Hoeveel storten huwelijksfeest

Yikes.. Mja hou het dan nog kleiner of nodig wat minder volk uit denk ik dan... Het gaat mij ook niet per se enkel om het geld te doen... Ik geef met plezier een centje bij een trouw, maar dit heb ik nu echt nog nooit meegemaakt :eek:
Dat was echt zot. 170 genodigden, veeeeeeel te weinig drank (alles van everyday ook nog), tafels en stoelen moest je zelf nog plaatsen en nadien wegdoen, er waren geen glazen voorzien, ....

Ooit een trouw gehad waarbij iedereen een taak kreeg. Ik was al kapot die dag door een ander feest en de rit (was ergens in een bos in Wallonië) en dan moest ik dessert gaan klaarzetten en uitdelen... Vre-se-lijk.

Hier binnenkort een trouw waarbij het trouwkoppel met het idee speelt om de drank betalend te doen
Dan blijf ik wel gewoon thuis :rofl:

Hier binnenkort ook een trouw waarbij de trouw in de ochtend is en het feest in de avond. Op de middag zijn we niet uitgenodigd en er is enkel een frietkot en drank in de avond.

Geen idee of ik in de ochtend ga gaan, maar veel zin heb ik er alvast niet in om twee keer op en af te rijden.

Precies de enige thread die niet BG waardig is.:unsure:
Gelukkig nooit zo’n fratsen voorgehad.
Enkel tijdens corona dat het enkel receptie was, maar dat waren goede vrienden en heb ik nog steeds 70€ gegeven.

Hangt allemaal af van factoren.

Met eten en heel de reutemeteut 100 a 150.
Dansfeest 75 a 100

Per koppel en persoonlijke mening, kan verschillen naar de relatie met de trouwers, vrienden, goei vrienden, familie,….

Even mezelf quoten 3 jaar later.

Vorig jaar zelf getrouwd, prijs was zoals paar posts hierboven ongeveer hetzelfde, €165 pp voor heel de dag gaande van ceremonie om 16u tot einde dansfeest 3u30.

Toch ook zeer uiteenlopende bedragen gekregen, van 50 euro per koppel (zelfs een uitschieter van 30 EUR per koppel) tot 500 EUR.

Ik neem die van 30 EUR zeker niks kwalijk, mensen hebben het zeker niet breed maar ik zou dan precies elke maand van zodra ge weet dat ge naar trouw moet, een bedrag opzij zetten, al is het 10 EUR of 5 EUR.

De gedachte dat ge winst gaat maken is toch zelden waar, tenzij iedereen royale giften geeft.

De post van Li1quid zegt het allemaal: alles wordt nadien bekeken en geanalyseerd.
Wat bewijst dat het effectief anoniem zou moeten zijn.
We hebben 50 enveloppen geopend met vaak een persoonlijke tekst bij. (een groot deel heeft gestort, en sommigen daarvan hebben nog een kaartje gegeven.)
Natuurlijk wordt dat in detail bekeken en geapprecieerd.

Waarom zou je dat anoniem doen? Van de 160 gasten heeft niemand dat gedaan.

Voor mensen die het echt niet breed hebben, is 10 euro opzij zetten vaak niet eens mogelijk of echt niet vanzelfsprekend. Ik zou ook niet willen dat iemand financieel naar adem moet happen om naar mijn feest te komen.

Precies de enige thread die niet BG waardig is.:unsure:
Gelukkig nooit zo’n fratsen voorgehad.
Enkel tijdens corona dat het enkel receptie was, maar dat waren goede vrienden en heb ik nog steeds 70€ gegeven.
Het gaat over BG'ers die naar trouwfeesten gaan van niet-BG'ers en niet onder de indruk zijn... past perfect in het plaatje toch? :tongue:

Alle gekheid op een stokje, de verhalen van @Smodge en @Remake zijn er wel compleet over tbh. Iedereen doet met zijn of haar feest wat ze zelf willen: al zet je een grote tent op een stuk weide en zet je nonkel Luc achter den BBQ, iedereen kiest het feest dat ze zelf willen, maar je kan maar beter zorgen dat je gasten genoeg te eten en te drinken hebben en vooral dat ze niet zelf de zaal nog moeten opruimen.

