Hoeveel storten huwelijksfeest

Wij hadden vroeger met de vriendenkring/kameraden ook zo'n afspraak. Bij ieder verjaardagsfeest gaven we per persoon hetzelfde bedrag.

Ik ben daar heel snel vanaf gestapt en altijd zelf beslist wat ik ging geven. De ene gaf een feest met alles erop en eraan, eten en drank voor niets, DJ (of zelfs optredens van o.a. Kristoff en Sam Gooris), toffe zaal, enz. De andere gaf een 'feest' in een danscafé waar je 2 drankbonnen kreeg bij aankomst.

Wij hadden vroeger met de vriendenkring/kameraden ook zo'n afspraak. Bij ieder verjaardagsfeest gaven we per persoon hetzelfde bedrag.

Ik ben daar heel snel vanaf gestapt en altijd zelf beslist wat ik ging geven. De ene gaf een feest met alles erop en eraan, eten en drank voor niets, DJ (of zelfs optredens van o.a. Kristoff en Sam Gooris), toffe zaal, enz. De andere gaf een 'feest' in een danscafé waar je 2 drankbonnen kreeg bij aankomst.
2 drankbonnen? :wtf:

Heb dat wel al eens via via gehoord in Nederland (uiteraard), maar dat is wel echt beschamend.

Heb dat wel al eens via via gehoord in Nederland (uiteraard), maar dat is wel echt beschamend.
Het ergste was dan nog dat er een dresscode was. Iedereen in 't zwart. Dat danscafé was ook gewoon open voor ander volk hé, daar was niets te doen in black of zo.

Geeft dan geen 'feest' hé.

Ik heb dat toch ook al meegemaakt. Ergste vanal was dat dan nog een persoon die bij voorgaande feesten altijd commentaar had op inkleding/ bediening/ eten en drank. Toen hij op een babyborrel terug begon kritiek te leveren heb ik hem toch eens mijn gedacht gezegd.

Ik heb dat toch ook al meegemaakt. Ergste vanal was dat dan nog een persoon die bij voorgaande feesten altijd commentaar had op inkleding/ bediening/ eten en drank. Toen hij op een babyborrel terug begon kritiek te leveren heb ik hem toch eens mijn gedacht gezegd.
Ik zou zelfs niet weten wat ik zou doen als ik drankbonnen kreeg. Wij hebben al eens geld bij gestoken, omdat het chiquer was dan gedacht, maar dan misschien geld uit de envelop nemen ofzo?

Zouden jullie iemand aanspreken over de cadeau die je hebt ontvangen?

In before "Nee" even verduidelijken

Betreft iemand uit de dichte vriendengroep. Net opgezocht, de 1e uit onze groep is getrouwd in 2016. Toen hebben we afgesproken : 75€ per persoon/150€ per koppel als cadeau (en was iedereen hiermee akkoord.)

Intussen zijn er 6 huwelijken (waaronder ook het koppel in kwestie) geweest waarbij iedereen van ons telkens de hele dag heeft mogen bijwonen en wij ook telkens minimum dat bedrag hebben gegeven

Wij waren nummer 7 in de rij en nu blijkt dat we van 1 koppel 75€ in totaal hebben ontvangen, dus de helft.

Zelf ben ik van mening dat het niks bijbrengt om hierover te beginnen, maar het wringt.
Mijn vrouw is van mening dat je dit gerust mag vragen/zeggen. Niet zozeer omwille van het geld, maar wel omwille van die gemaakte afspraak indertijd en dat je hier als goede vrienden moet over kunnen praten (zonder iemand aan te vallen)
Zonder de comments of vervolgposts te lezen: Ik zou dit gewoon onthouden voor de toekomst. Dit is een stok waarmee je kan slaan als ze vroeg of laat commentaar zouden hebben op uw (geld)zaken. ALS ...

Zo zou ik dat toch doen. Ik zou er nu niets van zeggen. Maar je doet zelf wat je ermee wil hé.

Dat wel. Wij waren er toen de hele dag en moesten de envelop pas later afgeven. Dan kan dat uiteraard wel :unsure: .
Of ge kunt doen zoals mijne maat. Die moest naar een trouw. Arriveert met z'n madam. Begroet het trouwkoppel. Geraakt aan de apero. Leuk dansfeest tot in de late uurtjes. Om 5u thuis en gaan slapen.

Staat de dag nadien op en merkt dat de enveloppe die hij moest afgeven nog in de binnenzak van z'n kostuumvest zit. Die was zich van geen kwaad bewust.

