Hoe regel je jouw financiën met jouw partner?

Hoe regel jij je financiën binnen je gezin?

• Alles gezamenlijk

Stemmen: 75 18,0%
  • Alles gezamenlijk (vanaf officieel/wettelijk samen zijn)

Stemmen: 62 14,9%
  • Alles gezamenlijk (vanaf officieel/wettelijk samen zijn) & maandelijks bedrag persoonlijk

Stemmen: 31 7,5%
  • Een vast bedrag (of percentage van loon) per maand gezamenlijk; de rest van mijn loon is persoonlijk

Stemmen: 226 54,3%
  • Alles apart

Stemmen: 22 5,3%

• Totaal aantal stemmers
    416
Als je het puur economisch ziet, moet je kijken wat de échte kost van wonen is voor beide personen (laten we ze even Johnny & Marino noemen):
- als ze beide apart wonen
- als ze beide samenwonen

1) Beide apart wonen:

- Johnny heeft een woning waar hij 100000 zelf voor ingelegd heeft, 250000 geleend (fictief 1300 euro maandelijkse aflossing, waarvan 100 euro intrest). Hij heeft daarnaast 6000 euro kosten per jaar aan onderhoud, EGW, verzekeringen ... (500 euro per maand)

- Marino kan kiezen: ofwel woont hij bij mama&mee-mama en betaalt hij 400 euro voor inwoon (EGW, ...), ofwel huurt hij zelf en betaalt hij 600 euro huur en 400 euro EGW/onderhoud/herstellingen.

2) beide samenwonen:

- kost van de woning blijft identiek (aflossing lening) en de gemiste opbrengst van de 100000 euro die Johnny inlegde, is 200 euro/maand intrest.
- EGW/onderhoud/verzekeringen gaat naar 800 euro/maand
- de rest zijn sowieso gemeenschappelijke kosten.
De kosten die ze dus hebben zijn 200 euro (Johnny moet daarvoor vergoed worden) en 800 euro (= samen 1000 euro).

Dan is het voordeel dat beide samen hebben om samen te wonen:
Johnny betaalde eigenlijk 100 euro intrest, 500 euro EGW/verz/onderhoud en 200 euro gedorven intrest (800 euro), dus zal 300 euro voordeel hebben (los van de 200 euro die hij betaald moet worden).
Marino betaalde 400 euro of 1000 euro. en zal 200 euro of 600 euro voordeel hebben.

Dus ofwel doet Marino 300 euro méér voordeel en moet hij de helft daarvan aan Johnny, ofwel doet Marino 100 euro minder voordeel en moet Johnny hem 50 euro

(opnieuw: los van die 200 euro als vergoeding voor het geïnvesteerde kapitaal).

Het kan dus dat de huiseigenaar Johnny, puur economisch, Marino moet vergoeden tot Marino verondersteld werd de thuis woning te verlaten :). (in de veronderstelling dat Johnny zelf beslist heeft om het ouderlijke huis te verlaten :p)
Wat heeft de besparing die A doet ten opzichte van zijn individuele pré-samenwoonsituatie, te maken met hoeveel hij zou moeten betalen voor het samenwonen?

En je haalt financiering, assets, individuele opportuniteitswinsten door elkaar, met een sausje van niet-equivalente kapitaalbeslissingen.

In mijn voorbeeld zijn de situaties compleet hetzelfde.
Persoon A en B hebben daar exact hetzelfde vermogen, hetzelfde inkomen, en dezelfde spaarquote , in zowel situatie 1 als 2.
Terwijl situatie 2 oneerlijk aanvoelt, en situatie 1 hier normaal gevonden wordt.
Wat dus vreemd is.

Is ook een serieuze, pardon my French, een serieuze plebejer discussie. Over hoeveel "transfer" spreken we hier ? 200-300 euro per maand voor de halve huur ? Als er verhuurd wordt, dan mag de verhuurder ook zijn verhuur belasting betalen, zijn woonbonus op de buik schrijven en de "huurder" voor elke scheet de verhuurder alles laten fixen. Eerlijk is eerlijk. Denk dat de "verhuurder" nog van een kale reis zal terugkomen.

