Hoeveel storten huwelijksfeest

Als ik 2000€ zou moeten investeren in een outfit voor een huwelijk (omdat het koppel een bepaalde dresscode eist) zou ik een enveloppe schenken met mijn bankrekeningnummer in. Damn.
Maar allez, dan spreken we hier toch niet meer over huwelijksfeesten binnen lagere of middenklasse hoop ik, maar high society. Toch?

Als ik 2000€ zou moeten investeren in een outfit voor een huwelijk (omdat het koppel een bepaalde dresscode eist) zou ik een enveloppe schenken met mijn bankrekeningnummer in. Damn.
Maar allez, dan spreken we hier toch niet meer over huwelijksfeesten binnen lagere of middenklasse hoop ik, maar high society. Toch?
Nou. Dan kijk ik gewoon die avond een filmpje met mijn liefste. 2000 euro uitgespaard. Het is net alsof ik de lotto won.

Mijn zus is getrouwd met iemand wiens familie er gevoelig "beter voor stond". Mannen ook in gehuurd pak dat werd betaald, de vrouwen werden ook wat chiquer verwacht en als het om je zus gaat die een droombeeld voor ogen heeft, dan doe je wel een extra effor'ke. Alles samen aan kerkelijk huwelijk+ huwelijksfeest op een andere dag , heb ik 600 euro aan kledij uitgegeven. Omwille van mijn studies, werkte ik toen deeltijds, 700 euro loon. Dus net geen maandloon aan 2 outfits gegeven... Ik heb dan ook geen enveloppeke gegeven, fucking hell, was het mijn zus niet geweest had ik met alle plezier gepast voor een situatie waarin ik me absoluut niet op m'n gemak voelde! 🙈

Mijn zus is getrouwd met iemand wiens familie er gevoelig "beter voor stond". Mannen ook in gehuurd pak dat werd betaald, de vrouwen werden ook wat chiquer verwacht en als het om je zus gaat die een droombeeld voor ogen heeft, dan doe je wel een extra effor'ke. Alles samen aan kerkelijk huwelijk+ huwelijksfeest op een andere dag , heb ik 600 euro aan kledij uitgegeven. Omwille van mijn studies, werkte ik toen deeltijds, 700 euro loon. Dus net geen maandloon aan 2 outfits gegeven... Ik heb dan ook geen enveloppeke gegeven, fucking hell, was het mijn zus niet geweest had ik met alle plezier gepast voor een situatie waarin ik me absoluut niet op m'n gemak voelde! 🙈
amai, ik zou dat echt niet kunnen. Ik ga echt geen maandloon uitgeven aan kleren, alzeker niet als ik zelf maar net genoeg heb om te overleven.
En eerlijk gezegd: ik snap niet dat uw eigen zus u in zo'n situatie gebracht heeft. Die wist uw situatie, dan had ze u als zus wel mogen helpen als zij er zo goed voor stond. Geen probleem dat iemand een chique huwelijk wil, maar check dan ook wel even of het lukt voor degene die ge er echt bij wil.

Ik zou mij zo schuldig voelen moest ik mijn eigen dichte familie of beste vrienden in financiele problemen brengen gewoon vanwege mijn eisen bij mijn huwelijk.

amai, ik zou dat echt niet kunnen. Ik ga echt geen maandloon uitgeven aan kleren, alzeker niet als ik zelf maar net genoeg heb om te overleven.
En eerlijk gezegd: ik snap niet dat uw eigen zus u in zo'n situatie gebracht heeft. Die wist uw situatie, dan had ze u als zus wel mogen helpen als zij er zo goed voor stond. Geen probleem dat iemand een chique huwelijk wil, maar check dan ook wel even of het lukt voor degene die ge er echt bij wil.

