voor de VRT waar ze financieel veel beter van worden. Ik denk dat het dit soort verschuiving is die ook aan de basis ligt van wat we nu zien, de VRT is op de duur een lege doos aan het worden die enorm veel geld uitgeeft aan contracten met productiehuizen en freelancers, maar in house wordt er bijna niets meer ontwikkeld.
Dit dus, pretty much. Ik denk zelfs dat veel van de bekende televisiegezichten à la Jeroen Meus eigenlijk gewoon zelfstandigen zijn die door de VRT ingehuurd worden.

Dit dus, pretty much. Ik denk zelfs dat veel van de bekende televisiegezichten à la Jeroen Meus eigenlijk gewoon zelfstandigen zijn die door de VRT ingehuurd worden.

Dagelijkse kost is een dagelijks kookprogramma van het productiehuis Hotel Hungaria.
Zo goed als alles is daar van externe productiehuizen. Vergelijk het met de IT diensten bij de overheden, die geven fortuinen uit aan externe consultants want intern wil of kan bijna niemand meer werken met de nodige skills aan de geboden voorwaarden.

Betaal jij dan maar mijn bijdrage ervoor, ik zie het "nut" daar niet van in.
Nogal logisch dat ze moeten besparen.

Eigenlijk zou ik het wel zien zitten dat Thuis wordt opgedoekt, wat een draak van een programma is dat. Is zo een van die dingen waarvoor ik liever niet zou meebetalen.

Slechte acteurs, verhaal dat nergens op slaat, ridicule verhaallijnen die variëren tussen het saaie typische leven en moorden en verdwijningen en de zelfde reeks smoelen keer op keer. Dat mensen die onzin nog kijken zegt veel over het intellectuele niveau in Vlaanderen.

Vrijgekomen geld zou kunnen gestoken worden in nieuwsvergaring, documentaires, verslaggeving (misschien terug meer correspondenten?) enzovoort.

Betaal jij dan maar mijn bijdrage ervoor, ik zie het "nut" daar niet van in.
Nogal logisch dat ze moeten besparen.
Dit is weer het hele 'als gij 100 wilt rijden doe dat dan maar laat mij gerust' debat opnieuw he. Het is niet omdat gij vindt dat het voor u geen nut heeft dat iets geen maatschappelijk belang kan hebben. Kunt ook proberen om verder kijken dan uw eigen neus.

Terug
Bovenaan