Neen, sinds Corona heeft KBC wat last van hardnekkige arrogantie en idiote bedrijfsvoering.
Als je daar aanklopt voor een hypothecaire lening word je sinds kort gewoon doorverwezen naar hun standaard online simulatietooltje met een aantal standaard parameters die mijn 8-jarige neefje ook in elkaar kon geknutseld hebben.
En rarara, op hun standaard simulatietooltje kom je een rente uit die ongeveer 0,5% boven de markstandaard zit. Wie had dat gedacht. En toen dacht ik nog: ok ok, gewoon het klassiek marketing-trucje om heel hoog te starten om vervolgens na onderhandelen plots "zotte kortingen" te krijgen.
Nope. In het kantoor word je doorverwezen naar een gecentraliseerd telefoonlijntje. Ik bel en probeer onderhandelingen op te starten op basis van elders verkregen rentevoeten en ons extreem laag risicoprofiel. -> "Nope, online krijg je direct ons BAFO-tarief, meneer".
Mac-BC: "Sure, maar uw online tooltje houdt totaal geen rekening met parameters x, y en z".
KBC: "Kan zijn, maar dat zijn onze standaardprocedures van bovenaf."
Mac-BC: "En wat houdt uw functie dan precies in, als er niets meer te onderhandelen valt?"
KBC: *ongemakkelijke stilte* -> "Euh, verduidelijken en zo. Heeft u anders nog vragen, meneer?".
Uiteraard mijn tijd niet langer verspild aan deze arrogante kutbank. Next. Die onpersoonlijkheid, die arrogantie, ... Precies wat Proximus-vibes hier.
Als je dat denkt maak je dezelfde denkfout als KBC.
Dus met jouw 3 parametertjes (en nog enkele andere standaardvragen zoals "heb je nog andere leningen lopen?" enzovoort) denk je het risico voor de bank (want daar draait het tenslotte om) in kaart gebracht te hebben ofzo?
Bijzonder vreemde redenering als je bedenkt dat:
- diezelfde persoon misschien elke maand moet krabben om rond te komen
- diezelfde persoon misschien wel 20 miljoen euro geparkeerd heeft op zijn spaarrekening, dat huis eigenlijk gewoon cash zou kunnen betalen zonder überhaupt een tussenkomst van één of andere arrogante bank die denkt dat ze onmisbaar zijn en die persoon dus louter een lening nodig heeft om wat aan fiscale optimalisatie te doen.
Maar Cege en KBC hebben zoiets van: "Nope, zelfde risicoprofiel want onze 3 parameters liggen vast!

".
Hun online tooltje is zodanig primitief dat er slechts 2 trappen bestaan in eigen inbreng: <20% of > 20%.
Als je dan 21% eigen inbreng hebt of 99% eigen inbreng, is blijkbaar een totaal irrelevant gegeven en exact hetzelfde risicoprofiel.

Maar o wee als je een schuldsaldoverzekering moet afsluiten en je hebt een BMI van 25,1 of je durft het aan om 2 keer per jaar te skaten (joepie sport, maar niet de juiste sport). Dan mag je heel de dag bij de dokter zitten om uw risicoprofiel in kaart te brengen.