Maar het enige wat ik soms wel raar vind, is dat jullie nu precies, door eigen toedoen, in hokjes worden gestopt.
Terwijl ik vroeger op het school altijd meekreeg om te stoppen met mensen in hokjes te duwen, dat zoiets nefast was.
Zo ervaar ik het ook, in het bestaande systeem was iemand hetero/homo/bi en dat was duidelijk (en het speelde op zich ook niet zo'n rol). Nu zie je vanuit de holebibeweging precies een pleidooi om veel meer met allerlei hokjes te gaan werken (cfr. "cis mannen" of fintra's).
Ik blijf het gewoon bij hetero/homo/bi houden, dat begrijpt iedereen en veroorzaakt geen onnodige verwarring.

Maar het enige wat ik mij hier dan over afvraag: moet ik mij dan zelf in dat cis-man hokje duwen en mezelf ook zo "voorstellen" naar de buitenwereld toe of zijn het mensen die over mij mogen beslissen om mij in dat hokje te plaatsen?
No f*cking way dat ik daar aan mee ga doen. Dat zijn termen van en en voor een kleine minderheid om zichzelf mee te beschrijven, ik zie geen enkele reden waarom ik mee zou moeten doen.
 
Dat is toch perfect mogelijk en helemaal zoals ik het ook bekijk. Als anderen in welke context dan ook mij zouden omschrijven als cis-man, be my guest. Zolang ik mij gewoon mag voorstellen als man.
Maar het is net die contradictie waar sommigen problemen mee hebben.

Als je gender-identiteit bekijkt als wat het is (een sociale constructie en individuele identificatie) gecombineerd met het feit dat je jezelf niet identificeert als cis-man; waarom zouden anderen het dan wel voor jou mogen doen?
 
Maar het is net die contradictie waar sommigen problemen mee hebben.

Als je gender-identiteit bekijkt als wat het is (een sociale constructie en individuele identificatie) gecombineerd met het feit dat je jezelf niet identificeert als cis-man; waarom zouden anderen het dan wel voor jou mogen doen?

Eerlijk gezegd omdat ik mij niets aantrek van de manier waarop anderen mij zien. Vroeger zagen anderen mij als “dik” hoewel ik gewoon iets steviger was. Ik heb mij nooit dik gevoeld en vond dat onterecht. Ondertussen heb ik geleerd van mij niet bezig te houden met hoe mensen mij bekijken wanneer het gaat over zaken waar ik geen impact heb. Ik kan niets veranderen aan de wijze waarop mensen mij bekijken/omschrijven en lig daar dus gewoon niet wakker van.

Ik begrijp uw standpunt wel.
 
Eerlijk gezegd omdat ik mij niets aantrek van de manier waarop anderen mij zien. Vroeger zagen anderen mij als “dik” hoewel ik gewoon iets steviger was. Ik heb mij nooit dik gevoeld en vond dat onterecht. Ondertussen heb ik geleerd van mij niet bezig te houden met hoe mensen mij bekijken wanneer het gaat over zaken waar ik geen impact heb. Ik kan niets veranderen aan de wijze waarop mensen mij bekijken/omschrijven en lig daar dus gewoon niet wakker van.

Ik begrijp uw standpunt wel.
En als iedereen zo zou denken, dan was deze thread niet zo lang en waren er geen sensibiliseringscampagnes i.v.m. gender en gebruik van de juiste voornaamwoorden nodig ;)

Want uiteindelijk komt het weer terug op wederzijds respect. Als iemand aangeeft dat hij zich identificeert als een bepaald gender/met bepaalde voornaamwoorden wilt aangesproken worden heeft voor mij net zoveel gewicht als iemand die zegt dat hij als man wilt aanzien worden (en niet cis-man).
 
Nee ze zijn zeker niet totaal zinloos
Maar het enige wat ik mij hier dan over afvraag: moet ik mij dan zelf in dat cis-man hokje duwen en mezelf ook zo "voorstellen" naar de buitenwereld toe of zijn het mensen die over mij mogen beslissen om mij in dat hokje te plaatsen?

