Hoe regel je jouw financiën met jouw partner?

Hoe regel jij je financiën binnen je gezin?

• Alles gezamenlijk

Stemmen: 75 18,0%
  • Alles gezamenlijk (vanaf officieel/wettelijk samen zijn)

Stemmen: 62 14,9%
  • Alles gezamenlijk (vanaf officieel/wettelijk samen zijn) & maandelijks bedrag persoonlijk

Stemmen: 31 7,5%
  • Een vast bedrag (of percentage van loon) per maand gezamenlijk; de rest van mijn loon is persoonlijk

Stemmen: 226 54,3%
  • Alles apart

Stemmen: 22 5,3%

• Totaal aantal stemmers
    416
Leuke relatie, op voorhand bang dat ze wegloopt...
Er is nog een verschil tussen bang zijn en voorbereiden op een worst-case scenario. Er is op zich niets verkeerd met goede afspraken maken, het is zelfs aan te raden. Eens het ruzie is zal een regeling overeenkomen veel minder vlot gaan dan nu.

Er is nog een verschil tussen bang zijn en voorbereiden op een worst-case scenario. Er is op zich niets verkeerd met goede afspraken maken, het is zelfs aan te raden. Eens het ruzie is zal een regeling overeenkomen veel minder vlot gaan dan nu.
Daar is inderdaad een verschil tussen. Net zoals er een verschil is tussen goede afspraken/regelingen maken en hetgeen hierboven passeert.

Daar is inderdaad een verschil tussen. Net zoals er een verschil is tussen goede afspraken/regelingen maken en hetgeen hierboven passeert.
"Hetgeen hierboven passeert" zijn goede afspraken. Cash afhalen om eten te kopen. Als zij er mee akkoord is, wat is dan het probleem?

Wie ben jij om mijn relatie te beoordelen.

"Hetgeen hierboven passeert" zijn goede afspraken. Cash afhalen om eten te kopen. Als zij er mee akkoord is, wat is dan het probleem?

Wie ben jij om mijn relatie te beoordelen.
Heb je misschien gezien dat je in een publiek forum post, specifiek in een topic dat gaat over "hoe regel je je financiën met je partner"?
Dat jij het allemaal persoonlijk moet opvatten, persoonlijk moet maken, ... dat ben ik ook wel beu. De manier waarop het hierboven gepost was was "Klopt het dat ik dit kan gebruiken om zelf zoveel mogelijk financiëel voordeel te doen?" Dat is toch hoe het hier door de meesten werd opgevat. Dan verwijs ik naar deze post https://www.beyondgaming.be/threads/hoe-regel-je-jouw-financien-met-jouw-partner.2017/post-317256 waar je specifiek spreekt over "Zij moet het eten kopen met cash van de partner, om zo het niet aan te kunnen tonen dat zij het eten kocht." Hoe is dat een "goede afspraak" om haar financiële uitgaven voor de gemeenschap te gaan verdoezelen?

Als je niet wilt dat je persoonlijke relatie beoordeeld wordt door random personen op het internet, post zulke zaken niet op een publiek forum, specifiek in een topic om dat te bespreken. Je moet het niet allemaal zo persoonlijk maken. Ik wil geen uitspraken doen over u als persoon, over uw relatie, over uw partner, over uw bevriende koppels. Waar ik een uitspraak over doe is een dergelijke uitspraak :
dan kan ze nooit bewijzen dat die 300 euro gebruikt is geweest om eten te kopen. het kan evengoed uitgegeven zijn aan gokken.

Wij hebben elk onze rekening en een rekening waar wij maandelijks hetzelfde bedrag op storten om alle gezamenlijke kosten mee te betalen.
Ik zie dat de meeste hier zo'n stem uitbrengen doch zijn wij de enige in onze vriendengroep die zo te werk gaan. Ook bij de collega's ken ik niemand die zo leeft. Bij vrienden en collega's (van mijn kant) smijt iedereen alles samen op 1 rekening

Goede afspraken als in je zegt haar ook waarom ze enkel cash mag betalen?
Of je zet iets op papier dat voor beide duidelijk is dan is het ook in orde toch.

Ik misschien moet @TRUMP eerst eens langs een notaris of info-avond (die worden hier toch regelmatig georganiseerd van, ik dacht, gezinsbond uit) over feitelijk, wettelijk of gehuwd samenwonen want hij gebruikt termen en begrippen en wetmatigheden doorheen.
Wettelijk samenwonen is voornamelijk een fiscaal en administratief gegeven met erg beperkte invloed of bvb erfrechten of onderhoudsplicht, rekeningen, "scheiden",....

