Hoeveel storten huwelijksfeest

Om het in perspectief te plaatsen, de zus van mijn vriendin is getrouwd. Heel dat spel heeft 60K gekocht. Eten was 180 EUR de kop.
Ik geloof dat we 250 hebben gegeven, samen.
60k voor een trouwfeest vind ik echt decadent. Ik zou daar geen 10k aan kunnen geven.

Ge moogt ook weigeren natuurlijk.

Wat is het volgende? Ik kan me geen hemd of kostuum permiteren (of ik heb dat nooit nodig) dus ik kom in jogging of short? 😅
Ik ben ooit uitgenodigd geweest voor een trouwfeest (enkel het avondfeest zonder dessert) en alle mannen moesten in een wit kostuum komen.

Eens goed mee gelachen en vriendelijk voor bedankt.

Laatst bewerkt:
60k voor een trouwfeest vind ik echt decadent. Ik zou daar geen 10k aan kunnen geven.
Zoveel geld aan een feest geven vind ik compleet belachelijk.* Een feest in een zaal met vlakbij een frituur/pizzeria/... waar mensen zelf iets gaan halen als ze goesting hebben en waar iedereen eigen drank meeneemt, spreekt mij qua concept niet minder aan dan een gemiddeld trouwfeest. :unsure: Ik heb BYOB-housewarmings geweten die ik leuker vond dan bepaalde dure trouwfeesten.

* Tenzij je genoeg geld hebt om je gat af te vegen met briefjes van €500.

Zoveel geld aan een feest geven vind ik compleet belachelijk. Een feest in een zaal met vlakbij een frituur/pizzeria/... waar mensen zelf iets gaan halen als ze goesting hebben en waar iedereen eigen drank meeneemt, spreekt mij qua concept niet minder aan dan een gemiddeld trouwfeest. :unsure: Ik heb BYOB-housewarmings geweten die ik leuker vond dan bepaalde dure trouwfeesten.
Hangt toch gewoon af van persoon to persoon.

Mijn trouw kostte 25k euro en ik vond dat al veel geld. Maar ik ben ooit eens naar een communiefeest gegaan dat 100k euro gekost heeft. Ieder zijn ding I guess.

Ik geef gewoon wat ik denk dat het hen gekost heeft. Enkel receptie, 25€pp? Feest en al, rap toch 100-125€ pp.

Natuurlijk wel best eerst voorzichtig informeren wat ge kunt verwachten dat het gene sandwich en twee drankbonnetjes zijn eh.

nog steeds geen reply gekregen op mijn vraag eigenlijk :(

Wat doe je , als je NIET kan gaan naar het feest !

Geef je dan ook iets, of niets?
Goh, niets, denk ik. Maar dat wil niet zeggen dat mijn cadeau een vergoeding is voor het feest? Als een collega jarig is tekenen we een kaartje en zeg je natuurlijk proficiat, maar geven we geen cadeau. Als ik uitgenodigd zou worden op een feestje daarvoor, zou ik wel iets meebrengen. Maar da's omdat er dan exact om die reden een feest wordt gegeven (we vieren iets), niet om haar verjaardagsfeest te bekostigen toch?

Goh, niets, denk ik. Maar dat wil niet zeggen dat mijn cadeau een vergoeding is voor het feest? Als een collega jarig is tekenen we een kaartje en zeg je natuurlijk proficiat, maar geven we geen cadeau. Als ik uitgenodigd zou worden op een feestje daarvoor, zou ik wel iets meebrengen. Maar da's omdat er dan exact om die reden een feest wordt gegeven (we vieren iets), niet om haar verjaardagsfeest te bekostigen toch?
Nee dat is omdat zij extra moeite gedaan heeft, dus doe jij als dank ook extra moeite. Als zij zou zeggen de baas trakteert op pizza in de keuken voor mijn verjaardag, dan zou je ook niet ineens wel allemaal een grotere cadeau kopen.

Stel iemand nodigt jaarlijks al zijn vrienden uit om oudejaarsavond samen bij hem thuis te vieren met hapjes en drankjes, hij kookt doet de opkuis en alle rompslomp die er bij komt kijken. Dan wordt die persoon niet “extra” gevierd op die gelegenheid of dergelijke. Toch ben ik zeker dat er ook dan een al dan niet gemeenschappelijke cadeau gegeven wordt bij binnenkomst of op het feest. Waarom? Om wat “te vieren”?

Tenzij je in die gevallen natuurlijk ook gewoon nooit iets geeft en uw aanwezigheid voldoende is als dank.

Laatst bewerkt:
Ik ben ooit uitgenodigd geweest voor een trouwfeest (enkel het avondfeest zonder dessert) en alle mannen moesten in een wit kostuum komen.

Eens goed mee gelachen en vriendelijk voor bedankt.
Ik ben zo 1 keer uitgenodigd voor een trouw waar wij hetzelfde kostuum moesten aandoen. Het paar heeft toen wel de huur van alle kostuums betaald.

