Hoe laat sta jij op als je gaat werken?

Hoe vroeg sta jij op in de week als je overdag moet werken (buitenshuis)?

• Voor 4 uur

Stemmen: 3 0,9%
  • Tussen 4 en 4u59 uur

Stemmen: 11 3,2%
  • Tussen 5u en 5u29

Stemmen: 21 6,1%
  • Tussen 5u30 en 5u59

Stemmen: 33 9,5%
  • Tussen 6u en 6u29

Stemmen: 64 18,5%
  • Tussen 6u30 en 6u59

Stemmen: 78 22,5%
  • Tussen 7u en 7u29

Stemmen: 63 18,2%
  • Tussen 7u30 en 7u59

Stemmen: 17 4,9%
  • Tussen 8u en 8u59

Stemmen: 25 7,2%
  • 9 uur of later

Stemmen: 9 2,6%
  • Ik werk in shifts of nacht

Stemmen: 17 4,9%
  • Ik werk niet of geen eenduidig antwoord mogelijk

Stemmen: 5 1,4%

• Totaal aantal stemmers
    346

JPV

Crew Member
Crowdfunder FE
Ik las daarnet een discussie over hoe vroeg mensen opstaan en bedacht dat we het hier nog nooit over gehad hebben (denk ik).

Om de poll in te vullen: denk over een gemiddelde dag, als er een normale drukte is op je werk en je geen thuiswerk hebt. Werk je niet in dagdienst, duidt dan de optie "andere" aan.

Ik sta meestal rond 5u10 op, om 5u56 de trein te nemen. Als het druk is of ik al wakker ben, durf ik om 4u30 op te staan om de trein van 5u15 te nemen.

Heb niet zoveel nood aan slaap, met 4-7 uur heb ik genoeg (vandaag bvb 4u-15 wakker), merk wel dat ik vroeger durf te gaan slapen (gisteren 22u30). In het weekend is uitslapen voor mij meestal tot 7 uur, uitzonderlijk tot 8 uur of later.

Vriendin slaapt meestal tot 6u10 in de week/8 à 9 uur in het weekend. Zoon is op 5u30-6u30 in de week, 6u30 in het weekend. Dochter slaapt tot 11 uur als ze kan (anders 7 uur) ;)

Rond 5.45u hier. Opfrissen en klaarmaken. En dan om 6.30u (of wat vroeger) met de fiets vertrekken of om 6.45u als het met de auto is.

6u05 hier. Ik probeer om 7u30 op het werk te zijn voor de E17 dichtslibt in Aalbeke, zorgt er ook voor dat ik vroeger terug naar huis kan en de avondspits wat vermijd. Ook met de fiets is het kalmer op die uren.
Als ik mijn kinderen heb is het een half uur later. Dan is het thuiswerk of een andere (langere) route naar het werk.

Ik sta meestal rond 5u10 op, om 5u56 de trein te nemen. Als het druk is of ik al wakker ben, durf ik om 4u30 op te staan om de trein van 5u15 te nemen.

Heb niet zoveel nood aan slaap, met 4-7 uur heb ik genoeg (vandaag bvb 4u-15 wakker), merk wel dat ik vroeger durf te gaan slapen (gisteren 22u30). In het weekend is uitslapen voor mij meestal tot 7 uur, uitzonderlijk tot 8 uur of later.

Vriendin slaapt meestal tot 6u10 in de week/8 à 9 uur in het weekend. Zoon is op 5u30-6u30 in de week, 6u30 in het weekend. Dochter slaapt tot 11 uur als ze kan (anders 7 uur) ;)
Met 4-5-6 u denk je misschien dat je genoeg slaap hebt, op de langere termijn is dat gewoon te weinig. Slaaptekort is enorm onderschat qua gezondheidsrisico.

Ik zou toch echt als minimum 6u proberen te slapen hoor :)

Ik sta rond half 8 op. In het weekend een uurtje later, afhankelijk van hoe laat de kinderen wakker zijn en/of mijn vrouw wil uitslapen.

