Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
Dat geldt toch voor elke centrumstad. Mechelen, Leuven, Gent, Hasselt.. Overal wordt de auto meer en meer verbannen, de tijd van gratis parkeren ligt al even achter ons.

Ik vind dat het in veel grote steden toch redelijk goed geregeld is. Je zoeft parking binnen van op de ring op wandelafstand en je bent 8-10 euro kwijt voor een avond. Veel gemakkelijker dan vroeger 6h toertjes draaien en uiteindelijk in het hol van Pluto staan.

Vorige week naar Antwerpen gegaan rond MAS. Dat was 24 euro voor 4 - 22h. Van de ring binnengezoefd zonder file en buitengezoefd zonder file. In Mechelen of Gent is het nog een pak goedkoper. Sint Michiels helling in Gent ben ik nooit meer dan 10 euro kwijt en dan zit je op 100m van het centrum. En dan sta je tenminste op een deftige plek ipv een schurftige parkeerplek voor een huis waar je met wat malchance een condoom over je ruitenwisser hebt, een PMD zak op je dak of een zatte pool met camionette die zijn handrem niet opgezet heeft en tegen je auto gebold is en in slaap gevallen is (ja, based on real stories toen ik er nog woonde en werkte).

Regio Mechelen is een regio dat mij aanspreekt om iets te kopen en heen te verhuizen wegens de centrale ligging. Maar hoe is Mechelen zelf tegenwoordig? Is het een stad en regio dat aan het "upgraden" is of aan het "downgraden"? En bedoel vooral qua aangenaamheid om te leven en de investeringen van de gemeente in de stad zelf.
Leuke gezellige stad, 20j geleden was het maar een vieze stad, maar is echt opgewaardeerd.
Enkel saai/niks te doen qua nachtleven. Als er dan initiatieven zijn die soms opgezet worden, worden dan weer snel afgeketst (door boomers :unsure:?).

Sinds kort is de ring rond Mechelen sterk veranderd waardoor het nu eenrichting is, zorgt wel voor last. Soms moet je dan heel de stad omrijden waar je vroeger veel sneller kon geraken.

Ik vind dat het in veel grote steden toch redelijk goed geregeld is. Je zoeft parking binnen van op de ring op wandelafstand en je bent 8-10 euro kwijt voor een avond. Veel gemakkelijker dan vroeger 6h toertjes draaien en uiteindelijk in het hol van Pluto staan.

Vorige week naar Antwerpen gegaan rond MAS. Dat was 24 euro voor 4 - 22h. Van de ring binnengezoefd zonder file en buitengezoefd zonder file. In Mechelen of Gent is het nog een pak goedkoper. Sint Michiels helling in Gent ben ik nooit meer dan 10 euro kwijt en dan zit je op 100m van het centrum. En dan sta je tenminste op een deftige plek ipv een schurftige parkeerplek voor een huis waar je met wat malchance een condoom over je ruitenwisser hebt, een PMD zak op je dak of een zatte pool met camionette die zijn handrem niet opgezet heeft en tegen je auto gebold is en in slaap gevallen is (ja, based on real stories toen ik er nog woonde en werkte).
Voor de occasionele shopper of bezoeker is dat goed geregeld. Met randparkings en gratis bussen tot in het centrum. Maar als je er wil wonen, is dat toch een heel ander verhaal. Zie dan dat je een oprit of garage hebt, of anders graag alles met de fiets doet.
Elk jaar nemen ze alsmaar meer publieke parkeerplaatsen weg, in de plaats komt er dan een mottige bloembak of een betonnen kegel. Dus wie een auto heeft zonder oprit, mag elk jaar meer rondjes rijden om die nog ergens kwijt te raken. Heb je wel een oprit, wees dan niet verbaast dat uw oprit geblokkeerd is als je morgens vroeger als normaal ergens moet zijn, een uurtje wachten en dan komen ze hun wagen verplaatsen want niemand vertrekt toch voor 7u naar zijn werk.

Leuke gezellige stad, 20j geleden was het maar een vieze stad, maar is echt opgewaardeerd.
Enkel saai/niks te doen qua nachtleven. Als er dan initiatieven zijn die soms opgezet worden, worden dan weer snel afgeketst (door boomers :unsure:?).