Nee dat is omdat zij extra moeite gedaan heeft, dus doe jij als dank ook extra moeite. Als zij zou zeggen de baas trakteert op pizza in de keuken voor mijn verjaardag, dan zou je ook niet ineens wel allemaal een grotere cadeau kopen.
Nee maar als iemand bvb zelfgemaakte cupcakes of een taart of zo meeneemt als traktatie naar kantoor, geef je toch ook geen cadeau?

Stel iemand nodigt jaarlijks al zijn vrienden uit om oudejaarsavond samen bij hem thuis te vieren met hapjes en drankjes, hij kookt doet de opkuis en alle rompslomp die er bij komt kijken. Dan wordt die persoon niet “extra” gevierd op die gelegenheid of dergelijke. Toch ben ik zeker dat er ook dan een al dan niet gemeenschappelijke cadeau gegeven wordt bij binnenkomst of op het feest. Waarom? Om wat “te vieren”?

Tenzij je in die gevallen natuurlijk ook gewoon nooit iets geeft en uw aanwezigheid voldoende is als dank.
Awel ja, een cadeau zou gelijk niet direct in mij opkomen :unsure: En al helemaal geen geld? Wel aanbieden om allemaal iets mee te pakken om te eten, of te helpen bij de afwas of zo.

In zo'n geval pak je toch altijd een cadeau voor de host mee uit dankbaarheid en beleefdheid? Uiteraard geen geld (tenzij die op voorhand communiceert om te split potten), maar anders pak je toch een goeie fles wijn, bloemen,... oid mee?

In zo'n geval pak je toch altijd een cadeau voor de host mee uit dankbaarheid en beleefdheid? Uiteraard geen geld (tenzij die op voorhand communiceert om te split potten), maar anders pak je toch een goeie fles wijn, bloemen,... oid mee?
Ja inderdaad, uit dankbaarheid en beleefdheid.
Niet "om de host te vieren" en niet "default is niks" of "hij heeft mij uitgenodigd".
In de meeste gevallen bij mij is het een gemeenschappelijke bon dat gegeven wordt, omdat ge moeilijk elk jaar uw kassen kunt volsteken met 10 flessen cadeauwijn.

En die hoeveelheid dankbaarheid staat dus meestal in verhouding tot hoe dankbaar je bent.
En dat laatste hangt dan weer meestal vanaf hoeveel moeite/geld de host erin gestoken heeft.

Gasten gaan niet elk een fles wijn van 25€ op een gezelschapspelavond met cola en nootjes meenemen.
Maar een 4 uur durend feestje met eten, hapjes en drankjes, daar kan al wat meer tegenover staan.
En een 8 uur durend trouwfeest met dj, catering en drank a volonte, nog meer.

Het meest logische als je dat soort "leuke events" in stand wil houden, want voor niks gaat de zon op, is dus dat de cadeau min of meer in verhouding staat met de kosten of moeite die de organisatoren gemaakt hebben.

Maar nee in deze thread ist precies van "tis UW SCHULD dat gij iets wilt organiseren, dus gij moet het maar alles betalen!".

Laatst bewerkt:
Wij geven bij avondfeest 75€ samen, bij diner 150€.

Omdat sommigen aangeven dat mensen winstmaken op hun gift even voorbeeld van onze zaal. (Uiteraard heel afhankelijk van zaal!). Dit lag in de lijn van andere typische trouwzalen in de buurt

Zaal incl bediening en decoratie 5000€

Eten 85-110€/persoon afhankelijk van menu, incl drank tot middernacht en incl receptie hapjes en drank
Enkel dessert + drank tot middernacht 43€/persoon

Wij geven bij avondfeest 75€ samen, bij diner 150€.

Omdat sommigen aangeven dat mensen winstmaken op hun gift even voorbeeld van onze zaal. (Uiteraard heel afhankelijk van zaal!). Dit lag in de lijn van andere typische trouwzalen in de buurt

Zaal incl bediening en decoratie 5000€

Eten 85-110€/persoon afhankelijk van menu, incl drank tot middernacht en incl receptie hapjes en drank
Enkel dessert + drank tot middernacht 43€/persoon
In welk jaar getrouwd?
Moest om middernacht iedereen naar huis?

In welk jaar getrouwd?
Moest om middernacht iedereen naar huis?
Nee, dan ist per consumptie betalen(niet door gasten he :p), Moet nog plaatsvinden.

Ik gaf het vooral omdat mensen zeggen "ik betaal 40€ voor avondfeest dus ze maken winst op me". Hoeft zich ook absoluut niet terug te betalen, maar wil maar meegeven wat prijzen zijn bijvoorbeeld bij typsiche trouwzalen.

Nee, dan ist per consumptie betalen(niet door gasten he :p), Moet nog plaatsvinden.