Op ons trouwfeest heeft de (niet in geldnood zittende) nonkel van mijn vrouw €20 gegeven, en die was er met zijn vrouw en 2 kinderen (oudere tieners). Dat ga ik toch nooit vergeten vrees ik.

De discussie herhaalt zich maar hoewel ik vind dat je iets geeft om naar een feest te komen vind ik het analyseren van de "inkomsten" toch ook iets waar ik mij niet mee wil bezighouden. Als je een (peperduur) feest wil geven kan je ook niet verwachten dat iedereen een "gepast" bedrag geeft.

al zet je een grote tent op een stuk weide en zet je nonkel Luc achter den BBQ, iedereen kiest het feest dat ze zelf willen, maar je kan maar beter zorgen dat je gasten genoeg te eten en te drinken hebben en vooral dat ze niet zelf de zaal nog moeten opruimen.
Toevallig kwam dit gisteren ook zo ter sprake... Geheel persoonlijk natuurlijk, maar ik ben absoluut geen fan van kostuums, al dat "stijf" gedoe en de waanzinnige prijzen die daaraan vasthangen (lees: 15K+) :p . Om mezelf dan toch even te herhalen: iedereen kiest helemaal voor zichzelf hoe "goedkoop" of "duur" zijn/haar trouwfeest is, maar mijn ideale feest zou zijn: Zalig weer, iedereen zomers / feestelijk gekleed (dus geen kostuums) in mijnen tuin en de wei daarachter, mijn dichte vrienden/familie, véél (!) eten, véél (!) drinken, DJ, goei muziek en genieten van het feest en elkaar.

Geeft me niks for all I care, zolang ge maar aanwezig bent tbh.
De discussie herhaalt zich maar hoewel ik vind dat je iets geeft om naar een feest te komen vind ik het analyseren van de "inkomsten" toch ook iets waar ik mij niet mee wil bezighouden. Als je een (peperduur) feest wil geven kan je ook niet verwachten dat iedereen een "gepast" bedrag geeft.
Bij de trouw van 1 van mijn beste maten, hebben ze effectief bij elk persoon de inkomsten geanalyseerd. Het was een peperdure trouw in één of ander kasteel, dus "verwachten" ze ook een "hoog" bedrag... Vond ik een vreemd gegeven.

Waarom zou je dat anoniem doen?
Dat zou anoniem moeten kunnen, dan krijg je deze reacties niet:
Op ons trouwfeest heeft de (niet in geldnood zittende) nonkel van mijn vrouw €20 gegeven, en die was er met zijn vrouw en 2 kinderen (oudere tieners). Dat ga ik toch nooit vergeten vrees ik.
25: 1 koppel dat samen 50 gaf. In de frituur ben ik bijna meer kwijt.

Op den duur is het verplicht om €100 pp te geven op een trouwfeest. Dat zou niet mogen zijn. Onderstaande reactie is dan ook correct:
Voor mensen die het echt niet breed hebben, is 10 euro opzij zetten vaak niet eens mogelijk of echt niet vanzelfsprekend. Ik zou ook niet willen dat iemand financieel naar adem moet happen om naar mijn feest te komen.

Gaat mijn inziens niet over analyseren van inkomsten of een gepast bedrag krijgen.
Maar dat eens overlopen lijkt mij toch normaal, zeker als er zo bijzitten als die 20euro voor 4 of 50 voor 2.
Dat is gewoon ook niet gepast als dat ‘normale’ mensen zijn, als je weet hebt van een bepaalde kritische situatie tot daar toe.
Maar zo 50€ geven en paar weken later een reis maken van enkele duizenden euro’s zou toch bizar zijn.

