Je bent hier wat jou visie/wensen over hoe je zou willen dat het is aan het verwarren met hoe het is.
Ik dacht niet dat ik mijn visie aan het verwarren ben met hoe het is ? Al de strategieën die werken op een woning met EPCB om minder te betalen werken evengoed op een woning met een EPCA.
Een EPC B woning is gewoon energieintensiever dan een EPCA woning. De factor van dat verschil gaat een pak kleiner zijn dan die is van een EPC F of C of D woning. Maar wanneer iets pikt bij een EPCB woning dan kan dat nog relatief haalbaar, maar pijnlijk zijn bij een EPCA woning.
Desondanks werken alle tactieken die je toepast om bij een EPCD woning te factuur nog slikbaar te maken, gewoon evengoed bij een EPCA woning. Enkel is bij de huidige kostprijs de reward niet de moeite / investering waard.
Zoals je soms mensen al zag argumenteren dat energie spotgoedkoop is, en ik echt geen 10k ga spenderen om quick win isolatie te voorzien in de woning.
Dat haalde men er zogezegd namelijk nooit uit.
Fast forward 1 jaar geleden. En de beperkte stijging doet sommige mensen beven van het feit dat het onbetaalbaar is. ONBETAALBAAR.
Geef ik u gelijk dat met het huidige prijspunt het geen financiële reden is om A te zetten. Yup financieel is die er niet. Maar er is ook geen financiële reden om 20CM isolatie te steken ipv gewoon 10cm. Of 3cm spouwmuurisolatie te voorzien met de schrik van eventueel vochtigheid omdat condensvocht niet meer zo gemakkelijk wegkan als bij een lege spouw.
Maar op de wijze zoals men het nu implementeert. En rekening houdende met het feit dat het toch de intentie is van een lange termijn visie. Is hetgeen men doet een korte termijn visie waar de volgende generatie voor gaat mogen opdraaien.
Gigantisch veel if's/wanneer/als in je redeneringen. Geen goede basis om zomaar 100k of meer extra te investeren.
Het is 1 ding om als je toch al de muren opensmijt direct 20cm ipv 10cm te steken (zeker akkoord om dat te doen), en iets anders om te zeggen 'spouwmuursiolatie van 3k is niet genoeg, laten we direct voor 80k buitengevel isolatie doen om dat label A te halen'.
Het nadeel is natuurlijk wel dat als je het nu niet doet. En binnen 10 jaar scheelt er iets, of je neemt dat niet mee in de planning. Dan heb je die investering in die zaken die je daarna terug mag uitbreken voor niets gedaan.
Maar je hebt gelijk op dit moment heeft dat financieel geen zin. Ook niet met die nieuwe regels. En ik vind dat spijtig.
Nu bon, mijn statement ging dan ook over dat het allemaal afhankelijk is van het prijspunt van de energie. En dat is net zoals vroeger koffiedik kijken.
Maar zoals ik zeg iedereen doet wat hij wil. Ik zit goed in mijn vrijstaand huis met grote tuin en ben alvast niet van plan de komende 30 jaar dat tot een A terug te brengen. We investeren net 200k in een uitbreiding van het huis (extra verdiep), waarbij we uiteraard het nieuwe verdiep isoleren naar hedendaagse normen. Dingen zoals spouwmuurisolatie & kruipkelder isolatie ga ik ook doen. Maar mijn beneden buitengevel vervangen zie ik mezelf nooit doen (alle ramen vervangen nog wel binnen een aantal decades als ze versleten zijn). Stel dat jou apocalyptische visie van energie prijzen en verplichtingen toch uitkomt dan zal ik het op dat moment wel herevalueren. Tegen dan zullen de opties en technieken ook alweer anders zijn.
Tuurlijk dat. En ik begrijp die redenering 100%. Vanuit een lange termijn visie op waar we naartoe moeten is dat gewoon suboptimaal. Want die investering hierin zal door de volgende tegen een premium kost gekocht mogen worden, terwijl die dan ook nog eens de kost mag doen om dat af te breken en te verwijderen om daarna de volle kost van die isolatie op zich te nemen.
Dus vanuit uw oogpunt is dat de meest normale strategie. Als maatschappij en rekening houdende met de doelstelling is dit gewoon inefficiënt en spijtig.
Maar opnieuw, perfect begrijpbaar onder de huidige regels.
Kwa verplichtingen is de kans zeer groot dat ze die nog gaan uitstellen voorbij 2050 voor het label A zelf (veel studies en stemmen die zeggen dat er gewoon niet genoeg bedrijven zijn om al die renovaties te doen). Ook is dat maar een middel om een doel te halen. Bijvoorbeeld als we tegen 2050 gigantisch veel groene elektriciteit hebben, dan is dat label A misschien helemaal niet meer nodig in context van CO2 neutraal en volstaat een label B.
Dat is allemaal koffiedik kijken ja.
Enkel spijtig voor sommige jonge mensen die een beetje vast zitten in de EPC tunnelvisie waardoor enkel een klein appartementje/rijhuisje nog haalbaar lijkt in hun budget (want ja dat huis met EPC B gaat ons een 'fortuin' extra kosten).
Vraag dat eens aan dat koppel van 28 en 33 die 17k€ mochten betalen voor hun energieverbruik

.
Het is gewoon makkelijker om zuiniger te zijn in een kleine woning dan in een villa. Als je in een groot huis 15k kwh verbruikt terwijl dat in een appartementje 7500kwh is. Dan voelt elke prijsstijging toch minder pijnlijk aan hoor.
Pijn gaat het nog altijd doen. Maar ik heb dan toch liever het verbruik van een woning van 7500kwh als de prijs maal 10 gaat. Zeker als ik tot dat moment enkel maar beperkt kon sparen.
EPC is in mijn ogen maar een letter.
Binnen x aantal jaar kan je met zonnepanelen (mss samen met batterij) je huis perfect op temperatuur en comfortabel houden, zelfs een C of D.
Als die energie die je opwekt toch 'gratis' en in overvloed is, wat maakt het uit dat die airco continu op moet in de zomer en die electrische verwarming de hele dag aan het stoken is...
Euhm... in de winter wekken mijn zonnepanelen 1/10de op van hun totale generatiecapaciteit. En we spreken over 1500 - 8000 kwh dat zo'n verwarming verbruikt (A -> D/E samen met grootte van de woning).
Ik weet niet hoe jij dat ziet hé... maar een auto heeft iets van een batterij van 80kwh. Dus je moet er al zo'n 100 zetten om dat worst case scenario af te dekken. Ofwel 19 voor best case scenario. Die energie gaat mogelijks gratis en in overvloed zijn op goede momenten... maar daarom nog niet op de momenten dat jij het nodig gaat hebben.
Om dan nog maar te zwijgen over de kost om dat transport mogelijk te maken. In ieder geval lijkt dit mij voorlopig toch scifi.