Ik zou mij zo schuldig voelen moest ik mijn eigen dichte familie of beste vrienden in financiele problemen brengen gewoon vanwege mijn eisen bij mijn huwelijk.
Geloof me vrij, ik liep er nog steeds bij als een armoezaaier in vergelijking met sommige anderen, qua kledingstijl zat de andere kant van de tafel erbij als het gezelschap van Waregem Koerse. 🙈

Mijn zus heeft geen kleren "geëist" (behalve wel de verwachting dat mijn pa dat gehuurd kostuum ging dragen) maar gewoon meegegeven dat de andere kant wel "in galakledij ging komen". Mijn zus had ook geen weet van het budget dat ik er zelf aan gegeven heb om "er wat bij te passen" en ze had vooral HEEL veel druk op zichzelf gelegd om alles "perfect" te hebben.
Ik was gelukkig zo slim om kledingstukken uit te kiezen die ik nadien ook nog kon dragen, de broeken en bloesjes heb ik echt wel nog afgedragen, enkel de vestjes hebben vooral stof verzameld. 😬

Geloof me vrij, ik liep er nog steeds bij als een armoezaaier in vergelijking met sommige anderen, qua kledingstijl zat de andere kant van de tafel erbij als het gezelschap van Waregem Koerse. 🙈

Mijn zus heeft geen kleren "geëist" (behalve wel de verwachting dat mijn pa dat gehuurd kostuum ging dragen) maar gewoon meegegeven dat de andere kant wel "in galakledij ging komen". Mijn zus had ook geen weet van het budget dat ik er zelf aan gegeven heb om "er wat bij te passen" en ze had vooral HEEL veel druk op zichzelf gelegd om alles "perfect" te hebben.
Ik was gelukkig zo slim om kledingstukken uit te kiezen die ik nadien ook nog kon dragen, de broeken en bloesjes heb ik echt wel nog afgedragen, enkel de vestjes hebben vooral stof verzameld. 😬
ah oke, t was niet verplicht: das anders. Nu ja, ksnap het wel waarom je het gedaan hebt, maar ik zou het zelf nooit doen. Deftige kledij: tuurlijk, maar gewoon binnen mijn budget en niet naar het budget van degene die trouwt. Willen ze me er zo niet bij, fine by me, dan is het een teken dat ik toch niet in hun leefwereld hoor en zij niet niet in de mijne.

Dat komt erop neer, ja. Maar ik vind het vreemd om een bedrag "per persoon" af te geven. Je geeft één enveloppe af met daarin geld voor het koppel. Het is niet dat je als koppel dat geld netjes fifty fifty gaat verdelen na het feest.
Wij rekenen per persoon omdat we als vriendengroep vaak een bedrag inzamelen. Zo zorgen we er ook voor dat het voor de vrijgezellen (2 man) duidelijk wordt wat ze dienen te betalen.

Amai ferm!
Wij moeten volgend weekend naar trouw van zeer dichte vrienden. Wij respecteren ook het thema, zitten voor ons 2 aan een 2000€ voor onze totale outfit 😅. Het zal dan wel moeten herbruikt worden voor 80ste verjaardag en 50 jaar getrouwd waar we later dit jaar nog naartoe moeten en misschien onze babyborrel (al zegt mijn vriend dat hij nu al weet dat ik dan iets nieuw wil😂 / schoenen, handtas, juwelen etc gaan toch nog eens moeten dienen ze!).

Wij dachten een 250€ in enveloppe te steken.

Mja in "thema", wordt daarmee niet de dresscode bedoeld als in (bijvoorbeeld): mannen in smoking en vrouwen lang gekleed in kleur x (als ze mee in de suite lopen ofzo).

Dat wil m.a.w. niet zeggen dat ze verwachten dat je 1000 euro per persoon ophoest als persoon. Zelf een paar schoenen, handtas,... kopen, is gewoon een eigen keuze (en dat zijn vanzelfsprekend dingen die ook buiten die trouw nog hun nut hebben).

Mja in "thema", wordt daarmee niet de dresscode bedoeld als in (bijvoorbeeld): mannen in smoking en vrouwen lang gekleed in kleur x (als ze mee in de suite lopen ofzo).

Dat wil m.a.w. niet zeggen dat ze verwachten dat je 1000 euro per persoon ophoest als persoon. Zelf een paar schoenen, handtas,... kopen, is gewoon een eigen keuze (en dat zijn vanzelfsprekend dingen die ook buiten die trouw nog hun nut hebben).
Feit is dat er niet zoveel mannen een smoking hebben liggen denk ik. Ook een lang (gala?) kleed is in België nu niet iets dat elke vrouw in de kast heeft hangen vermoed ik (in veel andere landen is dat wel standaard voor een trouw). Als ze dan als thema een kleur opleggen bovenop lijkt me dat toch altijd een extra kost. Natuurlijk ja, er zal ook wel een goedkopere oplossing zijn dan voor € 1000 alles kopen.

