Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    633
Een vraag ivm met de lening: wanneer moet ik die hebben? Heb ik tijd tot de akte of moet dit, zoals de opschortende voorwaarde zegt: 15 dagen na akkoord?

P.S. mijn opschortende voorwaarde is het bekomen van de lening, 15 dagen na overeenkomst.

Na termijn opschortende voorwaarde --> Voorstel van de bank of akkoord dat je lening krijgt.
Bij akte --> Lening volledig in orde.

De tijd tussen de 2 kan je gerust gebruiken om de goedkoopste lening te bekomen.

15 dagen na akkoord vind ik wel heel snel. Dat is amper tijd om een 2 banken tegen elkaar uit te spelen, laat staan er nog een paar bij te doen. Bij ons was het 3 maanden na akkoord (uiteindelijk na 1 maand in orde).

15 dagen na akkoord vind ik wel heel snel. Dat is amper tijd om een 2 banken tegen elkaar uit te spelen, laat staan er nog een paar bij te doen. Bij ons was het 3 maanden na akkoord (uiteindelijk na 1 maand in orde).
Een slim iemand doet eerst de bankenronde om z'n budget te kennen en zoekt dan pas een huis.

Daarnaast moet je gewoon weten of je de lening kan krijgen, dat kan perfect via online simulaties ook.

De concrete details waarbij banken hun scherpste rentevoeten geven moeten dus niet in die tijdsspanne.

Een slim iemand doet eerst de bankenronde om z'n budget te kennen en zoekt dan pas een huis.

Daarnaast moet je gewoon weten of je de lening kan krijgen, dat kan perfect via online simulaties ook.

De concrete details waarbij banken hun scherpste rentevoeten geven moeten dus niet in die tijdsspanne.

Ik ken genoeg mensen die enkele online simulaties deden om te weten hoeveel ze ongeveer kunnen lenen alvorens ze echt naar banken gingen. Reken daarbij nog de eigen gespaarde centjes, eventueel een financieel duwtje in de rug van de ouders en je weet ongeveer wel wat uw budget is. Dat gaat ook niet over details, maar als je weet dat uw totaalbudget bijvoorbeeld ongeveer 350 000 euro is dan zoek je huizen tussen 330 000 euro en 360 000 euro.

Je kan tegenwoordig met relatief veel zekerheid bepalen wat uw totaalbudget is, zonder eerst banken bezocht te hebben.

Mijn vrouw werkt in de immo sector en zij ziet heel vaak jonge koppels die enkel uitgaan van hun online simulaties + spaargeld en op basis daarvan rond kijken, zonder ook maar één contact met hun thuisbank gehad te hebben. Het komt dus vaker voor dan je denkt.

Vind dat altijd gevaarlijk, een online simulatie houdt niet met alles rekening. Zo heb ik ooit een rekening niet aangekregen van het ziekenhuis omdat daar het adres van mijn zoontje verkeerd in de computer stond. Heb dat pas betaald na een brief van de deurwaarder (toen hadden ze blijkbaar mijn adres wel gevonden). Staat zoiets ergens gemeld of niet? Geeft dat problemen etc.
Ik heb altijd 3 weken laten opnemen in de compromis, ookal gaf de bank op voorhand aan dat het geen probleem was.

Dat gaat ook niet over details, maar als je weet dat uw totaalbudget bijvoorbeeld ongeveer 350 000 euro is dan zoek je huizen tussen 330 000 euro en 360 000 euro.

Je kan tegenwoordig met relatief veel zekerheid bepalen wat uw totaalbudget is, zonder eerst banken bezocht te hebben.

Met een budget van 350k stop je best bij 330k en neem je de rest voor hypotheek- en notariskosten + registratierecht. Dat zal om en bij de 15-20k zijn bij 330k.

Ik ben al bij mijn huisbank langs geweest en ik weet wat wij kunnen lenen (een pak meer dan wat we nu gaan betalen).
Maar ik wil de banken tegen elkaar uitspelen en een zo laag mogelijke rente krijgen.

Mijn veronderstelling is dat ik 15 werkdagen na de compromis tijd heb om aan te tonen dat ik geen lening kan bekomen. En daarna de tijd heb om een krediet af te sluiten. Mijn vraag is alleen tot wanneer juist.

Ik ben al bij mijn huisbank langs geweest en ik weet wat wij kunnen lenen (een pak meer dan wat we nu gaan betalen).
Maar ik wil de banken tegen elkaar uitspelen en een zo laag mogelijke rente krijgen.

Mijn veronderstelling is dat ik 15 werkdagen na de compromis tijd heb om aan te tonen dat ik geen lening kan bekomen. En daarna de tijd heb om een krediet af te sluiten. Mijn vraag is alleen tot wanneer juist.

Je aanname is correct.

Mijn vraag is alleen tot wanneer juist?
Totdat het geld bij de notaris van de tegenpartij moet liggen.

Met een budget van 350k stop je best bij 330k en neem je de rest voor hypotheek- en notariskosten + registratierecht. Dat zal om en bij de 15-20k zijn bij 330k.

Bij een beetje fatsoenlijk immo kantoor wordt daar rekening mee gehouden. Jongeren komen met simulaties binnen waarbij zij X spaargeld hebben en een bepaald bedrag kunnen lenen. Hoewel de meeste jongeren wel weten dat er nog notariskosten enz bij komen weten er maar weinig hoeveel dat is. Maar immo kantoren leggen dat uiteraard uit aan hun klanten waardoor ze zoeken naar huizen/appartementen die minder zijn dan de som van het spaargeld en het maximum bedrag dat geleend kan worden.

