Hoeveel storten huwelijksfeest

Als ge er over begint na te denken is een huwelijksfeest eigenlijk ook ergens wel een niet zo logisch concept.
Het bezorgt het koppel zelf weken tot maanden stress ivm de voorbereiding, het kost véél geld (al beslist ge als koppel natuurlijk zelf hoé duur ge het maakt), als koppel geniet ge door de stress er de dag zelf vaak niet ten volle van en ondergaat ge gewoon, en als gast is zo'n trouwfeest hooguit "leuk", maar doorgaans nu ook niet iets waar ge jaren later nog over terugspreekt als "die ene memorable avond!" want qua eten zult ge al wel beter hebben gehad, en de muziek op trouwfeesten is doorgaans ook niet hoogstaand tenzij het koppel zelf mss actief met muziek bezig is en volop heeft ingezet op de muzikale omkadering. Om dan nog niet te spreken over het dilemma van hoe veel ge als gast moet geven...

Misschien zou het gewoon logischer zijn als ge als koppel laat weten dat ge het huwelijk wilt vieren door naar evenement/festival X te gaan met ervoor een hapje te eten, en als alternatief voor wie niet meer zo'n feestganger is nog op een zondagmiddag ergens een rustige groepswandeling met aansluitend pannenkoekje in een plaatselijke tearoom. Ieder betaalt gewoon z'n eigen tickets en eten, niemand die moet liggen stressen over de voorbereidingen en hoge kosten, ... Het enige dat van tel is is het gezellige samenzijn om het huwelijk te vieren. Wie wil kan klein cadeautje geven puur als "gebaar", maar no hard feeling wie dat niet doet want niemand die er verlies door lijdt.
Dat klinkt wel heel deprimerend.

Op de meeste trouwfeesten amuseer ik mij heel hard. Nog eens samen met alle vrienden en/of familie. De eerste trouw in het vooruitzicht is er ene van een collega van m'n vrouw waar ik bijna niemand ken. Ook dat vind ik heel plezant, nieuwe mensen leren kennen. Lekker eten en drinken. Een dansje placeren. Zo'n feest is meestal wat je er zelf van maakt hoor.

Op onze eigen trouw heb ik van iedere seconde genoten. Gezonde stress is normaal. Wij vinden dat beiden de schoonste dag van ons leven, ook al hebben we 2 kinderen. Wat natuurlijk ook heel speciaal was, maar dat is dan meer de meest emotionele dag van ons leven.

't Is eigenlijk heel simpel hoor. Wij gaven een feest zoals wij het wouden. Geen invloed van ouders en alles bepaalden wij zelf, zoals wij het graag hebben. We nodigden de mensen uit die we op dat moment in ons leven er heel graag bij wouden. Collega X wel, collega Y niet. 't Is mijn feest. We maakten het zo fancy als we zelf wouden en wisten op voorhand wat het ons ging kosten. Wij hebben geen rekening gehouden met cadeaus of gelijk wat.

't Was een prachtige dag met een heel leuk avondfeest. Net zoals we het voor ogen hadden. En dat is het belangrijkste.

De videobooth zou ik niet meer doen. In het begin zijn dat gemeende en lieve boodschappen. Op 't einde was dat bijvoorbeeld een maat die staat te kussen met mijn nicht terwijl er ene z'n broek afsteekt op den achtergrond.

Mij boeit het geen hol wat ze geven, ik wil alleen dat iedereen een leuke avond heeft (en liefst met een stuk in hun kl...).

Ik weet trouwens nog steeds niet wat ik op mijn uitnodiging moet zetten (zie eerder)... Ik dacht avondfeest maar voor velen hier is dit blijkbaar incl. diner.

Mij boeit het geen hol wat ze geven, ik wil alleen dat iedereen een leuke avond heeft (en liefst met een stuk in hun kl...).

Ik weet trouwens nog steeds niet wat ik op mijn uitnodiging moet zetten (zie eerder)... Ik dacht avondfeest maar voor velen hier is dit blijkbaar incl. diner.
Formuleer dan iets genre: "Voor een dansje en een hapje nodigen we jullie graag uit..."