Maakt ook niet veel uit in the grand scheme of things. Als je samen iets gaat kopen, spreken we over 300-400k gedeeld door de 2. De kans dat je daar tot op de frank alles in 2 deelt is 0. Dan zal die paar 1000 die van links naar rechts gaat ook niet veel uitmaken. We hebben hier juist verbouwd. De madam wou ingemaakte kasten, 10k (waar dus 1/10 misschien mijn kleren zijn). Nieuwe gordijnen, 5k, glazen deur en portaal, 6k - I couldn't care less hoe de inkom eruit ziet. Gaan we dat ook allemaal beginnen verrekenen ?

Idem met op reis gaan. De een betaalt de naft, de ander de camping, de ander het restaurant etc. De kans dat dat tot op de frank klopt is 0. Je geeft elkaar cadeaus die niet evenveel kosten. Mijn madam eet geen biefstuk, ik wel. Ik zal telkens ik een biefstuk koop en voor haar een hamburger in de plek 2 euro in een potje steken. Alhoewel, ik kook altijd en doe de tuin, maar zij doet de was. Misschien moeten we die uren ook opschrijven en verrekenen...

(Overigens is @JanusDR zijn situatie 1 en 2 niet volledig equivalent; tenzij we de realiteit ontkennen en er vanuit gaan dat huurhuizen even goed behandeld worden als iets van jezelf en de levenskwaliteit in beide even goed zijn...)

Is ook een serieuze, pardon my French, een serieuze plebejer discussie. Over hoeveel "transfer" spreken we hier ? 200-300 euro per maand voor de halve huur ? Als er verhuurd wordt, dan mag de verhuurder ook zijn verhuur belasting betalen, zijn woonbonus op de buik schrijven en de "huurder" voor elke scheet de verhuurder alles laten fixen. Eerlijk is eerlijk. Denk dat de "verhuurder" nog van een kale reis zal terugkomen.

Maakt ook niet veel uit in the grand scheme of things. Als je samen iets gaat kopen, spreken we over 300-400k gedeeld door de 2. De kans dat je daar tot op de frank alles in 2 deelt is 0. Dan zal die paar 1000 die van links naar rechts gaat ook niet veel uitmaken. We hebben hier juist verbouwd. De madam wou ingemaakte kasten, 10k (waar dus 1/10 misschien mijn kleren zijn). Nieuwe gordijnen, 5k, glazen deur en portaal, 6k - I couldn't care less hoe de inkom eruit ziet. Gaan we dat ook allemaal beginnen verrekenen ?

Idem met op reis gaan. De een betaalt de naft, de ander de camping, de ander het restaurant etc. De kans dat dat tot op de frank klopt is 0. Je geeft elkaar cadeaus die niet evenveel kosten. Mijn madam eet geen biefstuk, ik wel. Ik zal telkens ik een biefstuk koop en voor haar een hamburger in de plek 2 euro in een potje steken. Alhoewel, ik kook altijd en doe de tuin, maar zij doet de was. Misschien moeten we die uren ook opschrijven en verrekenen...

(Overigens is @JanusDR zijn situatie 1 en 2 niet volledig equivalent; tenzij we de realiteit ontkennen en er vanuit gaan dat huurhuizen even goed behandeld worden als iets van jezelf en de levenskwaliteit in beide even goed zijn...)
Verbaasd me misschien niets, maar, nope, not "pardoned". Ik vind dit een serieuze kaakslag voor alle mensen die dit moeten lezen die niet van de hogere middenklasse zijn en waar geld wel relevant is.

Een paar 100 euro is voor miljoenen Belgen wel een issue.
Waarbij als je nog niet zo lang samen bent, goede afspraken wel degelijk belangrijk zijn. Er zijn er hier genoeg op het forum die anders achteraf komen mekkeren dat "je anders maar goede afspraken had moeten maken voor het geval van een scheiding". Moeten we nu ook niet gaan doen alsof het niet uitmaakt. "Maar" 300 euro per maand op een jaartje of twee (en dan loopt de relatie bv. spaak) is toch 7200 euro.
Niet iedereen kan dat zomaar ff wegpissen.

