Hoeveel storten huwelijksfeest

Ik neem altijd een extra lege enveloppe mee om tussen de cadeau's te stoppen. Kwestie van het roddelcircuit wat te voeden.

Break-even draaien gaat ge sowieso nooit doen op een trouw.
Wij hebben er nog aan verdiend.

Que: geef geen feest, trouwt op ne vrijdag in Temse(gratis, niks lange rij, suck on that Antwerpen en Gent!) en onderschat het vermogen van uw eigen ouders en schoonouders.
Regel 1 op Beyondgaming: als het over geld gaat wordt het niet gezellig.
De meest gezellige gesprekken over geld gaan dan ook wel gepaard met een koffietafel.

Dus stel: ge hebt 2 even goede vrienden. Ene geeft een fancy trouwfeest met alles erop en eraan en de andere feest in de parochiezaal met hapjes, een BBQ en zelfgemaakt dessertbuffet. Gaat ge den ene dan minder geven? Schone vriend.
Dat is toch niet zo onlogisch ?

Ik zie dat bedrag vooral om een deel van de huwelijkskost te recupereren.

Het gaat niet alles recupereren uiteraard zeker bij een dure trouw, maar het is wel leuk als je 20k uitgeeft dat je toch 10k terug krijgt ervan (10k doet toch minder pijn als 20k).

En als je dan een goedkope trouw doet dan is er minder om te sponsoren. Niks met slechte vrienden te maken. Degene die geen trouwfeest geeft geef je toch ook niet hetzelfde als degene die dat wel doet :p

En dat staat helemaal naast het feest zelf. Ook kijk ik niet in mensen hun portemonnee wat ze mij geven. Gaat over wat ik vind van mezelf dat ik best geef (100 EUR als koppel overigens op een klassiek trouwfeest, dus precies aan de lage kant als ik hier hoor).

Daarnaast wel op ons trouwfeest was ook wat volk dat we omwille van de 'sociale plicht' uitnodigen, dus als die dan beslissen om in te gaan op de uitnodiging (wetende dat dit omwille van de sociale plicht is gedaan) mogen ze hier ook wel rekening mee houden om een deel van hun kost te dekken. Maar dat was eerder van mijn vrouw haar buitenlandse familie kant, in Vlaanderen is die plicht er niet/veel minder.

Laatst bewerkt:
Ik zou het sterk vinden dat je juist de financiële situatie van gasten kan inschatten. Allez wat je hier zegt is in feite dat je het bedrag dat mensen schenken gaat aftoetsen aan het beeld dat je hebt van hun financiële situatie. En daar ga je dan een waardeoordeel aan hangen
Waardeoordeel.. ge doet alsof ik hun daarna nooit meer zou willen spreken.
Met vrienden wordt er al eens over loon/kosten/investeringen gesproken. Met familie eveneens.
Als zij liegen, tja

Ik nodig die gewoon opnieuw uit nadien hoor, ik ga ook niet minder geven als ik naar hun mag.
Maar ik zal wel eens met de wenkbrauwen fronsen als ik de inhoud van de envelop zie.
Lijkt me een menselijke reactie

Wij hebben er nog aan verdiend.

Que: geef geen feest, trouwt op ne vrijdag in Temse(gratis, niks lange rij, suck on that Antwerpen en Gent!) en onderschat het vermogen van uw eigen ouders en schoonouders.
Dat is ook geen trouwFEEST dan eigenlijk 😅
Als ik niet uitgenodigd ben dan geef ik ook niks eigenlijk.

Dat is toch niet zo onlogisch ?

Ik zie dat bedrag vooral om een deel van de huwelijkskost te recupereren.

Het gaat niet alles recupereren uiteraard zeker bij een dure trouw, maar het is wel leuk als je 20k uitgeeft dat je toch 10k terug krijgt ervan (10k doet toch minder pijn als 20k).

En als je dan een goedkope trouw doet dan is er minder om te sponsoren. Niks met slechte vrienden te maken. Degene die geen trouwfeest geeft geef je toch ook niet hetzelfde als degene die dat wel doet :p

En dat staat helemaal naast het feest zelf. Ook kijk ik niet in mensen hun portemonnee wat ze mij geven. Gaat over wat ik vind van mezelf dat ik best geef (100 EUR als koppel overigens op een klassiek trouwfeest, dus precies aan de lage kant als ik hier hoor).

