Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    633
Zodat een wilde weldoener 20k in je bus kan komen steken?
Neen,

Dat je effectief kan nagaan dat de vermelding die er bij de huuradvertentie staat, of als je koopt, effectief correct is (of zonder dat je er achter moet vragen bij de verhuurder/eigenaar). Daarom dat ik het interessanter zou vinden als je die informatie over x centimeter isolatie, x m2 geïsoleerd glas,... gewoon ter beschikking is. Dat maakt het gewoon praktischer.

Neen,

Dat je effectief kan nagaan dat de vermelding die er bij de huuradvertentie staat, of als je koopt, effectief correct is (of zonder dat je er achter moet vragen bij de verhuurder/eigenaar). Daarom dat ik het interessanter zou vinden als je die informatie over x centimeter isolatie, x m2 geïsoleerd glas,... gewoon ter beschikking is. Dat maakt het gewoon praktischer.
Ik vind het al wat verregaand dat de overheid al die info heeft, laat staan een vreemde.

Meer dan van attesten die enkel de eigenaar heeft (maar die wel kunnen worden geverifieerd door middel van digitale handtekening bv) en dan kan delen met wie het nodig heeft wanneer die het nodig heeft.

Ik vind het al wat verregaand dat de overheid al die info heeft, laat staan een vreemde.

Meer dan van attesten die enkel de eigenaar heeft (maar die wel kunnen worden geverifieerd door middel van digitale handtekening bv) en dan kan delen met wie het nodig heeft wanneer die het nodig heeft.

Om eerlijk te zijn zie ik daar echt het probleem niet in. De overheid legt al verkavelingsvoorschriften op. Je moet uw plannen bij de overheid indienen voor goedkeuring. Er is een volledige kadasterinventaris. Er zijn huurcontractinventarissen. Men moet de gegevens van die EPC en EPB attesten doorgeven aan de overheid. Dat is op dit moment allemaal al decennia het geval (oa. als controlemiddel voor die vrijstelling van de onroerende voorheffing of premies). Men heeft bepaalde objectieven opgesteld naar de toekomst en men moet dat monitoren (hoe kan je anders de voortgang van het patrimonium rapporteren naar Europa)

Het feit dat die gegevens consulteerbaar zijn, vind ik persoonlijk dan ook een goede evolutie. Dat is voor mij transparantie van bestuur.

Daar staan bij mijn weten echt geen geheimen in die problematisch zijn als de buur die zou weten.

Daar staan bij mijn weten echt geen geheimen in die problematisch zijn als de buur die zou weten.
"Maakt is dat uw dak geïsoleerd geraakt! En doet tegelijkertijd ook die overhangende haag af! En zorgt dat uwen hond minder blaft!"

Ik ben het met je eens hoor, vond het al ergerlijk dat je bij Immo advertenties niet gewoon kon zien wat er nu juist de belangrijkste pijnpunten zijn en je een nietszeggend EPC attest nummer krijgt waar je niets mee kan.

Neen,

En dat kan je doen met de code van het attest
Waarom dat allemaal publiek moet voor huizen die niet te koop/huur zijn is me een raadsel (werkt ook niet want straat om de hoek is niets gekend en zijn ongeveer even oud als ons huis)

Waarom dat allemaal publiek moet voor huizen die niet te koop/huur zijn is me een raadsel (werkt ook niet want straat om de hoek is niets gekend en zijn ongeveer even oud als ons huis)

Ik vind die hele asbest/EPC toestanden nogal een grijze zone waar volgens mij wel wat gefoefeld wordt (100% buikgevoel, 0% feiten voor de duidelijkheid), dus ik vind de publieke toegankelijkheid van zoiets ook niet slecht.

Omdat die code niet bij elke advertentie vermeld staat. Daarnaast, en ik verval in herhaling, staat daar nu eens echt geen sikkepit in dat belangrijk is om dat af te schermen.

