Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    633

Wat zou hier het addertje onder het gras zijn? Staat al even te koop, prijs is zelf verlaagd
Zeker bij een gerenoveerde, oudere woning kan geluidsisolatie een probleem zijn met geluidsoverdracht van de buren. Zit hier ook met dat probleem.

Daarnaast zijn er zaken die flink afschrikken zonder dat de woning zelf een probleem is zoals stank van een nabijgelegen bedrijf, een marginale buur,...
En het kan ook zijn dat de foto's misleidend zijn en het mooie plaatje zwaar misleidend is. Door te gaan kijken weet je al 1 ding, praten met de buren levert doorgaans VEEL info op. 😉

Zeker bij een gerenoveerde, oudere woning kan geluidsisolatie een probleem zijn met geluidsoverdracht van de buren. Zit hier ook met dat probleem.

Dit idd. Zoals ook @Jackerath opmerkt, die 2 woningen zijn indertijd duidelijk tegelijk gebouwd, wellicht op dezelfde fundering zonder ontkoppeling en zonder (geluids)isolatie tussen de woningen, akoestisch kan dat dus heel zwak zijn.

En zoals ook al gezegd is de keuze voor propaangas/radiatoren en gebrek aan ventilatie nogal vreemd bij een totale renovatie.

Pas op, voor nieuwbouw van dezelfde grootte en afwerking zal je wellicht, inclusief BTW en registratie voor de grond, 100k meer betalen, maar het zal wel meer futureproof zijn en nieuw vanaf de basis.

Dit idd. Zoals ook @Jackerath opmerkt, die 2 woningen zijn indertijd duidelijk tegelijk gebouwd, wellicht op dezelfde fundering zonder ontkoppeling en zonder (geluids)isolatie tussen de woningen, akoestisch kan dat dus heel zwak zijn.
Ga even de vervelende uithangen, uw statement over geluidsisolatie en akoestiek is niet per se onwaar, maar dat zijn twee verschillende dingen
Het huis in de link gaat waarschijnlijk slecht geïsoleerd zijn EN akoestisch zwak zijn, maar niet slecht geïsoleerd omdat het slechte akoestiek heeft. Akoestiek gaat over het geluid binnen de kamer.

Ik vermoed dat jij specifiek dit wel weet, maar ik heb het al te vaak moeten uitleggen aan familie en vrienden, gezien daar veel verwarring over ontstaat. Ze komen naar mij voor sound proofing, maar ik heb enkel kennis van akoestische behandeling.

1. Die grote, vlakke (, veel te witte) muren gaan zeker niets goed goed voor de akoestiek. Net zoals de ramen, glazen wanden etc.
2. De muren, en vooral hoe die muren vanbinnen zijn opgebouwd gaan het verschil maken in overdracht naar en van de buren/straat/buitenwereld.

Ga even de vervelende uithangen, uw statement over geluidsisolatie en akoestiek is niet per se onwaar, maar dat zijn twee verschillende dingen
Het huis in de link gaat waarschijnlijk slecht geïsoleerd zijn EN akoestisch zwak zijn, maar niet slecht geïsoleerd omdat het slechte akoestiek heeft. Akoestiek gaat over het geluid binnen de kamer.

Ik vermoed dat jij specifiek dit wel weet, maar ik heb het al te vaak moeten uitleggen aan familie en vrienden, gezien daar veel verwarring over ontstaat. Ze komen naar mij voor sound proofing, maar ik heb enkel kennis van akoestische behandeling.

1. Die grote, vlakke (, veel te witte) muren gaan zeker niets goed goed voor de akoestiek. Net zoals de ramen, glazen wanden etc.
2. De muren, en vooral hoe die muren vanbinnen zijn opgebouwd gaan het verschil maken in overdracht naar en van de buren/straat/buitenwereld.

Ja, met akoestiek bedoelen we natuurlijk wel de geluidsoverdracht tussen de woningen, niet het akoestisch comfort binnenin de woning.

Ik weet dat akoestiek in ruimtes ook slecht kan zijn, maar dat kan je wel sneller oplossen. Geluidsoverdracht tussen de woningen is structureel en kan je nu weinig aan doen, zeker wanneer die trilling zicht verplaatst langs de fundering.

De woning is ook geisoleerd van binnenuit. Wat de cheap-ass oplossing is.
De oppervlakte is aanzienlijk verkleind en je zit dus overal met voorzetwanden. Van die voorzet wanden weetje dan ook weer niet hoe deze zijn opgebouwd. En als gevolg van de voorzetwanden is het niet te controleren of er misschien vocht in de muren zit.
(ten minste, ik ga er toch vanuit dat het geisoleerde muren zijn. Na-isolatie met spouwvulling telt niet)

inderdaad, sound proofing koop je vaak gewoon bij het huis, alles dat je er bij plakt is niet bijzonder efficiënt en niet bijzonder mooi meestal.
ik heb er vooral op gelet, bij de kopen van mijn huis nu bijna een jaar geleden, dat de overdracht van geluid van de buitenwereld naar binnen minimaal is. De woonkamer ligt aan de straat kant en laat enkel hoorbaar geluid door als alles volledig stil is. Bij een aansluitende woning is het nog belangrijker om de gedeelde muren te checken. Mijn broer heeft hier pech, 1 zijn buur is drummer en 2 isolatie was van voor den oorlog. nihil dus. heb hem gezegd dat op te breken en daar toch een paar lagen tussen te steken. Dat helpt serieus.

