Hoe omgaan met pesters?

kay-gell

Well-known member
Crowdfunder FE
Ene die vroeger bij ons op de club trainde heeft blijkbaar gefilmd hoe hij en enkele andere vrienden een jongen pesten op school.
Dwingen zijn schoenen te poetsen, op zijn knieën te gaan zitten en sorry te zeggen tegen "El Patron", boksen in zijn gezicht,....

Het is alleen jammer voor hem dat dat filmpke ook in ons groepke is gekomen met de voorzitter die daar dus niet mee kan lachen :unsure:

Ene die vroeger bij ons op de club trainde heeft blijkbaar gefilmd hoe hij en enkele andere vrienden een jongen pesten op school.
Dwingen zijn schoenen te poetsen, op zijn knieën te gaan zitten en sorry te zeggen tegen "El Patron", boksen in zijn gezicht,....

Het is alleen jammer voor hem dat dat filmpke ook in ons groepke is gekomen met de voorzitter die daar dus niet mee kan lachen :unsure:
Eens een goeie sparsessie organiseren.

Zoals in de tijd dat programma met die bullys die dan tegen een UFC vechter eens in de ring mochten tonen hoe stoer ze waren.

Eens een goeie sparsessie organiseren.

Zoals in de tijd dat programma met die bullys die dan tegen een UFC vechter eens in de ring mochten tonen hoe stoer ze waren.

Denk dat em van geluk mag spreken als het daar bij blijft. Blijkt dat het slachtoffer familie is van een gekend lid bij ons.

En er zitten er bij ons echt die contacten hebben met toch wel criminele milieus, ook paar die in de bossen gaan vechten met hooligans,...
Enfin ik zou niet in zijn schoenen willen staan nu.

Edit mod: discussie afgesplits uit ergernissen van vandaag.

De politie is er mee bezig dus. Triest dat verhaal echt.

” Al snel escaleerde dat tot zwaar fysiek geweld. “Ze stompten me met hun vuisten in mijn maag, sloegen me met elektriciteitskabels, spuwden in mijn gezicht”, zegt Elias. “Ik moest hun schoenen poetsen. Ze dwongen me ook op mijn knieën en dan sloegen ze me en spuwden op me. Het was zo goed als dagelijkse kost.”

Laatst bewerkt door een moderator:

Walgelijk gewoon zo toestanden.

Daar gaan de "underground" oplossingen. Maar misschien maar beter zo.
Hopelijk stopt het ook echt nu.

Daar gaan de "underground" oplossingen. Maar misschien maar beter zo.
Hopelijk stopt het ook echt nu.
Een tikje op de vingers krijgen van het gerecht VS in een container opgesloten worden waar ze hun nagels uittrekken en de knietjes breken.

Ik zou wel weten wat ik liever zou hebben moest ik die gepeste jongen zijn. Die gast draagt dat voor de rest van zijn leven mee.

Inderdaad vreselijk.
Tegelijk vraag ik me ook altijd af waarom die kinderen dat zo ondergaan? Waarom stappen ze niet sneller naar een leraar of ouders of weet ik veel wat? Misschien moeten ze dat wat meer aanleren in de basis- of kleuterschool? "Zeg nee tegen pesten, en moest het gebeuren, doe X Y en Z, gene schrik hebben".

Moest ik zo'n filmpje van een van m'n kinderen zien denk ik dat ik die gewoon een serieus pak slaag geef.
School doet meestal niet veel, van het gerecht moet je niet veel verwachten en die ouders zijn hoogstwaarschijnlijk margi´'s.

Een tikje op de vingers krijgen van het gerecht VS in een container opgesloten worden waar ze hun nagels uittrekken en de knietjes breken.

Ik zou wel weten wat ik liever zou hebben moest ik die gepeste jongen zijn. Die gast draagt dat voor de rest van zijn leven mee.
gewoon gezellig in de cel steken omgeven door mensen die pesters niet bepaald kunnen appreciëren en hem dan op regelmatige tijdstippen een wandeling gunnen met die mannen. Gedurende jaren.