Ik wil maar zeggen, voor mij is het meer dan oké dat iemand mij aanziet als cis-man, maar ik voel er minder voor om mezelf als dusdanig voor te stellen.

Dat doet toch niemand? Ge gaat u toch ook niet voorstellen met 'Hallo ik ben booka shade, hetero', laat staan dat ge er nog eens een boel extra omschrijving aan zou toevoegen over hoe ge u voelt in het lichaam waarin ge geboren zijt?
Ik vind het alleen maar positief dat de lgbtq+ gemeenschap zich beter en beter te voelt in onze maatschappij (wat niet meer dan logisch is). Het kan nog altijd beter, maar jullie zetten enorme stappen en dat is alleen maar aan te moedigen.

Maar het enige wat ik soms wel raar vind, is dat jullie nu precies, door eigen toedoen, in hokjes worden gestopt.
Terwijl ik vroeger op het school altijd meekreeg om te stoppen met mensen in hokjes te duwen, dat zoiets nefast was.
Ge kunt het zien als nieuwe hokjes creëren, of ge kunt het ook zien als 'proberen minder toondoof te zijn voor de grote variëteit aan mensen die bestaan'. Als ik deze thread lees dan zie ik toch best veel mensen die opkomen voor hun recht om toondoof te blijven.
 
Ge kunt het zien als nieuwe hokjes creëren, of ge kunt het ook zien als 'proberen minder toondoof te zijn voor de grote variëteit aan mensen die bestaan'. Als ik deze thread lees dan zie ik toch best veel mensen die opkomen voor hun recht om toondoof te blijven.
Ik snap wat je wil zeggen. Maar ergens is het contradictorisch imo: je staat op gelijke rechten, gelijke behandeling, aanvaard worden zoals je bent..
Dat voelt voor mij als opgenomen worden in de "groep"/maatschappij, zonder onderscheid. En door die hokjes ga je net onderstrepen wat je wel onderscheidt van de rest.
 
Ik snap wat je wil zeggen. Maar ergens is het contradictorisch imo: je staat op gelijke rechten, gelijke behandeling, aanvaard worden zoals je bent..
Dat voelt voor mij als opgenomen worden in de "groep"/maatschappij, zonder onderscheid. En door die hokjes ga je net onderstrepen wat je wel onderscheidt van de rest.
Een maatschappij waar iedereen als gelijke behandeld wordt, is inderdaad het einddoel, maar zolang die maatschappij nog steeds grotendeels binair gericht is, zijn er groepen die erbuiten vallen. Het expliciet benoemen van die groepen, in al hun diversiteit, veelheid en nuances, is de eerste stap om mensen te doen inzien dat gender genuanceerder is dan enkel man/vrouw en holebi als uitzondering. En ja, het wordt een boeltje, net omdat dat gewoon de realiteit is.
 
Ik snap wat je wil zeggen. Maar ergens is het contradictorisch imo: je staat op gelijke rechten, gelijke behandeling, aanvaard worden zoals je bent..
Dat voelt voor mij als opgenomen worden in de "groep"/maatschappij, zonder onderscheid. En door die hokjes ga je net onderstrepen wat je wel onderscheidt van de rest.
Wel, zou het kunnen dat dat een reactie is op de binaire manier van kijken die ongeveer xx% van de mensen heeft?

“Maar ben je man? Of vrouw”
“Euh, goh, ja.”
“Maar wa is het nu?”
“Goh, ja kijk ik heb wel een piemel, maar ik heb echt niks mee snelle auto’s, of wapens ofzo”
“Dus ge zijt een janet?”
“Nee, gewoon, euh mezelf?”
“Alee, dus zo nen transdinges?”
“Euh, ja nee, ik ben gewoon, wie ik ben?”
“Ja, zo is da tegenwoordig. Dat is een fase jongen. Binnenkort is da uit de mode.”

Geen vaststelling, maar een oprechte vraag. Misschien moeten we op BG is iemand met verstand ervan laten afkomen. Het zou misschien verhelderend zijn, of frustrerend. Wie weet.
 