inderdaad, sound proofing koop je vaak gewoon bij het huis, alles dat je er bij plakt is niet bijzonder efficiënt en niet bijzonder mooi meestal.
ik heb er vooral op gelet, bij de kopen van mijn huis nu bijna een jaar geleden, dat de overdracht van geluid van de buitenwereld naar binnen minimaal is. De woonkamer ligt aan de straat kant en laat enkel hoorbaar geluid door als alles volledig stil is. Bij een aansluitende woning is het nog belangrijker om de gedeelde muren te checken. Mijn broer heeft hier pech, 1 zijn buur is drummer en 2 isolatie was van voor den oorlog. nihil dus. heb hem gezegd dat op te breken en daar toch een paar lagen tussen te steken. Dat helpt serieus.
Hoe zou je die geluidsisolatie van de gemeenschappelijke muur dan verbeteren? Ik heb dat hier ook wat, huis is perfect behalve dat af en toe de buren te horen zijn door de gemeenschappelijke muur.

Mbt het huis waarover het ging, ik denk niet dat geluid van de buren daar een rol speelt. Het is een halfopen bebouwing en de leefruimtes en slaapkamers zitten aan de open kant. Het enige dat aan de gedeelde muur zit is de traphal. Als er daar wat geluid is maakt dat niet uit en het is een extra buffer voor de leefruimte. Volgens mij is het daar perfect stil in alle ruimtes die tellen.

Hoe zou je die geluidsisolatie van de gemeenschappelijke muur dan verbeteren? Ik heb dat hier ook wat, huis is perfect behalve dat af en toe de buren te horen zijn door de gemeenschappelijke muur.

Mbt het huis waarover het ging, ik denk niet dat geluid van de buren daar een rol speelt. Het is een halfopen bebouwing en de leefruimtes en slaapkamers zitten aan de open kant. Het enige dat aan de gedeelde muur zit is de traphal. Als er daar wat geluid is maakt dat niet uit en het is een extra buffer voor de leefruimte. Volgens mij is het daar perfect stil in alle ruimtes die tellen.
Als mijn buren die grenzen aan de traphal hun muziek goed luid zetten, hoor ik dat nog redelijk goed tot in mijn slaapkamer met de deur dicht. :unsure:

In dit huis heb ik (de papa 😇) een voorzetwand met geluidsinstallatie geplaatst in de slaapkamer en daarmee is een deel van het probleem toch opgelost. Ik hoor de buurman alvast niet meer plassen! 🙈

De vorige woning was een heel smal huis en ik had op de deelmuur gyproc met (gewone) isolatie aan geplaatst, dat scheelde enorm in vergelijking met de ongeïsoleerde deelmuren in deze woning!

geluidsisolatie werkt gelijkaardig aan warmte/koudte isolatie, meer buffers, meer ontkoppeling en specifieke materialen met gunstige isolatiewaarden maken veel verschil. Je moet meestal wat plaats opgeven om echt goed te kunnen isoleren. voor mij is het dat wel waard, maar niet voor iedereen weliswaar. Warmte/koudte isolatie materiaal hier geplaatst op de zolder boven de woonkamer en de 'muziekkamer', dat had een merkbaar effect op hoorbaarheid van externe geluiden. Er is helaas geen oplossing die voor elke kamer en huis even goed werkt.

akoestische behandeling heeft ook wel een effect, maar je kan het beter en efficiënter bij de bron aanpakken. Dat is wel een duimregel die ik iedereen probeer mee te geven.

Ik weet niet of dit legaal mag via Biddit indien dat niet ergens al vermeld stond toen je uw bod kan geven dat dat de voorwaarden waren.

Maar ik zie wel niet direct een wettelijk probleem in het feit dat ze u vragen om de certificaten vanaf januari 2024 van hen over te kopen als onderdeel van uw bod.
Al had je met een opschortende voorwaarde kunnen stellen dat die certificaten verrekend waren in uw bod, als dat een dealbreker geweest was of dat je daarom xk€ lager geboden zou hebben.

Praktische contractuele vraag.

Tijdens tekenen van pv (aankoop door ons via biddit) vraagt tegenpartij nog eens 8000 euro extra (verrekening toekomstige certificaten). Dit bedrag werd nergens vermeld en voorwaarden spreken zich wat tegen.
Belangrijke context: voorwaarden zeggen dat eigenaars mogen nog tot februari in woning blijven.
Notaris verkoper (biddit) geeft ook toe dat de voorwaarden raar opgesteld zijn (door verkoper):

Zonnepanelen – groenestroomcertificaten
De verkopers verklaren dat de zonnepanelen, die zich op het dak van het hierbij verkochte goed bevinden, inbegrepen zijn in deze verkoop, alsook de bijhorende groenestroomcertificaten.
Het genot en de voordelen verbonden aan de zonnepanelen wordt als volgt verdeeld tussen de verkoper en de koper:
- de opgewekte energie komt de koper toe vanaf de ingenottreding van het goed,
- de certificaten die worden toegekend na 1 januari 2024 worden afgerekend met de verkoper op het ogenblik van de betaling van de verkoopprijs.
De verkopers verklaren dat zij met de koper een formulier van overdracht van zonnepanelen, uitgegeven door de netbeheerder, zullen ondertekenen.