De videobooth zou ik niet meer doen. In het begin zijn dat gemeende en lieve boodschappen. Op 't einde was dat bijvoorbeeld een maat die staat te kussen met mijn nicht terwijl er ene z'n broek afsteekt op den achtergrond.
Oplossing: videobooth pas openen vanaf 1 uur 's nachts.

Dat klinkt wel heel deprimerend.

Op de meeste trouwfeesten amuseer ik mij heel hard. Nog eens samen met alle vrienden en/of familie. De eerste trouw in het vooruitzicht is er ene van een collega van m'n vrouw waar ik bijna niemand ken. Ook dat vind ik heel plezant, nieuwe mensen leren kennen. Lekker eten en drinken. Een dansje placeren. Zo'n feest is meestal wat je er zelf van maakt hoor.

Oh maar ik amuseer mij voor alle duidelijkheid ook wel hoor als ik naar een trouwfeest ga. Een hele avond "gratis" eten en drinken en daar nog familie of vrienden bij, dat staat sowieso wel garant voor een gezellige avond. Ik bedoel maar dat wanneer we ge het geld dat ge geeft op zo'n feest eerder zou gaan beschouwen als een soort van "prijs" die de gemaakte kosten zou moeten dekken, dat dat geld dan wel een minder goede "investering" is dan wanneer ge voor dat geld tickets voor een festival ofzo zou kopen.

nog steeds geen reply gekregen op mijn vraag eigenlijk :(

Wat doe je , als je NIET kan gaan naar het feest !

Geef je dan ook iets, of niets?

Fuck ik weet zelfs niet meer wat ik gegeven heb op de laatste trouwfeesten (heb er dit jaar en vorig jaar wel paar gehad) :( .

Wist ik veel dat er minima waren om te geven (maxima ook?).

Als ik ooit trouw, momenteel absoluut geen behoefte voor (en dat geldt ook voor de partner), en mijn wederhelft houdt bij wie hoeveel gegeven heeft dan zou dat wel is één der kortste huwelijken uit de geschiedenis kunnen worden, nu heb er alle vertrouwen in dat zij dat soort persoon, net als ik, niet is uiteraard.

Als ge verwacht uit de kosten te komen of toch minstens deel x terug te krijgen van uw trouwfeest dan geef je geen feest of een goedkoper, fuckin hell seg.

Wij geven meestal wel iets, genre een € 25. Beetje gelijk nen babyborrel waar ge niet kunt gaan zeker?

Als ge er over begint na te denken is een huwelijksfeest eigenlijk ook ergens wel een niet zo logisch concept.
Het bezorgt het koppel zelf weken tot maanden stress ivm de voorbereiding, het kost véél geld (al beslist ge als koppel natuurlijk zelf hoé duur ge het maakt), als koppel geniet ge door de stress er de dag zelf vaak niet ten volle van en ondergaat ge gewoon, en als gast is zo'n trouwfeest hooguit "leuk", maar doorgaans nu ook niet iets waar ge jaren later nog over terugspreekt als "die ene memorable avond!" want qua eten zult ge al wel beter hebben gehad, en de muziek op trouwfeesten is doorgaans ook niet hoogstaand tenzij het koppel zelf mss actief met muziek bezig is en volop heeft ingezet op de muzikale omkadering. Om dan nog niet te spreken over het dilemma van hoe veel ge als gast moet geven...

Misschien zou het gewoon logischer zijn als ge als koppel laat weten dat ge het huwelijk wilt vieren door naar evenement/festival X te gaan met ervoor een hapje te eten, en als alternatief voor wie niet meer zo'n feestganger is nog op een zondagmiddag ergens een rustige groepswandeling met aansluitend pannenkoekje in een plaatselijke tearoom. Ieder betaalt gewoon z'n eigen tickets en eten, niemand die moet liggen stressen over de voorbereidingen en hoge kosten, ... Het enige dat van tel is is het gezellige samenzijn om het huwelijk te vieren. Wie wil kan klein cadeautje geven puur als "gebaar", maar no hard feeling wie dat niet doet want niemand die er verlies door lijdt.
Ik ben wettelijk getrouwd in Mexico, daardoor heeft mijn vrouw dat bijna volledig moeten organiseren. Viel op zich nog mee aangezien we voor een ongecompliceerd feest gingen met eetstandjes in de feestzaal van de familie. Toch was mijn vrouw op van de zenuwen, vooral door allerhande "goedbedoelde raad" van haar zussen of moeder. Zeker zij was dan ook blij toen het voorbij was.

