Hoeveel storten huwelijksfeest

Normaalgezien 120€-150€, maar jaren geleden eens 50€ gegeven waarbij ik me dik in het zak gezet voelde.
Er was enkel discount bier (gekend als de lokale pils van de witte producten, geen hapjes en de hoofdmaaltijd was een cheape BBQ waarbij het vlees onmiddellijk op was). Mja.

Gewoon afschaffen die handel, met al dat geld. Ik ken er waarbij er winst gemaakt wordt omdat de ouders het feest betalen en waarbij het koppel de enveloppes voor hun houden. En dan natuurlijk verbaasd zijn dat ze 5 jaar later niet meer tezamen zijn :)

De post van Li1quid zegt het allemaal: alles wordt nadien bekeken en geanalyseerd.
Wat bewijst dat het effectief anoniem zou moeten zijn.
Wat voor bullshit is dat eigenlijk. Dat men doet wat men wil. Ge kunt de keuze maken om uw naam op de enveloppe te schrijven of niet. En alsof wel of geen geld geven aal zorgen dat koppels wel of niet samenblijven.

Gaat mijn inziens niet over analyseren van inkomsten of een gepast bedrag krijgen.
Maar dat eens overlopen lijkt mij toch normaal, zeker als er zo bijzitten als die 20euro voor 4 of 50 voor 2.
Dat is gewoon ook niet gepast als dat ‘normale’ mensen zijn, als je weet hebt van een bepaalde kritische situatie tot daar toe.
Maar zo 50€ geven en paar weken later een reis maken van enkele duizenden euro’s zou toch bizar zijn.

Als je gewoon al even denkt aan wat je gaat eten en drinken of wat een avondje uit je zou kosten mag dat toch wat in de buurt zitten. En als je echt met zo’n tegenzin gaat dan blijf je beter thuis.
Vraag jij dan ook aan iedereen geld die jij uitnodigt om bij u thuis iets te komen eten of drinken?

Vraag jij dan ook aan iedereen geld die jij uitnodigt om bij u thuis iets te komen eten of drinken?
Vergelijking die niet gemaakt moet worden.
En dan nog word ik precies serieus verkeerd begrepen, want het gaat niet over verwachting of vereiste maar gewoon common decency.
Als ik bij iemand ga eten zal ik meestal wel een attentie meehebben en omgekeerd wordt dat absoluut niet verwacht maar de meeste mensen in mijn kring hebben die common decency ook.

Een echte BG'er zet op zijn uitnodiging dat er geen cadeau's gewenst zijn maar indien men per se iets wil doen, een gift op 'insert rekeningnr van goed doel waar trouwkoppel zelfs geen zicht op heeft' zeker mensen gelukkig kan maken.

1 van de laatste trouwfeesten waar we gingen was zo.
Best wel goed idee, niemand geldstress, bespaart blijkbaar ook geleuter achteraf (afgaande op het topic hier), enkel plezier!

Vergelijking die niet gemaakt moet worden.
En dan nog word ik precies serieus verkeerd begrepen, want het gaat niet over verwachting of vereiste maar gewoon common decency.
Als ik bij iemand ga eten zal ik meestal wel een attentie meehebben en omgekeerd wordt dat absoluut niet verwacht maar de meeste mensen in mijn kring hebben die common decency ook.
Natuurlijk wel, jij geeft een feest en nodigt uit wie je erbij wilt hebben, niet van wie je het meeste geld verwacht.
Uw attentie heeft (denk ik) ook niet de waarde van de volledige maaltijd en drank die avond.

Ikzelf geef ook altijd op trouw en dergelijke, maar meer omdat het verwacht wordt.
Nodig uit wie je erbij wilt en maak u feest zo groot of zo klein jezelf wilt, maar sta zelf in voor de kosten.

Een echte BG'er zet op zijn uitnodiging dat er geen cadeau's gewenst zijn maar indien men per se iets wil doen, een gift op 'insert rekeningnr van goed doel waar trouwkoppel zelfs geen zicht op heeft' zeker mensen gelukkig kan maken.
Zoals dit dus.

Zaken zoals "50€ geven en paar weken later een reis maken van enkele duizenden euro’s zou toch bizar zijn" vallen bij mij onder analyseren hoor. Wie heeft daar nu in godsnaam tijd en goesting in, lijkt me zoiets voor mensen die zich ook druk maken over hoe hun wagen meer blinkt als die van de buren.
Voor zo'n zaken moet je geen tijd maken of iets analyseren hoor

Ze smijten je wel elke dag genoeg foto's naar je kop via socials of een aftelklok op sociale media of dergelijke

Het zal sommige non-gifters misschien verbazen:
We hebben zelfs cadeaus ontvangen van mensen die niet waren uitgenodigd :unsure:

Hier ook. 1000 euro gekregen van de baas van mijn schoonmoeder. Is daar blijkbaar een voordeel voor alle personeelsleden als kinderen trouwen. Had niet gemoeten. Wel nice natuurlijk.