Wat jullie opinie / advies? Mag dit legaal?
(Eigenaar mag volgens andere voorwaarden nog tot februari in woning blijven, onze eigen notaris ging uit dat de verrekening ging over de periode dat eigenaar nog in het huis woont)
Vrienden van ons zijn een tijdje terug huis gaan bekijken regio Gent. Daar kwam die vraag ook boven toen we bijeen waren met vriendengroep, maar dat stond toen ook al in de voorwaarden op de biddit pagina. Lijkt me ook ergens een logische voorwaarde?

Binnen 3 weken eindelijk sleutel van ons huis . Woonst was vroeger slagerij en staat reeds 3 jaar leeg.
Nu ben ik me aan't afvragen waarop ik moet letten als we er intrekken binnenkort.
Afspraak met de chauffagist is gemaakt om de mazoutketel en leidingen te checken.

Zou ik dat mss preventief ook niet met de leidingen en buizen laten doen? Ik heb dat al eens ergens op een bestelwagen zien staan.
Camera inspectie van leidingen en riool.
Zal nooit kwaad kunnen denk ik dan.

Nog andere suggesties of zaken waar ik zeker op moet letten ?

Laatst bewerkt:
Waarom zou je dat doen? Camera inspecties hebben goed gevulde orderboeken en voor minder dan 500 euro komen die niet buiten. En dat hangt dan nog af hoeveel leidingen er nagekeken moeten worden.

Waarom zou je dat doen? Camera inspecties hebben goed gevulde orderboeken en voor minder dan 500 euro komen die niet buiten. En dat hangt dan nog af hoeveel leidingen er nagekeken moeten worden.
Om eventuele verstoppingen of beschadigde leidingen op te sporen ?
Ik vermoed dat een slager een hoop vet en dergelijke doorspoelt bij bereidingen.
Blijft dat niet hangen in leidingen ?
Geen idee , maar vroeg het me af om preventief potentieel zware kosten te vermijden als we effectief overhuizen.

Om eventuele verstoppingen of beschadigde leidingen op te sporen ?
Ik vermoed dat een slager een hoop vet en dergelijke doorspoelt bij bereidingen.
Blijft dat niet hangen in leidingen ?
Geen idee , maar vroeg het me af om preventief potentieel zware kosten te vermijden als we effectief overhuizen.
Giet overal eens een emmer water in, als alles weg loopt heb je geen verstopping.

Na de zomer gaan we stilaan ons huis te koop zetten. Ons eerste idee is om alles zelf te doen en te werken met een tweetal kijkdagen. Is er hier iemand die zijn huis verkocht heeft met een makelaar en dat zijn geld waard vond? Lijkt me dat die niet veel kunnen dat we zelf niet kunnen?

Na de zomer gaan we stilaan ons huis te koop zetten. Ons eerste idee is om alles zelf te doen en te werken met een tweetal kijkdagen. Is er hier iemand die zijn huis verkocht heeft met een makelaar en dat zijn geld waard vond? Lijkt me dat die niet veel kunnen dat we zelf niet kunnen?
Je moet jezelf kennen vooral. Mijn makelaar heeft het op de eerste kijkdag verkocht aan volle vraagprijs. Zelf had ik 15k minder dan de vraagprijs als absoluut minimum doorgegeven aan hem. Had ik het zelf willen verkopen, hadden de kopers waarschijnlijk wel gevoeld dat er mogelijkheid was tot afbieden. De makelaar heeft me 7000 gekost dus ik heb 8000 meer overgehouden dan wat ze bij mij waarschijnlijk wel hadden kunnen afdingen.
Is 1 van jullie 2 een geboren verkoper/leugenaar: dan is een makelaar geen meerwaarde.
Hebben jullie het daar ook moeilijker mee dan kan een makelaar een meerwaarde zijn.

Dan ga ik nu wel uit van een huis dat goed in de markt ligt, heb je een huis met wat gebreken is een makelaar net ideaal omdat die daarrond kan lullen èn doorgaans ook wel een netwerk heeft van potentieel geïnteresseerden.

Veel mensen onderschatten de "stress" van biedingen krijgen en er op antwoorden;
Schoonouders hebben het zelf gedaan (goed), maar dan op het eerste bod gesprongen want "wat als er niemand meer komt!?"
Ze hebben zelfs geen counter bod geprobeerd want "het was al 2k meer dan wat we echt wouden"

Als je daar wat koel in kan blijven, tuurlijk gewoon zelf doen.

@Mulan was me voor :) maar exact dat dus.

Terug
Bovenaan