Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
Pretty sure dat er ergens een anti witwas/anti fraude guideline is die dat zal verbieden. Het roerend stuk zal nooit als onderpand kunnen dienen voor de hypotheek, dus dat zal al zeker nooit in de hypotheek akte kunnen komen.
Dat wordt afgetoetst met de verplichte schatting* van het goed die de bank zal vragen. Het "roerende" gedeelte maakt deel uit van die schatting, en als de geschatte waarde gelijk is of hoger ligt dan de overeengekomen aankoopprijs, zero fucks will be given.

Achteraf zal er misschien een pilarenbijter van audit zich een medaille kunnen opspelden omdat die dat gezien heeft per steekproef, waarna de bankier in kwestie misschien een opmerking zal krijgen, maar hoogstwaarschijnlijk eindigt dat dan eerder als case in een of andere training.

*Die schatting is trouwens ook verplicht bij de aankoop van nieuwbouw op plan, of bij een verbouwing. Die moet dan maar gebeuren op basis van plannen en meetstaten, omdat het perceel nog braak ligt. Denk je dat daar geen creativiteit mogelijk is?
Als je zo wil foefelen, moet je dat rechtstreeks met de eigenaar regelen e, en niet vragen 'kunnen we foefelen'. Niemand gaat dat op papier zetten.
Bij mijn voorbeeld zat ik aan de verkoperskant, en noch ikzelf, noch de koper hadden daar om gevraagd. Het is de notaris die met dit lumineus idee kwam aanzetten, omdat die opgemerkt had dat de registratierechten zo toch bijna 1000 euro naar beneden konden omdat het niet de enige woning was van de koper (12% tarief). Zo zie je maar; de notaris: uw partner in crime. :laugh:

Ter info, juist gebeld met de notaris en zij kunnen dat niet in de akte opnemen om een bedrag in onroerende goederen te steken. Dan zouden we het al onderling moeten afspreken met de eigenaar, wat eigenlijk niet mag dus.

Even een objectieve vraag. Wat zouden jullie dit huis waard vinden?
Vraagprijs is €249000 en het is in Borgerhout.
Zelf zijn we er verliefd op geworden en zagen dat er veel interesse is, dus zijn geneigd om ietsje meer te bieden.
Maar nu zou ik een objectieve blik willen krijgen. Want badkamer moet zoizo vernieuwd worden en keuken ooit ook. Wij zijn er niet vies van om een tijdje er zo in te wonen, maar dus wel iets te renoveren naar de toekomst toe.
Bekijk bijlage 34815
Niemand dat op mijn andere vraag wilt antwoorden? 😅

Niemand dat op mijn andere vraag wilt antwoorden? 😅
My 2 cents: Alles in dat huis roept bricoleer gevoelens op. Je gaat serieus wat kosten hebben dit alles op te waarderen. Zeker als je het moet laten doen. Het zou zijn prijs "waard" kunnen zijn als je er niks aan doet en later herverkoopt. De verkoopwaarde is "laag" te noemen en dus standaard veel kandidaten die de problemen dan negeren.
Maar ik betwijfel sterk of je gemaakte kosten daar gaat kunnen uithalen op termijn. Dit lijkt me een typisch tussenhuis waar je niet je ganse leven gaat willen wonen.

Aan de dakgoot te zien zal het dak ook niet veel soeps zijn. Dit is een kostelijk grapje voor te vernieuwen. Dakgoot alleen reken je maar al op 3k kosten.

Als je koopt zeker 240k bieden en 9k zo. Bel ze desnoods eens op na het bod te hebben uitgebracht. Is een redelijk courante praktijk bij vastgoed en zeker in Antwerpen.