Is ook een serieuze, pardon my French, een serieuze plebejer discussie. Over hoeveel "transfer" spreken we hier ? 200-300 euro per maand voor de halve huur ?
400 euro per maand netto (voor een halve huur van een huis), is volgens mij meer dan de mediane Belg zijn volledige maandelijkse netto spaarvermogen.
Nieuwbouw huis huren, wat is daar behandelen of mindere levenskwaliteit aan?

Verbaasd me misschien niets, maar, nope, not "pardoned". Ik vind dit een serieuze kaakslag voor alle mensen die dit moeten lezen die niet van de hogere middenklasse zijn en waar geld wel relevant is.

Een paar 100 euro is voor miljoenen Belgen wel een issue.
Waarbij als je nog niet zo lang samen bent, goede afspraken wel degelijk belangrijk zijn. Er zijn er hier genoeg op het forum die anders achteraf komen mekkeren dat "je anders maar goede afspraken had moeten maken voor het geval van een scheiding". Moeten we nu ook niet gaan doen alsof het niet uitmaakt. "Maar" 300 euro per maand op een jaartje of twee (en dan loopt de relatie bv. spaak) is toch 7200 euro.
Niet iedereen kan dat zomaar ff wegpissen.

True. En soms is het verschil gewoon ook groter en spreek je over serieuze bedragen, bv. zeer ongelijke inbreng bij de aankoop, verbouwingen of afbetalen hypotheek - en dan ben je beter af met duidelijke afspraken als het ooit spaak loopt.

Anderzijds, ik heb ook altijd volledig geleefd volgens wat @eniac aanhaalt: samen aangenaam leven zonder bij elke uitgave te kijken van wie betaalt wat, of persé voor 50/50 te gaan.

Ik snap die 3de optie niet. Maandelijks bedrag persoonlijk bij wettelijk samenwonen is toch niet geldig?
Van zodra dit geld van een gezamelijke rekening komt, wordt dat tijdens een scheiding toch verdeeld.

Deze nog eens van het stof halen. Merci voor de vele bijdragen/tips.

Situatie: feitelijk samenwonend, vriendin in verwachting eerste kind, binnenkort wettelijk samenwonend.
- Ons gezinsinkomen is ~4795 (inclusief maaltijdcheques.). Zij 2160, ik 2630.
- Onze maandelijkse lasten zijn ~2300
- We sparen 400/maand (voor eventuele renovaties, toestellen die kapot gaan, enfin gewoon een spaarpot voor huis-stuff).
- dus er schiet een 2000 euro/maand over.
- Mijn vriendin zit met een studieschuld van ~20k die ze is aan het afbetalen, 100/maand ongeveer. Daar wil ik in principe niks mee te maken hebben, daar heeft ze zelf voor gekozen lang voor wij elkaar leerden kennen.
- Ik heb veel meer eigen inbreng gehad in de aankoop van het huis (ook zo laten beschrijven bij de aankoop) en ik heb nu ook wel weer een spaarpot die ik gebruik om grote renovaties te laten uitvoeren (vervanging ramen, dak, elentriek). We zetten op papier dat die werken door mij zijn betaald, in't geval dat we uit elkaar moesten gaan en het kot moet weer verkocht worden wil ik dat gedeelte dan recupereren uit de eventuele meerwaarde van het huis.

Onze manier van werken is als volgt:

- we hebben een gemeenschappelijke rekening daar storten we elke maand 1000 euro naartoe, en daar wordt dan de hypotheek 50/50 mee afbetaald, alsook energie, brandverzekering, familiale verzekering en gemeentebelasting mee betaald. Normaal gezien (ik hoop het althans) is dat ruim voldoende om die kosten te dekken, maar we moeten onze eerste afrekening van de energie nog op terugkrijgen. Dankzij natuurlijke aanwas staat daar nu 3k op, genoeg om dus eventueel slechte verrassingen voor de energiefactuur af te vangen.
- we hebben een eetrekening waar we 475/maand naartoe storten (zij 200, ik 275). Daar proberen wij mee rond te komen, wat soms wel en soms niet lukt, maar het is fijn om in beetje in functie van een vooraf vastgelegd budget te gaan winkelen vinden we.
- We zijn zo'n koppel dat aan twee snelheden leeft tot nu toe. Ik heb het redelijk gemakkelijk, mijn madam heeft het moeilijker, en zeker nu de kleine er aan zit te komen is het tijd om meer in termen van familiebudget te gaan denken, in plaats van te chipoteren met splitwise en overschrijven van/naar die eetrekening.

