Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    633
Catch is vermoedelijk de voetbalterreinen vlakbij:D De ligging vlakbij een rivier zagen wij net als een pluspunt, maar ik begrijp je punt:)
Ik ken de buurt ook een beetje;
Je moet je eens informeren over die terreinen.
Ik dacht dat de lokale voetbalploegen gaan fusioneren en op de locatie van de pleinen een verkaveling gaat komen.

Good point dat we inderdaad misschien wat meer out of the box moeten denken... Een totaalrenovatie zien we echter niet zitten, omdat je dan nog altijd met een uiteriljk oud huis zit en je toch voor een stuk ook beperkt blijft qua ruimtes.

Om even op je voorbeelden in te pikken (en sorry, maar ik ga ze allemaal afkraken vrees ik:p)

1) 99% zeker zonevreemde woning, dus je mag geen bebouwbare oppervlakte bij creeëren en 160 m2 vinden we te klein ( we wonen nu in 220 m2 en dat is net OK, maar enkel omdat alle ruimtes eigenlijk ideaal zijn van grootte, maar dat is lang niet overal zo. Geen huis voor ons dus.

2) Mooi perceel grond, maar huis is te klein + huis is veel te duur voor wat het maar is. Doe daar 300k af en we springen erop hoor voor plat te slaan en iets nieuws te zetten.

3) Slechtste van allemaal: Goed gelegen aan het bos en bewoonbare oppervlakte + oppervlakte perceel is nog OK, maar daarmee is ook alles gezegd... Langs alle kanten inkijk, EPC E en overall een vreslijk lelijk huis... Ik zou dat direct platsmijten, maar dat is dan wederom een heel dure, suboptimale ( inkijk kan je niets aan veranderen) bouwgrond. DAt ze hier uberhaupt 500k voor durven vragen, vind ik al redelijk straf. Als je dan ziet dat wij 511k hebben betaald voor een veel mooier huis, met EPC C....

Helaas is er quasi steeds een goede reden waarom panden/bouwgronden lang te koop blijven staan.

En we zijn nu gewoon heel verwend qua buurt (rustig, op het einde van de wijk, ideaal gelegen voor school, vlakbij de schoonouders, heel fijne buren etc) en uitzicht ook dat weten we maar al te goed. Ik zit nu in mijn bureau en als ik de velux even open doe, zie ik dit.:

Dat is gewoon fantastisch, zolang je maar niet te veel naar rechts kijkt:D , maar ook hiermee kunnen we best leven omdat het heel aangename buren zijn die ons niet begluren ( de ramen zijn ook kamers waar ze niet veel zitten). Bovendien heeft de inplanting van hun huisals voordeel dat hun tuin langs de andere kant zit.
Ook ons huis zelf, vinden we mooi en is ideaal qua ruimtes en we hebben het ondertussen ook al serieus "geupgraded" (+- 95k ingestoken)

We zijn dus heel tevreden in ons huidige woning, maar het blijft een klein perceel (6 are) , geen supergrote woning en je hebt natuurlijk dat huis van de buren dat in je hof staat. En het is niet nieuw en dus ook niet ons "droomhuis".

We kunnen gemakkelijk 1,5 miljoen € all in betalen voor een woning ( en daarmee doen we onszelf nog geen pijn), maar we willen dan gewoon geen compromissen maken: we moeten er dan op alle vlakken op vooruitgaan: uitzicht op bos, geen inkijk, groter perceel, enkel in Puurs of Bornem, rustige buurt, beter en iets groter huis ( of nieuwbouw)... Maar dat is gewoon niet te vinden.
Iedereen doet uiteraard wat hij/zij wilt, en met dat budget doe je uiteraard bij voorkeur niet veel toegevingen. Ik vraag mij echter af met hoeveel je woont/wat je doet om 220m² net voldoende te vinden 😅

Good point dat we inderdaad misschien wat meer out of the box moeten denken... Een totaalrenovatie zien we echter niet zitten, omdat je dan nog altijd met een uiteriljk oud huis zit en je toch voor een stuk ook beperkt blijft qua ruimtes.

Om even op je voorbeelden in te pikken (en sorry, maar ik ga ze allemaal afkraken vrees ik:p)

1) 99% zeker zonevreemde woning, dus je mag geen bebouwbare oppervlakte bij creeëren en 160 m2 vinden we te klein ( we wonen nu in 220 m2 en dat is net OK, maar enkel omdat alle ruimtes eigenlijk ideaal zijn van grootte, maar dat is lang niet overal zo. Geen huis voor ons dus.

2) Mooi perceel grond, maar huis is te klein + huis is veel te duur voor wat het maar is. Doe daar 300k af en we springen erop hoor voor plat te slaan en iets nieuws te zetten.

