Hoeveel storten huwelijksfeest

Om enigszins winst te verwezenlijken kunt ge ook uw tafelindeling laten voor het moment van het feest zelf. De mensen die < € 50,00 hebben betaald/gegeven. zitten aan een tafel, tussen de € 100 en € 150,00 aan een tafel en zo verder. Uiteraard is er voor elke tafel een ander gerecht :unsure:
A dus ook als gij niet uitgenodigd bent voor het trouwfeest dan geeft ge idem dezelfde cadeau, als je die redenering volgt. Dus in principe als uw collega heimelijk trouwt zonder familie erbij dan stuurt gij hun ook een envelop van 25€ op.
Of geen envelop. Het is maar hoe ge u op dat moment voelt. En of dat nu € 25,00 is of meer of minder. Wat maakt het ook uit. Een cadeau geeft ge omdat ge dat wilt, niet omdat dat een ongeschreven regel is.

Dus als ik het goed begrijp, moet iemand die in schuldbemiddeling zit of een niet al te beste baan heeft en hierdoor moeilijk kan sparen, zich onthouden van huwelijks of andere feesten daar dit gepeupel daar niet hoort?

Mocht ik verkeerd zijn. Laat het even weten he?
De personen die geldproblemen zouden hebben, zullen wel gekend zijn bij de personen (of familie) van het huwelijk... zo waren er ook bij de huwelijken van m'n broer.

Ik heb het overbde gewone werkende mens, maar heb het gevoel dat je de extremen opzoekt

Als ge een feest geeft om geld te krijgen, dan geeft ge een feest om de foute redenen en kunt ge beter geen feest geven.
Als je zo redeneert, kan je evengoed vragen dat de mensen dan geen cadeaus geven?
Met het geld steun je de gehuwden.. toch niets mis mee.. en niet vergeten dat een huwelijksfeest veel geld kocht.

Als je zo redeneert, kan je evengoed vragen dat de mensen dan geen cadeaus geven?
Met het geld steun je de gehuwden.. toch niets mis mee.. en niet vergeten dat een huwelijksfeest veel geld kocht.
Nee, een cadeau moet vrijblijvend zijn. Iets wat het hier voor velen duidellijk niet is.

De redenering is: ik geef die mensen een cadeau om ze proficiat te wensen met hun trouw.
De redenering is niet: ik geef die mensen een cadeau om mijn inkom te betalen.

Da's misschien de crux van dit topic, hoe je dat geldbedrag ziet. Ik zie dat echt als een cadeau en ik vind weinig meer ondankbaar dan zagen dat een cadeau niet genoeg is.
dit dus.

Als ge verwacht dat mensen uw huwelijksfeest (deels) sponsoren, vraag dan gewoon inkom he, want daar komt het eigenlijk op neer.
Dan is het ook gemakkelijk voor uw gasten, want ze moeten niet gokken met welk bedrag het bruidspaar tevreden gaat zijn.

Maar het is duidelijk dat er gewoon twee visies zijn op geld: de ene ziet het geld als onkostenvergoeding, de andere als een cadeau. 't is wel grappig dat de eerste groep de tweede groep als de 'verbitterden' zien, maar het wel de eerste groep is die verbitterd is als iemand niet genoeg geeft en puur cijferkes ziet, terwijl de tweede groep vanuit het hart geeft en gewoon blij is om samen met zijn of haar vrienden die mooie dag te kunnen beleven ongeacht of ze financieel iets krijgen of niet

Het wordt niet uitgesproken, maar eigenlijk komt het er wel op neer dat sommige mensen in dit topic hun bijdrage aan het koppel zien als een inkomstticket. Je trouwt niet met de verwachting dat je gasten je trouwfeest voor een stuk terugbetalen, maar omdat je mensen erbij wil hebben. Dat je iets krijgt is een vrijblijvende gift en dat is een vorm van beleefdheid. Iets niet geven is not done, maar ik denk dat er maar weinig mensen naar een trouwfeest gaan met lege handen.

En een trouwfeest moet vooral plezant zijn en de liefde staat centraal, niet het geld.