Ik was nu eens aant zien naar die 70/30 percent regel die @Général Zantas hier had neergeschreven, maar dan misschien eerder 75/25.

75% van die 4795k, dat zou dan neerkomen op ~3.3k per maand.
Dat geeft dus een marge van ~600 op de maandelijkse lasten van 2.7k. Er komt een kind bij, dus die marge zal wel nodig zijn. Komt wel kindergeld nog bij maar soit, mijn madam is een binnenfretter dus die vindt het fijn om een comfortabele marge te nemen. Ik draag procentueel meer bij, maar dat boeit niet.
- ik hou iets van een 600/maand 'speelbudget', en mijn vriendin 500/maand, waarvan ze dan sowieso nog eens 100/maand moet gebruiken om haar studieschulden af te betalen. Op zich zijn dat serieuze bedragen, ik zou het niet erg vinden om bijvoorbeeld een deel van dat geld ook weer te sparen, maar dan misschien voor een reis bijvoorbeeld.

Het lijkt ons allebei wel fijn om een stuk budget te hebben waar ge u niet voor moet verantwoorden (ik verzamel platen, ik prul met hout, ik heb juist ne fiets gekocht, zij koopt graag gezichtscrème van 50 euro, is gewoon wel om een pot geld te hebben dat ge kunt gebruiken voor dingen die uw partner minder interessant vindt)

Klinkt dat een beetje fair?
Is er iets dat ik langs mijn kant moet voorzien vooraleer we wettelijk gaan samenwonen om er voor te zorgen dat alles er voor apart blijft, en alles van hier uit verder gaat gemeenschappelijk is?

Laatst bewerkt:
Mijn vriendin zit met een studieschuld van ~20k die ze is aan het afbetalen, 100/maand ongeveer
Is dat met een grote intrestvoet? Eventueel kan jij dat afbetalen, maar dan wel een extra schuldvordering op haar plaatsen. Zo daalt wat jij meer hebt dan haar (voelt vaak gelijker aan), maar kan je wel bij uiteengaan dat recupereren.
derp zei:
Ik heb nu ook wel weer een spaarpot die ik gebruik om grote renovaties te laten uitvoeren (vervanging ramen, dak, elentriek). We zetten op papier dat die werken door mij zijn betaald, in't geval dat we uit elkaar moesten gaan en het kot moet weer verkocht worden wil ik dat gedeelte dan recupereren uit de eventuele meerwaarde van het huis.
Dit is altijd een lastige. De meerwaarde van die werken is (quasi) nooit de kost van die werken en zeker als je ze zellf beslist, kan het zijn dat ze die niet zo nuttig vond (die electriciteit van een mancave bvb :p). Langs de andere kant heb je het natuurlijk wel betaald. Het lijkt me echter niet onlogisch om het zo te doen zoals je het schrijft.

Sowieso lijkt het me logisch om vanaf dat je een kind hebt alles samen te gooien en hoogstens een apart zakgeld voor jezelf te houden. Want jullie inkomen zal vanaf nu meer "kindgerelateerd" zijn. Een dag bvb familiaal verlof nemen levert minder inkomen op. Tijdskrediet idem. Dus je doet er goed aan om er nu aan te denken.

Ik heb er nog wat over zitten denken en ik zou het misschien zo willen doen:

- beide lonen op gemeenschappelijke rekening, ongeveer 4500 + 300 MC.
- doorlopende opdracht om 300 per persoon (of 200, of ...) naar de persoonlijke zichtrekeningen -> geld voor op café te gaan
- doorlopende opdracht om 500 per maand naar een spaarrekening voor verbouwingen, herstellingen, sparen voor een nieuwe keuken, etc.
- doorlopende opdracht om 150 per maand naar een spaarrekening voor op reis te gaan
- 2300/maand kosten voor energie, hypotheek, eten.