My 2 cents: Alles in dat huis roept bricoleer gevoelens op. Je gaat serieus wat kosten hebben dit alles op te waarderen. Zeker als je het moet laten doen. Het zou zijn prijs "waard" kunnen zijn als je er niks aan doet en later herverkoopt. De verkoopwaarde is "laag" te noemen en dus standaard veel kandidaten die de problemen dan negeren.
Maar ik betwijfel sterk of je gemaakte kosten daar gaat kunnen uithalen op termijn. Dit lijkt me een typisch tussenhuis waar je niet je ganse leven gaat willen wonen.

Aan de dakgoot te zien zal het dak ook niet veel soeps zijn. Dit is een kostelijk grapje voor te vernieuwen. Dakgoot alleen reken je maar al op 3k kosten.

Als je koopt zeker 240k bieden en 9k zo. Bel ze desnoods eens op na het bod te hebben uitgebracht. Is een redelijk courante praktijk bij vastgoed en zeker in Antwerpen.
Bedankt voor de toelichting.
Zou idd meer als tussenhuis voor ons dienen.
Het dak is wel degelijk recent gerenoveerd, dus waarom de goot er zo uit ziet snap ik ook niet inderdaad.

Gelukkig zijn we zelf ook wel handig en kunnen veel doen (al ervaring met keuken zetten), maar denk dat de badkamer het moeilijkste zal zijn. Die ruimte is zoizo heel klein (uitbreiden is al gaan breken).

Ik heb zometeen een 2e bezichtiging gepland met haar. Tegen vanavond 20u zou ze alle biedingen naast elkaar leggen en de hoogste er uit nemen.

Het dak is wel degelijk recent gerenoveerd, dus waarom de goot er zo uit ziet snap ik ook niet inderdaad.

Gelukkig zijn we zelf ook wel handig en kunnen veel doen (al ervaring met keuken zetten), maar denk dat de badkamer het moeilijkste zal zijn. Die ruimte is zoizo heel klein (uitbreiden is al gaan breken).

Ik heb zometeen een 2e bezichtiging gepland met haar. Tegen vanavond 20u zou ze alle biedingen naast elkaar leggen en de hoogste er uit nemen.

Gewoon ter waarschuwing. Bij zo'n "bieding" is de eigenaar niet verplicht om de hoogste te nemen.

Als die een bod krijgt van 250k met opschortende voorwaarden en iemand biedt 240k zonder opschortende voorwaarden, dan is dat geen enkel probleem om te gaan voor die van 240k

Gewoon ter waarschuwing. Bij zo'n "bieding" is de eigenaar niet verplicht om de hoogste te nemen.

Als die een bod krijgt van 250k met opschortende voorwaarden en iemand biedt 240k zonder opschortende voorwaarden, dan is dat geen enkel probleem om te gaan voor die van 240k

De hoogste moet idd de beste zijn.
Bij mij was de beste (zonder opschortende voorwaarde) nu toevallig ook de hoogste (boven vraagprijs). Als de andere bieding hoger was, dan had ik die alsnog niet genomen, want die konden zelfs het voorschot niet neerleggen. Dan is het risico toch reëel.

Het huis dat ik gekocht heb was zogezegd onder gesloten omslag teven donderdag avond. Heb op dinsdagmorgend gewoon een bod onder de vraagprijs gedaan (gemotiveerd) met 24h geldigheid (na aftoetsen met de bank). Volgende ochtend gewoon aanvaard.

Als het dak recent gerenoveerd is en de goot ziet er zo uit zou ik me veel vragen beginnen stellen.

Als de andere bieding hoger was, dan had ik die alsnog niet genomen, want die konden zelfs het voorschot niet neerleggen. Dan is het risico toch reëel.

Goh. Wij hebben een bod gedaan met een beperkt voorschot in plaats van de hangbare 10% en dat is ook aanvaard geweest. Wij konden de 10% wel betalen, maar besloten dat we dit liever niet wouden doen aangezien we 100% lenen en de notariskosten minder bedroegen.

We vonden het stom om meer dan echt nodig vast te zetten voor een paar maanden.

