Houdbaarheidsdatums: wat gaat er langer mee?

TRUMP

Active member
welk product gaat véél langer mee, vind jij, dan dat voorspeld wordt?

(En zeg nu niet Donald Trump hé :p )

Ik trap af: Nesquick cacao poeder.
Ik gebruik er die al 3 jaar "over tijd" is, en ik merk er helemaal niets van !

welk product gaat véél langer mee, vind jij, dan dat voorspeld wordt?

(En zeg nu niet Donald Trump hé :p )

Is het niet vooral de smaak die achteruit gaat in vele gevallen?

Wat betekent 'Te gebruiken tot'?
De uiterste consumptiedatum van een voedingsproduct staat aangeduid als “Te gebruiken tot”. Hierbij gaat het om producten die op korte tijd kunnen bederven en waarbij opeten na bederf een risico voor de gezondheid kan inhouden. We denken hierbij aan bv. zuivel, vlees, vis ... Een winkelier mag in theorie nooit producten verkopen voorbij deze datum (wettelijk verbod).

Wat betekent 'Ten minste houdbaar tot'?
Een ander verhaal is het bij de producten met een langere houdbaarheid. Hierbij wordt een datum vermeld onder de noemer “Ten minste houdbaar tot”. Hier is echter geen sprake van gevaar voor de gezondheid. Meestal is er nà de aangegeven datum wel een daling in kwaliteit en wordt verondersteld dat de consument toch even checkt (aan de hand van geur, uitzicht, aanvoelen …) of het product nog geschikt is voor consumptie. Maar het overschrijden van de datum betekent in dit geval geenszins dat het voedingsproduct sowieso ‘slecht’ is. Sommige producten zijn na het verstrijken van de THT-datum zelfs nog jaren houdbaar.

Honing, schijnt echt wel 3000 jaar houdbaar te zijn..
Verder: pasta.. dat gaat langer mee dan de vermelde data, doorgaans.
Soms vlees… Ik heb wel eens kip gehad die over de datum was, open gemaakt, geroken, stukje gebakken en de kat voorgeschoteld (die at het gewoon op) dus.. gebruikt.

Ik neem een datum op de verpakking niet altijd zomaar meer aan. Melk en eieren, ja de vermeldde data wel .. maar dat is ook eenvoudig na te gaan of die nog goed zijn. Die van varkensvlees ook. Er zijn producten die ik al niet wil testen.
Wat enorm tegenvalt is sommige broden, met name brood dat heel gistig ruikt. Van oud brood (2 dagen oud) maken wij graag wentelteefjes maar bij sommige broden staat de schimmel er al op.

Wij kijken eigenlijk niet naar houdbaarheidsdatums. Natuurlijk gaan we eerst kijken of er niets bol staat voor openen, kijken of er niets abnormaal uitziet (geen schimmel op ofzo) daarna ruiken en eventueel nog wat proeven. Het meest gaan we nog opeten. Gewoon gezond verstand gebruiken en bij twijfel gaat het weg, tot hiertoe nog geen problemen gehad zo.

Meest "vervallen" dat we ooit gegeten hebben. Pak soldatenkoeken gevonden in de kelder van mijn schoonpa. Vervallen in 1971, opgegeten in 2015. Dat zijn ook zo van die dingen die in principe niet slecht worden. Die koeken waren wel stuk harder dan normaal. En eens je dat pak opendeed rook heel uw huis muf. En doordat geur en smaak nogal samenhangen smaakten die koeken ook wel wat muf. Maar opgegeten en niet op het wc gezeten achteraf dus helemaal slecht waren die nog niet.

Melk en eieren, ja de vermeldde data wel ..

Awel vroeger kon je nog makkelijk zeggen wanneer die zuur smaakt maar nu gaat dat precies niet meer.
Gisteren pak melk uit de frigo gepakt dat van de zaterdag ervoor open was, ‘na opening max 3 dagen houdbaar’ dus al goed voorbij die tijd, geproefd en merk je eigenlijk niets aan, voor de zekerheid wel maar een nieuwe opengedaan.