Dan schiet er op het einde van een normale maand 1250 + 172 kindergeld over. Dat zou ruimschoots voldoende moeten zijn voor de crèche, alle baby-gerelateerde zaken, ziekenhuiskosten, of andere onverwachtse zaken.

Als we zien dat er geld overschiet, gaat het naar de spaarrekening voor verbouwingen/herstellingen (we zijn nog wel efkes bezig wat dat betreft).
Als we na een jaar zien dat we gemakkelijk toekomen dan kan mijn madam eventueel 4/5e gaan werken, wat ook wel zou moeten lukken als ik het zo bekijk.

Dit is altijd een lastige. De meerwaarde van die werken is (quasi) nooit de kost van die werken en zeker als je ze zellf beslist, kan het zijn dat ze die niet zo nuttig vond (die electriciteit van een mancave bvb :p). Langs de andere kant heb je het natuurlijk wel betaald. Het lijkt me echter niet onlogisch om het zo te doen zoals je het schrijft.
Nee da's waar. Maar ja, dat lijkt mij inderdaad wel gewoon een logische manier om het aan te pakken. Als er meerwaarde in het pand zit, zou ik wel als eerste in de rij moeten staan om die te kunnen krijgen, maar hoe dat in de praktijk zich ontrolt is inderdaad moeilijk te voorspellen.

Die lening van haar studieschuld is rentevrij.

Als je het puur economisch ziet, moet je kijken wat de échte kost van wonen is voor beide personen (laten we ze even Johnny & Marino noemen):
- als ze beide apart wonen
- als ze beide samenwonen

Laten we ze nu even Mr. Huske en Mevr. Huske noemen, feitelijk samenwonend.

Huske had besloten zijn woning te verhuren (waarde in 2022 380k, geleend 215k, openstaand 130k) en gebruikt de huurinkomsten om de uitgaven aan de woning te dekken. (ongeveer break even als je belastingsafrrek enzo verrekend).

Ze huren samen een woning en de verdeling uitgaven is ongeveer 50/50, Mr. Huske betaald al eens iets extra of iets apart, zijn loon is dan ook gevoelig hoger. Het komt zoals Cege niet op een paar honderd euro aan. De overschot wordt apart gehouden en gespaard.
Ook kosten voor de kinderen is ieder voor zich.

Echter, nu besluiten ze door gestegen kosten toch terug te gaan naar de woning van Mr. Huske, kosten dalen, spaarcapaciteit voor beiden stijgt gevoeldig en het plan is de boel na 2 jaar te verkopen en iets anders gezamelijk te kopen. De inleg daar zal worden beschreven zodat dat apart blijft.

Hoe doen we de verdeling daar? Elk de helft lijkt onfair, want het huis is enkel van mij.
Neem ik dan de intrest in rekening als gemeenschappelijke kost (wat een peulschil is). We zitten daar een beetje mee hoe dit te regelen.
Mevr. Huske zegt, we steken de hypotheek in de gemeenschappelijke kosten en ik betaal de helft, als ik moet huren ben ik immers veel meer kwijt. Ikzelf ben wat terughoudender, deze woning wil ik eigenlijk overal buiten houden, daarmee ook dat we samen iets huurden (buiten het feit dat het maar 3 slaapkamers heeft). Verder wil ik geen huur vragen aan mijn eigen vriendin, zeker niet aangezien ze geen deel van de koek krijgt moesten we onverhoopt uit elkaar gaan.

