Je hebt het toch over 900k exclusief grond he?
If yes, dan onderschat ik inderdaad de prijzen 2020 ( prijzen 2019 zou ook nog kunnen, want in april 2019 was de grond net verkocht volgens google maps) , ofwel had jij een dure aannemer, of is het prijsverschil met een duurdere afwerking niet zo groot? Of je onderschat je eigen afwerkingsgraad
@iamhollywood zat voor haar nieuwbouw van 200 vierkante meter (ook prijzen 2020/2021 iirc) ook aan 780k (weliswaar exclusief nog een heleboel zaken die - spreek mij tegen- op ongeveer 100k kunnen geraamd worden?), maar dat was wel INCLUSIEF grond. En die afwerkingsgraad was ook niet min dacht ik.
Onze bouw was over het algemeen niet duur, en elektriciteit (standaard Niko "garnituur" met drukknoppen en teleruptoren, naast wat goedkope LED strips en iets duurdere inbouwspots hangen er hier en daar nog gewoon lampjes aan de kabel in een socketje) hebben we grotendeels zelf gedaan, alsook de schilderwerken kwamen op 2k€ materiaal voor grondlaag+2 deklagen.
Gasketel en vloerverwarming enkel beneden.
Tegel ook degelijk dus geen Impermo promoprijs, ik denk dat de tegelprijs iets van 46 €/m² was.
De vloer boven is een klikvinyl die de tegelwinkel over had van de grote Matexi-wijkprojecten, dus degelijk maar niets speciaals aan een 20€/m².
De keuken door een neef, toestellen gemiddeld, enkel een Bora fornuis van 5k€.
Gevelsteen ook iets van 45€/m2, simpele grote moderne dakpan die je wel zal herkennen eens je wat rondkijkt op de typische moderne schuine daken.
De 70m² driedubel glas in de dikste alu Profel profielen was in totaal een 45k€, een prikje zou je kunnen zeggen; we hebben ook de nodige reminders aan de lage prijs.
Dus nee, geen hyperuitgerust huis, en alles is hier zeker niet helemaal af of tot in de puntjes perfect afgewerkt.
De 21% BTW alsook de EPB eisen drijven de prijs van een degelijke alleenstaande nieuwbouw echt wel op hoor.
En onze tuin is een half werf momenteel, waar we eind dit jaar eindelijk eens iets aan willen gaan (laten) doen.
Ik kan mij nu toch moeilijk inbeelden dat dit meer als 1-1,1 miljoen € (exclusief schilderwerken!) heeft gekost om te zetten, gerekend aan de prijzen van toen? In de bewoonbare oppervlakte van 360 vierkante meter, zit ook 85 vierkante meter zolder, die relatief sober is afgewerkt . Trek die eraf en je zit nog "maar" aan 275 vierkante meter waar écht veel geld moet ingekropen zijn.
Ok, wat meer luxe in de badkamer en keuken, de warmtepomp, domotica... Zal een aardige duit kosten, maar dan nog. Ze waren de grote prijsstijgingen wel voor.
Een L/W warmtepomp was in ons geval 10k€ duurder. Geothermisch zou nog een 10k extra geweest zijn.
Als ze niet super geisoleerd hebben maar maar net genoeg (neem bijvoorbeeld een bouwvergunning uit pakweg 2018 of 2019, dan heb je al veel zachtere eisen dan de huidige E20/S28, wij zaten in 2020 aan E30/S31 en zitten op E19/S29). Dat maakt ook een groot verschil in dimensionering en kostprijs van de verwarmingsinstallatie, koelingsinstallatie, etc.
Domotica (ook de "halve" a la Niko HomeControl, en een basis Loxone setup) is ook gewoon pokkeduur. Dat ging de kostprijs aan materialen alleen al opdrijven met een 10k voor ons, bovenop de prijs van de huidige teleruptoren.
Fair point van die weiden, al zal dat slechts voor een kleine minderheid een echte meerwaarde zijn. Zo veel mensen met paarden (die aan een N weg willen wonen) zijn er nu ook weer niet. Nu goed, je het maar 1 iemand nodig die het wil en kan leggen natuurlijk...
Als je ziet hoe vlot Immo De Ras (aka HorseImmo) in hun thuisstreek hier maar ook over gans het land zulke dingen als zoete broodjes weet te verkopen onderschat je wederom de gepercipieerde waarde voor de toch wel talrijke paardeigenaren.
Soit, your guess is as good as mine, wat het effectief gekost heeft. Waar ik wel mijn hand voor in het vuur durf steken is dat er heel wat van die vraagprijs vanaf gaat gaan.
Zoals ik al zei: dat kan heel goed; ik kan enkel meespreken over de bouwkost.