Wel al meegemaakt dat men gewoon vroeg dat iedereen iets blauw droeg, dan zag je ook wel alles, gaande van vrouwen die all-out gingen met ee blauw galakleed tot mannen die gewoon een blauwe das droegen of vrouwen met een blauw accessoire.

Persoonlijk niet zo'n fan al die leukigheden aangezien ik zelf liefst van al gewoon naar een feest kan gaan zonder een hoop geregel, en omgekeerd ik niet echt mijn gasten zo'n dingen zou willen opleggen.

Feit is dat er niet zoveel mannen een smoking hebben liggen denk ik. Ook een lang (gala?) kleed is in België nu niet iets dat elke vrouw in de kast heeft hangen vermoed ik (in veel andere landen is dat wel standaard voor een trouw). Als ze dan als thema een kleur opleggen bovenop lijkt me dat toch altijd een extra kost. Natuurlijk ja, er zal ook wel een goedkopere oplossing zijn dan voor € 1000 alles kopen.

Wel al meegemaakt dat men gewoon vroeg dat iedereen iets blauw droeg, dan zag je ook wel alles, gaande van vrouwen die all-out gingen met ee blauw galakleed tot mannen die gewoon een blauwe das droegen of vrouwen met een blauw accessoire.

Persoonlijk niet zo'n fan al die leukigheden aangezien ik zelf liefst van al gewoon naar een feest kan gaan zonder een hoop geregel, en omgekeerd ik niet echt mijn gasten zo'n dingen zou willen opleggen.

Goh ja, binnen die 'sociale kringen' zullen die mensen het wel gewoon zijn om eens een smoking/lang kleed boven te halen. Net zoals diezelfde mensen het waarschijnlijk niet gewoon zullen zijn om een trouwfeest bij te wonen in de parochiezaal met een frituurkraam als catering.

Twee totaal verschillende feesten/leefwerelden (met elk hun verschillende gewoontes zoals bv. op vlak van cadeaus), die voor mij beide prima zijn. Daarom hoeft de ene categorie nog niet neerbuigend te doen over de andere (en omgekeerd). Daarmee is alles gezegd imo :).

Maar galakledij kunt ge toch ook nog ruim bekijken en een kleed kopen dat vrij goedkoop is? Zeker in bepaalde periodes zult ge in gewone winkels toch wel genoeg aanbod vinden op dat vlak? Op een galabal voor afstuderende studenten is ook iedereen gekleed in galakledij, maar ik denk nu niet dat die allemaal iets van honderden euro's aan hebben.
Ik kan me dus echt niet voorstellen dat mensen om aan een bepaalde dresscode te voldoen, bedragen van 500-1000 euro gaan uitgeven omdat het wel "moest" omwille van de drescode.

Alles hangt imo af hoe dicht je bij het koppel staat. Als dat zeer close vrienden/familie zijn dan ga je mee in het verhaal. Voor buren/collega’s/een gewone vriend kan je al eens iets hergebruiken.
De vrouw is van buitenlandse origine met naast het burgerlijk huwelijk een traditionele ceremonie in traditionele klederdracht, we hebben daarvoor iets laten maken. Was dat nodig, nee, maar uit respect en de dichte band doe je dat wel. Voor het avondfeest hebben we ons ook in het nieuw gezet maar dat is eigen keuze en kan gerust herbruikt worden.

Maar galakledij kunt ge toch ook nog ruim bekijken en een kleed kopen dat vrij goedkoop is? Zeker in bepaalde periodes zult ge in gewone winkels toch wel genoeg aanbod vinden op dat vlak? Op een galabal voor afstuderende studenten is ook iedereen gekleed in galakledij, maar ik denk nu niet dat die allemaal iets van honderden euro's aan hebben.
Ik kan me dus echt niet voorstellen dat mensen om aan een bepaalde dresscode te voldoen, bedragen van 500-1000 euro gaan uitgeven omdat het wel "moest" omwille van de drescode.
1. Het ging niet om 1 outfit, maar om 2 outfits
2. Ik wou absoluut geen kleed dragen, voelde me daar vreselijk oncomfortabel in. Waardoor je niet 1 kledingstuk maar meerdere moet kopen al.
3. Zoals hier boven staat: dichte familie waardoor je je zoveel mogelijk aanpast.

