D
Deleted member 658
Guest
Dat was me inderdaad ook al opgevallen ja.Wat ik dan niet versta is dat je die financiële beslissing dan van elkaar loskoppelt, maar nog altijd samen moet beslissen. Allez, als mijn vriendin met gescheiden rekeningen zou willen werken en zij wil plots een fitnesskamer aanschaffen, dan mag zij dat financieel dan zo willen beslissen, die fitnesstoestellen moeten hier nog altijd een plaats krijgen. Wil ik een mancave inrichten, idem.
Is het dan niet véél frustrerender dat je "eigen" beslissingen maakt financieel, maar uiteindelijk jezelf nog even hard vastrijdt doordat je samen beslist over wat er in het gemeenschappelijk huis gebeurt.
Dé oplossing is natuurlijk dat je élk een eigen huis hebt. En mss élk eigen kinderen (je voedt ze 50/50 op). En élk eigen aankopen van eten doet. Ah, maar dat heet scheiden...
Wat mij betreft is het, eens je een gezamelijke blijvende relatie hebt, géén goed idee om je financiën te blijven scheiden. Zet je pas je financiën (grotendeels) samen eens er iemand tegenslag geeft (ontslag, ziekte, ...) of wanneer je kinderen hebt dan heb je ofwel je aan te passen op het moment van een crisis in een van jullie 2 zijn persoonlijk leven (wat sowieso risicovoller is), kan je er niet noodzakelijk een termijn op plakken (bvb bij kanker, wanneer is die persoon "terug geschikt om een inkomen te hebben") of , in het geval van kinderen, moet je niet enkel plots het eens worden over de opvoeding, maar ook op alles wat met uitgaven voor kinderen te maken heeft, terwijl je dat voorheen nauwelijks moest doen.
Het werken met gescheiden rekeningen is wél een stap als je elkaar leert kennen en nog niet zeker bent van elkaar. Zeker als er een groot verschil in inkomen of vermogen zit. Maar eens je kinderen hebt of je jarenlang samen bent, nee. Doe dat niet.
Soit, het lijkt me niet toevallig dat de mensen die hier als langdurend koppel kiezen voor gescheiden rekeningen, vaak ook de mensen zijn die een stuk rechtser zijn qua gedachtengoed. Ik vermoed dat we het dan ook eerder in die optiek moeten bekijken en dus vaak, maar niet noodzakelijk, in een andere visie over omgaan met mensen.

Eigenlijk zijn de financiële aspecten van ons huwelijk een vorm van confederalisme op huishoudelijk niveau, terwijl jij niet snapt waarom dat geen unitarisme is.
We verschillen in uitgangspunt waarbij bij ons individuele soevereiniteit heerst en we er actief voor kiezen wat we dan wel samen doen. Dit terwijl bij jullie 'tous ensemble!' primeert en jullie er actief voor kiezen wat dan weer individueel blijft.
Maar in de praktijk zullen we misschien evenveel samen beslissen en kopen als jullie en het is zeker niet zo dat samen beslissingen maken frustrerend is of die scheiding ook in andere aspecten willen doortrekken.
Onze keuze van huwelijksstelsel is voor 'linkse mensen' misschien blijk van een hartvochtige relatie waar gebrek aan solidariteit heerst.
Maar voor ons is dit stelsel er eentje van rationaliteit, terwijl we dat van jullie dan weer eentje van naïviteit vinden.
Eigenlijk is alles binnen de gemeenschap brengen een verzekering tegen externe omstandigheden (ziekte, ontslag, ...) , daar waar alles gescheiden houden dan weer een verzekering is tegen interne factoren (financieel wanbeleid partner, ongelijke verdeling uitgaven aka 'transfers', schulden, aanhouderij).
Hoe dat komt dat wij voor dat laatste gekozen hebben ... wel , ten eerste is mijn vrouw ooit door haar ex-vriend gepluimd geweest. Als je facturen en overschrijvingen over een termijn van 4 jaar hebt moet inventariseren om met advocaten uit te splitten wie recht op wat heeft, dan lijkt het mij logisch dat je je in een volgende relatie indekt tegen dat soort discussies door alles duidelijker gescheiden te houden.
Ten tweede zijn wij niet als 20'ers maar als 30'ers met elkaar getrouwd waarbij we zelf al tamelijk vermogend waren. Wij hebben als 2 fulltime werkenden (zonder intenties om dat af te bouwen) geen nood aan een systematische solidariteit. We hebben naast onze gezinswoning ook ieder ons eigen vastgoed. Zelfs als we ooit uiteen zouden gaan, zijn we basically ieder op zich vermogend genoeg om de andere uit te kopen zonder aan onze andere bezitting te moeten raken.
Basically zijn wij familie Monaco.
Laatst bewerkt door een moderator:
(dat is ook niet dat dat zwaard boven zijn hoofd hangt, want ik zie jullie al komen. Als we uit elkaar gaan moet er toch iets met het huis gebeuren, en bij verkoop komt die 80k terug naar mij gewoon).
Eens goed met gelachen.