Ik heb gisteren dan maar eens naar de special gekeken.

Op een bepaalt punt wel maar met 1 oog gekeken, maar is wat ze willen noet net hetgene waarover hij “klaagt”
 

Ik heb gisteren dan maar eens naar de special gekeken.

Op een bepaalt punt wel maar met 1 oog gekeken, maar is wat ze willen noet net hetgene waarover hij “klaagt”
Ik heb het niet gezien want sowieso geen fan van Amerikaanse stand-up, en ga het ook niet zien want dat minuutje dat ik ergens heb zien passeren, vond ik niet grappig (mss meer opbouw nodig).

Desalniettemin vind ik het spijtig dat de eis komt om de show te cancellen (wat helaas al te vaak gebeurt). Je kan iets slecht vinden, kwetsend, ongehoord, etc. maar ik denk nu niet dat de show een pamflet is voor haatspraak of omgekeerd activisme. Dus als je er niet mee akkoord bent, dan kijk je er gewoon niet naar, simpel.
 
Ik ben daar naar beginnen kijken en ik heb het afgezet. Goeie humor schopt omhoog, niet omlaag, vind ik.

Of het goed of slecht is doet er eigenlijk niet toe.

Vond zijn humor gelijkaardig zoals Belgische comedians tov de allochtone gemeenschap hier.

Nochtans gaat zijn show 50% over dat hij vind dat ze snel op hun tenen getrapt zijn.
Mss is die ironie wel grappiger dan zijn show zelf
 

Ik heb gisteren dan maar eens naar de special gekeken.

Op een bepaalt punt wel maar met 1 oog gekeken, maar is wat ze willen noet net hetgene waarover hij “klaagt”

Nog niet gezien, Chapelle nooit echt goed gevonden tbh.
Is dit die "controversiële" uitspraak van JK Rowling waar ze het over hebben?

 
Of je hem nu grappig vindt of niet, Dave Chappelle blijft een absoluut icoon.

Deze activisten mogen nog met duizend zijn, ik vrees dat ze boven hun gewichtsklasse aan het boksen zijn.
 

Ik heb gisteren dan maar eens naar de special gekeken.

Op een bepaalt punt wel maar met 1 oog gekeken, maar is wat ze willen noet net hetgene waarover hij “klaagt”

Of het nu goede humor is of niet maakt niet echt uit imo.

Maar... ook hier werd en wordt steeds gezegd dat er een tijd en plaats is voor het "mogen" beledigen, in grapvorm, van bepaalde groepen al dan niet minderheden.

Eddy Demarez was een voorbeeld van hoe het niet kan of mag, wrong place, wrong time, wrong person.

Comedians daarentegen, tijdens hun shows, zouden een voorbeeld zijn van hoe het wel kan of mag.

Maar kijk, we zitten plots wel met een hele meute die een comedyshow aan banden wil leggen. De slinger, hij begint steeds te zwaaien in de US of A en zwaait dan lustig door naar onze contreien en de rest van de wereld, maar we moeten ons absoluut geen zorgen maken, het blijft wat gerommel in de marge, right?
 
Geen Chapelle kenner, maar aangezien het een stand up comedian is ben ik er zeker van dat hij in het verleden ook reeds andere groepen op de korrel heeft genomen in de vorm van humor waar geen 1000 Netflix medewerkers voor gingen steigeren, waarschijnlijk een deel zelfs ook smakelijk mee heeft gelachen. Het is heel egoïstisch om de humor waar men lacht met iets waar jij je deel van voelt uitmaken onaanvaardbaar te vinden maar tegelijk wel geen probleem te maken van humor waarbij met zaken wordt gelachen waar andere mensen zich bij betrokken kunnen voelen. Als die alle 1000 met niks dergelijks lachen dan heb ik niks gezegd maar dan hadden we ze al decennia geleden moeten horen.
Die humor zou naar mijn mening steeds de limieten mogen en moeten kunnen opzoeken omdat het inderdaad in dergelijk kader wordt voorgedragen en als je het met fluwelen handschoentjes op gaat aanpakken om te zorgen dat niemand zich beledigd kan voelen is het nu eenmaal veel minder grappig. Vind je hem niet grappig of neem je snel aanstoot aan uitspraken in een comedyshow waar het meestal vol van zit, geen probleem koop dan geen ticketje voor zijn show en kijk er niet naar op het scherm, maar ga nu toch niet eisen dat het van de streamingdienst moet gehaald worden en zo anderen hun vermaak afnemen.
Als dit zo zou doorgaan mag je een streep trekken door 95% van de comedy.
 
