Het verzuchting en beklag topic.

Wil je je oud voelen? Neem je leven tot nu toe, leek niet zo lang hé, en verdubbel je levensduur. Ik word dit jaar 39 mannekes, dat leek me nu niet zo lang (en zoals bij iedereen gingen de laatste jaren "sneller"). Nog eens zoveel jaren en ik ben 78.

Of, beeld je in dat je een tiener was in het jaar 2000. Iemand van mijn leeftijd was toen geboren in 1961. Stokoud vond ik dat.

9/11 is ook alweer 24 jaar geleden, ik herinner me nog dat ik in die dagen alle krantenknipsels bijhield. Eens je de 30 voorbij bent en zeker vanaf je kinderen krijgt vliegen de jaren ervan door. Dat is omdat je meer wordt geleefd, denk ik.

9/11 is ook alweer 24 jaar geleden, ik herinner me nog dat ik in die dagen alle krantenknipsels bijhield. Eens je de 30 voorbij bent en zeker vanaf je kinderen krijgt vliegen de jaren ervan door. Dat is omdat je meer wordt geleefd, denk ik.
Is dat ook niet omdat elke dag die we nu nog meemaken relatief gezien korter is ten opzichte van de totale tijd dat we in leven zijn? Als kind is twee maand vakantie bv een veel groter percentage van de geleefde tijd dan als volwassene, dus die twee maand gaan ook veel langer aanvoelen.

Is dat ook niet omdat elke dag die we nu nog meemaken relatief gezien korter is ten opzichte van de totale tijd dat we in leven zijn? Als kind is twee maand vakantie bv een veel groter percentage van de geleefde tijd dan als volwassene, dus die twee maand gaan ook veel langer aanvoelen.
Dit lijkt me ook te spelen ja, genoeg gepensioneerden die relatief lege dagen hebben maar die wel vinden dat het "wééral nieuwjaar is".

Wil je je oud voelen? Neem je leven tot nu toe, leek niet zo lang hé, en verdubbel je levensduur. Ik word dit jaar 39 mannekes, dat leek me nu niet zo lang (en zoals bij iedereen gingen de laatste jaren "sneller"). Nog eens zoveel jaren en ik ben 78.
Tijdens lastige momenten op het werk tel ik af hoeveel jaar ik nog moet doen alvorens ik op pensioen kan. Een onder- en bovengrens.
Nu is dat 20-30j.
Het leek gisteren alsof dat 25-35j was.
2027 gaat een mijlpaal zijn, want dat is ong. de periode van einde school tot het heden en die vloog / vliegt voorbij, ook al besef ik dat er waarschijnlijk nog eens enkele jaren moeten bijgeteld worden bij de 18j.

Tijdens lastige momenten op het werk tel ik af hoeveel jaar ik nog moet doen alvorens ik op pensioen kan. Een onder- en bovengrens.
Nu is dat 20-30j.
Het leek gisteren alsof dat 25-35j was.
2027 gaat een mijlpaal zijn, want dat is ong. de periode van einde school tot het heden en die vloog / vliegt voorbij, ook al besef ik dat er waarschijnlijk nog eens enkele jaren moeten bijgeteld worden bij de 18j.
Ik snap er niets van maar 10 jaar speling op de pensioendatum lijkt me veel.

De tijdsperceptie van een kind is inderdaad helemaal anders. Dat heeft ook te maken met het feit dat een volwassene minder tijd om handen heeft en de tijd veel meer beschouwt als iets kwantiatiefs en onherroepelijk ook eindigs en "tijdelijks", denk ik. Voor een kind is tijd eerder een kwalitatieve beleving.

En om daarop verder te gaan: misschien moeten we het niet opdelen tussen kind en volwassene. De rituele beleving van tijd zoals dat bij traditionele culturen vaak nog het geval is, wordt ook eerder als kwalitatief ervaren. Tijd als ritme. Terwijl de moderne tijd alles meer kwantificeert. De atomisering en individualisering van de mens.

Maar misschien allemaal wat té filosofisch voor een maandagmiddag in een verzuchting en beklagtopic.

Het feit dat FB al een tijdlang AI-gegenereerde felicitatieberichten voorstelt als iemand jarig is. Ik vind dat tamzakkerij en een kwalijk verschijnsel van deze tijd.

Het feit dat FB al een tijdlang AI-gegenereerde felicitatieberichten voorstelt als iemand jarig is. Ik vind dat tamzakkerij en een kwalijk verschijnsel van deze tijd.
Echt é. Oprecht is het al lang niet meer, maar dit is toch een dieptepunt. Je hebt ook van die mensen die gewoon 'HBD' posten om iemand te feliciteren. Zet dan niets é.

Niets boven een persoonlijke berichtje of een kaartje in de bus.

De verjaardagenherinneringen zijn eigenlijk nog de hoofdreden waarom ik FB nog niet heb weggebonjourd.

We hebben hier een dolce gusto, mijn man drinkt rode cupjes lungo en ik drink cappuccino, dat zijn 2 groene cups, eentje met ‘n streepje koffie en ‘t ander met veel streepjes melk. Nu is de poetsvrouw er al 3x in geslaagd om enkel het melk cupje te gebruiken waardoor er 3 wees cups van ‘n streepje koffie over blijven 😏

De absolute cringe bij het kijken naar de reportage van de mensen die een groet gaan brengen bij Naesens, plots een camera voor de neus krijgen en de meest dagdagelijkse dingen als iets buitengewoon omschrijven.

De uitbaatster van het lokale tuincenter: “Ja, hij hield wel van paarse bloemen in zijn tuin, en dan stuurde hij zijn tuinman naar ons om ze te halen. Ja zoiets blijft je echt wel bij natuurlijk”.

:unsure:

Terug
Bovenaan