1. Het ging niet om 1 outfit, maar om 2 outfits
2. Ik wou absoluut geen kleed dragen, voelde me daar vreselijk oncomfortabel in. Waardoor je niet 1 kledingstuk maar meerdere moet kopen al.
3. Zoals hier boven staat: dichte familie waardoor je je zoveel mogelijk aanpast.

Maar ook dan blijf ik me nog steeds afvragen hoe 500-1000 euro uitgeven aan outfits de enige optie zou zijn, imo zal er voor elk mogelijke soort outfit wel een relatief betaalbaar alternatief zijn waarvan ge misschien nog niet eens ziet dat het maar 1/10 ofzo van een dure outfit heeft gekost.

Ons huwelijksfeest was super goed gelukt en word nog altijd soms aangehaald als super avond (we zijn 5 jaar geleden getrouwd).

Met dat mijn vrouw uit het buitenland komt hebben we het feest daar gedaan. Ik had verwacht dat een groot stuk van de gasten ging afhaken (alle begrip daarvoor) maar iedereen was zeer enthousiast en heeft van de trip dan een weekend of langer gemaakt.

Als uw partner buitenlands is kan ik dat begrijpen (dan zijn er de facto mensen die zullen moeten reizen voor de trouw, ofwel langs uw kant ofwel langs de kant van de partner).
Maar voor de rest mogen ze opflikkeren met hun destination weddings. Gelukkig nog geen vrienden gehad die met dat lumineuze idee zijn afgekomen want ik zou er ook niet aan meedoen. Idem met gender reveals, de eerste die mij uitnodigt krijgt mijn ongezouten mening.

Als uw partner buitenlands is kan ik dat begrijpen (dan zijn er de facto mensen die zullen moeten reizen voor de trouw, ofwel langs uw kant ofwel langs de kant van de partner).
Maar voor de rest mogen ze opflikkeren met hun destination weddings. Gelukkig nog geen vrienden gehad die met dat lumineuze idee zijn afgekomen want ik zou er ook niet aan meedoen. Idem met gender reveals, de eerste die mij uitnodigt krijgt mijn ongezouten mening.

Wat zou uw ongezouten mening dan zijn als ge een uitnodiging krijgt voor een gender reveal party? Alhoewel ik het zelf ook nooit zou doen, is dat imo toch nog iets anders en minder storend dan een huwelijk in het buitenland waarvan ge verwacht uw gasten zelf de reis betalen.

Als je wordt uitgenodigd voor een gelegenheid zoals een trouwfeest dan mag je vestimentair als 's je best doen niet? Nu, dat neemt niet weg dat het bruidskoppel kan verwachten, laat staan eisen, dat je daar specifiek weet ik veel wat voor moet doen. Met uitzondering van de bruidssuite die ze dan een uniforme look aanmeten. Tot daar... Verder, als je gasten zich feestelijk kleden is dat toch voldoende niet? Of dat kostuum/kleed dan uit de H&M of van bij Dries Van Noten komt maak toch niks uit.

Mijn broer maakte 's deel uit van de bruidssuite van een Schots-Belgisch huwelijk. In Schotland en - jawel - in kilt enzo. Hij had nog net geen doedelzak vast :) Ik heb eigenlijk nooit gevraagd wie die outfit voorzien had maar mijn broer kennende gaat die gewoon aangetrokken hebben wat dat bruidskoppel voor hem had gehuurd.

Los daarvan gaat een vestimentaire verwachting geen invloed hebben op het bedrag dat ik zou schenken. Al zijn er uiteraard grenzen :) Ik heb zelf nooit van die bridezilla toestanden meegemaakt. Alle trouwfeesten waren hier traditioneel of alternatief maar nooit met buitensporige eisen van het bruidspaar.

Terug
Bovenaan