Wooptiedoo mijn buur kan te weten komen dat mijn e-peil 11 is. Wooptiefricking doo. /care

Al ben ik wel een serieuze voorstander dat de overheid een inventaris zou hebben van de volledige constructie. Desnoods in de toekomst een volledig BIM model dat aangepast wordt in functie van alle wijzigingen.
Gewoon de mogelijkheid om bij een verkoop dat dan te kunnen ter beschikking stellen van de nieuwe eigenaar, zodanig dat die al die gegevens heeft waar hij dan deftig op kan voortborduren. Ik zie daar gewoon de enorme meerwaarde van in.
Zeker als dat dan ook nog eens consulteerbaar is door potentiële kopers in de toekomst. Dan moet ik geen eigen digitale kluis meer voorzien met mijn digitale gegevens of mijn as-built dossier.
En belangrijker, als dat dan ook nog eens gecentraliseerd staat bij de overheid, met deftige back-ups. Dan verdwijnt dat niet ineens voor een onbekende reden.
Zoiets zie ik, maar ik ben mogelijks een te grote techneut hierin, een enorme meerwaarde.

Je kon ook helemaal niets doen met die code als particulier he (voordat die publieke opzoektool bestond). Of je moest EPB ingenieur zijn, die kunnen dat allemaal wel opzoeken...

Dus, de overheid heeft een register gemaakt waar stelselmatig van elk huis een beschrijving zal in komen. Zoals als ...
een kadaster?
I smell future taxation :) .

Op zich deert het mij niet zo dat die info over men huis publiek te vinden is. Anderzijds is het wel weer een stukje info van uzelf dat je prijs geeft. En waarvoor er nooit toestemming is gevraagd.
Als je op dat register een script loslaat om dan vervolgens alle E of D woningen eruit te halen kan je als bouwonderneming wel heel gericht gaan reclame maken natuurlijk....

Dus, de overheid heeft een register gemaakt waar stelselmatig van elk huis een beschrijving zal in komen. Zoals als ...
een kadaster?

Op zich deert het mij niet zo dat die info over men huis publiek te vinden is. Anderzijds is het wel weer een stukje info van uzelf dat je prijs geeft. En waarvoor er nooit toestemming is gevraagd.
Als je op dat register een script loslaat om dan vervolgens alle E of D woningen eruit te halen kan je als bouwonderneming wel heel gericht gaan reclame maken natuurlijk....
er zit wel een captcha op he

een kadaster?
Dat register bestond al. Nu heeft men het ook aan de burger opengesteld.
Maar ja, het is redelijk normaal dat als je een wetgeving voorziet die oplegt dat je binnen de 5j bij E/F woningen na de aankoop deze moet gerenoveerd hebben naar D dat er een controletool is.
Het zou anders nogal meh zijn, niet ?

Men geeft niets vrij over U. Men geeft iets vrij over hetgeen jij bezit.
Maar er staan, conform gdpr, geen persoonlijke gegevens in.

Welke toestemming moet er dan gevraagd worden ? Terwijl je nu al via het kadaster gegevens kan gaan opvragen over een bepaalde locatie ? Hoe is het feit dat je nu het e-peil ook kan opvragen iets nieuws of enorm raars ?

Het is niet alsof die bouwfirma weet wat er in dat ding staat. Of wat die specifieker in zijn pamflet of gerichte reclame moet gaan schrijven wat verschillend is van een standaard brochure die men gewoon via de post meestuurt of via de gewone reclame.

Maar zelfs dan nog, stel dat dit zou gebeuren, dan is het niet alsof er niet zoiets is als concurrentie. Als dat echt een gat in de markt is, waar consumenten op zitten te wachten. Dan springen er wel anderen in dat gat.
En als dat niet het geval is, dan belandt die reclame in de papiermand... net zoals al de andere reclame die ik hier nog krijg.

Dat is dan weer onrechtmatig (volgens de GDPR) gebruikmaken van adresgegevens natuurlijk.

Maar er staan, conform gdpr, geen persoonlijke gegevens in.
Het gaat mij helemaal niet om GDPR. Het gaat mij om , men geeft informatie vrij over iets wat ik bezit zonder mij hierover te bevragen of te informeren.

Ze zetten toch ook geen register online met het verbruik van uwe auto?

Laatst bewerkt:
Het gaat mij helemaal niet om GDPR. Het gaat mij om , men geeft informatie vrij over iets wat ik bezit zonder mij hierover te bevragen of te informeren.

Ze zetten toch ook geen register online met het verbruik van uwe auto?

Opnieuw daar is dus helemaal niets vreemds aan.

Waarbij hetgeen dat ze vrijgeven dan ook nog eens onbelangrijk is. Echt niets om u dik in te maken.

Iemand enig idee op welke manier de tekening van een landmeter enige legitimiteit heeft? Ik bedoel dus als een landmeter de paaltjes uit zet, kan daar dan nog moeilijk over worden gedaan?