Als je gewoon al even denkt aan wat je gaat eten en drinken of wat een avondje uit je zou kosten mag dat toch wat in de buurt zitten. En als je echt met zo’n tegenzin gaat dan blijf je beter thuis.

Wij hebben geen groot trouwfeest gegeven dus dat kan ik niet vergelijken maar met onze dochter die recent geboren is heb ik toch ook wel eens gechecked of wat wij normaal geven voor een geboorte aan andere mensen wel "marktconform" is. Dat vind ik nu ook weer niet zó heel vreemd omdat zulke giften typisch zaken zijn waarover meestal weinig transparantie is en als mensen er wel over spreken je soms nogal sterk uiteenlopende antwoorden krijgt dat het soms moeilijk is om in te schatten waar de mediaan ongeveer ligt.

Dat nu in detail gaan uitrekenen genre, "wij hebben €xxxx uitgegeven per gast, dus die en die en die hebben te weinig gegeven" das dan ook weer een stap verder.

Hier bij de vaste vriendengroep een vast bedrag PP bij trouw, ongeacht dat nu een "all in" chique trouwfeest is of een "vat met frietkraam".

Ik ben van principe: ik nodig uit wie ik wil, hoe ik het wil en op mijn kosten. Ik verwacht niets terug, als ze iets geven is dit leuk, maar ik ga niemand daar anders/vreemd/... voor aankijken als dat niet/weinig is.
Als ik en trouwfeest van 48u wil geven in een luxe setting met champagne, kreeft en kaviaar a volonté dan is dat mijn keuzen en verwacht ik geen "grotere" cadeau's dan bij een "simpel" vat.

Bij ons (tuinfeest met BBQ/drank/muziek) varieerde het sterk, letterlijk van enkele niks (EUR of cadeau) gekregen (vergeten?) tot 800 EUR van een verre nonkel die we zo maar eens af en toe zien. Maar ik ga daar niemand anders voor bekijken/ volgende keer wel/niet uitnodigen of meer/minderr geven bij hun eigen feest.

Feesten zonder partner zijn hier ook niet ongewoon, beetje afhankelijk van “link” met koppel. Familie altijd met, maar collega’s, vrienden uit sportgroepen,… frequent toch zonder. Meestal combinatie van budget/praktisch (voor organisator) maar vaak kennen partners elkaar of collega’s elkaar niet (goed) en zijn deze toch beetje “vijfde wiel aan de wagen”.

Marginaalste feest hier was een trouw in een kale parochiezaal, enkel drank niets van eten/hapjes, om 01.30 licht aan/DJ stopt. Iedereen staat daar van wat gebeurt er? Blijkbaar gewoon gedaan, hadden ze zo aan DJ/zaal/… doorgegeven dat het maar tot 01.30u moest duren (sommige taxi om 02.30u en zo, niemand wist dat). DJ begint af te breken en wat te discussiëren met koppel. Koppel begint enveloppen open te doen en betaald DJ daarmee . Zaal stond nog half vol, mensen stilaan aan het weg gaan. Verantwoordelijke van de zaal komt naar koppel, beginnen te discussiëren, koppel doet rest van enveloppen open. Betaald dat aan verantwoordelijke zaal (personeel? Drank?...) en koppel komt dan bij de aanwezigen geld “schooien”/lenen zodat ze de zaal kunnen betalen. Koppel was betaalafspraken al niet nagekomen m.b.t. voorschot/… Hadden afgesproken dat het avond zelf afgerekend zou worden, maar hadden duidelijk/mss op meer geld in enveloppen gehoopt. Blijkbaar heeft nog niet iedereen die geld “geleend” had -een beperkt bedrag wat ze nog bij hadden (50-100 EUR)- het terug gekregen en/of aanzien ze dit als een extra cadeau…

Ik kan mij geen betere plaats en tijd voorstellen om de mensen die ik liefheb en het niet breed hebben eens goed op mijn kosten zich te laten amuseren en goed te eten en te drinken dan mijn trouwfeest. Geld opzij leggen aub zeg...

Terug
Bovenaan