Voor zo'n zaken moet je geen tijd maken of iets analyseren hoor

Ze smijten je wel elke dag genoeg foto's naar je kop via socials of een aftelklok op sociale media of dergelijke
Het is voor mij gewoon exemplarisch voor een zekere mentaliteit waar iedereen elkaar goed in het oog houdt, en die ik gewoon storend vind. "Ziet! Op reis geweest hé. Maar wel te pinnig om een deftige cadeau te geven!"

Zulke uitspraken zijn ook soms niet correct. Mijn schoonouders hebben onze laatste 2 reizen betaald (die hun dochter wordt verwend, niet normaal... en ik profiteer) en opeens wou onze buurman een dure tuinafsluiting. Toen ik zei dat het geld op was, moest hij toch ook even onze laatste 2 reizen vermelden :D

Toen ik hem zei dat wij die zelf niet betaald hadden, geloofde hij ons natuurlijk niet ;)

Het zal sommige non-gifters misschien verbazen:
We hebben zelfs cadeaus ontvangen van mensen die niet waren uitgenodigd :unsure:
het zal je misschien ook verbazen, maar we hebben al cadeaus gegeven aan een koppel dat ging trouwen, maar waar we niet naartoe konden gaan (wel uitgenodigd voor receptie). Reden: ik had dat meisken weten opgroeien en altijd ne goeie band gehad met die familie. Was ook een jong koppel, dus die moesten nog starten in het leven, als ik het zo mag noemen. Dat is net het punt: geven vanuit het hart en niet vanuit een halve verplichting/verwachting. Het geven staat los van het feest of de uitnodiging. Niet 'ik geef een feest en je bent uitgenodigd, dus nu verwacht ik wel dat je mij daarvoor geld geeft', maar geven wanneer je wil en hoeveel je wil.
Ik haat het zakelijke, de verplichting en het eventueel erop afgerekend of geklasseerd worden, niet het geven an sich

De discussie herhaalt zich maar hoewel ik vind dat je iets geeft om naar een feest te komen vind ik het analyseren van de "inkomsten" toch ook iets waar ik mij niet mee wil bezighouden. Als je een (peperduur) feest wil geven kan je ook niet verwachten dat iedereen een "gepast" bedrag geeft.
Dat analyseren wordt een beetje in het belachelijke getrokken. Een factor die hier (denk ik) nog niet vermeld is, is dat sommigen niet graag naar trouwfeesten gaan, en vaak ook mensen uitnodigen uit beleefdheid, en dan als reactie vaak ook uit beleefdheid worden terug gevraagd. Grote families met elk hun eigen gewoontes, het geeft soms gevoelige situaties.

Als je dan ruw weg bijhoudt wat mensen gegeven hebben, dan kan je vermijden om de dochter van de nonkel die 200 eur gaf even veel te geven als de verre need van wie je 10 eur kreeg.

Elke uitnodiging waar je niet naartoe kan gaan 200 eur geven is onbetaalbaar, maar voor gulle gevers kan je dan een inspanning doen. Dat is op zich toch niet zo vreemd?

Dat analyseren wordt een beetje in het belachelijke getrokken. Een factor die hier (denk ik) nog niet vermeld is, is dat sommigen niet graag naar trouwfeesten gaan, en vaak ook mensen uitnodigen uit beleefdheid, en dan als reactie vaak ook uit beleefdheid worden terug gevraagd. Grote families met elk hun eigen gewoontes, het geeft soms gevoelige situaties.

Als je dan ruw weg bijhoudt wat mensen gegeven hebben, dan kan je vermijden om de dochter van de nonkel die 200 eur gaf even veel te geven als de verre need van wie je 10 eur kreeg.

Elke uitnodiging waar je niet naartoe kan gaan 200 eur geven is onbetaalbaar, maar voor gulle gevers kan je dan een inspanning doen. Dat is op zich toch niet zo vreemd?
Mja, dus voor mensen die tegen hun zin naar trouwfeesten "moeten" en zich heel hard aantrekken dat ze te veel zouden geven of dat anderen vinden dat ze te weinig geven.

Dat is toch eerst een probleem uitvinden om dan een oplossing te fabriceren? Je geeft wat je wil volgens band of whatever en opgelost.

Laatst bewerkt:
Dat is toch eerst een probleem uitvinden om dan een oplossing te fabriceren? Je geeft wat je wil volgens band of whatever en opgelost.
"Whatever" = gebaseerd op de cadeau gewoontes van de ontvanger.

Waarom wordt er bij kerstcadeaus op het werk of op school vaak een maximum bedrag afgesproken? Om genante situaties te vermijden.

Als je op je verjaardag een cadeau krijgt van 40 eur. Ga je op die persoon zijn verjaardag dan iets gelijkwaardigs proberen geven of ga je voor 10 eur of 200 eur gaan? Wat denk je dat er het minst voor problemen zou zorgen?

Elke euro tellen is niet nodig, maar in dezelfde grootteorde blijven is sociaal toch ergens wel een ongeschreven regel.

Terug
Bovenaan