Ik gaf het vooral omdat mensen zeggen "ik betaal 40€ voor avondfeest dus ze maken winst op me". Hoeft zich ook absoluut niet terug te betalen, maar wil maar meegeven wat prijzen zijn bijvoorbeeld bij typsiche trouwzalen.
Tot 12u vind ik wel een mindere eigenlijk, dan weet je ook niet op welk bedrag je gaat uitkomen als je feest nog 2u langer duurt.
Hier kunnen regelen dat drank en bediening is inbegrepen tot 02u, vanaf half 3 is het per consumptie en personeel per uur (maar tegen dan hoop ik dat ze naar huis zijn 😅, dan is de dag lang genoeg geweest)

Als ge er over begint na te denken is een huwelijksfeest eigenlijk ook ergens wel een niet zo logisch concept.
Het bezorgt het koppel zelf weken tot maanden stress ivm de voorbereiding, het kost véél geld (al beslist ge als koppel natuurlijk zelf hoé duur ge het maakt), als koppel geniet ge door de stress er de dag zelf vaak niet ten volle van en ondergaat ge gewoon, en als gast is zo'n trouwfeest hooguit "leuk", maar doorgaans nu ook niet iets waar ge jaren later nog over terugspreekt als "die ene memorable avond!" want qua eten zult ge al wel beter hebben gehad, en de muziek op trouwfeesten is doorgaans ook niet hoogstaand tenzij het koppel zelf mss actief met muziek bezig is en volop heeft ingezet op de muzikale omkadering. Om dan nog niet te spreken over het dilemma van hoe veel ge als gast moet geven...

Misschien zou het gewoon logischer zijn als ge als koppel laat weten dat ge het huwelijk wilt vieren door naar evenement/festival X te gaan met ervoor een hapje te eten, en als alternatief voor wie niet meer zo'n feestganger is nog op een zondagmiddag ergens een rustige groepswandeling met aansluitend pannenkoekje in een plaatselijke tearoom. Ieder betaalt gewoon z'n eigen tickets en eten, niemand die moet liggen stressen over de voorbereidingen en hoge kosten, ... Het enige dat van tel is is het gezellige samenzijn om het huwelijk te vieren. Wie wil kan klein cadeautje geven puur als "gebaar", maar no hard feeling wie dat niet doet want niemand die er verlies door lijdt.

Ons huwelijksfeest was super goed gelukt en word nog altijd soms aangehaald als super avond (we zijn 5 jaar geleden getrouwd).

Met dat mijn vrouw uit het buitenland komt hebben we het feest daar gedaan. Ik had verwacht dat een groot stuk van de gasten ging afhaken (alle begrip daarvoor) maar iedereen was zeer enthousiast en heeft van de trip dan een weekend of langer gemaakt.

Het exotische aan de buitenlandse trouw en hele namiddag/avond/nacht maaltijden, dansen, drank hielp ook. En voor veel van onze vrienden en zelfs veel neven/nichten was het ook de eerste trouw.

Heeft ons rond de 10k gekost voor 100 man, waarvan we rond de 5k van de gasten terug kregen. Achteraf gezien was dat voor mij dat feest het dubbel en dik waard (bij het plannen toen keek ik daar wat anders op, moesten we niet de druk voelen van een echte trouwfeest 'te moeten' geven hadden we het waarschijnlijk veel goedkoper & kleinschaliger gedaan). Zelfs al had ik de pech van net die dag ziek te worden met een vrij zware keelontsteking (heel de avond keelpijn & pijnstillers, wat ook als goed side effect heeft gezorgd dat ik drank wat temperde :). Maar ik kon nog wel genieten).

Dat feest was veel meer als een avond. Het begin van een mooie weg. En juist door alle context er rond en onze state of mind is dat zo. Je kan dat dan ook maar 1x geven op die manier. En vandaar dat het dat geld waard kan zijn. Voor 1 enkel avond zelfs al is die nog zo amazing, zonder alle context, zijn duizende euro's het natuurlijk niet waard.

Ik ben zo 1 keer uitgenodigd voor een trouw waar wij hetzelfde kostuum moesten aandoen. Het paar heeft toen wel de huur van alle kostuums betaald.
Amai ferm!
Wij moeten volgend weekend naar trouw van zeer dichte vrienden. Wij respecteren ook het thema, zitten voor ons 2 aan een 2000€ voor onze totale outfit 😅. Het zal dan wel moeten herbruikt worden voor 80ste verjaardag en 50 jaar getrouwd waar we later dit jaar nog naartoe moeten en misschien onze babyborrel (al zegt mijn vriend dat hij nu al weet dat ik dan iets nieuw wil😂 / schoenen, handtas, juwelen etc gaan toch nog eens moeten dienen ze!).

Wij dachten een 250€ in enveloppe te steken.

Terug
Bovenaan