Hoe omgaan met pesters?

Deel van het probleem is toch wel de vrije opvoeding van tegenwoordig denk ik.
Kinderen staan nu bijna op gelijke hoogte dan ouderen als het gaat om beslissingen nemen bvb.
Je ziet al aan de schoolpoorten van lagere scholen hoe arrogant die kids al tegen hun ouders doen. Grote bek opzetten, roepen,tegenspreken …
Een goede mot tegen de kop durft men niet meer, wegens niet politiek correct
Dan is de stap naar bullebak niet veraf meer
Pesten is van alle tijden, maar de omstandigheden veranderen. Als je die vrije opvoeding terugschroeft ga je pestgedrag niet gelijk terugschroeven. Het is nu beangstigend dat pesten viraal kan gaan op internet. Eens op het internet is het quasi onmogelijk om dat er terug af te krijgen.

Pesten is van alle tijden, maar de omstandigheden veranderen. Als je die vrije opvoeding terugschroeft ga je pestgedrag niet gelijk terugschroeven. Het is nu beangstigend dat pesten viraal kan gaan op internet. Eens op het internet is het quasi onmogelijk om dat er terug af te krijgen.
Mmja. Geef je wel ergens gelijk.
Dat online gedeelte is nog een schep erbovenop.
Maar ook vaak de ondergang van de overmoedige pesters

Gewoon online aan de schandpaal al die pesters, in mijn gemeente paar dagen geleden dakloze door 2 losers in elkaar geklopt, zo jammer dat men de namen van de daders niet bekendmaakt zou toch graag willen weten wie die 2 zijn al was het maar om maatregelen te kunnen nemen moest ik ze ooit op straat tegenkomen.

Daders worden veel te veel in de watten gelegd en afgeschermd.

Als ik kinderen zou hebben wil ik ze ook gerust naar de judo of iets anders sturen als daar wat interesse voor is, aangezien dat vrij complete sporten zijn, maar dat als een soort opvoeding zien voor normen en waarden is voor mij enkele stappen te ver. Ik denk niet dat iemand die mentaal lijdt onder pesten een oplossing gaat vinden in leren vechten.

Mijn punt is gewoon dat ik je kinderen (die waarschijnlijk uit een ok gezin komen) naar de boksclub sturen voor normen en waarden nogal bij de haren getrokken vind.
Dat bedoel ik helemaal niet. Natuurlijk moeten de juiste waarden en normen meegegeven worden op school/thuis. Het beoefenen van vechtsport is een toevoeging daarop. Zaken zoals zelfbeheersing, zelfvertrouwen, respect,... worden versterkt.

Sommigen hier hebben toch een serieus vertekent beeld van hoe het er precies aan toe gaat in een boksclub.

Sorry dat ik het zo cru zeg maar pestgedrag moet hard en kordaat aangepakt worden.
Dat in dialoog gaan en het hoe en waarom komt dan maar achteraf maar eerst die handel aanpakken.

Moest mijn zoontje gepest worden of dochter van mijn man dan pak ik die kutkinderen persoonlijk aan, de ouders én leerkrachten maar moest iemand van mijn man zijn erfgenamen zo'n gedrag vertonen heb ik ze even hard bij de nekharen vast hoor.
Zo dat mekkeren creëer je alleen watjes van.
Mijn zoontje mag niet, nooit of never iemand pijn doen en dat weet hij dondersgoed maar als iemand hém pijn doet mag hij zich met alle middelen verdedigen. We leven in zieke tijden (sociale media maakt de hele zaak niet eenvoudiger) en kinderen kunnen ongemeen hard zijn, helaas.

Ben zelf ook enkele jaren gepest geweest in het middelbaar door een duo uit mijn klas. Op een bepaalde dag werd het mij allemaal teveel en heb ik enorm agressief gereageerd. Resultaat: een ferm pak slaag gekregen in een 2 tegen 1 gevecht op de speelplaats (uiteraard zonder verdere gevolgen van de school uit). Dit had niet onmiddellijk het gewenste resultaat, maar heb wel mijn strategie aangepast. Ik gunde ze geen blik waard, maar bij elke verdere poging konden ze zich later op die dag/week aan een stevige suckerpunch verwachten, liefst wanneer ze alleen waren.
Ik kan zeggen dat het niet lang meer geduurd heeft daarna. Logisch ook, die "mopjes" zijn bijlange niet zo grappig meer als er pijnlijke gevolgen aan vasthangen. Ik heb er nooit meer last van gehad...

Sorry dat ik het zo cru zeg maar pestgedrag moet hard en kordaat aangepakt worden.
Dat in dialoog gaan en het hoe en waarom komt dan maar achteraf maar eerst die handel aanpakken.