Voor haar was het belangrijk om ook voor de kerk te trouwen, dat ik toen naiëfweg in België wilde doen omdat er natuurlijk niet zoveel mensen even de Atlantische oceaan wilden oversteken. Maar toen puntje bij paaltje kwam werd het duidelijk dat we gewoon geen zin hadden in nog een feest met een hoop geregel en stress. Thank god for COVID, getrouwd in een bijna lege kerk zonder feest :unsure:

Avondfeest is incl eten ja. Ik zou gewoon dansfeest met hapjes zetten

(Ook gene fond want dan verwacht ik wel wat meer dan hapjes :p)

Die 'zonder schaamte' is net het punt. Het bruidspaar bepaalt het feest en luxe dat ze willen en er wordt verwacht dat je uw bedrag daar aan aanpast. Doe je dat niet, wordt je bestempeld als een gierige en heeft men liever dat je thuis blijft.
Ik heb er geen enkel probleem mee dat een arm gezin maar 25€ per persoon inligt, die kunnen dat perfect zonder schaamte doen, zonder bestemeld te worden als gierige. Degenen die dat wel kunnen betalen en u gewoon komen "afzuipen met champagne" op uw huwelijksfeest, dat is dan weer meer ongepast. Zeker als degene die dat huwelijksfeest organiseert zelf zijn hardwerkend geld erin gestoken heeft en het niet gaat om een of ander decadent feestje van de kleinzoon van Willy Naessens.

Als gij en uw partner uitgenodigd zijn op het trouwfeest van een collega, en ge gaat niet, geeft ge dan ook 25 euro per persoon? Of dan ineens niet want "ik ben niet geweest voor wat hoort wat!"? En wat als je niet uitgenodigd bent of wat als er geen feest was? Geef je dan een cadeau?

Tis allemaal niet zo zwart wit uiteindelijk.

Zeker als degene die dat huwelijksfeest organiseert zelf zijn hardwerkend geld erin gestoken heeft en het niet gaat om een of ander decadent feestje van de kleinzoon van Willy Naessens.
Daar gaat het toch om. Degene die dat feest organiseert, dient zelf rekening te houden met een gemiddelde aan kosten door drank en dergelijke. Alle cadeautjes kunnen aanzien worden als extra en niet zijnde inkom om break even te draaien. Gezellige feestjes die je organiseert. Heb je een lijst met gegoede mensen en arme luizen?

Als gij en uw partner uitgenodigd zijn op het trouwfeest van een collega, en ge gaat niet, geeft ge dan ook 25 euro per persoon? Of dan ineens niet want "ik ben niet geweest voor wat hoort wat!"? En wat als je niet uitgenodigd bent of wat als er geen feest was? Geef je dan een cadeau?
die keren dat ik was uitgenodigd maar niet kon heb ik gewoon wel ne cadeau gegeven, meestal waren dat dan vrienden of collega's en dan leggen wij toch gewoon een pot* samen.
Niet uitgenodigd heb ook al kaartje gestuurd of ene gegeven op café of.... want dat zijn meestal de vagere/ruimere kennissen. Zelfs ook al een cadeau (koppel met bewust trouw in intieme kring in buitenland)

*pot onder vrienden is zelfs vrije gift, geen afgesproken bedrag net omdat wij met een, ook financieel, heel diverse groep zitten.

Goeie vrienden of familie: ja, sowieso, maar dan zoudt ge denk ik ook wel sowieso naar 't feest gegaan zijn in plaats van uw uitstapje met het werk.
Collega's, verre familie of meer kennissen dan familie: iets klein als attentie.

Niets... goh, tenzij je het echt moeilijk hebt (even vanuit gaan van niet gemakshalve): ik denk dan: ze wouden jou wel uitnodigen voor hun feest, dus dat is toch een teken van waardering, dat verdient ook "iets" terug. Kan ook gewoon een fles wijn of een bierpakketje ofzo zijn. Of nog grappiger: een souvenir van waar je op reis bent. :p

Terug
Bovenaan