Of geen envelop. Het is maar hoe ge u op dat moment voelt. En of dat nu € 25,00 is of meer of minder. Wat maakt het ook uit. Een cadeau geeft ge omdat ge dat wilt, niet omdat dat een ongeschreven regel is.
Maar tis dan wel toevallig dat ge vooral een cadeau wilt geven als ge uitgenodigd bent voor het trouwfeest, alsof er een ongeschreven regel is dat ge geen cadeau moet geven als je niet uitgenodigd bent op het trouwfeest?

Maar tis dan wel toevallig dat ge vooral een cadeau wilt geven als ge uitgenodigd bent voor het trouwfeest, alsof er een ongeschreven regel is dat ge geen cadeau moet geven als je niet uitgenodigd bent op het trouwfeest? Dus waarom geef je dan wel iets op een trouwfeest maar niet iets aan iemand dat in stilte getrouwd is?
Waar staat dat zo beschreven? We lezen duidelijk twee verschillende dingen.

dit dus.

Als ge verwacht dat mensen uw huwelijksfeest (deels) sponsoren, vraag dan gewoon inkom he, want daar komt het eigenlijk op neer.
Dan is het ook gemakkelijk voor uw gasten, want ze moeten niet gokken met welk bedrag het bruidspaar tevreden gaat zijn.
De reden dat er geen inkom gevraagd wordt, is omdat iedereen de kans moet kunnen krijgen om te komen, zonder schaamte, dus ook mensen die het niet breed hebben en die geen geld daar voor hebben.

De reden is niet zodat mensen die maandelijks op restaurant gaan en graag champagne drinken dat eens op kosten kunnen doen van een ander.

Laatst bewerkt:
Waar staat dat zo beschreven? We lezen duidelijk twee verschillende dingen.
Ik ken niemand die al eens een huwelijkscadeau gegeven heeft zonder dat hij naar een huwelijksfeest geweest is, tenzij heel naaste familie. Dus daar moet dan toch iets aan de hand zijn blijkbaar. Een soort "voor wat hoort wat". Maar kennelijk zit daar dan toch een onevenwichtige beperking op bij sommigen. Zo van "ja je krijgt wel iets maar nee het is maar symbolisch. een symbolisch bedrag dat ik u toewens, maar ook alleen maar omdat je een trouwfeest geeft hoor".

Als jij beweert dat mensen zonder trouwfeest van u evenveel cadeaus krijgen dan met trouwfeest, dan ben je toch echt in een zeer minieme minderheid denk ik.

De reden dat er geen inkom gevraagd wordt, is omdat iedereen de kans moet kunnen krijgen om te komen, zonder schaamte, dus ook mensen die het niet breed hebben en die geen geld daar voor hebben.

De reden is niet zodat mensen die maandelijks op restaurant gaan en graag champagne drinken dat eens op kosten kunnen doen van een ander.
Dus eigenlijk is het een soort van Robin Hood feest waarbij we aan de armen iets schenken en dat deels wordt gefaciliteerd door de gegoeden in de samenleving. Als je het zo bekijkt is een huwelijksfeest wel een heel nobel iets en kan ik dat enkel toejuichen natuurlijk :unsure:

Die 'zonder schaamte' is net het punt. Het bruidspaar bepaalt het feest en luxe dat ze willen en er wordt verwacht dat je uw bedrag daar aan aanpast. Doe je dat niet, wordt je bestempeld als een gierige en heeft men liever dat je thuis blijft.

Awel, zet dan een inkom op uw uitnodiging en verloot wat gratis tickets voor de arme vrienden, want dat is wel de sfeer die hier heerst bij sommigen. Ge kunt die dan ook al een plaatske toewijzen waar enkel de overschotjes worden geserveerd.

De redenering is: ik geef die mensen een cadeau om ze proficiat te wensen met hun trouw.
De redenering is niet: ik geef die mensen een cadeau om mijn inkom te betalen.

Da's misschien de crux van dit topic, hoe je dat geldbedrag ziet. Ik zie dat echt als een cadeau en ik vind weinig meer ondankbaar dan zagen dat een cadeau niet genoeg is.
Ja ik zie het ook als cadeau, daarom geef ik iedereen - ongeacht welk soort trouwfeest - evenveel.

Maar waarom zou je voor een belangrijke (eenmalige) grote gebeurtenis als een huwelijk maar 50€ geven. Terwijl je voor de 17jarige verjaardag van een neefje ook al 30€ geeft, of soms zelfs een fysiek cadeau (Playstation spel van 50€ of meer)
Die verhouding is toch scheef?