We wonen quasi tegenover hun school dus dat helpt wel om wat langer te kunnen blijven liggen door de week.

Tegen 22h slapen om 6h opstaan,
Ik mik toch op 8u slaap.
Tegenwoordig wel altijd wakker tegen 5h45, wekker moet zelfde afgaan
Soms kan ik vroeger slapen, soms iets later

5u15 opstaan, om de trein van 6u28 te nemen en hopelijk om 7u15-7u30 op het werk te staan. 🥱

Om dan tijdens de treinrit terug in slaap te vallen, zeker nu. 😴

Beetje 50/50 hier.

Naar klant of kantoor: 5u10 opstaan. Of 5u05 als ik mij wil scheren.
Thuiswerk: 6u10 opstaan.

6u10 is nog altijd vroeg voor thuiswerk, maar dat is om boterhammen te smeren, kinderen te helpen klaarmaken, ... Eigenlijke start van mijn werkdag ligt dan op 8 uur.

Gaan slapen: meestal te laat. In de week tussen 23u en 00u30.

Met 4-5-6 u denk je misschien dat je genoeg slaap hebt, op de langere termijn is dat gewoon te weinig. Slaaptekort is enorm onderschat qua gezondheidsrisico.

Ik zou toch echt als minimum 6u proberen te slapen hoor :)

Slaap is echt individueel. Ik sta regelmatig op zonder wekker voor 5 uur, compleet wakker. Ooit een slaaponderzoek gedaan (voor snurken, om slaapapneu uit te sluiten) en mijn slaap is compleet normaal. Ik kan echter wél al sinds kindsaf héél goed in slaap vallen. Ik heb nog bijna nooit meer dan een paar minuten nodig gehad om in slaap te vallen en ook bij het opstaan ben ik direct wakker (beide tot ergernis van mijn vriendin)

Shiften, dus niet altijd hetzelfde uur.
Maar voor een vroege is het 4u10.
Kan later, maar ik ontbijt graag thuis

Ik sta op om 7u om tegen 9u op het werk te staan. Da's dan wel doorperen en tegen 7u30 de deur uit.
Nog net niet aan 't overwegen om mijn koffiemachien ook onder de douche te zetten.

Kantoor: 9u wekker, 9u05 opstaan, 9u30 op de trein en rond 11u op locatie, tegen dat ik daar ben, ben ik wakker.
Thuiswerk: 9u wekker, 9u15 opstaan, 9u30 aan het werk.

Meestal in bed tegen middernacht, soms wat later, dus minstens 8 of 9u slaap nodig. in het weekend liefst 10u.
Alert wakker worden is een mythe, net als runners high (jk ofc)

2-Ploegen werk.

De vroege (5u35 tot 13u50) : opstaan om 4u20, gaan slapen tussen 21u30/22u.
De late (13u50 tot 22u) : wekker staat op 10u maar ben meestal wakker rond 9u, gaan slapen is meestal rond 1u.

Vaste vroege shift, wisselende uren, wekker gaat tussen 2u30 en 4u30. Ik probeer dan ook te gaan slapen tussen 20u en 21u.
Mijn ochtendroutine is met militaire precisie getimed. 25' om te wassen, om te kleden en mijn eten te maken en in mijn werktas te stoppen. 25' om naar het werk te rijden. Dan ben ik mooi stipt op tijd op het werk. Onvoorziene obstakels van 2' brengen dit al in gedrang.

Op vrije dagen wakker tussen 7 en 8. Uit mezelf of door de kleuter.

Ik sta om 6.40 op.
Om 7.15 maak ik mijn vriendin wakker.
7.30 breng ik mijn vriendin naar haar bus halte.
7.45 ben ik terug thuis, zet ik mijn koffie en lees ik mijn boek tot ongeveer 8.45.
Dan maak ik me klaar om op 8.55 te vertrekken naar het kantoor.
Om 9u ben ik op kantoor (5 minuten wandelen).

Terug
Bovenaan