T zal overeenkomen met wat hij die jongen heeft aangedaan. Met wat extra hopelijk.

Inderdaad vreselijk.
Tegelijk vraag ik me ook altijd af waarom die kinderen dat zo ondergaan? Waarom stappen ze niet sneller naar een leraar of ouders of weet ik veel wat? Misschien moeten ze dat wat meer aanleren in de basis- of kleuterschool? "Zeg nee tegen pesten, en moest het gebeuren, doe X Y en Z, gene schrik hebben".

Ik heb aan die kant gestaan en zo simpel is dat niet allemaal.
Het verhaal dat de leerkracht de tranen in zijn ogen zag en niets deed is heel herkenbaar.

Herinner mij dat ik ook ooit zo eens in de rij heb gestaan toen ik 11-12 jaar was. Ik had net een enorme trap in mijn kruis gekregen en stond te kermen van de pijn met tranen in mijn ogen.

Leerkracht kwam voorbij en vroeg wat er was.
Ik zei "Davy heeft mij in mijn mijn ballen getrapt".
Leerkracht "Gebruik daar es een beter woord voor"
Ik "hij heeft me in mijn kruis getrapt"

Leerkracht wandelt naar die gast en vraagt of hij dat ook bij hem es moest doen en daarmee was de kous af.

Ge zit ook echt vast als zo iemand bij u in de klas zitten, want als ge gaat klikken hebt ge nog meer schrik dat er nog meer pesterijen volgen.

Het verhaal dat de leerkracht de tranen in zijn ogen zag en niets deed is heel herkenbaar.

Herinner mij dat ik ook ooit zo eens in de rij heb gestaan toen ik 11-12 jaar was. Ik had net een enorme trap in mijn kruis gekregen en stond te kermen van de pijn met tranen in mijn ogen.

Leerkracht wandelt naar die gast en vraagt of hij dat ook bij hem es moest doen en daarmee was de kous af.

Ge zit ook echt vast als zo iemand bij u in de klas zitten, want als ge gaat klikken hebt ge nog meer schrik dat er nog meer pesterijen volgen.
Het enige wat ze kunnen doen is de pester van school sturen, de kans is ook groot dat hij het op een andere school niet zal doen omdat hij de nieuwe is. Meestal is het ook maar 1 en zijn de anderen volgertjes om zelf niet gepest te worden.

Maar veel leerkrachten/directies doen er gewoon veel te weinig aan. In mijn schooltijd heb ik er nog 1 geweten die in het moderne zat en ook een pester was. Op de duur hadden ze hem al in 3 scholen buitengesmeten daarvoor en vond hij geen school meer waar ze hem nog toelieten.

Nu mag hij hele dagen gaan pleisteren, een mooiere vorm van karma bestaat er eigenlijk niet.

Het enige wat ze kunnen doen is de pester van school sturen.

Dat doen veel scholen niet. Op de school waar ik werk, waar ook al eens een vechtpartij gefilmd is, was de eerste prioriteit de filmer straffen en het filmpje verwijderen om duidelijk te maken dat vechten/pesten niet gefilmd mag worden. Dit om de reputatie van de school te bewaren.

Laatst bewerkt door een moderator:

Het enige wat ze kunnen doen is de pester van school sturen, de kans is ook groot dat hij het op een andere school niet zal doen omdat hij de nieuwe is. Meestal is het ook maar 1 en zijn de anderen volgertjes om zelf niet gepest te worden.

Maar veel leerkrachten/directies doen er gewoon veel te weinig aan. In mijn schooltijd heb ik er nog 1 geweten die in het moderne zat en ook een pester was. Op de duur hadden ze hem al in 3 scholen buitengesmeten daarvoor en vond hij geen school meer waar ze hem nog toelieten.

Nu mag hij hele dagen gaan pleisteren, een mooiere vorm van karma bestaat er eigenlijk niet.
Weet dat de pesters zelf dit niet zomaar doen, maar zelf al heel wat hebben meegemaakt en daarin nooit goed begeleid zijn in geweest.

Dit wilt niet zeggen dat pesters niet gestraft moeten worden of dat de gepeste geen gerechtigheid mag hebben.