- doorlopende opdracht om 300 per persoon (of 200, of ...) naar de persoonlijke zichtrekeningen -> geld voor op café te gaan
- doorlopende opdracht om 500 per maand naar een spaarrekening voor verbouwingen, herstellingen, sparen voor een nieuwe keuken, etc.
- doorlopende opdracht om 150 per maand naar een spaarrekening voor op reis te gaan
oh nee, niet voor alles een aparte rekening :D. Ik moet mijn vrouw daar écht vanaf houden, we hebben nu al de volgende (gemeenschappelijke) rekeningen:
- algemene spaarrekening
- algemene zichtrekening
- professionele zichtrekening
- professionele spaarrekening
- reisrekening
- beleggingsrekening
- foliet jesrekening (= alle toevallige inkomsten, zoals bvb verkoop van vinted, terugbetalingen van zaken die we niet verwcachtten
, ...). Dient om 'eens zot te doen'.
en dan wil ze er eigenlijk nog een paar (auto, ...) :)

Uiteindelijk dient dat geld gewoon imho voor 1 pot nat. ik ga echt niet zeggen dat ik een kleinere auto zou komen enkel omdat er op die rekeningn nog niet veel staat (maar de auto toevallig vroeger kapot gaat).

Laten we ze nu even Mr. Huske en Mevr. Huske noemen, feitelijk samenwonend.

Huske had besloten zijn woning te verhuren (waarde in 2022 380k, geleend 215k, openstaand 130k) en gebruikt de huurinkomsten om de uitgaven aan de woning te dekken. (ongeveer break even als je belastingsafrrek enzo verrekend).

Ze huren samen een woning en de verdeling uitgaven is ongeveer 50/50, Mr. Huske betaald al eens iets extra of iets apart, zijn loon is dan ook gevoelig hoger. Het komt zoals Cege niet op een paar honderd euro aan. De overschot wordt apart gehouden en gespaard.
Ook kosten voor de kinderen is ieder voor zich.

Echter, nu besluiten ze door gestegen kosten toch terug te gaan naar de woning van Mr. Huske, kosten dalen, spaarcapaciteit voor beiden stijgt gevoeldig en het plan is de boel na 2 jaar te verkopen en iets anders gezamelijk te kopen. De inleg daar zal worden beschreven zodat dat apart blijft.

Hoe doen we de verdeling daar? Elk de helft lijkt onfair, want het huis is enkel van mij.
Neem ik dan de intrest in rekening als gemeenschappelijke kost (wat een peulschil is). We zitten daar een beetje mee hoe dit te regelen.
Mevr. Huske zegt, we steken de hypotheek in de gemeenschappelijke kosten en ik betaal de helft, als ik moet huren ben ik immers veel meer kwijt. Ikzelf ben wat terughoudender, deze woning wil ik eigenlijk overal buiten houden, daarmee ook dat we samen iets huurden (buiten het feit dat het maar 3 slaapkamers heeft). Verder wil ik geen huur vragen aan mijn eigen vriendin, zeker niet aangezien ze geen deel van de koek krijgt moesten we onverhoopt uit elkaar gaan.
Beetje hetzelfde scenario waar wij in zaten.

Mijn vriendin heeft ook nog eerst bij mij ingetrokken. Ondertussen is het verkocht en zijn we iets gezamenlijk aan het bouwen.

Ieder zijn mening uiteraard, maar mijn gedachte was het volgende:
Zoals u wou ik mijn vorig huis volledig behouden. Dat mijn vriendin huur moest betalen vind ik niet correct. Als ze zou betalen, dan vind ik ook dat ze dan voor dat gedeelte mede eigenaar wordt. Voor mij is er nog wel een verschil tussen huurder en vriendin.
Ik ga nu ook niet zeggen omdat we iets gezamenlijk bouwen; Ik betaal wel alles en nadien betaal jij dan huur aan mij.

Als ik iets van huur zou aanvaarden, dan zou het de helft van de intrest zijn (want dat is uiteindelijk de kost van mijn hypotheek. Het kapitaal gedeelte is gewoon sparen). Maar ik had een lage intrest voet + woonbonus, waarbij er al veel is gerecupereerd. Dus dat vragen als huur zou een beetje belachelijk zijn.

Nadien de woning verkocht en dan is uiteraard wel de volledig "opbrengst" van mij.
Nadat de bouw klaar is zal er beschreven worden hoeveel % van mij is en hoeveel van haar.

Beetje hetzelfde scenario waar wij in zaten.

Mijn vriendin heeft ook nog eerst bij mij ingetrokken. Ondertussen is het verkocht en zijn we iets gezamenlijk aan het bouwen.