Hoeveel zouden jullie geven voor een huwelijksfeest in een ander land?
Kosten reis en verblijf is uiteraard voor ons zelf. Maar maakt dat een verschil in cadeau?
Feest gaat met alles er op en eraan zijn. Mij lijkt er geen verschil in te zitten, maar niet iedereen heeft even wat geld in de schuif liggen voor reis en verblijf + enveloppe
Wij zouden voor paar dagen gaan. (komen dan net terug uit Turkije) Terwijl er andere nog een vakantie van maken (10-14 dagen)

Hoeveel zouden jullie geven voor een huwelijksfeest in een ander land?
Kosten reis en verblijf is uiteraard voor ons zelf. Maar maakt dat een verschil in cadeau?
Feest gaat met alles er op en eraan zijn. Mij lijkt er geen verschil in te zitten, maar niet iedereen heeft even wat geld in de schuif liggen voor reis en verblijf + enveloppe
Wij zouden voor paar dagen gaan. (komen dan net terug uit Turkije) Terwijl er andere nog een vakantie van maken (10-14 dagen)
Als je nu eens het bedrag geeft waarbij je jezelf niet slecht voelt. 🤷‍♂️

Het zou al een goed begin zijn moest je niets moeten geven. Als ik een feest geef voor mijn 30e verjaardag, met alles erop en eraan, hoef ik van iedereen geen €50 of €100. Dat zou belachelijk zijn. Maar we zijn er in geslaagd om daar bij een trouwfeest wél een gewoonte te maken.

De trouwfeesten waar ik naartoe ben gegaan in mijn leven zijn trouwens in mineur geëindigd: allemaal gescheiden ondertussen.

Ik heb denk ik de 2 uitersten meegemaakt: eentje in een bruin café met bonnetjes en een koppel dat duidelijk wou tonen hoeveel geld ze wel hebben. #succes #status #insta

Ik ken er trouwens die winst gemaakt hebben met hun trouwfeest, om maar duidelijk te maken dat dat toch niet de bedoeling kan zijn.

Het zou al een goed begin zijn moest je niets moeten geven.
Als een bevriend koppel u 10 euro geeft omdat ze net krap bij kas zitten door omstandigheden, ga je dan kwaad zijn? Of gaat ze dan vrienden 'af' zijn?
Alle je begrijpt wel wat ik bedoel. Waarom MOET je iets geven en MOET er een minimum op staan? Stellen mensen hier op dit forum, zich dit soort vragen zich wel eens? Of niet? :)

Voor mij is het zuiver de geste die telt en hangt het ook af van de omstandigheden.

Als een ander bevriend koppel u 10 euro geeft omdat ze net krap bij kas zitten door omstandigheden, ga je dan kwaad zijn? Of gaat ze dan vrienden 'af' zijn?

Voor mij is het de geste die telt en hangt het ook af van de omstandigheden.

Tijd voor een experiment zou ik zeggen:

Hoeveel mensen zouden een huwelijksfeest geven, en hoe zou dat er uitzien - als niemand een cadeau zou geven.

Tijd voor een experiment zou ik zeggen:

Hoeveel mensen zouden een huwelijksfeest geven, en hoe zou dat er uitzien - als niemand een cadeau zou geven.
Alles hangt van de financiën (en omstandigheden) af. Zowel voor de mensen die een huwelijksfeest geven als diegenen die u geld geven tijdens zo'n huwelijksfeest.

In eerste instantie klinkt het logisch dat 100% van je vrienden wel 50€ kunnen missen. Maar in extreme omstandigheden gaat dat in praktijk echter niet zo zijn.

En ja den Makila denkt in extremen. Zo ben ik. Dat weet ondertussen iedereen hier al wel. Als iets mogelijk is al is de kans extreem klein, dan zal ik dat quasi altijd zeggen en het in vraag stellen of het challengen.

Interessant dat ik niet alleen zit met deze vraag.
Wij gaan in juni naar een feest van een bevriend koppel dat we ong. 5 jaar kennen. Dus vrienden maar niet "beste" vrienden noodzakelijk. Wel geweldige mensen die helaas wat krap bij kas zitten en graag hun huis willen renoveren.

Ik zat eerlijk gezegd te denken aan € 500. Wij verwachten zelf nooit iets terug of ook maar iets dat in de buurt komt bij andere activiteiten.

Interessant dat ik niet alleen zit met deze vraag.
Wij gaan in juni naar een feest van een bevriend koppel dat we ong. 5 jaar kennen. Dus vrienden maar niet "beste" vrienden noodzakelijk. Wel geweldige mensen die helaas wat krap bij kas zitten en graag hun huis willen renoveren.
Dit is toch een troll mag ik hopen? Als je krap bij kas zit en uw huis wil renoveren, ga je niet iedereen die je een beetje kent uitnodigen op uw trouwfeest om daar wat winst uit te halen. Als ik krap bij kas zit, trouw ik voor de wet zonder feest.