3) Slechtste van allemaal: Goed gelegen aan het bos en bewoonbare oppervlakte + oppervlakte perceel is nog OK, maar daarmee is ook alles gezegd... Langs alle kanten inkijk, EPC E en overall een vreslijk lelijk huis... Ik zou dat direct platsmijten, maar dat is dan wederom een heel dure, suboptimale ( inkijk kan je niets aan veranderen) bouwgrond. DAt ze hier uberhaupt 500k voor durven vragen, vind ik al redelijk straf. Als je dan ziet dat wij 511k hebben betaald voor een veel mooier huis, met EPC C....

Helaas is er quasi steeds een goede reden waarom panden/bouwgronden lang te koop blijven staan.

En we zijn nu gewoon heel verwend qua buurt (rustig, op het einde van de wijk, ideaal gelegen voor school, vlakbij de schoonouders, heel fijne buren etc) en uitzicht ook dat weten we maar al te goed. Ik zit nu in mijn bureau en als ik de velux even open doe, zie ik dit.:

Dat is gewoon fantastisch, zolang je maar niet te veel naar rechts kijkt:D , maar ook hiermee kunnen we best leven omdat het heel aangename buren zijn die ons niet begluren ( de ramen zijn ook kamers waar ze niet veel zitten). Bovendien heeft de inplanting van hun huisals voordeel dat hun tuin langs de andere kant zit.
Ook ons huis zelf, vinden we mooi en is ideaal qua ruimtes en we hebben het ondertussen ook al serieus "geupgraded" (+- 95k ingestoken)

We zijn dus heel tevreden in ons huidige woning, maar het blijft een klein perceel (6 are) , geen supergrote woning en je hebt natuurlijk dat huis van de buren dat in je hof staat. En het is niet nieuw en dus ook niet ons "droomhuis".

We kunnen gemakkelijk 1,5 miljoen € all in betalen voor een woning ( en daarmee doen we onszelf nog geen pijn), maar we willen dan gewoon geen compromissen maken: we moeten er dan op alle vlakken op vooruitgaan: uitzicht op bos, geen inkijk, groter perceel, enkel in Puurs of Bornem, rustige buurt, beter en iets groter huis ( of nieuwbouw)... Maar dat is gewoon niet te vinden.
Koop het bos achter u, smijt uw huis plat en bouw op dezelfde diepte als uw buur.
Goedkoper en je zit op je leuke locatie.

Koop het bos achter u, smijt uw huis plat en bouw op dezelfde diepte als uw buur.
Goedkoper en je zit op je leuke locatie.

Heb onlangs gebeld om een 300 tal vierkante meter van die bosgrond te kopen ( is van een chemiebedrijf dat die strook als "buffer" gebruikt) ,maar ze verkopen helaas niet.

Hier zou ik toch durven om een stuk onder de vraagprijs te bieden. Als ze 1,3 miljoen krijgen dan zou ik dat al goed zijn.
(Ken de regio daar wel niet zo goed)
Goh, dat lijkt mij dan weer net wat weinig... Ik schat die grondwaarde toch rond de 450 en de bouw van dat huis zal all in (poolhouse, zwembad, aanleg tuin met dat irrigatiesysteem, registratierechten grond en BTW) ook wel zeker 1-1,1 miljoen gekost hebben schat ik gezien de afwerking en de oppervlakte. Denk ook wel niet veel meer dan dat. Huis staat er immers van 2021, dus vermoedelijk nog prijzen 2020 en misschien 2019... 1,5 miljoen € all in kostprijs (ook nog registratierechten op de grond meetellen) zou mij niet verbazen.
Anderzijds moet je daar natuurlijk nog een discount op toepassen omdat een woning met huis nu eenmaal minder waard is dan de grondwaarde + kostprijs constructie. Dusja 1,3-1,4 miljoen € lijkt mij fair.
Vind het wel heel vreemd dat men voor een gasketel heeft gekozen en niet voor een warmtepomp.

Goh, dat lijkt mij dan weer net wat weinig... Ik schat die grondwaarde toch rond de 450 en de bouw van dat huis zal all in (poolhouse, zwembad, aanleg tuin met dat irrigatiesysteem, registratierechten grond en BTW) ook wel zeker 1-1,1 miljoen gekost hebben schat ik gezien de afwerking en de oppervlakte. Denk ook wel niet veel meer dan dat. Huis staat er immers van 2021, dus vermoedelijk nog prijzen 2020 en misschien 2019... 1,5 miljoen € all in kostprijs (ook nog registratierechten op de grond meetellen) zou mij niet verbazen.
Anderzijds moet je daar natuurlijk nog een discount op toepassen omdat een woning met huis nu eenmaal minder waard is dan de grondwaarde + kostprijs constructie. Dusja 1,3-1,4 miljoen € lijkt mij fair.
Vind het wel heel vreemd dat men voor een gasketel heeft gekozen en niet voor een warmtepomp.
Dan heb ik nog redelijk goed gegokt. :) Had gerekend op een 450k grondwaarde.