Ieder zijn mening uiteraard, maar mijn gedachte was het volgende:
Zoals u wou ik mijn vorig huis volledig behouden. Dat mijn vriendin huur moest betalen vind ik niet correct. Als ze zou betalen, dan vind ik ook dat ze dan voor dat gedeelte mede eigenaar wordt. Voor mij is er nog wel een verschil tussen huurder en vriendin.
Ik ga nu ook niet zeggen omdat we iets gezamenlijk bouwen; Ik betaal wel alles en nadien betaal jij dan huur aan mij.

Als ik iets van huur zou aanvaarden, dan zou het de helft van de intrest zijn (want dat is uiteindelijk de kost van mijn hypotheek. Het kapitaal gedeelte is gewoon sparen). Maar ik had een lage intrest voet + woonbonus, waarbij er al veel is gerecupereerd. Dus dat vragen als huur zou een beetje belachelijk zijn.

Nadien de woning verkocht en dan is uiteraard wel de volledig "opbrengst" van mij.
Nadat de bouw klaar is zal er beschreven worden hoeveel % van mij is en hoeveel van haar.

Had zelfs de woonbonus nog niet meegerekend, die heb ik idd ook nog. De netto kost van de hypotheek is effectief verwaarloosbaar.
Mijn initieel voorstel was zelfs dat de nieuwe woning ook alleen door mij gekocht zou worden, maar ze wil graag deelnemen.

oh nee, niet voor alles een aparte rekening :D. Ik moet mijn vrouw daar écht vanaf houden, we hebben nu al de volgende (gemeenschappelijke) rekeningen:
- algemene spaarrekening
- algemene zichtrekening
- professionele zichtrekening
- professionele spaarrekening
- reisrekening
- beleggingsrekening
- foliet jesrekening (= alle toevallige inkomsten, zoals bvb verkoop van vinted, terugbetalingen van zaken die we niet verwcachtten
, ...). Dient om 'eens zot te doen'.
en dan wil ze er eigenlijk nog een paar (auto, ...) :)

Uiteindelijk dient dat geld gewoon imho voor 1 pot nat. ik ga echt niet zeggen dat ik een kleinere auto zou komen enkel omdat er op die rekeningn nog niet veel staat (maar de auto toevallig vroeger kapot gaat).

Valt mee toch?

1 gezamelijk zichtrekening waar de lonen op toekomen, daar vloeien dan (automatisch) twee spaarrekeningen uit voort, eentje voor het plezier, eentje voor te verbouwen.

Ik weet niet hoe het met uw vriendin zit, maar die van mij, als er niet specifiek geld opzij gezet wordt om eens mee op reis te gaan dan gaat ze zich schuldig voelen. Het feit dat er gestaag samen geld gespaard wordt om mee op vakantie te gaan zorgt impliciet dat ze zichzelf daar op 'mag' trakteren. De hoop is in elk geval dat als ze ziet dat we 1000 euro bij elkaar gespaard hebben, dat we dan met een gerust gevoel op vakantie kunnen gaan (hoewel ze dan nog steeds van mening zal zijn dat die 1000 euro daarom nog niet per se op moet op verlof :fingerguns_r:).

Als er ene van de twee zich daar buiten nog wilt amuseren met allerhande rekeningen te onderhouden, moet die dat zelf maar weten maar dat is dan ... voor eigen rekening.

Ik zou dan, puur voor ons huishouden te regelen 1 kaart hebben van de gezamelijke rekening en 1 voor mezelf.

Dan schiet er op het einde van een normale maand 1250 + 172 kindergeld over. Dat zou ruimschoots voldoende moeten zijn voor de crèche, alle baby-gerelateerde zaken, ziekenhuiskosten, of andere onverwachtse zaken.

Als we zien dat er geld overschiet, gaat het naar de spaarrekening voor verbouwingen/herstellingen (we zijn nog wel efkes bezig wat dat betreft).
Als we na een jaar zien dat we gemakkelijk toekomen dan kan mijn madam eventueel 4/5e gaan werken, wat ook wel zou moeten lukken als ik het zo bekijk.

Hoe maak je het onderscheid tussen wat van het persoonlijk budget komt en wat niet?

