Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    633
Eerst had ik geschreven dat er er geen asbest gevonden mag zijn. Maar dat willen ze dus in eerste instantie niet. Ik ben van plan nu te vragen dat het "asbestveilig" moet zijn.
Dat kan je effectief zo doen omdat dit ook de officiële uitkomst/benaming van een attest is en dus objectief te beoordelen valt.

Lijkt me een correcte prijs te zijn. Aannemelijk dat de verkopers hier winst op maken, maar als je dan inflatie gaat meerekenen schiet er volgens mij niet veel over.

Voor die prijs zet je anno 2023 niet meer eenzelfde soort woning op eenzelfde grootte van grond. Anderzijds zit je in een prijsklasse waar de kopers al sneller zeggen: alé, we doen er nog 200k bij en bouwen elders toch zelf onze eigen smaak...
Maar die winst die ze maken.. meestal moeten ze toch ook een ander pand in de plaats kopen of bouwen, aan de huidige grondprijzen, inflatie en materiaalkosten.. dus echt sprake van winst is er dan niet.

@stungunner is waarschijnlijk de beste om te antwoorden. Maar mijn gevoel zegt dat ge inderdaad onderschat op zowel de grondprijs (het is wel echt een groot perceel hé, al ken ik Londerzeel absoluut niet) als de m2 prijs (lijkt me erg hoge afwerking, mogelijks klopt uw getal wel als het excl. btw is).

Denk idd dat de grondprijs hier toch een stuk hoger zal liggen dan die schatting.

Hier vlakbij is onlangs een kleiner perceel verkocht (+-6000m²) voor bijna 600k.

Ik denk dat je bij die woning aan die afwerkingsgraad, zelfs voor de grote prijsstijgingen, inclusief BTW en architect heel snel aan 900k zal zitten. Tel daarbij nog tuininrichting (terras, oprit, gras, omheiningen,...) en een grond van +- 500k en je zit zeker aan die vraagprijs van 1,5 miljoen. En dat zie je wel vaker, dat mensen hun vrij recent gebouwde woning willen verkopen voor minstens het geld dat ze er hebben ingestoken en dat is eigenlijk niet realistisch.

Maar die winst die ze maken.. meestal moeten ze toch ook een ander pand in de plaats kopen of bouwen, aan de huidige grondprijzen, inflatie en materiaalkosten.. dus echt sprake van winst is er dan niet.
Zoiets zal een echtscheiding zijn of misschien problemen met de vennootschap (er zit daar 1 of ander kantoor).

@Milanello Er zijn eigenlijk 2 problemen met te vragen dat de status 'asbestveilig' is:
  • het kan dan gewoon asbest bevatten. Asbest in goede staat is asbestveilig, dezelfde status als een woonst zonder asbest. Op termijn moet dat toch vervangen worden.
  • De truk van de foor is gewoon een zone in slechte staat niet op te nemen in de geïnspecteerde zones. Ik ben zo es een huis tegengekomen met zeer duidelijk asbestleien in povere staat en status 'asbestveilig'. Het dak stond evenwel niet in de geïnspecteerde zones. Ik weet niet hoe gangbaar deze praktijk is, maar het bestaat dus.

Uiteindelijk noem ik dat wel winst. Je koopt uw volgend huis dan nog steeds met de initiële inleg. De rest wordt bijgepast met de winst.

Ik heb hier toch ook een paar keer de opmerking gekregen dat we wel een slof geld van de ouders hebben gekregen om deze woning te kunnen bouwen. Wat niet is.
Is omdat ik al vroeg geïnvesteerd heb in vastgoed en dat het een mooie meerwaarde heeft opgeleverd. Dat zorgt ervoor dat ik tov verschillende leeftijdgenoten die later of nog geen eigen woning hadden, met dezelfde inleg een groter budget heb.

Laatst bewerkt:
@Milanello Er zijn eigenlijk 2 problemen met te vragen dat de status 'asbestveilig' is:
  • het kan dan gewoon asbest bevatten. Asbest in goede staat is asbestveilig, dezelfde status als een woonst zonder asbest. Op termijn moet dat toch vervangen worden.
  • De truk van de foor is gewoon een zone in slechte staat niet op te nemen in de geïnspecteerde zones. Ik ben zo es een huis tegengekomen met zeer duidelijk asbestleien in povere staat en status 'asbestveilig'. Het dak stond evenwel niet in de geïnspecteerde zones. Ik weet niet hoe gangbaar deze praktijk is, maar het bestaat dus.

Normaal is het wel zo dat er bij de controle bepaalde veiligheidsregels zijn die de controleurs moeten respecteren, waarbij men bij sommige materialen niet kan geraken omwille van die voorschriften. Daken zijn daarvoor zo een typisch voorbeeld, als men daar niet langs binnen aankan en men te hoog moet gaan klimmen op een ladder of dergelijke, mogen ze dat dus niet doen en kunnen ze dat dus ook niet opnemen in de controle.

Wat is dan het nut van zo een asbestattest als je selectief zelf kan kiezen wat gecontroleerd wordt?

Tsja. Natuurlijk als de opsteller van zo'n attest sowieso garant moet staan voor de volledige woning zou de prijs van dat ding wel van een compleet andere grootorde zijn.