Onze grond is namelijk ontbost en er zijn wat struiken / takken op een paarden omheining die grenst aan ons perceel gevallen. Ik was natuurlijk van plan om dat te repareren asap, maar nu zag ik dat die omheining van de paardenweide gewoon 10cm op ons grond stond neergepoot (ik ging af op het betonnen grenspaaltje dat er stond).

Nu kwam die mens die zijn paarden daar had staan meteen redelijk agressief doen over zen schutting (van een wei die hij trouwens huurt van het OCMW) zonder dat ik nog maar de kans had om te zeggen dat ik dat ging oplossen en ik zei natuurlijk dan direct dat zen schutting op onze grond stond dus dat hij beter wat kon dimmen. Hij begon dan een heel relaas dat de landmeter ne prutser is en dat die maar die paaltjes verzetten en noemde onze buurman een klootzak etc... Ne redelijke marginale boer maw.

Nu gaat daar sowieso een andere landmeter nog aan te pas moeten komen voor wanneer onze bouw begint, maar ik veronderstel nu al dat hij moeilijk gaat doen daarover, ook al is het zelfs zijne grond niet maar die van het OCMW. Kan ik dan zeggen dat hij in den boom kruipt aangezien de landmeter het zo heeft aangeduid of kan hij hier nog iets tegenover stellen? Iemand ervaring daarmee?

Alvast een goed begin van het bouw avontuur!

Opnieuw daar is dus helemaal niets vreemds aan.

Waarbij hetgeen dat ze vrijgeven dan ook nog eens onbelangrijk is. Echt niets om u dik in te maken.
Ik verwoord een gevoel. Dat zal je met rede nooit kunnen weerleggen.

Ik ga heus geen stappen ondernemen ofzo. Ik  voel me gewoon gepasseerd.

Er is geen enkele reden om de EPC attesten publiek consulteerbaar te stellen.
Er is al een publicatieplicht bij het te koop stellen van vastgoed, dus waarom dan deze site?

In tijden van GDPR etc, eerder ongepast.

Iemand enig idee op welke manier de tekening van een landmeter enige legitimiteit heeft? Ik bedoel dus als een landmeter de paaltjes uit zet, kan daar dan nog moeilijk over worden gedaan?

Onze grond is namelijk ontbost en er zijn wat struiken / takken op een paarden omheining die grenst aan ons perceel gevallen. Ik was natuurlijk van plan om dat te repareren asap, maar nu zag ik dat die omheining van de paardenweide gewoon 10cm op ons grond stond neergepoot (ik ging af op het betonnen grenspaaltje dat er stond).

Nu kwam die mens die zijn paarden daar had staan meteen redelijk agressief doen over zen schutting (van een wei die hij trouwens huurt van het OCMW) zonder dat ik nog maar de kans had om te zeggen dat ik dat ging oplossen en ik zei natuurlijk dan direct dat zen schutting op onze grond stond dus dat hij beter wat kon dimmen. Hij begon dan een heel relaas dat de landmeter ne prutser is en dat die maar die paaltjes verzetten en noemde onze buurman een klootzak etc... Ne redelijke marginale boer maw.

Nu gaat daar sowieso een andere landmeter nog aan te pas moeten komen voor wanneer onze bouw begint, maar ik veronderstel nu al dat hij moeilijk gaat doen daarover, ook al is het zelfs zijne grond niet maar die van het OCMW. Kan ik dan zeggen dat hij in den boom kruipt aangezien de landmeter het zo heeft aangeduid of kan hij hier nog iets tegenover stellen? Iemand ervaring daarmee?

Alvast een goed begin van het bouw avontuur!
Een beëdigd landmeter zijn paaltjes hebben natuurlijk wel wat waarde.
Niettemin kunnen landmeters fouten maken, lees maar dit entertainend verhaal erop na: https://juridischforum.be/viewtopic.php?f=37&t=42187

Dusja, ik zou al je papierwerk eens nakijken, het zelf allemaal eens nameten (om je eigen (on)gelijk te bewijzen voor jezelf) en van daaruit verdergaan. Dat die mens agressief kwam doen, tja, mensen zitten nu eenmaal niet rationeel in elkaar. Moest het tot een zaak komen over enkele centimeters, dan heb jij tenminste je "due diligence" gedaan en alles nagekeken.
Let wel op de verjaringstermijn, waardoor je heel "simpel" na 30 jaar ineens grond kan kwijt zijn.

Terug
Bovenaan