ModgiBoemBoem
Active member
Toen mijn vriendin huurde kon ze quasi niets sparen. Nu gaat er maandelijks 500 euro rechtstreeks naar haar beleggingsrekening. Dus dat potje is er wel degelijk. Uiteraard zou het hoger zijn moest zij mij niets betalen, maar zij gaat er toch ook duidelijk op vooruit?Probleem is dan wel dat zij niets achter de hand houdt en dus mogelijk een stukje eigen toekomst gaat hypothekeren.
Wat slimmer zou zijn is dat ze een bepaald bedrag per maand de facto opzij houdt in een apart potje, dat kan gaan naar een latere financiering van vastgoed. Dat kan ofwel zich inkopen zijn bij de partner die wel een huis heeft (of bvb. een gezamenlijke woonst aankopen), of iets eigen aankopen mocht de relatie spaak lopen.
Zij mag zich gerust inkopen in mijn woning als ze dat wil. Maar dat lijkt me ook gewoon niet zo eenvoudig. Ik vermoed dat de woning dan opnieuw moet geschat worden daar deze al veel meer waard is dan toen ik deze kocht. Wat doen we met alle lopende renovatieleningen? Alle investeringen die ik reeds in deze woning deed vertalen zich uiteraard ook niet 1 op 1 naar meerwaarde? Het is niet omdat ik 5000 euro betaald heb om mijn waterleidingen te vernieuwen dat mijn woning 5000 euro meer waard is.
Wat doen we als we een nieuwe keuken willen? Haar vragen om hier de helft in de betalen terwijl zij niet voor de helft eigenaar is van de woning lijkt me toch ook vreemd?
Ik wil oprecht gewoon goed doen voor ons beiden. Ik vind het gewoon een zeer moeilijke situatie. Als we niet in deze woning wilden blijven zou zij mij niets moeten betalen en verkocht ik gewoon heel den boel. Als ik er over begin te denken komen er gewoon zo veel gedachten bij mij op dat ik het echt niet meer weet.

)