Een nieuwbouw woning waar je op alle vlakken de hoofdprijs betaald, zal een stuk duurder uitkomen dan de waarde op de huizenmarkt.

Ik vind uw kostenramingen dan ook aan de hoge kant in dit verhaal. Ik ben ervan bewust dat er mensen zijn die aan die prijzen bouwen, kans is groot dat deze mensen het voor meer hebben gedaan. Maar dan werk je wel met aannemers die goed doorrekenen en alle kortingen zelf opstrijken.
Of pak het zwembad en poolhouse. Dat zijn zaken dat ook wel wat geld kosten. Maar waarde van het pand niet evenredig doet stijgen.
Dus met deze kostenraming uitkomen op 1,5 miljoen en dan de waarde op 1,3 - 1,4 miljoen schatten vind ik aan de hoge kant.

Ik vind de afwerkingsgraad van deze woning gelijkaardig aan onze. Zelf vind ik dat wij nog wel iets meer in detail zijn gegaan. Als ik naar de leefruimte zie vind ik het zonde dat de ramen niet effectief kamer hoog zijn (was bij ons wel een vereiste en is dus ook zo).
Verlichting vind ik nu ook niet wauw. Als ik dan bij ons kijk is dat wel beter doordacht en mooiere verlichting geplaatst. Ik zou met 50% van enkel ons keukeneiland verlichting heel die woonkamer kunnen voorzien denk.
Gordijn rail is opbouw en dan ook nog geen mooie, je ziet de clips zitten. Bij ons is die inbouw. Proper weggewerkt dus.
.......
Het zijn van die kleinen details, maar doet toch veel.
Ik weet dat het muggenziften is, maar in deze prijsklasse/afwerking, mag dat wel. :p
Voor de rest gelijkaardige zaken.
Zelfde deuren (ook kamer hoog, frameloos en eentje van staal/glas), zelfde trap,....

De conclusie die ik meer maak:
Ik hoop steeds dat ik bij de woning die ik bouw. Op laatste alle kosten terug kan krijgen bij eventueel verkoop. (dus inclusief btw/registratierechten/....) Maar ik bouw wel met het gedacht dat ik er voor altijd in blijf wonen. Dus naar afwerking toe zit je dan een stuk hoger. Die meerprijs kun je niet volledig doorrekenen. Zelf steek ik ook de handen uit de mouwen, volg de bouw mee op en kies de aannemers zelf.

Vorige nieuwbouw heb ik verkocht met een meerwaarde van 25% (heb er zelf 1,5-2 jaar in gewoond). Als ik dan kijk dat in die periode (aanvang bouw->verkoop) de gemiddelde woningprijzen hier ook rond die waarde zijn gestegen. Kun je zeggen dat ik ik met hetzelfde budget een nieuwbouw heb gezet ipv de woning op de markt te kopen.
Bij onze nieuwe nieuwbouw (wonen er nu bijna 2 maanden) hoop ik dat ook. Ik hoop dus moest ik dit nu verkopen dat ik mijn geld terug krijg. Maar zal toch denk ik een moeilijke worden (of ik onderschat de markt voor deze type woningen).
Met die gedachten en prijzen die ik betaal heb, vind ik 1,3miljoen al een mooi prijs dat ze zouden krijgen.

Sorry voor de wall of text, verschiet er zelf van. :p

Laatst bewerkt:
Bornem zijn rare snuiters. Ons huis is van 2016, EPC 50, zonnepanelen en de hele reutemeteut. Keuken is hetzelfde als in dat 2M huis (stoomoven, gewone oven, 5x inductievuur, ...),. 220+ m2 bewoonbare oppervlakte, 3 wc's, 4 slpk, 2 badkamer, volledig onderkelderd, bureau van 10m2, een bijkeuken, een afgewerkte garage. Perceel is 4500m2.

Losstaand huis, veldweg aan de zijkant zodat we op de achterkant van de tuin kunnen rijden. Achteraan landbouwgebied en enkel velden. Geen Luipegem, maar andere kant van de N16, 500m van Wintam voetbalvelden.

Akkoord, we hebben geen zwembad en Poolhouse en de afwerking is misschien iets minder, maar we hebben dan 2y geleden ook meer dan 1M minder betaald...