Ik zat eerlijk gezegd te denken aan € 500.
:rofl:

Het zou al een goed begin zijn moest je niets moeten geven. Als ik een feest geef voor mijn 30e verjaardag, met alles erop en eraan, hoef ik van iedereen geen €50 of €100. Dat zou belachelijk zijn. Maar we zijn er in geslaagd om daar bij een trouwfeest wél een gewoonte te maken.

De trouwfeesten waar ik naartoe ben gegaan in mijn leven zijn trouwens in mineur geëindigd: allemaal gescheiden ondertussen.

Ik heb denk ik de 2 uitersten meegemaakt: eentje in een bruin café met bonnetjes en een koppel dat duidelijk wou tonen hoeveel geld ze wel hebben. #succes #status #insta

Ik ken er trouwens die winst gemaakt hebben met hun trouwfeest, om maar duidelijk te maken dat dat toch niet de bedoeling kan zijn.
Dat heeft toch vooral van verwachtingsverwachtingen te maken?
Ik verwacht dat de kost bij een trouwfeest hoger is voor het koppel en dat ik hier op dit feest meer "waar voor mijn geld" krijg dan bij een 30 jarigen feest? Als je dan of bij het 30 jarigen feest of bij het trouwfeest nog veel meer uitgeeft als persoon/koppel, dan zal ik in beiden situaties hier relatief weinig rekening mee houden. Ofja, again, naargelang verwachtingen. Als er een deel vrienden beslissen om een uitgebreid diner te doen voor hun 30 jarigen-feest en dit op voorhand ook communiceren, dan zal ik ook meer in den envelop steken.

En verder zie ik "winst maken" en "doel" inderdaad als twee aparte zaken. Ik ga akkoord dat dat niet "de bedoeling" moet zijn, dat zou vreemd zijn. Als dat echter het geval is, doordat je het feest houdt in de schuur van de bompa die boer is, de catering voorzien wordt door de mama's en de tantes en de bediening door de leiding van de jeugdbeweging waar je ooit bij zat laat doen, ... moet je daar dan voor afgestraft worden?
Ga je mensen die naar geen euro kijken en dure catering, dure zaal, duur personeel, ... nemen dan meer geven?
Ik denk dan, dat is hun keuze.

Sowieso is er wel wat grijs gebied natuurlijk.

Dat heeft toch vooral van verwachtingsverwachtingen te maken?
Ik verwacht dat de kost bij een trouwfeest hoger is voor het koppel en dat ik hier op dit feest meer "waar voor mijn geld" krijg dan bij een 30 jarigen feest? Als je dan of bij het 30 jarigen feest of bij het trouwfeest nog veel meer uitgeeft als persoon/koppel, dan zal ik in beiden situaties hier relatief weinig rekening mee houden. Ofja, again, naargelang verwachtingen. Als er een deel vrienden beslissen om een uitgebreid diner te doen voor hun 30 jarigen-feest en dit op voorhand ook communiceren, dan zal ik ook meer in den envelop steken.

En verder zie ik "winst maken" en "doel" inderdaad als twee aparte zaken. Ik ga akkoord dat dat niet "de bedoeling" moet zijn, dat zou vreemd zijn. Als dat echter het geval is, doordat je het feest houdt in de schuur van de bompa die boer is, de catering voorzien wordt door de mama's en de tantes en de bediening door de leiding van de jeugdbeweging waar je ooit bij zat laat doen, ... moet je daar dan voor afgestraft worden?
Ga je mensen die naar geen euro kijken en dure catering, dure zaal, duur personeel, ... nemen dan meer geven?
Ik denk dan, dat is hun keuze.

Sowieso is er wel wat grijs gebied natuurlijk.
Hangt er toch wat van af vind ik. Ik ben zo eens naar een trouw geweest van naaste familie en omdat we een vermoeden hadden dat het op niets ging trekken en dit puur uit geldlust (niet beter kunnen is wat anders) en hebben toen 150 euro gegeven en ik voelde me bestolen. Nu jaren na datum nog steeds. :unsure:
Voor de trouw van andere familie een jaar later, even dicht als de vorige, gaven we €500 en dat was meer dan z'n geld waard. Zijn geld waard zijn is misschien wat vreemd gezegd, het gaat niet per se om wat je voorgeschoteld krijgt, maar de moeite en dankbaarheid van het trouwend koppel lagen daar zoveel hoger.

Los daarvan zou ik voor vrienden ook geen zulke bedragen geven. Het hangt ook af van de vriend zelf natuurlijk. Hoe close je bent en wat je aan elkaar hebt, maar ik denk dat daar 200 a 250 mijn limiet zou zijn.

Als ik de bedragen hoorde van mijn broer destijds was dat per koppel zo'n 150 van de collega's, 150-300 van vrienden, gelijkaardige bedragen bij verre familie en 500-1000 van de dichte familie familie.

Terug
Bovenaan