Ben zelf ook gepest geweest en kom de pesters af en toe nog tegen. Elke keer als ik hem zie wil ik hem na meer dan 20 jaar nog altijd op zijn bakkes slaan. Maar mijn verstand zegt dat hij toen zich misschien nog slachter voelde als mij in die tijd en een manier zocht om zijn zelfvertrouwen op te krikken en ik was daar het slachtoffer van.

Inderdaad vreselijk.
Leekrachten neuten al 30 jaar dat je het 'moet gaan zeggen' en werkgroepje hier en steunlekracht daar en CLB ginder... dat werkt allemaal voor gene meter. Heb je al ooit 1 keer gehoord dat er een gesprek kwam of dat het CLB er bij kwam en dat dat 1 moer uithaalde? Pesterkes zijn klootzakjes, dat helpt niet bij hen. Mijne kleine krijgt als les dat hij gewoon vollenbak moet terug kloppen.

Weet dat de pesters zelf dit niet zomaar doen, maar zelf al heel wat hebben meegemaakt en daarin nooit goed begeleid zijn in geweest.

Dit wilt niet zeggen dat pesters niet gestraft moeten worden of dat de gepeste geen gerechtigheid mag hebben.

Ben zelf ook gepest geweest en kom de pesters af en toe nog tegen. Elke keer als ik hem zie wil ik hem na meer dan 20 jaar nog altijd op zijn bakkes slaan. Maar mijn verstand zegt dat hij toen zich misschien nog slachter voelde als mij in die tijd en een manier zocht om zijn zelfvertrouwen op te krikken en ik was daar het slachtoffer van.
Oh ja, arme pester. Pesters zijn gewoon slechte karakters, punt uit. Door en door rot nog voor hun leven zelfs maar goed begonnen is.

Oh ja, arme pester. Pesters zijn gewoon slechte karakters, punt uit. Door en door rot nog voor hun leven zelfs maar goed begonnen is.

Idd, kutkinderen zijn het gatverdamme.
Daar gaat mijn bloed oprecht van koken hé ik zou ze allemaal op een hoopje zetten en omverrijden.
Playin' human bowlingball.👌

Hoe komt het dat ze door en door rot zijn? Kunnen ze volgens u nog veranderen?

Of zouden we hen niet beter voor altijd uit de maatschappij halen dan?

Ik ben zelf ooit gepest geweest in de eerste jaren op middelbaar. Gelukkig nooit in excessen, maar als twijfelende puber sta je echt machteloos en ik denk dat het moeilijk is om dat te beseffen als nooit-gepeste buitenstaander. Achteraf bekeken, na het verkrijgen van zelfvertrouwen en assertiviteit, is het frustrerend om te beseffen hoe je daar zelf zo zwak in stond. Dan had ik zeer graag een teletijdsmachine gehad om terug te gaan in de tijd om de pesters van een duchtig antwoord te dienen (en dat nog niet eens per sé in fysiek geweld).

Wat je ook moet beseffen: je draagt die schaamte mee en ook al ben je later een assertieve volwassene mag je er niet aan twijfelen dat het zelfvertrouwen soms een knauw krijgt of gewoon niet verder opgekrikt kan worden, net door die vastgeroeste schaamte.

Schaamte, misschien is dat een goed woord om te beschrijven wat je ondergaat op dat moment. Uit schaamte groeit ook de onwil om erop te reageren. Je ondergaat alles en wil dan het liefst ergens wegkruipen omdat alle waardigheid van jou is weggenomen.

Vandaag ben ik zelf een héél ander persoon dan toen ik 13 of 14 was, maar als ik terugblik naar die jaren kan ik het mijzelf niet kwalijk nemen. En die pesters? Die zijn blijven zitten of naar een andere school gegaan. Vanaf het derde en zeker het vierde middelbaar zat ik in een veel betere klasgroep en dat is alleen maar verbeterd naar het einde toe. Dat in combinatie met een soort "puberale ontwaking" door het ontdekken van muziek en mijn plaats in de wereld heeft me erdoor getrokken.

Terug
Bovenaan