Ik misschien moet @TRUMP eerst eens langs een notaris of info-avond (die worden hier toch regelmatig georganiseerd van, ik dacht, gezinsbond uit) over feitelijk, wettelijk of gehuwd samenwonen want hij gebruikt termen en begrippen en wetmatigheden doorheen.
Wettelijk samenwonen is voornamelijk een fiscaal en administratief gegeven met erg beperkte invloed of bvb erfrechten of onderhoudsplicht, rekeningen, "scheiden",....
Een analogie tussen relatievormen en werknemer/werkgeversrelaties:
  • LAT-relatie, friends with benefits, prostitueebezoek, ... ~ werken als zelfstandige / freelancer (vrijheid blijheid zolang het niet onwettig is)
  • Feitelijk samenwonen ~ werken met een interimcontract (beperkte bescherming, dikwijls eerder van tijdelijke aard, dikwijls minder emotioneel geïnvesteerd)
  • Wettelijk samenwonen ~ werken met een contract van onbepaalde duur (degelijke bescherming, in principe eerder van langdurige aard, meer emotioneel geïnvesteerd, verbreking bij wederzijds akkoord of anders zonder veel administratief gedoe)
  • Huwelijk ~ statutair ambtenaar (grote mate van bescherming, in principe levenslang, een verbreking is een "wapenfeit" dat via notarissen en rechtbanken moet passeren)

Uiteraard zorgen dat je zelf ook wat geld af haalt hé per maand.
Of haal jij nooit geld af op een maand misschien.
Ja maar toch niet genoeg om te zeggen dat het voor het eten is dan?
(Ook in het algemeen raar dat alle eten cash gaat betaalt worden).
Je doet er je ding mee.

Is het mogelijk eigenlijk om je huwelijkscontract aan te passen? In de zin van, nu is alles gezamelijk. Maar stel we willen het naar een bepaald bedrag brengen per maand, wat je met de rest van je geld doet kies je zelf maar (1 persoon zou investeren en dan ook de winst van de investering houden, de andere zou het opdoen).

Is het mogelijk eigenlijk om je huwelijkscontract aan te passen?
Ja dat is mogelijk zolang beide partners toestemmen en het nieuwe contract ondertekenen bij de notaris.
éénzijdig die beslissing nemen, zonder dat de partner akkoord is, dat kan niet.

Géén idee welke type huwelijkscontracten allemaal exact in detail mogelijk zijn, vraag het eens aan de notaris hé.

Is het mogelijk eigenlijk om je huwelijkscontract aan te passen? In de zin van, nu is alles gezamelijk. Maar stel we willen het naar een bepaald bedrag brengen per maand, wat je met de rest van je geld doet kies je zelf maar (1 persoon zou investeren en dan ook de winst van de investering houden, de andere zou het opdoen).
Dat kan, maar dan moet je naar scheiding van goederen gaan wat een grote wijzigingsprocedure is qua formaliteiten en kosten, met onder andere een boedelbeschrijving

Wij zijn getrouwd met scheiding van goederen ( elk eigendom die we apart afbetalen), overigens rest van loon op gezamelijke rek en samen sparen. Je kan niet alles afmeten in het leven. Ik snap wel de bezorgdheid door "horrorverhalen" waar de man zijn eigen woning moet "terugkopen".

In het begin had ik niks en hij niks, alles wat we hadden was gewoon nodig om te overleven dus dat was eenvoudig. Nu hebben we beiden werk (meestal) maar nog steeds 1 rekening. Wat van mij is, is van hem en omgekeerd. We hebben daar nooit over gepraat. Het is gewoon zo.
Door mijn erfenissen is het wel zo dat de auto ‘van mij’ is en het huis voor 80%. Maar ik heb geen rijbewijs dus het is in feite toch zijn auto en ik vind het een mooi huis maar ik woon waar hij woont, dat kan om het even waar zijn.

De situatie is ook heel afhankelijk van de financiële verhoudingen tussen personen als ook hoe het uitgavenpatroon is.

Bij het kopen van een huis is mij ook duidelijk geworden dat de financieel zwakkere persoon inderdaad wordt beschermd en eigenlijk is dat ook niet slecht.

Waar ik altijd lastig met heb, is dat als mensen uit elkaar gaan dat ze elkaar willen pluimen (als ze elkaar al niet gewoon de kop inslaan). Alle vragen die ik hier heb zien passeren, kan je gewoon bij de notaris navragen (er even vanuit gaan dat hij voldoende kennis heeft), maar hebben wij op voorhand besproken en dan nog eens de scenario’s bij de notaris laten verhelderen. Als beide partijen weten waarvoor ze staan, gaan ze bij het uit elkaar gaan toch ook minder ambras hebben.