Goh. Wij hebben een bod gedaan met een beperkt voorschot in plaats van de hangbare 10% en dat is ook aanvaard geweest. Wij konden de 10% wel betalen, maar besloten dat we dit liever niet wouden doen aangezien we 100% lenen en de notariskosten minder bedroegen.

Tis allemaal te zien in welke markt je koopt en van wie natuurlijk.

Maar Mechelen, Gent, Leuven,... via immomakelaar. Die kijken al afkeurend als je het woord "opschortende voorwaarde" vermeldt. Die smijten dat bod direct in de vuilbak, bij wijze van spreken :p.

Koop je rechtstreeks van een particulier, dan gaan ze daar nog mee in want die vinden dat zelf nog normaal :p.

Ik vroeg 8% voorschot, aangezien de prijzen ook almaar duurder worden. En er is een verschil tussen een verlaagd voorschot vragen met een zinnige uitleg of geen voorschot kunnen geven natuurlijk.

Als het dak recent gerenoveerd is en de goot ziet er zo uit zou ik me veel vragen beginnen stellen.
Zojuist langs geweest.
Het dak is in 2011 vernieuwd blijkbaar. Dus niet meer super recent.
Huidige eigenaar heeft het ook maar 5 jaar, dus is voor haar gebeurd.

Ze gaat idd ook zien naar het ‘beste’ bod. Dus als mensen hetzelfde bieden, dan is het degene die hoogstwaarschijnlijk het geld snel kan krijgen.

Nu heb ik wel gehoord dat sinds dit voorjaar er water in de kelder heeft gestaan. Eerste keer tijdens haar woonst daar. Hoe moeilijk is dat weg te werken?

Uiteindelijk toch iemand met een hoger bod. Voelt toch wel even kut 😅 ook al was er veel te doen, begin je altijd wat te dromen.
Maarja, eigenlijk waren we niet echt aan het kijken en kwam het meer op ons pad. Voorlopig even de meldingen van immoweb uit zetten.

Kan mij iemand bijsturen over mijn redenering?
Nieuwe woning gekocht en ik ga een pandwissel doen.

Huidige lening = 310k, waarvan 30k afgelost.
Dus 280k kan gewisseld worden met het nieuwe pand.

Nieuwe lening nodig = 350k.
350k-280k = 70k nieuwe lening nodig.

280k aan oude rente
70k aan nieuwe rente
Klopt mijn redenering?

Kan mij iemand bijsturen over mijn redenering?
Nieuwe woning gekocht en ik ga een pandwissel doen.

Huidige lening = 310k, waarvan 30k afgelost.
Dus 280k kan gewisseld worden met het nieuwe pand.

Nieuwe lening nodig = 350k.
350k-280k = 70k nieuwe lening nodig.

280k aan oude rente
70k aan nieuwe rente
Klopt mijn redenering?
Als de bank wil meespelen en je verkoop/koop goed getimed kan worden.

Als de bank wil meespelen en je verkoop/koop goed getimed kan worden.
De akte verkoop en aankoop ligt op dezelfde dag.
De bank gaat heel traag/stroef, dus tegen hun zin dat ze dit bekijken.

Wou gewoon zeker zijn dat ik niet de volle 310k kan pandwisselen omdat die al deels is afgelost.

De akte verkoop en aankoop ligt op dezelfde dag.
De bank gaat heel traag/stroef, dus tegen hun zin dat ze dit bekijken.

Wou gewoon zeker zijn dat ik niet de volle 310k kan pandwisselen omdat die al deels is afgelost.
Ook belangrijk in dit verhaal is voor hoeveel je de oude woning verkoopt.
Je redenering klopt dat enkel voor de 280K je de oude rente zal blijven betalen, maar als je huis bv. voor 310K verkocht wordt, dan moet je niet 70K bijlenen aan de nieuwe rente maar slechts 40K. (tenzij je die 30K op jouw rekening wil zien)

Terug
Bovenaan