Daarnaast wel op ons trouwfeest was ook wat volk dat we omwille van de 'sociale plicht' uitnodigen, dus als die dan beslissen om in te gaan op de uitnodiging (wetende dat dit omwille van de sociale plicht is gedaan) mogen ze hier ook wel rekening mee houden om een deel van hun kost te dekken. Maar dat was eerder van mijn vrouw haar buitenlandse familie kant, in Vlaanderen is die plicht er niet/veel minder.
Maar je nodigt toch geen mensen uit in de hoop dat ze veel geven en je deels uit de kosten geraakt? Ik dacht dat mensen een trouwfeest gaven omdat ze elkaar graag zien en dit willen vieren met de mensen die ze graag zien. Maar hey, wie ben ik.

Ik vind dat dus wel raar dat je de ene vriend meer zou geven dan de andere enkel en alleen omdat het ene feest sjieker is dan het andere.

Maar je nodigt toch geen mensen uit in de hoop dat ze veel geven en je deels uit de kosten geraakt? Ik dacht dat mensen een trouwfeest gaven omdat ze elkaar graag zien en dit willen vieren met de mensen die ze graag zien. Maar hey, wie ben ik.

Ik vind dat dus wel raar dat je de ene vriend meer zou geven dan de andere enkel en alleen omdat het ene feest sjieker is dan het andere.

Mensen geven een trouwfeest en dat kost veel geld, dus het is aangenaam als een deel word gerecupereerd via giften van gasten.
Uiteindelijk kom je nog steeds in de min dus het is zoiezo geen for-profit feest he.

Dat staat allemaal los van een leuke avond hebben. En als een gast weinig geld geeft omwille van reden X is dat ook geen probleem en geen reden om hem niet uit te nodigen. Maar als je het geld hebt en je wilt komen dan lijkt het me niet vreemd om rekening te houden met hoe duur het ding was om je gift te bepalen.

Als een andere vriend dan een heel goedkoop feest geeft, heeft die toch minder nodig om uit de min te geraken ?

Wat is u reden om even veel te geven ? Geef je dan ook geld aan die vriend die geen trouwfeest geeft ?

Geef je dan ook geld aan die vriend die geen trouwfeest geeft ?
Nee, want dan is er geen feest.

Als je op voorhand of de avond zelf geld geeft, weet je toch ook nog niet hoe duur het eten etc. zal zijn?

En zelfs dat is trouwens ook puur persoonlijk.

Het beste trouwfeest ooit was een bbq aan meer met gedans tot s morgens vroeg.
Het slechtste was een opgeklopt chique eten tot 2u snachts maar geen ambiance en veel gelul over hoe 'het eten van dure x chef kwam'.

Eerste was voor mij de 200 euro meer dan waard, tweede totaal niet.

Laatst bewerkt:
Nee, want dan is er geen feest.

Als je op voorhand of de avond zelf geld geeft, weet je toch ook nog niet hoe duur het eten etc. zal zijn?

En zelfs dat is trouwens ook puur persoonlijk.

Het beste trouwfeest ooit was een bbq aan meer met gedans tot s morgens vroeg.
Het slechtste was een opgeklopt sjiek eten tot 2u snachts maar geen ambiance en veel gelul over hoe 'het eten van dure x chef kwam'.

Eerste was voor mij de 200 euro waard, tweede totaal niet.
Ja je weet toch het type feest wel op voorhand ?

Avondfeest met diner + feest en open bar gaat duurder zijn dan zonder diner in het locale buurthuis. Oke en als dat diner dan extreem duur is en van een sterrenchef komt dat is dan niet meer mijn zaak maar een keuze van de gastheer, en zou ik niet meer geven dan voor een gewoon avondfeest en diner.

En het geld dat je geeft is toch geen reflectie zijn van hoeveel plezier je hebt. Voor mij is het steun aan de gastheer voor het feest.

Geen feest = geen gift, goedkoop feest = kleinere gift, duur feest = grotere gift, lijkt mij een logische gradatie. Als je het gewoon los van 'trouw' feest zou zien: op iemand zijn verjaardag feestje ga je ook geen 100 eur geven omdat dat dus een goedkoper feestje is.

Manekes wat voor discussie is me dat hier zeg. Is dat altijd zo als het over geld gaat hier? 't moet zijn dat ik nooit in Economie & Recht kom maar ik verschiet er toch van.

Beiden extremen kunnen hier een pakske overdrijven ze.

Ik zou het sterk vinden dat je juist de financiële situatie van gasten kan inschatten. Allez wat je hier zegt is in feite dat je het bedrag dat mensen schenken gaat aftoetsen aan het beeld dat je hebt van hun financiële situatie. En daar ga je dan een waardeoordeel aan hangen.

Niemand spreekt toch over een waardeoordeel dat afhangt van de financiële situatie?

Als een vriendin, die alleenstaande moeder is en aan de kassa zit, ons een cadeau geeft van 25 euro, vind ik dat totaal niet erg. Toen ik zelf nog studeerde, heb ik ook nog zo'n cadeaus gegeven en ik schaam me daar niet voor.