Sinds kort is de ring rond Mechelen sterk veranderd waardoor het nu eenrichting is, zorgt wel voor last. Soms moet je dan heel de stad omrijden waar je vroeger veel sneller kon geraken.
Onlangs nog een weekendje Mechelen geweest. Echt leuke en aangename stad. Je ziet dat ze het ook gezellig proberen te maken in de straten (goede belichting ‘s avonds ook)

Veel horeca.. leuke boetiekjes ook.

‘‘s avonds/‘‘s nachts mij wel goed geamuseerd in de gouden vis, maar gemiddelde leeftijd lag daar misschien wel wat laag.

Gisteren naar een nieuwbouw gaan zien die nog aan het uitdrogen is. Op 2 plaatsen is er zoutuitbloeiing te zien op het pleisterwerk, redelijk grote stukken. Is dit een red flag? Normaal gesproken is dit geen normaal droog proces?
De overige kamers zien er mooi droog uit.
Morgen een 2de bezoek, dan ga ik wat foto's maken.

Een grond heeft meestal voorschriften (bv. 6m40 nokhoogte bij zadeldak, 6m20 bij plat dak etc).
Is dit wat er maximaal is toegestaan no matter what, of kan je (als je tijd hebt) hier afwijkingen op vragen?

In concreto: is het ooit doenbaar om een nieuwbouw genre kubusblok te zetten met 3 volwaardige verdiepingen ipv 2?

Een grond heeft meestal voorschriften (bv. 6m40 nokhoogte bij zadeldak, 6m20 bij plat dak etc).
Is dit wat er maximaal is toegestaan no matter what, of kan je (als je tijd hebt) hier afwijkingen op vragen?
Neen, normaal gezien niet, tenzij de voorschriften gedateerd zijn en je (als je heel veel tijd hebt) druk kan zetten bij de gemeente om de voorschriften te actualiseren. Op die manier hebben ze bij ons de kroonlijsthoogte van 6m naar 6m50 opgetrokken vanwege de strengere isolatienormen.

In concreto: is het ooit doenbaar om een nieuwbouw genre kubusblok te zetten met 3 volwaardige verdiepingen ipv 2?
Neen, vergeet het. Meestal spreken voorschriften los van de kroonlijsthoogte ook nog over het toegestane aantal bouwlagen, en de nokhoogte indien het een zadeldak betreft.

Gisteren naar een nieuwbouw gaan zien die nog aan het uitdrogen is. Op 2 plaatsen is er zoutuitbloeiing te zien op het pleisterwerk, redelijk grote stukken. Is dit een red flag? Normaal gesproken is dit geen normaal droog proces?
De overige kamers zien er mooi droog uit.
Morgen een 2de bezoek, dan ga ik wat foto's maken.
Foto's van de vochtplekken. Toch wel van aanzienlijke grootte.
Erg jammer want voor de rest is dat huis wel interessant.

Bijlagen

• WhatsApp Image 2025-02-15 at 10.16.19.jpeg
    WhatsApp Image 2025-02-15 at 10.16.19.jpeg
    207 KB · Weergaven: 22
  • WhatsApp Image 2025-02-15 at 10.16.20.jpeg
    WhatsApp Image 2025-02-15 at 10.16.20.jpeg
    60,7 KB · Weergaven: 25
Als je een woning verkoopt via een immokantoor, hoeveel kosten aan het immokantoor kan je dan zo gemiddeld tellen? Uiteraard zitten er verschillen tussen de immo's, maar ik heb momenteel geen enkel idee.

Als je een woning verkoopt via een immokantoor, hoeveel kosten aan het immokantoor kan je dan zo gemiddeld tellen? Uiteraard zitten er verschillen tussen de immo's, maar ik heb momenteel geen enkel idee.
Toen wij ons huis verkochten zat dat tussen de 2.5% en 4%.

De standaard commissie bedraagt meestal 3% exclusief btw.

Maar dat is inderdaad zeker onderhandelbaar, je speelt makelaars best tegen elkaar uit.

Staar je ook niet blind op de makelaar die de hoogste schatting geeft.
Sommigen gebruiken dit als lokmiddel om dan na enkele weken aan te dringen om de vraagprijs te verlagen.

