Hollow Knight: Silksong

Enige wat ze van mij anders mochten gedaan hebben, is de runback beperken als je bij een baas gestorven bent. Op het einde van Act 1 zit daar een heel stevig stuk in.

Die runbacks maken het spel moeilijker dan nodig, bij Hollow Knight had je dat ook. In recente games zie je dat niet meer volgens mij.

Eigenlijk maar een recente trend. Metroid was nooit moeilijk, mechanisch gesproken. Castlevania nog minder.

Ik speel dat genre nu nog niet zo lang, dus dat kan. Ik speelde wel platformers, racegames en heel lang enkel FPS.
Maar vind dit wel leuk om te doen, soms frustrerend als iets niet lukt. Maar dan is het blijven proberen en nieuwe dingen testen.

Is die eerste ook zo moeilijk ?
Zoals Koonut reeds zei: de meeste spellen in dit genre zijn van nature relatief gemakkelijk. Er bestaan natuurlijk een paar moderne uitzonderingen die ik zou kunnen opsommen, maar de Guacamelee's, de Momodora's, enzovoort bieden dikwijls weinig pushback aan. Symphony of the Night plus diens zogenaamde handheld sequels, evenals het merendeel van de Metroid-serie, hebben ook weinig interesse om hun spelers grondig uit te dagen. Dat maakt ze niet slecht, maar dat is nu eenmaal de trend.

Hollow Knight komt eveneens straffer uit de hoek als één van zo'n uitzonderingen, dit op verschillende manieren. Exploratie is in pakweg Metroid Dread en de Ori-games eerder een illusie, omdat ze quasi altijd je eindbestemming op voorhand aanduiden én jouw paden op agressieve wijze beperken. Hollow Knight daarentegen houdt uw hand amper vast en heeft zoveel vrijheid, dat 70 à 80% van de aanwezige content compleet optioneel is, laat staan dat je drastisch verschillende routes kunt afleggen. Het wijst je wel in de richting van de essentiële hoofdlocaties, maar je moet op eigen houtje uitpluizen hoe je deze überhaupt bereikt. Zowel de leeskaarten als informatieve hints moet je ook opsporen als je in-game aanwijzingen wilt, waardoor je meer moet opletten dan bij de doorsnee Metroidvania.

De gameplay zit in ongeveer hetzelfde schuitje: verscheidene aspecten kunnen je mogelijk de das omdoen en hierdoor heerst er een gevoel van onzekerheid telkens je een nieuw gebied betreedt, in plaats van dat het als de reinste power fantasy werd ontworpen waar je zorgeloos mag facetanken. Je wordt doorgaans wel sterker via upgrades, maar zulke hulpmiddelen zijn aanvankelijk niet zo overvloedig. De wereld, de tegenstanders die erin ronddwalen en de potentiële valkuilen moet je dus in zekere mate respecteren en het duurt wel even vooraleer jij je ergens comfortabel zou voelen. Desalniettemin ligt de lat (wat betreft algemene difficulty) wel lager dan een latere FromSoft-titel qua combat, en het is ook niet alsof het platformen evenveel precisie vergt als een Super Meat Boy / Celeste.

Voor velen misschien een turn-off, maar voor net zo veel spelers een verfrissende aanpak dat geregeld deugd doet, eens je aan deze fixaties went. Hollow Knight is imo ook minder 'intens' dan Silksong – terwijl beide games grotendeels eerlijk blijven – maar je moet sowieso leren wat voor zaken je moet prioriteren.

Laatst bewerkt:
Ik zit nu in Mount Fay, uitdagend gebied... vooral omdat er tijdsdruk achter zit en dan maak ik meestal fouten. Hopelijk is de reward de moeite. :D

Zo te zien komt er binnenkort een patch uit die onder meer 2 bosses, Moorwing en Sister Splinter, zal nerfen.

Dik content dat ik die 2 bosses pre-nerf verslagen heb. 😎

Ik zit nu in Mount Fay, uitdagend gebied... vooral omdat er tijdsdruk achter zit en dan maak ik meestal fouten. Hopelijk is de reward de moeite. :D
Zeker de moeite! Eén tip die ik wel kan geven (geen spoiler), als je denkt dat je eindelijk bovenaan bent en je ziet niet direct naar waar je kan: naar links lopen en op de muur/berg kloppen! :D

Zo te zien komt er binnenkort een patch uit die onder meer 2 bosses, Moorwing en Sister Splinter, zal nerfen.