Maar als mn nonkel die graag de grote Jan uithang met een appartement in Knokke en een huis in Marbella, ons 25 euro geeft, vind ik dat op zn minst 'opmerkelijk'.

Natuurlijk kan je niet de hele financiële situatie inschatten van mensen, maar soms heb je wel een idee.

Is al een hele tijd geleden, maar vroeger gaven we minimum 50€ pp.
Nu met inflatie zal dat eerder 60€ zijn.

Enkel dessert + dansen zijn we één keer moeten gaan, dan hebben we 30€ pp ofzo gegeven.

Zelf ook getrouwd en nooit iemand scheef bekeken om wat ze gaven, aanwezigheid was voor mij genoeg.
Geen opsplitsing gemaakt toen tussen mensen enkel voor receptie, mensen voor enkel dessert/dansen en mensen voor alles, dat wou ik niet.

Zat toen ook in een niet zo'n leuke werksituatie met een tiran als baas. Mijn collega's heb ik elk een doosje pralines meegepakt naar het werk, maar niemand gevraagd. :biglaugh:

Herinner me wel nog dat mijn vrouw van haar kant van de familie moest opschrijven wie wat gaf, mijn schoonmoeder gebruikte dat in haar boekhouding om te weten wat ze erna diende te geven. :laugh:

Mensen geven een trouwfeest en dat kost veel geld, dus het is aangenaam als een deel word gerecupereerd via giften van gasten.
Uiteindelijk kom je nog steeds in de min dus het is zoiezo geen for-profit feest he.

Dat staat allemaal los van een leuke avond hebben. En als een gast weinig geld geeft omwille van reden X is dat ook geen probleem en geen reden om hem niet uit te nodigen. Maar als je het geld hebt en je wilt komen dan lijkt het me niet vreemd om rekening te houden met hoe duur het ding was om je gift te bepalen.

Als een andere vriend dan een heel goedkoop feest geeft, heeft die toch minder nodig om uit de min te geraken ?

Wat is u reden om even veel te geven ? Geef je dan ook geld aan die vriend die geen trouwfeest geeft ?
Omdat die vrienden me beiden evenveel waard zijn? Of ze nu een sjiek 7 gangenmenu geven of een BBQ als eten op hun trouwfeest?

Ik denk dat je hier ook gewoon met twee verschillende soorten mensen zitten die ook andere soorten trouwfeesten willen of kennen (of zelfs niet willen trouwen). Enerzijds het typische Vlaamse trouwfeest met zakdoeken zwaaien en een schoon wit kleed en heel veel genodigden die je daarom niet eens allemaal erbij wil maar sociale verplichtingen (we moeten tante Zulma die we twee keer hebben gezien in vijf jaar ook uitnodigen want da's een goeie vriendin van oma, en de collega's van de mama moeten er ook nog bij), anderzijds een klein feest waarbij je 20 man uitnodigt (de allerallerbeste vrienden en dichtste familie) en eten afhaalt en de getuige een jeans en zijn typische zwarte t-shirtje aan heeft).

En dat zijn andere mensen en andere leefwerelden en die mensen in de eerste groep doen al honderd jaar zo hun trouwfeesten dus die kennen alleen dat systeem van x bedrag betalen, x bedrag krijgen en uit de kosten komen, en de mensen in de tweede groep vindt sowieso niks aan zo'n trouwfeesten dus gaat daar misschien niet eens naartoe. Dan zit je ook gewoon met totaal andere gewoontes en normen en waarden, hoe onnozel het ook klinkt om dat toe te passen op trouwfeesten.

't Is niet dat beide groepen soms niet eens overlappen (of eens een ander trouwfeest bezoeken), maar de denkwerelden zijn dan gewoon nogal anders. Je ziet dat toch dat dat vaak een hele vriendengroep is, die trouwfeesten meemaakt in dezelfde kring en da's allemaal hetzelfde (met eens een ander bloemetje op tafel of we doen eens zot en zetten een food truck in de tuin hoowww zotte dozen!) met dezelfde verwachtingen naar elkaar en de gasten. En over x maand doen ze het nog eens maar dan bij iemand anders.

Terwijl er zoveel mogelijk is. Ik heb ooit eens gehoord van iemand die trouwde in een bosthema en iedereen moest verkleed zijn als bosdier :laugh: Da's dan een totaal ander iets (hoewel al die hippe dingen tegenwoordig!) en ja, dan hebben mensen andere meningen en verstaat de één de ander niet, want hoezo ben je niet beleefd genoeg om te betalen voor een uitgebreide maaltijd en een fijne avond die je aangeboden krijgt, of hoezo moet ik mijn aanwezigheid betalen.

