Ja maar waarom zou ze eten komen met de eigen rekening als je een gezamelijke rekening hebt specifiek hiervoor? Het is dat wat ik niet begrijp.
Er klopt iets niet in die uitleg.
Zeker niet als het over gemeenschappelijke rekening vs cash gaat.
Als jij 70% cash afhaalt en zij 30% en je smijt dat in een cash pot dan komt dat toch op hetzelfde neer of het nu cash of op een rekening staat.
En als je een gezamenlijke rekening opent dan staat die op beide namen, dus wie er dan aankopen met doet maakt ni uit.
Ok ik verwoord het misschien wat verkeerd, maar ik ga meteen het concrete voorbeeld geven van vrienden van mij,
in zelfde situatie met buitenlandse partner:
Hij verdient het meeste geld, en doet ook de meeste uitgaven (zoals hypotheek van zijn woning, reizen, verzekeringen, gas/elec/water...)
Zij verdient wat minder, huishoudhulp.
Hij wil dat zij elke maand het eten koopt, maar ze moet eerst elke maand 300 euro cash afhalen, en met dat cash geld het eten kopen.
(dus niets van gemeenschappelijk. er is geen gemeenschappelijke rekening zelfs.)
Zijn redenering is:
Als er later ooit mizerie komt, en we gaan uit elkaar, dan kan ze nooit bewijzen dat die 300 euro gebruikt is geweest om eten te kopen. het kan evengoed uitgegeven zijn aan gokken.
Dus kan ze nooit bij de rechter gaan claimen : "check maar eens mijn bankrekening, ik heb telkens het eten gekocht".
Want dat zou volgens hem mizerie kunnen opleveren. een goede advocaat zou kunnen aantonen dat er telkens eten mee is gekocht voor het hele gezin (ahja, want op de rekeninguittreksels van de vrouw zal je kunnen zien colruyt, aldi, delhaize.... en bij de man nergens iets van die winkels).
Dus een goede advocaat zou dan kunnen zeggen "das niet eerlijk, de man heeft nooit eten gekocht, dus voor al die jaren dat ze samen woonden, eis ik dat de man de helft van de optelsom van de eten bedragen , stort naar de vrouw).
Ikzelf zou het ook willen doen zoals hem, en hierboven uitgelegd. lijkt me een verstandig idee.
als mijn vrouw juist maar het eten moet kopen (300 euro hooguit in een maand) en de rest allemaal mag sparen.... denk dat ze al in haar handjes mag wrijven. ik betaal al de rest.
maar er mag wel geen mizerie van komen nadien. daarom wil ik het ook zo aanpakken met cash.