Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
Mja, dat is gewoon woongenot eh.
3 jaar geleden 60€ gas is nu bijna 150€/maand. Isolatie gaat dan vooral het huis beter op temp houden, terugverdieneffect is zeer, zeern ang idd.F je het niet voor te doen. Die kelder is wss weggegooid geld ja.

Ik heb mid 2023 een huis van (op papier) mid 2021 gekocht, maar was klaar mid 2020.
Ik heb daar dit jaar ook 12k ingestoken voor maatkasten, nieuwe bureau, nieuwe gordijnen, nieuwe deur tussen hal en woonkamer (bijna 6k). Niet nodig, maar veel cleaner, meer licht in huis erc.

Dat haal ik er ook nooit uit, maar mijn vrouw is weer tevreden.
Vorig jaar heb ik dan een voortuin gemaakt, puur voor het makkelijker onderhoud. Een huis is niet puur een investering natuurlijk.

Mja, dat is gewoon woongenot eh.
3 jaar geleden 60€ gas is nu bijna 150€/maand. Isolatie gaat dan vooral het huis beter op temp houden, terugverdieneffect is zeer, zeern ang idd.F je het niet voor te doen. Die kelder is wss weggegooid geld ja.

Ik heb mid 2023 een huis van (op papier) mid 2021 gekocht, maar was klaar mid 2020.
Ik heb daar dit jaar ook 12k ingestoken voor maatkasten, nieuwe bureau, nieuwe gordijnen, nieuwe deur tussen hal en woonkamer (bijna 6k). Niet nodig, maar veel cleaner, meer licht in huis erc.

Dat haal ik er ook nooit uit, maar mijn vrouw is weer tevreden.
Vorig jaar heb ik dan een voortuin gemaakt, puur voor het makkelijker onderhoud. Een huis is niet puur een investering natuurlijk.

Alleen was ons huis een huis van 1937 of zo. En een klein huis.

Ik versta dat een huis niet puur een investering is. Maar je woongenot zou toch langer mogen duren dan 1 of 2 y.

Blijf toch benieuwd naar de prijs. De nieuwbouw aan de overkant was 4 huizen en allemaal verkocht rond de 450 (ingesloten)-500k (half open). Ze hebben daarnaast recent exact dezelfde blok van 4 huizen gezet en die staan nu ~4y later allemaal op immoweb aan 399-449k :censored: Heb de lastenboeken niet in detail bekeken, maar much corona piek values lijkt me.

Mss onvoorzien. Ik had in 2016 gebouwd, maar niet ruim genoeg voor 5. Het huis aanpassen ging, maar was qua investering het niet waard (100k investeren voor 30-40k meerwaarde is mij ook te zot). Heb dat dan ook maar verkocht. Op een gegeven moment moet je die moeilijke knoop doorhakken.

Qua prijs zie ik in mijn regio nog steeds geen daling. In tegendeel.

Ons vorige huis is een 3-tal jaar geleden verkocht op top van immo gekte. Jong koppel heeft het gekocht. Ze hebben dan rare kosten gedaan zoals (dat is toch wat ik kon zien als ik er passeerde op weg naar school/ze ons verteld hebben over de jaren heen en me nog kan herinneren):
  • De brakke aanpalende garage geisoleerd. Ja, het was er vochtig en koud in de winter, maar het is een garage waar een wasmachine stond en wat rommel.
  • De natte kelder (waar ik om de 6mnd eens een dompelpomp 2h liet pompen) "aangepakt". Dat ding is 3 op 3m en 1m15 hoog. Daar kon je toch niks zinvol mee aanvangen.
  • De oude, lekkende regenput gefixt (werd enkel voor de wc en tuin gebruikt - als het in de zomer 4 weken niet regende, moest je soms op leidingwater switchen).
  • De volledige zijgevel geisoleerd langs de buitenkant en creppy erop. Heeft ze gemakklijk 10-15k gekost. Het was al een EPC B voordien en verbruik was iets van 50-60 euro per maand voor gas. Hoe dat ooit een rendabele investering zal zijn, mij een mysterie.
  • Heel het huis geschilderd (alle gevels).
  • Minimale aanpassingen in de tuin (moestuin weg en gras gezaaid; een poortje in de draad aan de achterkant gestoken), maar mijn rommel van 3y geleden ligt daar nog altijd achter het tuinhuis (bergen snoeihout, kippendraad, kapot kippenhok, ...)
De koper werkt in school van de kinderen en kwam ze vorige week tegen. Ze zei dat ze het huis deze week opnieuw te koop zetten aangezien ze gaan verhuizen. Ben eens benieuwd wat de prijs zal zijn. Zij hebben 3y geleden 29x.000 betaald (weet niet meer exact hoeveel). Met al hun verbouwingen/werken zal dat gemakkelijk 310.000-320.000 zijn, if not more. Lijkt me dat ze hun broek gaan scheuren. Kan me moeilijk inbeelden dat hun plan "buy en flip" was. Lijken me niet echt werken te zijn die veel waarde toevoegen.
29x.000 betaald maar ook registratierechten, aktekosten,.. bij te tellen. Kan niet gerecupereerd worden. 2-3 jaar wonen en verkopen is sws verlies. Ik denk dat je toch op zijn minst een termijn van 5+ jaar moet rekenen om+- geen verlies te hebben aan een verkoop in deze markt.