En dan heb je mij (quasi-professioneel ontwijker van trouwfeesten sinds mijn 12de):
Dat zijn diezelfde mensen die afkomen met: 'zij hebben gekozen voor een feest, zij betalen, wat is dat nu'. Blijft dan in uw kot. Niemand heeft nood aan een verbitterd mens (die naar alle waarschijnlijkheid zelf niet getrouwd is) op zijn feest.

Als ik zelf trouw is het op een weekdag voor 16u want dan is het gratis op 't gemeentehuis. Gewoon mijn vriend en ik. Als er vrienden willen afkomen is mij dat ook 100% prima en dan komen ze voor mijn strontzat toe in een jutten zak. Who the hell cares 't is feest hoera.

Laatst bewerkt:
Waardeoordeel.. ge doet alsof ik hun daarna nooit meer zou willen spreken.
Met vrienden wordt er al eens over loon/kosten/investeringen gesproken. Met familie eveneens.
Als zij liegen, tja

Ik nodig die gewoon opnieuw uit nadien hoor, ik ga ook niet minder geven als ik naar hun mag.
Maar ik zal wel eens met de wenkbrauwen fronsen als ik de inhoud van de envelop zie.
Lijkt me een menselijke reactie
Jij sprak van een "cheap ass".
En mensen en geld... daar wordt nooit gelogen natuurlijk.
Niemand spreekt toch over een waardeoordeel dat afhangt van de financiële situatie?

Als een vriendin, die alleenstaande moeder is en aan de kassa zit, ons een cadeau geeft van 25 euro, vind ik dat totaal niet erg. Toen ik zelf nog studeerde, heb ik ook nog zo'n cadeaus gegeven en ik schaam me daar niet voor.

Maar als mn nonkel die graag de grote Jan uithang met een appartement in Knokke en een huis in Marbella, ons 25 euro geeft, vind ik dat op zn minst 'opmerkelijk'.

Natuurlijk kan je niet de hele financiële situatie inschatten van mensen, maar soms heb je wel een idee.
Wat zijn jullie posts nu eigenlijk als het geen waardeoordelen zijn navenant de financiële situatie? De nonkel die ingenieur is maar cheap ass want hij geeft niet genoeg, de wenkbrauwen fronsen, de nonkel die graag de grote jan uithangt maar niet genoeg geeft.

Anderzijds, als ze zich nederiger opstellen, dan is het wel goed.

Ik zou het woord waardeoordeel toch eens opzoeken.

Jij sprak van een "cheap ass".
En mensen en geld... daar wordt nooit gelogen natuurlijk.

Wat zijn jullie posts nu eigenlijk als het geen waardeoordelen zijn navenant de financiële situatie? De nonkel die ingenieur is maar cheap ass want hij geeft niet genoeg, de wenkbrauwen fronsen, de nonkel die graag de grote jan uithangt maar niet genoeg geeft.

Anderzijds, als ze zich nederiger opstellen, dan is het wel goed.

Ik zou het woord waardeoordeel toch eens opzoeken.
Waarom zou ik liegen over geld?
Zijn zij dan wel de "echte" vrienden?

Het is geen waarde oordeel, het is een persoonlijke mening.
Die nonkel is daarom geen profiteur, maar op dat moment vind ik dat wel.

Als vrienden u uitnodigen om bij hun thuis te gaan eten pakt ge toch ook iets kleins mee? Boeketje bloemen voor de vrouw of n fles wijn of n speelgoedje voor de kleine.

Voor een verjaardagsdrink zegt ge toch ook nie "aah nee ik heb niks bij, ik dacht dat ge enkel mijn gezelschap wou"

Waarom zou ik liegen over geld?
Zijn zij dan wel de "echte" vrienden?

Het is geen waarde oordeel, het is een persoonlijke mening.
Die nonkel is daarom geen profiteur, maar op dat moment vind ik dat wel.
Het gaat er niet om dat JIJ zou liegen, wel dat mensen niet vrolijk rond gaan bazuinen als ze financiële tegenslag hebben. Dus "rijke nonkel" kan evengoed de deurwaarders aan zijn deur hebben staan...
En dan nog smerig bekeken worden door neefje omdat neefje beslist dat nonkel wèl rijk genoeg is...

(Zelf 2 neven die een eigen zaak hebben en er goed voor staan. De ene was al 1j, de andere 2j gescheiden eer ik ervan op de hoogte was. Scheiden wanneer je een goedlopende zaak hebt "durft al wel eens" een dure zaak zijn... Kan me dus inbeelden dat hun bijdrage aan een ander zijn huwelijk minder zal zijn nu ze plots -ik zeg maar iets- een half miljoen extra aan de bank mogen afbetalen...)

Terug
Bovenaan