Ik kan wel genieten van met een pint rond de bbq te staan met enkele maten lullen over de voetbalmatch van afgelopen weekend of welke actiefilm er nu goed was onlangs. Waarom heb ik het gevoel dat er hier precies gedaan wordt of dit een slechte eigenschap of een door de ‘maatschappij’ gepusht gedachtengoed is.
Kan het heel misschien gewoon zijn omdat mannen dat best wel leuk vinden? Of is dat te ver in mijn gedachtengang
Dat bepaalde reclames en dergelijke daar op inspelen is gewoon het feit dat dit nu eenmaal de afzetmarkt is. Geen geheim complot van de patriarchale maatschappij.
Ik zeg helemaal niet dat dat slechte eigenschappen zijn.
Mijn stelling is: omwille van bepaalde redenen (historisch, biologisch, cultureel, ..) zijn er bepaalde eigenschappen die meer worden geassocieerd met mannen en andere meer met vrouwen en dat wordt zo doorgeven aan elke nieuwe generatie. Daardoor heb je bijvoorbeeld een overweldigend overgewicht van mannen in de IT tov vrouwen. Terwijl tijdens de beginjaren van computing er best veel vrouwen waren die in de sector werkten.
Maar kinderen worden al van bijna de geboorte gesocialiseerd om zich te vereenzelvigen met een bepaald 'hokje' zojewilt. Blauw is voor jongens, roze is voor meisjes; jongens wenen niet, meisjes mogen dat wel; meisjes spelen met poppen, jongens spelen geweren en videogames; jongensspelletjes zijn competitief, meisjespelletjes sociaal; meisjes dragen ene soort kleding, jongens een ander soort kleding; etc etc.
En kinderen zijn heel erg opmerkzaam en internaliseren heel gemakkelijk gedragingen: als ze mama X zien doen en papa Y dan internaliseren die kinderen vrij snel die genderpatronen. Meisjes willen zijn zoals mama, jongens zoals papa, dus als papa altijd aan de BBQ staat dan zal de zoon op zijn 17 ook aan de BBQ staan.
Er zijn daar natuurlijk biologische invloeden bij (hormonen etc) maar er is niets biologisch aan het feit dat het meestal de mannen zijn die rond de barbeque staan en het vlees bakken terwijl de vrouwen de rest van de tijd in de keuken staan en het eten klaarmaken. Dat is omdat wij vlees als iets mannelijks associëren en da's grotendeels cultureel*.
Dus als je opgroeit en met je vrienden een barbeque doet zal jij als 17 jarige ook aan de BBQ gaan staan met een pint. Is dat omdat jij een natuurlijk instinct hebt om dat te doen? Of is dat (toch deels) ingegeven omdat je als kind zag dat je ouders dat deden en dat zo geïnternaliseerd is dat jij er niet eens meer over nadenkt maar dat automatisch doet? Opnieuw: ik zeg niet dat dat slecht is, ik zeg gewoon dat dat gebeurt. Ik sta ook wel graag aan de BBQ met een pint om te zeveren met de andere mannen hoor.
Van mij hoeft er dus geen volledige gender-geïntegreerde maatschappij te zijn hoor, ik doe heel veel typisch mannelijk dingen, maar ik ben me ervan bewust dat er veel handelingen zijn die ik doe waar ik, bewust of onbewust, naartoe ben getrokken owv dat ik ben geboren als man ipv vrouw.
*(Je kan het argument maken dat mannen meer eiwitten nodig hebben owv grotere spiermassa en dat daarom vlees wordt geassocieerd met mannen, maar dat is buiten sport volgens mij toch niet meer zo relevant meer in onze huidige maatschappij.)
Ik wil uiteraard niet zeggen dat man-vrouw totaal overbodige of nutteloze categorieën zijn. Maar wel dat ze te dominant zijn in ons denken
Ja ga ik mee akkoord.
, en dat is natuurlijk precies een gevolg van de vaststelling die je maakt, namelijk dat de samenleving heel erg gericht is op die tegenstelling.
Ik denk dat de tegengestelde genderrollen er al waren voordat mensen daar aandacht op begonnen vestigen hoor. Het is maar door het feminisme van de 20e eeuw die daar de aandacht op richtte dat die grenzen begonnen te vervagen.
Er zou meer aandacht moeten zijn voor de mechanismes achter verschillen tussen man en vrouw, juist omdat het over een spectrum gaat, waar een binaire tegenstelling op geprojecteerd wordt. In vele (vereenvoudigde versies van) studies, analyses en in het algemeen in het "spreken over" wordt aan die complexiteit totaal voorbij gegaan. En dat maakt dat zulke categorieën als storend, als vervreemdend worden ervaren volgens mij.
Dus ja mannen staan vaker rond die BBQ. Is dat een gevolg van binaire genderrollen of van ongelijk verdeelde eigenschappen op het spectrum?
Ik weet niet zeker wat je wilt zeggen met deze tegenstelling? Dat bepaalde eigenschappen op het spectrum ongelijk verdeeld zijn is toch wat leidt tot die binaire genderrollen?
En die binaire scheiding is inderdaad een simplificatie van de realiteit natuurlijk. Ik ben op bepaalde zaken erg mannelijk maar op veel zaken ook totaal niet. Ik ben geen voorstander van die binaire scheiding en vind dat die best grotendeels vervaagt. Maar ik denk wel dat die nog vrij sterk aanwezig is op bepaalde domeinen.
Het is ook niet dat dat op elk vlak een probleem moet zijn. Dat jongens meer gamen en meisjes meer paardrijden (ik zeg maar iets, ik weet niet met wat voor zever die wijven zich bezighouden

) lijkt me nu geen een probleem, maar het is volgens mij wel een gevolg van die abstracte maatschappelijk binaire gender-rollen en verwachtingen.
Mannen zijn zwaar oververtegenwoordigd op BG, wat zit daar achter? Is allicht zeer complex maar wat mij betreft weinig aannemelijk dat man-zijn er voor veel tussenzit.
Toen ik een kind was, was gamen voor jongens en meisjes deden dat maar zelden. Ik weet niet hoe het zit met de huidige generatie kinderen, volgens mij is dat sterk verminderd, maar is dat er toch nog niet uit hoor. En je interesse in gaming heeft je uiteindelijk op BG gebracht. In die zin heeft het man zijn effect of je hier komt of niet.