Zowat alles gezamenlijk hier.
Vooral omdat ik dan meer geld heb om uit te geven
Haar inbreng in het gezamenlijke inkomen is in elk geval groter. Onze inkomens liggen nu dicht tegen elkaar (dat is niet altijd zo geweest), maar moest ze full time werken zou zij terug meer verdienen.
Ik heb enkel een aparte rekening voor cadeaus, omdat zij de boekhouding doet en alles kan zien.
Ik denk niet dat er al echt moeilijke discussies zijn geweest over grote uitgaven. Enkel over verbouwingen aan't huis misschien.
Eigenlijk maakt het niet uit welk soort systeem je overeen komt als koppel. Het belangrijke is dat je dat niet vanuit een egoïstische ingesteldheid doet ('ik verdien meer en dat wil ik niet moeten delen") en dat je altijd respectvol bent naar elkaar toe.
Maar damn, hier zitten echt wat respectloze eikels. Bepaalde zaken die hier werden neergeschreven zou ik toch niet laten lezen door mijn partner. Als ik iets neerpen over mijn partner is dat toch wel criterium nummer één om te bepalen of ik het überhaupt wel zou posten: "zou ik willen dat zij dit leest?"
Er is hier maar één goede reden gegeven dat ik las om die inkomen volledig strikt te scheiden: een partner die het woord 'kids' gebruikt
That's just common sense really >_>
zoals gezegd ik spendeer +/- geen geld aan mezelf sinds dat we kinderen hebben aangezien dat redelijk idioot voelt.
Hoewel ik het eens ben met de algemene conclusie "kinderen hebben voelt redelijk idioot", zie ik dat nu niet als reden om geen geld meer aan mezelf uit te geven
Een voordeel van zo'n gezamenlijke rekening is toch ook dat ik twee keer nadenk over grote persoonlijke uitgaven, omdat het niet gaat over louter "mijn geld". Het is geen kwestie van toestemming vragen, maar gewoon een bewustzijn dat onze spaarpot ook dient voor onze gezamenlijke toekomst.
Onder de 100 euro koop ik het gewoon, iets daarboven, zeg ik het toch eerst even en grotere bedragen (> 200 euro) bespreek ik altijd even met haar. Dat bespreken is meer voor mezelf, kwestie dat ik op een rij zet waarom ik die uitgave wil doen en afweeg of het echt de moeite is.
Systeem werkt al 11 jaar voor ons, dus zo slecht zal het wel niet zijn zeker.
Op basis van wat je zegt heb ik niet de indruk dat uw systeem werkt.
Heck, alleen al als ik zie hoe denigrerend ge spreekt over uw partner van 11 jaar en heel haar gezin:
Ze komt uit een gezin waar ze van kindsaf niet meteen het concept van hard werken of verder dan de kerktoren kijken heeft mee gekregen
ben ik niet overtuigd dat jij werkelijk een werkend systeem hebt gevonden >_>