Good point dat we inderdaad misschien wat meer out of the box moeten denken... Een totaalrenovatie zien we echter niet zitten, omdat je dan nog altijd met een uiteriljk oud huis zit en je toch voor een stuk ook beperkt blijft qua ruimtes.
Om even op je voorbeelden in te pikken (en sorry, maar ik ga ze allemaal afkraken vrees ik

)
1) 99% zeker zonevreemde woning, dus je mag geen bebouwbare oppervlakte bij creeëren en 160 m2 vinden we te klein ( we wonen nu in 220 m2 en dat is net OK, maar enkel omdat alle ruimtes eigenlijk ideaal zijn van grootte, maar dat is lang niet overal zo. Geen huis voor ons dus.
2) Mooi perceel grond, maar huis is te klein + huis is veel te duur voor wat het maar is. Doe daar 300k af en we springen erop hoor voor plat te slaan en iets nieuws te zetten.
3) Slechtste van allemaal: Goed gelegen aan het bos en bewoonbare oppervlakte + oppervlakte perceel is nog OK, maar daarmee is ook alles gezegd... Langs alle kanten inkijk, EPC E en overall een vreslijk lelijk huis... Ik zou dat direct platsmijten, maar dat is dan wederom een heel dure, suboptimale ( inkijk kan je niets aan veranderen) bouwgrond. DAt ze hier uberhaupt 500k voor durven vragen, vind ik al redelijk straf. Als je dan ziet dat wij 511k hebben betaald voor een veel mooier huis, met EPC C....
Helaas is er quasi steeds een goede reden waarom panden/bouwgronden lang te koop blijven staan.
En we zijn nu gewoon heel verwend qua buurt (rustig, op het einde van de wijk, ideaal gelegen voor school, vlakbij de schoonouders, heel fijne buren etc) en uitzicht ook dat weten we maar al te goed. Ik zit nu in mijn bureau en als ik de velux even open doe, zie ik dit.:
Dat is gewoon fantastisch, zolang je maar niet te veel naar rechts kijkt

, maar ook hiermee kunnen we best leven omdat het heel aangename buren zijn die ons niet begluren ( de ramen zijn ook kamers waar ze niet veel zitten). Bovendien heeft de inplanting van hun huisals voordeel dat hun tuin langs de andere kant zit.
Ook ons huis zelf, vinden we mooi en is ideaal qua ruimtes en we hebben het ondertussen ook al serieus "geupgraded" (+- 95k ingestoken)
We zijn dus heel tevreden in ons huidige woning, maar het blijft een klein perceel (6 are) , geen supergrote woning en je hebt natuurlijk dat huis van de buren dat in je hof staat. En het is niet nieuw en dus ook niet ons "droomhuis".
We kunnen gemakkelijk 1,5 miljoen € all in betalen voor een woning ( en daarmee doen we onszelf nog geen pijn), maar we willen dan gewoon geen compromissen maken: we moeten er dan op alle vlakken op vooruitgaan: uitzicht op bos, geen inkijk, groter perceel, enkel in Puurs of Bornem, rustige buurt, beter en iets groter huis ( of nieuwbouw)... Maar dat is gewoon niet te vinden.