Bij particuliere verkoop moet je dat idd zelf in het achterhoofd houden.

Ik ken genoeg mensen die enkele online simulaties deden

Dat is toch ook wat ik zeg? Dat online simulaties volstaan en dat de fysieke bankenronde enkel "nodig" is voor de beste rentevoet...

Ik heb het dan ook over banken tegen elkaar uitspelen, niet om te weten of je een lening kan krijgen. Hier kon het soms een halve week duren eer de bank antwoorde. Dan moest dat weer naar de andere banken en zo heen en weer gepingpong. Dat heeft hier een maandje geduurd eer een bank er boven uitstak.

Ik heb het dan ook over banken tegen elkaar uitspelen, niet om te weten of je een lening kan krijgen. Hier kon het soms een halve week duren eer de bank antwoorde. Dan moest dat weer naar de andere banken en zo heen en weer gepingpong. Dat heeft hier een maandje geduurd eer een bank er boven uitstak.
die clausule is er dan ook niet om banken tegen elkaar uit te spelen maar wel om er zeker van te zijn dat je een lening kan krijgen. Het feit of dat een lening aan 3,5% of 2,5% is, is compleet irrelevant. Die laatste punten en komma's kan je ook na die periode onderhandelen met de bank. Je bent op dat moment al zeker dat je een lening kan krijgen.

Bij een beetje fatsoenlijk immo kantoor wordt daar rekening mee gehouden. Jongeren komen met simulaties binnen waarbij zij X spaargeld hebben en een bepaald bedrag kunnen lenen. Hoewel de meeste jongeren wel weten dat er nog notariskosten enz bij komen weten er maar weinig hoeveel dat is. Maar immo kantoren leggen dat uiteraard uit aan hun klanten waardoor ze zoeken naar huizen/appartementen die minder zijn dan de som van het spaargeld en het maximum bedrag dat geleend kan worden.

Bij particuliere verkoop moet je dat idd zelf in het achterhoofd houden.

Er komt ook nog SSV bij en als je dat niet per maand/per jaar wilt betalen is dat ook nog wel wat.
Voor 140k was dat hier 7500 euro voor mij, 2800 euro voor mijn vrouw, maar we zijn al wat ouder natuurlijk. Voor jongeren is dat gevoelig lager.

En gewoonlijk is dat? Tot de akte? Een maand ervoor?
In theorie tot de akte. Hou er gewoon rekening mee dat de bank ook nog enkele dagen/weken (afhankelijk van hoe belangrijk je dossier is voor de bank) nodig heeft om alles van de lening in orde te maken (hun eigen dossier, communicatie tussen notaris en bank,...). Bovendien, hoe dichter bij de aktedstum, hoe slechter de voorwaarden die je zou kunnen krijgen omdat de bank weet dat de tijd dringt.

Reken gewoon dat je leningsvoorstel minimaal 1 maand op voorhand getekend moet zijn.

Reken gewoon dat je leningsvoorstel minimaal 1 maand op voorhand getekend moet zijn.
Hier heeft het 2-3 weken langer geduurd omwille van de SSV, die hadden vertraging met het verwerken van dossiers en na de eerste vragenlijst moest er nog een uitgebreide komen + aanvullend doktersonderzoek.
Daar zat de bank wel om verveeld omdat mijn rentevoet gekoppeld was aan die SSV natuurlijk...

In theorie tot de akte. Hou er gewoon rekening mee dat de bank ook nog enkele dagen/weken (afhankelijk van hoe belangrijk je dossier is voor de bank) nodig heeft om alles van de lening in orde te maken (hun eigen dossier, communicatie tussen notaris en bank,...). Bovendien, hoe dichter bij de aktedstum, hoe slechter de voorwaarden die je zou kunnen krijgen omdat de bank weet dat de tijd dringt.

Mijn definitief voorstel had ik 1 maand na compromis (en aktedatum hebben we bewust naar 4 maanden geschoven omdat ik nog een huis te verkopen had). 2 dagen voor de akte belde de bank dat mijn papierwerk niet in orde was (doordat mijn ex ook eigenaar was geweest van de vorige woning). Dan is het wel stressen, maar ze hebben toch nog alles in orde gekregen. :)

Nu ons appartement te koop zetten en een lening aanvragen. Voor het tweede gaan we dus werken met een pandwissel en zover ik weet moeten we dan bij dezelfde bank blijven. Dat geeft ze wel wat slagkracht. Hopelijk geven ze een redelijke rente.

Argenta biedt ons het volgende aan:
25j vast: 4,42%
25j 10/5/5: 3,97%

Het zou gaan om een bedrag van rond de 160k€ en de quotiteit zal rond de 60% liggen.
Ik vind het aan de hoge kant. Maar ze weten dat bij andere banken mijn eerste lening ook herfinanciert gaat moeten om met een pandwissel te werken/woonbonus te behouden + bijkomende kosten die er bij hen niet zijn.

Toch heb ik nog een aantal afspraken bij enkele banken die mijn situatie kennen en vroegen om langs te komen. Hun rente zal dus aanzienlijk lager moeten liggen om interessant te zijn. Ik ben benieuwd.

Stevige hypotheekintrest. Bij mij lag met dezelfde situatie het verschil tussen de originele bank en de goedkoopste andere maar 0,25% uit elkaar.
3,45% vs 3,2%.

Vergeet ook zeker niet de kosten van de SSV in rekening te brengen, dat kan ook nog eens een bak geld schelen.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan