Na de zomer gaan we stilaan ons huis te koop zetten. Ons eerste idee is om alles zelf te doen en te werken met een tweetal kijkdagen. Is er hier iemand die zijn huis verkocht heeft met een makelaar en dat zijn geld waard vond? Lijkt me dat die niet veel kunnen dat we zelf niet kunnen?
Wij hebben recent ons huis zelf verkocht. De paparassen bij elkaar krijgen is een kwestie van een lijstje erbij nemen en afspraken maken (bv. epc, elektrische keuring, asbestattest, etc.), dat is niet het moeilijkste.
Iets waar wij bv. wel hulp bij hebben gevraagd is bv. het nemen van goede foto's. De eerste indruk van mensen zijn uw foto's, dus goede foto's is heel belangrijk. Qua kost viel dat wel mee (wij hebben iets van een 300€ betaald voor een vastgoedfotograaf).
Hetgene wat het meest tegenviel: aantal afspraken vs aantal boden.
De eerste dagen hebben we direct 3 biedingen gekregen, daarna eigenlijk vooral mensen die eens kwamen kijken (of die indruk hadden we). In totaal bijna 35 afspraken gehad, wat toch snel overeenstemt met 35-40u werk (mensen rondleiden/huis continu super proper houden/...).
Kijkdagen hebben we niet gedaan, dit had het misschien wat gemakkelijker gemaakt qua tijdsinvestering, maar ik weet dat dit soms voor mensen ook héél pusherig overkomt en kan naar mijn gevoel ook tegen u werken.
Uiteindelijk was ons huis wel binnen de week voor onze vraagprijs verkocht, maar het heeft toch genoeg energie gekocht eigenlijk. Er is ook geen vastgoedmakelaar voor alle vragen van potentiële kopers/geïnteresseerden te beantwoorden, dus ook die komen bij jezelf.
Zoals hier ook al gezegd moet je wel een verkoper zijn om er het maximale uit te halen (of een heel gegeerd huis hebben). of het dan het waard is om het zelf te doen hangt ook samen met laatst gezegde. Als je snel laat afdingen, of mensen hebben het gevoel dat er af te dingen valt, dan kan een makelaar zichzelf snel terugverdienen. In ons geval heeft het zelf doen ons tussen de 9.500€ en 15.960€ bespaard (al moet je daar de kosten van de attesten nog vanaf trekken natuurlijk).