En nu de 1 million dollar question: wie zou een woning kopen voordat het asbestattest beschikbaar is en wie niet? We zijn hard aan het twijfelen dus ik zie alle berichten graag tegemoet komen :)

En nu de 1 million dollar question: wie zou een woning kopen voordat het asbestattest beschikbaar is en wie niet? We zijn hard aan het twijfelen dus ik zie alle berichten graag tegemoet komen :)
Aangezien het een huis van 1992 is en het dak toch al de vervangdatum nadert, zou ik er wèl vanuit gaan dat er een asbest onderdak is en dat incalculeren in mijn bod. De kans is klein dat het in andere materialen zit.

Hier trouwens ook een dak dat in de jaren negentig werd vernieuwd, net van binnenuit geïsoleerd met 90% kans op asbesten onderdak. Dat zijn solide platen die enkel gevaarlijk zijn bij verwijdering... dus niet verwijderd en dat probleem pas aanpakken over 10-15j als het volledige dak opnieuw moet worden gedaan. 🤷‍♀️

Door het dak te isoleren trouwens problemen ontdekt rond insijpeling. Die worden natuurlijk wèl aangepakt nu, voor de fractie van de kost van een nieuw dak.
Hou er rekening mee dat elke persoon die een ouder huis koopt met dat soort tegenslagen die je nergens in verslagen zal vinden, met dit soort zaken geconfronteerd zal worden.

Uiteindelijk noem ik dat wel winst. Je koopt uw volgend huis dan nog steeds met de initiële inleg. De rest wordt bijgepast met de winst.

Ik heb hier toch ook een paar keer de opmerking gekregen dat we wel een slof geld van de ouders hebben gekregen om deze woning te kunnen bouwen. Wat niet is.
Is omdat ik al vroeg geïnvesteerd heb in vastgoed en dat het een mooie meerwaarde heeft opgeleverd. Dat zorgt ervoor dat ik tov verschillende leeftijdgenoten die later of nog geen eigen woning hadden, met dezelfde inleg een groter budget heb.
Volgens mij lagen uw prijzen toch ook vast net voor de crazy Corona/inflatieperiode he?

Als het huis mij bevalt zou ik dat wel doen ja. Ik veronderstel dat er in mijn huis ook asbest zit, zoals in zo veel oudere huizen/gebouwen. Dat klinkt vrij dramatisch maar als het huis zelf in redelijk goede staat is zal die aanwezige asbest ook wel veilig zijn. Ooit gaat het wel moeten vervangen worden maar ik zou het ook niet overdramatiseren. Er zijn belangrijkere dingen dan dat.

Volgens mij lagen uw prijzen toch ook vast net voor de crazy Corona/inflatieperiode he?
De corona prijzen heb ik helaas moeten slikken. Plannen zijn van eind 2021 en laatste aanpassingen begin 2022.
Ik heb wel een aantal zaken vast gelegd net voor de oorlog. Dus heb daar nog wel van kunnen "profiteren". Moest ik nu pas starten was het toch ook een stuk duurder.

Ik merkte zeer goed op dat het aanzienlijk duurder was tov mijn vorige bouw van een paar jaar terug.

Het is door de meerwaarde van mijn woning dat je het kunt slikken. Onze nieuwe buren hebben geen woning en dus niet die meerwaarde (winst). Bijgevolg ligt dat stuk nog onbebouwd, want ze moeten kijken wat er allemaal in hun budget past.
Hun inleg moet worden verhoogd en ze gaan vers kapitaal elders moeten gaan halen. Mijn inleg is verhoogd door de winst, ik had geen vers kapitaal nodig. Daarmee beschouw ik dat wel als winst.

De corona prijzen heb ik helaas moeten slikken. Plannen zijn van eind 2021 en laatste aanpassingen begin 2022.
Ik heb wel een aantal zaken vast gelegd net voor de oorlog. Dus heb daar nog wel van kunnen "profiteren". Moest ik nu pas starten was het toch ook een stuk duurder.

Ik merkte zeer goed op dat het aanzienlijk duurder was tov mijn vorige bouw van een paar jaar terug.

Het is door de meerwaarde van mijn woning dat je het kunt slikken. Onze nieuwe buren hadden geen woning en dus niet die meerwaarde (winst). Bijgevolg ligt dat stuk nog onbebouwd, want ze moeten kijken wat er allemaal in hun budget past.
Hun inleg moet worden verhoogd en ze gaan vers kapitaal elders moeten gaan halen. Mijn inleg is verhoogd door de winst, ik had geen vers kapitaal nodig. Daarmee beschouw ik dat wel als winst.
Klopt wel, zo had ik het nog niet bekeken :)

Ik was niet goed aan het lezen en interpreteerde het alsof je het had vastgelegd in tijde van voor den oorlog van 40-45 :ROFLMAO:

Goh, tot minder dan een jaar geleden kocht je elk huis zonder asbestattest, ik zou het me niet laten. Ik zou het wel misbruiken om iets van de prijs af te pingelen (EPC ontbrak ook zeker?)?

Verkopen zonder asbestattest moet je vooral als verkoper niet willen. Dit is een vrijgeleide om de nietigheid van de verkoop in te roepen door de kopende partij indien er achteraf blijkt dat de asbestinventaris toch wat omvangrijker is dan oorspronkelijk gedacht.

Terug
Bovenaan