Ja altijd leuk, anders vraag ik me steeds af hoe het ervoor was :p. Moorwing heb ik helaas wel onvrijwillig moeten cheesen :D. Ik had m'n silk opgepakt en deed onmiddellijk een dash terug naar links in die ijzeren doorgang omdat ik even verder wou doen met een andere map. Moorwing deed zo'n headbutt naar beneden, recht op die doorgang en stak omgekeerd met zijn hoofd vast daarin haha :D. Ik weet dat ik intussen wel al 1-2 damage upgrades had ook en ik was wel verbaasd over hoeveel damage ik moest doen, terwijl ik letterlijk jump+upper slash kon blijven spammen. Snap dus wel waarom ze die nerfen :p.

Sister Splinter viel wel beter mee, maar daar heb ik ook een tijdje problemen mee gehad,
die 2 adds zijn echt irritant, als je die niet snel genoeg hebt
dan is het gg.

Splinter vond ik een leuke bossfight. Moorwing heb ik momenteel zo gelaten. Die slaat hard en zijn adds zijn bullshit. Ik ga terug eens mijn needle wat sterker is.

Edit: blijkbaar heb ik het op Savage Beastfly, die boss heb ik voorlopig overgeslagen. Moorwing heeft me geen problemen gegeven.

Laatst bewerkt:
Ja altijd leuk, anders vraag ik me steeds af hoe het ervoor was :p. Moorwing heb ik helaas wel onvrijwillig moeten cheesen :D. Ik had m'n silk opgepakt en deed onmiddellijk een dash terug naar links in die ijzeren doorgang omdat ik even verder wou doen met een andere map. Moorwing deed zo'n headbutt naar beneden, recht op die doorgang en stak omgekeerd met zijn hoofd vast daarin haha :D. Ik weet dat ik intussen wel al 1-2 damage upgrades had ook en ik was wel verbaasd over hoeveel damage ik moest doen, terwijl ik letterlijk jump+upper slash kon blijven spammen. Snap dus wel waarom ze die nerfen :p.

Sister Splinter viel wel beter mee, maar daar heb ik ook een tijdje problemen mee gehad,
die 2 adds zijn echt irritant, als je die niet snel genoeg hebt
dan is het gg.

Moorwing zijn tweede phase was echt ambetant voor mij. De cheese strategy die jij toepaste heb ik deze morgen op Youtube gezien, ik deed het iets minder cheesy: als ge terug naar rechts gaat, vlak voor je in het water komt is er een klein platformke. Als ge daarop staat zullen 90% van zijn blades daar tegen botsen en blijft ge veilig. Azo heb ik hem kunnen verslaan. Maar ik wist niet dat ge dus nog meer naar rechts kon gaan voor nog harder te cheesen lol.

Met Sister Splinter was al wat ik nodig had een goede positie om Thread Storm te gebruiken en wat geluk. Al heb ik serieus gevloekt bij het verkrijgen van die skill.

Die adds bij sister splinter kan je met je pijl (die silk gebruikt) one shotten, incl de houtspiezen in range. Just saying…

De reward in Mount Fay was inderdaad de moeite :love2: Wel zot dat die achter zo een moeilijke challenge zat. De wereld verkennen is nu wat aangenamer geworden.

Ik denk dat ik stilaan naar het einde van Act2 aant gaan ben. We hebben lang moeten wachten op Silksong maar het is voor mij een topgame geworden.

Wou dat ik meer tijd had... Ben nu ergens in ACT 1 blijkbaar (heb moorwing, splinter sister en the widow wel al neergehaald.
Ben nu optionele content aan het doen, heb de dubbele moss mother gevonden, weet nog wat weavernests zijn, een mask shard in deep docks waar ik nog niet aan kan etc en dan gaan we verder.

Aan de andere kant heb ik er langer plezier van en silksong is niet gedaan in 1 playthrough natuurlijk.

De reward in Mount Fay was inderdaad de moeite :love2: Wel zot dat die achter zo een moeilijke challenge zat. De wereld verkennen is nu wat aangenamer geworden.

Ik denk dat ik stilaan naar het einde van Act2 aant gaan ben. We hebben lang moeten wachten op Silksong maar het is voor mij een topgame geworden.
Amai zo snel! Volgens de in-game save heb ik al 38u gespeeld, via de activity log ongeveer 40u. Er is echt keiveel optionele content en hele gebieden. Idd wederom een topper, ondanks de balans die soms wat zoek is :p.