Moest mijn zoontje gepest worden of dochter van mijn man dan pak ik die kutkinderen persoonlijk aan, de ouders én leerkrachten maar moest iemand van mijn man zijn erfgenamen zo'n gedrag vertonen heb ik ze even hard bij de nekharen vast hoor.
Maar dan ga je er vanuit dat zoiets per definitie helpt. Voor hetzelfde geld pakken ze uw kind nadien dubbel zo hard aan, uit wraak, of lachen ze nog meer met de kinderen want ze hadden de mama/papa nodig. Een pester die gewoon wat stoer/populair wou doen, die ga je misschien afschrikken daarmee. Maar je hebt helaas pesters die echt uit zijn op een bepaald slachtoffer, en die pakken uw kind dan gewoon dubbel zo hard terug.

Het is allemaal niet zo simpel.

Dat bedoel ik helemaal niet. Natuurlijk moeten de juiste waarden en normen meegegeven worden op school/thuis. Het beoefenen van vechtsport is een toevoeging daarop. Zaken zoals zelfbeheersing, zelfvertrouwen, respect,... worden versterkt.

Sommigen hier hebben toch een serieus vertekent beeld van hoe het er precies aan toe gaat in een boksclub.
Right, zoals de kerel in kay-gell zijn opening post

Zelfzekerheid is wel iets wat je absoluut kan opdoen in een vechtsport.

Heel interessant stuk daarover en de visie van vechtsport en wat het kan doen in deze speech van Peterson:

Heb hem gezet vanaf het interessant stuk en vanaf 20:00 gaat het specifiek over vechtsport en pesten.
Shadow incorporation van Jung heb ik altijd een enorm goeie leidraad en filosofie gevonden.

TLDR: het is veel beter om in staat zijn geweld te kunnen gebruiken en het niet te doen dan om het niet te kunnen doen.
Can confirm : Ik heb VEEL gehad aan gevechtssport. Van mijn 16e tot mijn 30e heb ik er verschillende gedaan en ik ben toen echt open gebloeid. Het schuchtere, bange ventje is verdwenen. Niet speciaal om pesters af te kloppen, maar de interesse is er altijd geweest.

Maar dan ga je er vanuit dat zoiets per definitie helpt. Voor hetzelfde geld pakken ze uw kind nadien dubbel zo hard aan, uit wraak, of lachen ze nog meer met de kinderen want ze hadden de mama/papa nodig. Een pester die gewoon wat stoer/populair wou doen, die ga je misschien afschrikken daarmee. Maar je hebt helaas pesters die echt uit zijn op een bepaald slachtoffer, en die pakken uw kind dan gewoon dubbel zo hard terug.

Indien een eerste bemiddeling niet helpt, dan geloof ik dat een doorgedreven escalatie wel degelijk soelaas kan bieden. Als je als ouder zelf even die pestkoppen een rammeling gaat geven (wat mogelijks al genoeg is), verplicht je de omgeving (hun ouders, school, politie) van in te grijpen. Ok, hier hangen mogelijks ook gevolgen aan voor jezelf (al kan je echt wel rekenen op een brede maatschappelijke steun), maar door de situatie zelf te laten ontploffen is het dan ook rap gedaan.

Indien een eerste bemiddeling niet helpt, dan geloof ik dat een doorgedreven escalatie wel degelijk soelaas kan bieden. Als je als ouder zelf even die pestkoppen een rammeling gaat geven (wat mogelijks al genoeg is), verplicht je de omgeving (hun ouders, school, politie) van in te grijpen. Ok, hier hangen mogelijks ook gevolgen aan voor jezelf (al kan je echt wel rekenen op een brede maatschappelijke steun), maar door de situatie zelf te laten ontploffen is het dan ook rap gedaan.
En ik denk dat dat geen one-size-fits-all oplossing is, en eentje die als je niet goed oplet het gewoon nog erger kan maken voor uw kind. Of voor uwzelf, in de zin dat de echte bullebakken er ook niet voor zullen terugdeinzen om gewoon terug te meppen, maar ook naar politie. Als de ouders van de pester klacht indienen ben jij wel degene die een minderjarige hebt aangevallen. Kans dat je serieus bestraft wordt én dat de pester zichzelf nog gesterkt ziet ook.

Ik denk dat er hier sowieso een aantal toch een te simplistisch beeld hebben van pesten hoor.

En ik denk dat dat geen one-size-fits-all oplossing is, en eentje die als je niet goed oplet het gewoon nog erger kan maken voor uw kind. Of voor uwzelf, in de zin dat de echte bullebakken er ook niet voor zullen terugdeinzen om gewoon terug te meppen, maar ook naar politie. Als de ouders van de pester klacht indienen ben jij wel degene die een minderjarige hebt aangevallen. Kans dat je serieus bestraft wordt én dat de pester zichzelf nog gesterkt ziet ook.

Ik denk dat er hier sowieso een aantal toch een te simplistisch beeld hebben van pesten hoor.