De situatie is ook heel afhankelijk van de financiële verhoudingen tussen personen als ook hoe het uitgavenpatroon is.

Bij het kopen van een huis is mij ook duidelijk geworden dat de financieel zwakkere persoon inderdaad wordt beschermd en eigenlijk is dat ook niet slecht.

Waar ik altijd lastig met heb, is dat als mensen uit elkaar gaan dat ze elkaar willen pluimen (als ze elkaar al niet gewoon de kop inslaan). Alle vragen die ik hier heb zien passeren, kan je gewoon bij de notaris navragen (er even vanuit gaan dat hij voldoende kennis heeft), maar hebben wij op voorhand besproken en dan nog eens de scenario’s bij de notaris laten verhelderen. Als beide partijen weten waarvoor ze staan, gaan ze bij het uit elkaar gaan toch ook minder ambras hebben.
De reden dat ik in deze discussie scherp reageer is omdat mijn vrouw ook uit het buitenland komt.

Mijn vrouw is uit vrije wil in een land komen wonen waar ze initieel helemaal op mij was aangewezen om een weg te vinden doorheen de administratie en het dagelijkse leven. Uiteindelijk blijf dat ook deels permanent zo, als iemand die hier geboren is kan je veel makkelijker onze (absurd ingewikkelde) administratie navigeren.

Ik vind het dan ook dat vertrouwen dan misbruiken om je "in te dekken" voor later door ze zogezegd cash te laten afhalen om het werkelijke doel te verdoezelen. Als onze relatie ooit spaakloopt heb ik hier een heel netwerk om op terug te vallen, terwijl mijn vrouw dat nu nog aan het opbouwen is. Als je dan het gigantische verschil in moeite ziet tussen iemand die hier arriveert en moet inburgeren, en iemand die hier is geboren, vind ik zoiets schandalig.

Het is ook een beetje dat paternalisme van "och ja ze is toch in een beter land en kan hier sparen dus ik beslis wel dat het fair is om ze zo te behandelen". Dat staat haaks op mijn beeld van een relatie waar je elkaar behandelt als gelijken.

En dat sluit dan ook aan bij mijn ergernis dat mensen ons soms bekijken als zo'n "eigen kweek" koppel, gewoon omdat er effectief zo'n mensen rondlopen.

Laatst bewerkt:
Idd, ik weet niet of iets zieliger heb gelezen dit weekend dan je partner verplichten cash af te halen zodat ze later niks zou kunnen bewijzen.. Schrijnend.

Vooral omdat ze niet getrouwd en geen kinderen hebben. Er valt niks of niemand te pluimen. Je gaat uit elkaar en klaar. het gemeenschappelijk vermogen is gewoon wat op beide Namen staat, vb spaarrekening. Dat split je.

Of die 300 nu cash is of van de rekening of voor eten of voor gokken, maar geen fluit uit.

Gewoon powerplay en afrippen. Iemand in t zak zetten is niet moeilijk als je wil, vooral je partner.

Bij ons is het omgekeerd. Ik moet mijn partner er af af toe op wijzen dat ze dingen anders moet doen om zichzelf in te dekken als het ooit fout loopt. Als ik wil kan ik die gemakkelijk voor 100 of 200k in t zak zetten. Ah je hebt je eigen huis verkocht, storten maar op de gemeenschappelijke...

Bij ons is het omgekeerd. Ik moet mijn partner er af af toe op wijzen dat ze dingen anders moet doen om zichzelf in te dekken als het ooit fout loopt. Als ik wil kan ik die gemakkelijk voor 100 of 200k in t zak zetten. Ah je hebt je eigen huis verkocht, storten maar op de gemeenschappelijke...

Zit in hetzelfde scenario.
Kwestie van interesses in het leven zeker :) ...
We vullen elkaar goed aan dus dat zit snor.

Maar zonder vertrouwen en eerlijkheid kan je volgens mij geen fundament hebben voor een sterke relatie.

Hier is er toch wel gebrek aan vertrouwen (wat ik in deze situatie ook begrijp) waardoor de eerlijkheid ook zoek is.

Waarom bespreek je geen eerlijke verhouding als er toch geld genoeg over lijkt te zijn voor haar om te sparen?

Of je wilt een relatie of je wilt het niet. Je kan omdat je beiden toch wel risico lopen ook een soort tijdelijke en eerlijke regeling treffen als proefperiode.
Maar je toekomstige partner op lange termijn unfair behandelen lijkt mij toch niet het juiste pad.

In een relatie moet je de machtsverhouding nu eenmaal nivelleren anders ben je de 'baas'.

Terug
Bovenaan