Ik blijf dat toch absurd veel geld vinden.
Afgelopen jaren hebben die echt gouden jaren gehad. Praktisch alle oké huizen verkochten op dag 1.
Is ook de reden dat wij ons huis toen zelf hebben verkocht, na de kosten van alle attesten en deftige foto's etc is dat nog steeds een dikke 10k in de eigen zak gehouden.

Is ook de reden dat wij ons huis toen zelf hebben verkocht, na de kosten van alle attesten en deftige foto's etc is dat nog steeds een dikke 10k in de eigen zak gehouden.

Ik heb voor het gemak gekozen en een makelaar ingeschakeld.
Ik had een nieuwe woning gekocht en was daarvoor aan het plannen, mijn trouw aan het plannen, 3 kinderen proberen op te voeden en dat er nog eens bij was teveel.

Uiteindelijk ben ik voor een flat fee gegaan van 7500 euro incl BTW all-in. Veel geld natuurlijk voor een maandje te koop te staan, maar heb mij 0 moeten aantrekken van alles. De immo heeft dan nog eens wat meer uit de brand gesleept door mensen tegen elkaar uit te spelen, iets wat ik zelf al niet gedaan zou hebben. Heb daar dan wel vrede mee.

Ik heb voor het gemak gekozen en een makelaar ingeschakeld.
Ik had een nieuwe woning gekocht en was daarvoor aan het plannen, mijn trouw aan het plannen, 3 kinderen proberen op te voeden en dat er nog eens bij was teveel.

Uiteindelijk ben ik voor een flat fee gegaan van 7500 euro incl BTW all-in. Veel geld natuurlijk voor een maandje te koop te staan, maar heb mij 0 moeten aantrekken van alles. De immo heeft dan nog eens wat meer uit de brand gesleept door mensen tegen elkaar uit te spelen, iets wat ik zelf al niet gedaan zou hebben. Heb daar dan wel vrede mee.
Het hangt inderdaad sterk van situatie per situatie af. Een ouder huis met al wat mankementen is bv. ook al een voorbeeld waar ik wel zou terugvallen op een immo. Ons huis hebben we verkocht in de nasleep van een, naar ons gevoel, verhitte immomarkt wat ook wel geholpen heeft om het zelf te doen.

Ons vorige huis is een 3-tal jaar geleden verkocht op top van immo gekte. Jong koppel heeft het gekocht. Ze hebben dan rare kosten gedaan zoals (dat is toch wat ik kon zien als ik er passeerde op weg naar school/ze ons verteld hebben over de jaren heen en me nog kan herinneren):
  • De brakke aanpalende garage geisoleerd. Ja, het was er vochtig en koud in de winter, maar het is een garage waar een wasmachine stond en wat rommel.
  • De natte kelder (waar ik om de 6mnd eens een dompelpomp 2h liet pompen) "aangepakt". Dat ding is 3 op 3m en 1m15 hoog. Daar kon je toch niks zinvol mee aanvangen.
  • De oude, lekkende regenput gefixt (werd enkel voor de wc en tuin gebruikt - als het in de zomer 4 weken niet regende, moest je soms op leidingwater switchen).
  • De volledige zijgevel geisoleerd langs de buitenkant en creppy erop. Heeft ze gemakklijk 10-15k gekost. Het was al een EPC B voordien en verbruik was iets van 50-60 euro per maand voor gas. Hoe dat ooit een rendabele investering zal zijn, mij een mysterie.
  • Heel het huis geschilderd (alle gevels).
  • Minimale aanpassingen in de tuin (moestuin weg en gras gezaaid; een poortje in de draad aan de achterkant gestoken), maar mijn rommel van 3y geleden ligt daar nog altijd achter het tuinhuis (bergen snoeihout, kippendraad, kapot kippenhok, ...)
De koper werkt in school van de kinderen en kwam ze vorige week tegen. Ze zei dat ze het huis deze week opnieuw te koop zetten aangezien ze gaan verhuizen. Ben eens benieuwd wat de prijs zal zijn. Zij hebben 3y geleden 29x.000 betaald (weet niet meer exact hoeveel). Met al hun verbouwingen/werken zal dat gemakkelijk 310.000-320.000 zijn, if not more. Lijkt me dat ze hun broek gaan scheuren. Kan me moeilijk inbeelden dat hun plan "buy en flip" was. Lijken me niet echt werken te zijn die veel waarde toevoegen.

Terug
Bovenaan