Het is uiteraard geen oplossing voor alles, ik zie het eerder als een oplossing wanneer jouw kind agressie moet ondergaan en dit niet onmiddellijk aangepakt wordt. Je verplicht de omgeving van in te grijpen. Je kan hierna namelijk niet meer zeggen: het zijn maar kinderen, het is niet zo erg, etc. Een ouder gaat niet zomaar tussenkomen in zo'n situatie (marginalen buiten beschouwing gelaten).

Indien jouw kind psychologisch aangepakt wordt, moet je uiteraard niet zelf het grote geweld gaan uitoefenen (dat laat je dan beter aan hen over).

Als volwassen mens andermans kind in mekaar gaan slaan lijkt me nu toch ook geen topadvies, om het zachtjes te verwoorden. :eek:

Misschien dat ik het best even verduidelijk, voor ik heel BG over me heen krijg. Ik heb het hier zeker niet over kinderen van de lagere school of zelfs de eerste graad van het middelbaar. Maar wanneer ik in dit topic zaken lees over fysieke agressie ondergaan (brandwonden van sigaretten zoals Mulan over sprak) en ik beeld me in dat dit mijn dochter zou overkomen, dan kookt mijn bloed toch! Ik ben zeker geen gewelddadige persoon, maar zoiets zou ik nooit overlaten aan anderen om op te lossen. Zeker wanneer dit mogelijks gasten van een andere school zijn, veel succes om daar tijdig iets aan te doen.

Zodra je 15/16 bent en het OK vindt om geweld te gebruiken tegenover andere, zwakkere personen voor de lol, dan krijg je van mij geen medeleven. Liever €1000 schadevergoeding en een paar maand voorwaardelijk dan te moeten aanzien dat mijn kind voor het leven getekend wordt.

Misschien dat ik het best even verduidelijk, voor ik heel BG over me heen krijg. Ik heb het hier zeker niet over kinderen van de lagere school of zelfs de eerste graad van het middelbaar. Maar wanneer ik in dit topic zaken lees over fysieke agressie ondergaan (brandwonden van sigaretten zoals Mulan over sprak) en ik beeld me in dat dit mijn dochter zou overkomen, dan kookt mijn bloed toch! Ik ben zeker geen gewelddadige persoon, maar zoiets zou ik nooit overlaten aan anderen om op te lossen. Zeker wanneer dit mogelijks gasten van een andere school zijn, veel succes om daar tijdig iets aan te doen.

Zodra je 15/16 bent en het OK vindt om geweld te gebruiken tegenover andere, zwakkere personen voor de lol, dan krijg je van mij geen medeleven. Liever €1000 schadevergoeding en een paar maand voorwaardelijk dan te moeten aanzien dat mijn kind voor het leven getekend wordt.
In een paar extreme gevallen snap ik dat, maar algemeen ben je dan als ouder wel een volwassen mens die een pak meer verantwoording moet afleggen. Slagen en verwondingen ten opzichte van minderjarigen kan dan volgens mij echt wel heel fout aflopen, en afhankelijk hoe dat naar buiten komt zou ik niet zo zeker zijn van de brede steun van buitenstaanders.

Wij als naïeve jonge tieners die dachten dat wat cringy (verplicht) dansen op dit nummer iets ging uithalen. 😂
Zelf nooit geen last gehad van pesten tho, ging gelukkig wel naar een gemengde school. Als allochtoon in een witte (katholieke) school hebben moeten zitten had wrs iets anders geweest.
Ik zat in het middelbaar rond het jaar 2000 en de enige allochtoon in onze witte, katholieke school was een populaire gast hoor. Ik denk persoonlijk dat pesters zich vooral op andere zaken richten dan enkel huidskleur, en het vooral blijft plakken bij minder weerbare en timide kinderen.

Dan krijgen ze een dubbel zo'n ergere bitch voor zich. Echt niet om beetje stoer op het internet of zo van 'keik mei' maar ze hebben met mij de verkeerde uitgekozen om mee te rotzooien.

Sws ga ik proberen hem te leren om hem zelf alles op te lossen want ik ga er niet altijd zijn om hem te beschermen en vroeg of laat moet hij dat zelf doen maar als het niet lukt dan ga ik me moeien. (wel nooit fysiek, laat dat duidelijk wezen)

Basisschool kinderen ga ik nog een 'soft' aanpak gunnen maar van die etterende pubers pak ik gewoon kort en krachtig aan (spreek hun ouders en school ook erop aan) en als het blijft duren leg ik klacht neer tegen die pesters, hun ouders, grootouders en desnoods de kat van de buren. Idc
School idem dito, zij moeten waken over de veiligheid van mijn/een kind.

Mijn man is iemand die nog in dialoog zou gaan en graag het hoe en wat willen weten, hij doet maar, mij boeit het niets. Stoppen met pesten moeten ze doen en als ze dan wat te vertellen hebben dan luister ik wel.

Terug
Bovenaan