Ik zit zelf ook met het gedacht om een persoonlijk budget in te voeren. Maar ik zie maar niet hoe ik die onderverdeling best kan maken tussen wat er van het gemeenschappelijk komt en wat niet.

Bijvoorbeeld:
- Nagels
- Waxen
- Zalfjes
- haar behandeling
- lunchen
- uitgaan
- nieuwe gsm

Is dat allemaal duidelijk wat van wat moet komen?

Ook als er niet genoeg reserve was voor uitzonderlijke kosten, wat doe je dan? Spaarboek of aan je persoonlijk budget zitten?

Elk de helft is zeker unfair, dat snap je gelukkig zelf.

De helft van de intrest is zeker te verantwoorden, dat is ook voor jou een kost. En met de lage intrest zal dat al niet veel zijn. Je hebt echter ook een stuk betaald met eigen middelen, hier betaalt zij niks voor + de intrest is ook enkel op de resterende waarde.

Maar misschien kan het "nuttig" zijn dat zij ook de helft van de onroerende voorheffing + de volledige brandverzekering betaalt. Dat laatste moet ze toch (zo goed als volledig) betalen als ze alleen zou wonen en de onroerende voorheffing is de belasting op de theoretische huurwaarde.

In ons geval zou dat zo'n 50 euro per maand voor de intrest, 45 euro per maand voor woning+gezinsverzekering (bij ons zijn die gekoppeld) en zo'n 15 euro per maand voor de onroerende voorhefffing zijn. Dat is dan zo'n 110 euro per maand.

Ofwel vraag je dat ze "alles" van die dingen betaalt, maar dat dit wel dan gebruikt wordt voor gemeenschappelijke uitgaven.

Maar haar de kans geven om in te kopen in een woning die jullie gemeenschappelijk hebben, zou ik sowieso aanbieden persoonlijk. Zelfs al is de kans klein dat ze daarop zou ingaan.

Hoe maak je het onderscheid tussen wat van het persoonlijk budget komt en wat niet?

Ik zit zelf ook met het gedacht om een persoonlijk budget in te voeren. Maar ik zie maar niet hoe ik die onderverdeling best kan maken tussen wat er van het gemeenschappelijk komt en wat niet.

Bijvoorbeeld:
- Nagels
- Waxen
- Zalfjes
- haar behandeling
- lunchen
- uitgaan
- nieuwe gsm

Is dat allemaal duidelijk wat van wat moet komen?

Ook als er niet genoeg reserve was voor uitzonderlijke kosten, wat doe je dan? Spaarboek of aan je persoonlijk budget zitten?

Ik denk dat zo'n dingen afhangen van koppel tot koppel.

Bij ons ga ik voorstellen om 300pp/maand te pakken, en dat dan dient voor alles wat 'hobby' is + kleren voor onszelf + op café / restaurant met vrienden. Als ik ga boemelen kan ik wel doorzakken en ik heb geen goesting in discussies over hoeveel geld ik op café heb achtergelaten.

Dure crèmes en zalfjes is inderdaad iets waar mijn madam ook wel iets van kent, maar voor mij geen probleem als ze dat met het gemeenschappelijk budget koopt, dat valt voor mij onder de noemer 'welzijn' voor haar. Idem naar de kapper gaan of zich laten harsen ofzo. Als ik een nieuwe tondeuze koop zal ik ze ook wel gewoon met de gemeenschappelijke rekening kopen. Het systeem moet nog in voegen komen en er zal vast nog wel regelmatig eens iets gecheckt moeten worden bij de ander.

Er zullen inderdaad dingen in de grijze zone zitten, ik ben bijvoorbeeld momenteel veel bezig met houtbewerken en op zich is dat voor mij wel gewoon ontspanning (en power tools verzamelen) maar omgekeerd maak ik daar wel dingen voor haar mee voor in haar naai-atelier. Dus ja, als ik dan een wipzaag ergens op de kop kan tikken, is het een beetje de vraag met welke rekening dat betaald moet worden, maar daar praten we dan wel over he.

Uitzonderlijk grote kosten (CV-ketel die het begeeft ofzo), dat is inderdaad waar de spaarrekening voor dient.

Terug
Bovenaan