Zo goed als alles dat niet echt vers is gaat imo langer mee dan vermeld:
  • even terug in de koelkast op het werk een fles Cecemel > 1 jaar "vervallen": open gemaakt - gewoon nog perfect, collega's hadden mijn kist al besteld.
Ruiken en proeven, en - heel belangrijk: hoe is het bewaard geweest

Of wat denk je van beschimmelde groene Hollandse kaas (of harde kazen algemeen): je kan 9/10 gewoon de schimmel wegsnijden, als je ziet dat er daaronder niets te zien is kan je de rest is nog prima eten.

Of wat denk je van beschimmelde groene Hollandse kaas (of harde kazen algemeen): je kan 9/10 gewoon de schimmel wegsnijden, als je ziet dat er daaronder niets te zien is kan je de rest is nog prima eten.

Zou ik wel niet doen bij zachte voeding :p

Instantpoeders komen niet slecht

Op het werk was er ooit een groot lot instantkoffie binnengekomen voor zelf gebruik (in zakjes zoals in de winkel).
We zijn nu al die jaren verder en er zitten zakjes bij die reeds 13 jaar over tijd zijn en blijkbaar niks op aan te merken. 😅
(worden wel bewaard in een donkere koele omgeving)

Ik heb dit altijd met voorverpakte salami.
"na opening nog 3 dagen houdbaar", terwijl deze 6 dagen na opening nog steeds perfect smaakt en niets aan is.
Met bv hespenworst of blokpate ga ik dit niet doen...

zelf ben ik nogal ne 'vieze' en waarschijnlijk overdreven voorzichtig met eten.
Maar er zijn toch ook wel zaken waar ik al gemerkt heb dat er weinig van klopt.
Zoals eerder genoemd: melk, dat blijft echt wel langer dan 3 dagen goed na openen. Voordeel is dat ik het in mijn koffie doe en zolang het niet schift is het goed, dus daar heb je visuele bevestiging. bij chocomelk ga ik wel voorzichtiger zijn.
Mijn oma sneed als goede Hollandse ook de schimmel van haar kaas en die is 93 geworden, maar ik ga haar niet nadoen (vermoedelijk ook niet in het behalen van de leeftijd). Hell, als ik een donkergeel randje zie aan de kaas heb ik al geen goesting meer om die op te eten :p
Bij haar moest ge trouwens ook opletten voor de blikjes Cola, die durfden ook al wel eens een jaar overtijd zijn. Soms stonden ze bol en wist ge het direct. Anders merkte ge het soms aan de smaak, maar een maandje meer dan houdbaar tot was meestal niet te merken.

Bieren zoals Duvel, kan ook geen kwaad. Die 3 jaar is eerder smaakgarantie en ge hebt mensen die zelfs liever de smaak van oudere Duvel hebben en dat dus speciaal over tijd laten gaan. Maar ik vermoed dat bij de meeste BG'ers den bak al na een week op is, als ge het soms zo leest, dus denk niet dat het hier van toepassing is.

Ik kocht vandaag augurken in zoetzuur. Na openen nog 2 weken houdbaar in de koelkast ... ik zou denken dat die in een gesloten bokaal in het zuur toch langer houdbaar zouden moeten zijn?

Edit: op de site van colruyt staat 3 dagen, op de bokaal 14 dagen :crazy:

Bij haar moest ge trouwens ook opletten voor de blikjes Cola, die durfden ook al wel eens een jaar overtijd zijn. Soms stonden ze bol en wist ge het direct. Anders merkte ge het soms aan de smaak, maar een maandje meer dan houdbaar tot was meestal niet te merken.

Bieren zoals Duvel, kan ook geen kwaad. Die 3 jaar is eerder smaakgarantie en ge hebt mensen die zelfs liever de smaak van oudere Duvel hebben en dat dus speciaal over tijd laten gaan. Maar ik vermoed dat bij de meeste BG'ers den bak al na een week op is, als ge het soms zo leest, dus denk niet dat het hier van toepassing is.
Cola vind ik persoonlijk wel vrij duidelijk. Ik vind dat je dat smaakt als die naar zijn houdbaarheidsdatum begint te gaan. Ik ga ervoor zorgen dat die een maand voor houdbaarheidsdatum toch op zijn. En ook dikwijls de kleur die het verraadt.

Bier kan geen kwaad (buiten pilsbieren). Hoe zwaarder en hoe donkerder hoe minder je naar die datum moet kijken. Integendeel oudere bieren zijn inderdaad best interessant om de smaakevolutie waar te nemen.

Terug
Bovenaan