Amai zo snel! Volgens de in-game save heb ik al 38u gespeeld, via de activity log ongeveer 40u. Er is echt keiveel optionele content en hele gebieden. Idd wederom een topper, ondanks de balans die soms wat zoek is :p.

18h en nog in ACT1. Maar ik heb veel, heel veel tijd verscheten aan Moorwing, Splinter Sister, een beetje aan The Widow (tot ik mijn tacktiek omgooide, in 3x klaar...) en de optionele miniboss in Hunter's March. En nu ben ik de reeds gedane gebieden terug aan het afgaan, her en der heb ik zaken gezien waar ik nog niet aankon en nu wss wel..

Wou dat ik meer tijd had... Ben nu ergens in ACT 1 blijkbaar (heb moorwing, splinter sister en the widow wel al neergehaald.
Ben nu optionele content aan het doen, heb de dubbele moss mother gevonden, weet nog wat weavernests zijn, een mask shard in deep docks waar ik nog niet aan kan etc en dan gaan we verder.

Aan de andere kant heb ik er langer plezier van en silksong is niet gedaan in 1 playthrough natuurlijk.
Ahh we zitten even ver peins ik. Double Moss Mother is pak irritant, vooral vanwege de kleine arena waarin je vecht. Effe aan de kant gelaten om Hunter's March te verkennen want ik had dat overgeslagen, en ook optionele content aan het doen om meer items en andere stuff op te pikken vooraleer ik verder ga.

Ahh we zitten even ver peins ik. Double Moss Mother is pak irritant, vooral vanwege de kleine arena waarin je vecht. Effe aan de kant gelaten om Hunter's March te verkennen want ik had dat overgeslagen, en ook optionele content aan het doen om meer items en andere stuff op te pikken vooraleer ik verder ga.

Tools spammen tot er eentje neer is, mobs direct killen als ze niet aanvallen.

Mount Fay, Sands of Karak, stukjes van Cog Core, daar al geweest? :p

Je bent een belangrijk regeltje vergeten bij het begin van die post:
Is die eerste ook zo moeilijk?

Dat gezegd zijnde: die stukken zijn inderdaad moeilijker vergeleken met de doorsnee secties van Silksong, maar imo nog altijd beneden peil tegenover vele uitdagingen in Celeste (vooral wanneer wavedashing quasi verplicht wordt), Super Meat Boy (Dark World bijvoorbeeld) en een paar andere platformers die ik in dezelfde groep zou plaatsen.

Beetje jammer dat ze er zo vroeg al mee bezig zijn. Sister Splinter is relatief straightforward als je de Silk Skills / tools gebruikt en je hebt, eens je beide bosses ontmoet, tegen dan toch genoeg middelen om ze fatsoenlijk aan te pakken, mits je de wereld wat verkende. Idem wat betreft de economie, afhankelijk van hoeveel ze de prijzen hebben verminderd. Hopelijk gaan ze niet overdrijven met latere patches.

Beetje jammer dat ze er zo vroeg al mee bezig zijn. Sister Splinter is relatief straightforward als je de Silk Skills / tools gebruikt en je hebt, eens je beide bosses ontmoet, tegen dan toch genoeg middelen om ze fatsoenlijk aan te pakken, mits je de wereld wat verkende. Idem wat betreft de economie, afhankelijk van hoeveel ze de prijzen hebben verminderd. Hopelijk gaan ze niet overdrijven met latere patches.

In hollow knight zijn er ook zoveel patches geweest, sommige hebben vanalles gebroken en OP gemaakt (flukenest bvb) dat ze dan naderhand terug gepatched hebben (meerdere keren).
Je moet ze wat vertrouwen geven dat het goed komt.

Sister splinter was imo makkelijker dan Moorwing, maar beide zijn doenbaar, van Moorwing kan je ook gewoon weglopen en achteraf terug proberen eens je sterker bent.

Splinter vond ik een leuke bossfight. Moorwing heb ik momenteel zo gelaten. Die slaat hard en zijn adds zijn bullshit. Ik ga terug eens mijn needle wat sterker is.

Edit: blijkbaar heb ik het op Savage Beastfly, die boss heb ik voorlopig overgeslagen. Moorwing heeft me geen problemen gegeven.

Savage Beastfly zonet gedaan, fun times!

Terug
Bovenaan