Als dit zo zou doorgaan mag je een streep trekken door 95% van de comedy.
Blijkbaar gaat het om deze uitspraak:

“Gender is een feit”, zegt Chappelle. “Iedere mens in deze zaal, iedere mens op aarde is door de benen van een vrouw gepasseerd om op aarde te komen. Dat is een feit. Nu zeg ik niet dat transvrouwen geen vrouwen zijn; ik zeg alleen dat de vagina’s die ze hebben… Je weet wat ik bedoel.”
Als je daar al niet tegen kan of je hierdoor al beledigd voelt, dan moet je het probleem toch bij jezelf gaan zoeken. Hier is toch niets beledigends aan?
 
Het gaat niet enkel om die uitspraak. Het gaat om vele shows sinds zijn terugkeer waarin Chappelle transfobe grappen maakt. Waar op zich helemaal geen probleem mee is, alleen, in tegenstelling tot Chapelle zijn gewoonlijke comedy routine, worden deze grappen zelden of nooit vergezeld van een punchline. Grappen over transseksuelen wiens penis uit de broek floept en die je om de tuin willen leiden om je in bed te krijgen, zeer laaghangend fruit waarmee Chappelle eigenlijk meer gemeen dan grappig is en enkel stereotypes versterkt.

Het is gewoon erg raar om dit van Chappelle te zien, als je (een van) de redenen achter zijn hiatus kent.

"...a sketch about magic pixies that embody stereotypes about the races. The Black pixie played by Chappelle wears blackface and tries to convince blacks to act in stereotypical ways. Chappelle thought the sketch was funny, the kind of thing his friends would laugh at. But at the taping, one spectator, a white man, laughed particularly loud and long.

His laughter struck Chappelle as wrong, and he wondered if the new season of his show had gone from sending up stereotypes to merely reinforcing them.

“When he laughed, it made me uncomfortable,” says Chappelle. “As a matter of fact, that was the last thing I shot before I told myself I gotta take a fucking time out after this. Because my head almost exploded.”

Hij is gestopt omdat de verkeerde soort mensen met zijn grappen aan het lachen waren. Chappelle zelf is niet iemand die met alles kan lachen, hij heeft zijn eigen gevoeligheden, net zoals iedereen. Net daarom is het zo vreemd dat hij niet inziet dat momenteel hetzelfde aan het gebeuren is met zijn LGBT grappen. Of zoals @derp zegt, punching down humor.
 
Hij is gestopt omdat de verkeerde soort mensen met zijn grappen aan het lachen waren. Chappelle zelf is niet iemand die met alles kan lachen, hij heeft zijn eigen gevoeligheden, net zoals iedereen. Net daarom is het zo vreemd dat hij niet inziet dat momenteel hetzelfde aan het gebeuren is met zijn LGBT grappen.
Maar Chapelle dreigt wel niet om de boel stil te leggen of ontslag te nemen omdat hij een grap minder kan smaken. Van mij moet hij niet met alles kunnen lachen, dat moet hij voor zichzelf maar uitmaken, maar om nu onmiddellijk te gaan staken of de boel plat te leggen als iemand de spot drijft met LGBT's gaat er over.

Of zoals @derp zegt, punching down humor.
Dan negeer je het toch gewoon? Ik kan 98% van de standup comedy niet appreciëren, vaak vind ik het er ook over gaan, maar ik ga nu wel niet dreigen met en staking of een boycot omdat het mijn smaak niet is.
 
Terug
Bovenaan