Ja ik zie het ook als cadeau, daarom geef ik iedereen - ongeacht welk soort trouwfeest - evenveel.

Maar waarom zou je voor een belangrijke (eenmalige) grote gebeurtenis als een huwelijk maar 50€ geven. Terwijl je voor de 17jarige verjaardag van een neefje ook al 30€ geeft, of soms zelfs een fysiek cadeau (Playstation spel van 50€ of meer)
Die verhouding is toch scheef?
Het is een cadeau hé. De default is niks.

Ik zou wél bijhouden wie hoeveel gaf, maar dan gewoon om te weten wat het gemiddelde bedrag ongeveer is per categorie (vrienden, familie, ...). Het individuele blaadje van wat elke persoon uitgaf zou al vlug in de vuilbak liggen bij mij.

Zelf hangt het ervan af. Tussen de 50 (verre nichten/neven, collega's) tot 150 euro per persoon (broer/zus). Je geeft wat je kan, je geeft niet per se minder of meer naargelang het niveau van feest.

dit dus.

Maar het is duidelijk dat er gewoon twee visies zijn op geld: de ene ziet het geld als onkostenvergoeding, de andere als een cadeau. 't is wel grappig dat de eerste groep de tweede groep als de 'verbitterden' zien, maar het wel de eerste groep is die verbitterd is als iemand niet genoeg geeft en puur cijferkes ziet, terwijl de tweede groep vanuit het hart geeft en gewoon blij is om samen met zijn of haar vrienden die mooie dag te kunnen beleven ongeacht of ze financieel iets krijgen of niet

Als ge er over begint na te denken is een huwelijksfeest eigenlijk ook ergens wel een niet zo logisch concept.
Het bezorgt het koppel zelf weken tot maanden stress ivm de voorbereiding, het kost véél geld (al beslist ge als koppel natuurlijk zelf hoé duur ge het maakt), als koppel geniet ge door de stress er de dag zelf vaak niet ten volle van en ondergaat ge gewoon, en als gast is zo'n trouwfeest hooguit "leuk", maar doorgaans nu ook niet iets waar ge jaren later nog over terugspreekt als "die ene memorable avond!" want qua eten zult ge al wel beter hebben gehad, en de muziek op trouwfeesten is doorgaans ook niet hoogstaand tenzij het koppel zelf mss actief met muziek bezig is en volop heeft ingezet op de muzikale omkadering. Om dan nog niet te spreken over het dilemma van hoe veel ge als gast moet geven...

Misschien zou het gewoon logischer zijn als ge als koppel laat weten dat ge het huwelijk wilt vieren door naar evenement/festival X te gaan met ervoor een hapje te eten, en als alternatief voor wie niet meer zo'n feestganger is nog op een zondagmiddag ergens een rustige groepswandeling met aansluitend pannenkoekje in een plaatselijke tearoom. Ieder betaalt gewoon z'n eigen tickets en eten, niemand die moet liggen stressen over de voorbereidingen en hoge kosten, ... Het enige dat van tel is is het gezellige samenzijn om het huwelijk te vieren. Wie wil kan klein cadeautje geven puur als "gebaar", maar no hard feeling wie dat niet doet want niemand die er verlies door lijdt.

Ik hoop en veronderstel dat die zus en haar man dan ook niet verwacht hadden dat hetgeen ze van hun gasten zouden krijgen, in de buurt van die 180 euro per persoon zou komen aangezien het hun eigen keuze was om zo'n sjiek feest te voorzien. Zelfs al zou het qua prijs/kwaliteit dat geld waard zijn, de gemiddelde gast zou op eigen initiatief ook nooit in een sterrenrestaurant gaan eten maar de betere brasserie verkiezen.
Nee hoor. Niemand wist dat ook, allez denk dat de gasten wel wisten dat het een chique trouw ging zijn, maar echte kosten, neen geen idee. Ik weet dat pas sinds dit weekend, en het is al geleden van vorig jaar ofzo. :tongue: heb het dan ook op de vrouw af gevraagd.

Trouwens, er is hier een heel boek over geschreven: Essai sur le don van Marcel Mauss. Standaardwerk voor alles rond giften.

Terug
Bovenaan