Het staat hier vol met van die witte crepi dozen in de buurt. Hopelijk hebben die families van 7 kinderen, mij anders een mysterie waarom je zo'n groot huis moet hebben. Wij hebben een eettafel waar met gemak 14 man aan kan zitten. We gebruiken daar 1/3 van tenzij er een feest is. Voor de rest hebben we overal dode hoeken plek die niet gebruikt zijn.

Elk zijn ding, maar 1M+ betalen voor afwerking en extra plek die je nooit gebruikt, no Thanks. En dat is ook logistieke nachtmerrie. Er komt hier elke week een kuisvrouw een volledige dag. Om de 6 weken een ramenwasser paar uur. De tuin krijg ik net zelf gebolwerkt maar is 90% van mijn vrije tijd.

Eikevliet en Wintam staat toch vol kastelen, daar moet je toch je goesting vinden voor 1M+ ?

6 procent btw is in veel locaties tot 200m2 enkel ...
Niet 200m2 bewoonbaar maar wel 200m2 "woonvertrekken".
Worden nooit beschouwd als woonvertrekken badkamers, wc's, washuizen, trappen, bergplaatsen, gangen en garages, ongeacht hun oppervlakte en hoogte.
In praktijk kan je dus tot 300m2 en meer gaan...

Bornem zijn rare snuiters. Ons huis is van 2016, EPC 50, zonnepanelen en de hele reutemeteut. Keuken is hetzelfde als in dat 2M huis (stoomoven, gewone oven, 5x inductievuur, ...),. 220+ m2 bewoonbare oppervlakte, 3 wc's, 4 slpk, 2 badkamer, volledig onderkelderd, bureau van 10m2, een bijkeuken, een afgewerkte garage. Perceel is 4500m2.

Losstaand huis, veldweg aan de zijkant zodat we op de achterkant van de tuin kunnen rijden. Achteraan landbouwgebied en enkel velden. Geen Luipegem, maar andere kant van de N16, 500m van Wintam voetbalvelden.

Akkoord, we hebben geen zwembad en Poolhouse en de afwerking is misschien iets minder, maar we hebben dan 2y geleden ook meer dan 1M minder betaald...

Het staat hier vol met van die witte crepi dozen in de buurt. Hopelijk hebben die families van 7 kinderen, mij anders een mysterie waarom je zo'n groot huis moet hebben. Wij hebben een eettafel waar met gemak 14 man aan kan zitten. We gebruiken daar 1/3 van tenzij er een feest is. Voor de rest hebben we overal dode hoeken plek die niet gebruikt zijn.

Elk zijn ding, maar 1M+ betalen voor afwerking en extra plek die je nooit gebruikt, no Thanks. En dat is ook logistieke nachtmerrie. Er komt hier elke week een kuisvrouw een volledige dag. Om de 6 weken een ramenwasser paar uur. De tuin krijg ik net zelf gebolwerkt maar is 90% van mijn vrije tijd.

Eikevliet en Wintam staat toch vol kastelen, daar moet je toch je goesting vinden voor 1M+ ?

Ik zie daar toch weinig interessants:p

6 procent btw is in veel locaties tot 200m2 enkel ...
Zoals hierboven aangegeven, dat gaat om 200m² woonvertrekken, ge moet al heel zot doen om daaraan te geraken.

Grootste probleem is vnl dat de maatregel voor 6% bij afbraak en hernieuwbouw nog niet verlengd is voor 2024. En gezien de fiscale hervorming afgevoerd is zal 9% er ook niet komen.

Echt tenenkrullend hoe je in België op lange termijn echt niks kan beslissen of ondernemen. Mensen moeten nu vergunningen aanvragen en bouwcontracten aangaan voor afbraak en heropbouw maar weten dus nog niet aan welk BTW tarief dat gaat zijn. Die onzekerheid helpt de mensen en de sector geenszins, integendeel.

Zoals hierboven aangegeven, dat gaat om 200m² woonvertrekken, ge moet al heel zot doen om daaraan te geraken.
Heb jij daar al wat ervaring mee gehad? Ik was benieuwd hoe ze dat evalueren.

Heb die piste ook bekeken, maar ik vind dat allemaal wat vaag.
Bergruimte telt niet mee.
Als je een zolder/kelder hebt dat volledig is afgewerkt, verwarming, ventilatie,... en je benoemt dat bergruimte, wordt dat aanvaard? Het jaar daarop zet je daar meubels en je hebt een 2de leefruimte.
Dan kun je evengoed op de plannen 1 slaapkamer ook als berging benoemen.

Terug
Bovenaan