Hier bij de vaste vriendengroep een vast bedrag PP bij trouw, ongeacht dat nu een "all in" chique trouwfeest is of een "vat met frietkraam".
Ik ben van principe: ik nodig uit wie ik wil, hoe ik het wil en op mijn kosten. Ik verwacht niets terug, als ze iets geven is dit leuk, maar ik ga niemand daar anders/vreemd/... voor aankijken als dat niet/weinig is.
Als ik en trouwfeest van 48u wil geven in een luxe setting met champagne, kreeft en kaviaar a volonté dan is dat mijn keuzen en verwacht ik geen "grotere" cadeau's dan bij een "simpel" vat.
Bij ons (tuinfeest met BBQ/drank/muziek) varieerde het sterk, letterlijk van enkele niks (EUR of cadeau) gekregen (vergeten?) tot 800 EUR van een verre nonkel die we zo maar eens af en toe zien. Maar ik ga daar niemand anders voor bekijken/ volgende keer wel/niet uitnodigen of meer/minderr geven bij hun eigen feest.
Feesten zonder partner zijn hier ook niet ongewoon, beetje afhankelijk van “link” met koppel. Familie altijd met, maar collega’s, vrienden uit sportgroepen,… frequent toch zonder. Meestal combinatie van budget/praktisch (voor organisator) maar vaak kennen partners elkaar of collega’s elkaar niet (goed) en zijn deze toch beetje “vijfde wiel aan de wagen”.
Marginaalste feest hier was een trouw in een kale parochiezaal, enkel drank niets van eten/hapjes, om 01.30 licht aan/DJ stopt. Iedereen staat daar van wat gebeurt er? Blijkbaar gewoon gedaan, hadden ze zo aan DJ/zaal/… doorgegeven dat het maar tot 01.30u moest duren (sommige taxi om 02.30u en zo, niemand wist dat). DJ begint af te breken en wat te discussiëren met koppel. Koppel begint enveloppen open te doen en betaald DJ daarmee . Zaal stond nog half vol, mensen stilaan aan het weg gaan. Verantwoordelijke van de zaal komt naar koppel, beginnen te discussiëren, koppel doet rest van enveloppen open. Betaald dat aan verantwoordelijke zaal (personeel? Drank?...) en koppel komt dan bij de aanwezigen geld “schooien”/lenen zodat ze de zaal kunnen betalen. Koppel was betaalafspraken al niet nagekomen m.b.t. voorschot/… Hadden afgesproken dat het avond zelf afgerekend zou worden, maar hadden duidelijk/mss op meer geld in enveloppen gehoopt. Blijkbaar heeft nog niet iedereen die geld “geleend” had -een beperkt bedrag wat ze nog bij hadden (50-100 EUR)- het terug gekregen en/of aanzien ze dit als een extra cadeau…