Is ook de reden dat wij ons huis toen zelf hebben verkocht, na de kosten van alle attesten en deftige foto's etc is dat nog steeds een dikke 10k in de eigen zak gehouden.
In mijn geval zou het over een woning 3 kwartier verderop gaan, dus zie dat niet zitten om telkens over en weer te gaan.
(Als't zo ver komt, eerst nog afwachten hoe het met erfenis gaat lopen. Nog uitzoeken of er schulden zijn)

29x.000 betaald maar ook registratierechten, aktekosten,.. bij te tellen.

Ja, daar gaan ze uiteraard hun broek aan scheuren. Maar met wat geluk kunnen ze een groot stuk recupereren/doorrollen naar hun volgende huis. En de registratierechten zijn tegenwoordig toch al bijna niks.

Dat is een goed ding, het zorgt voor mobiliteit op de woonmarkt.

Kan niet gerecupereerd worden. 2-3 jaar wonen en verkopen is sws verlies. Ik denk dat je toch op zijn minst een termijn van 5+ jaar moet rekenen om+- geen verlies te hebben aan een verkoop in deze markt.

Dat is natuurlijk een nominale fallacy. Je kost is door de wc gespoeld of je nu na 1 of 10y verkoopt. Ja, je huis stijgt misschien op 5y en 'je hebt je kosten terugverdiend'. Maar in reele termen verandert er niks want het volgende huis is evenzeer gestegen.

Om het concreet te maken. Huis stijgt elk jaar 2%. Pak voor het gemak 5% kosten.

Scenario 1: Stel je koopt Huis 1 op jaar 1 en wisselt op jaar 2:

- 200,000
- 10,000 (5%)
+ 204,000
- 204,000
- 10,200 (5%)
---------
200,000 kwijt + 2x kosten

Scenario 2: Stel je koopt Huis 1 op jaar 1 en wisselt op jaar 5

- 200,000
- 10,000 (5%)
+ 216,000
- 216,000
- 10,800 (5%)
---------
200,000 kwijt + 2x kosten

Conclusie: maakt geen fluit uit of je wacht of niet. De overheid en notarissen danken je

JaarHuis 1Huis 2
1200,000200,000
2204,000204,000
3208,000208,000
4212,000212,000
5216,000216,000

Dat is dan nog in het weinig realistische scenario dat je doorrolt naar een even duur huis.

Als je nieuwe huis dan nog eens duurder is, kun je maar beter sneller dan trager verhuizen. Dan kun je tenminste nog profiteren van de prijsstijging op het duurdere huis vs het goedkopere huis

Scenario 1: Stel je koopt Huis 1 op jaar 1 en wisselt op jaar 2:

- 200,000
- 10,000 (5%)
+ 204,000
- 408,000
- 20,400 (5%)
---------
404,000 kwijt + ~30,000 kosten

Scenario 2: Stel je koopt Huis 1 op jaar 1 en wisselt op jaar 5

- 200,000
- 10,000 (5%)
+ 216,000
- 432,000
- 21,600 (5%)
---------
416,000 kwijt + 31,600 kosten

JaarHuis 1Huis 2
1200,000400,000
2204,000408,000
3208,000416,000
4212,000424,000
5216,000432,000

Sommige mensen zijn gewoon niet rationeel. Ons vorig huis staat ook terug te koop. Dat mens woont er ocharme 8 maanden in, en heeft in tussentijd enkele muren geverfd en nieuwe dakpannen gelegd. Via een makelaar is haar vraagprijs 25K meer dan wat ze aan ons betaald heeft. Maar als je haar 3% registratierechten en de commissie van de makelaar in rekening neemt, blijft er best case nog 10K over als iemand de vraagprijs biedt. En daar moet de kost van de schilder- en dakwerken nog af. Oeps...

Jammer van het spoor zo dicht maar wel heel leuke locatie voor de rest.
EPC en leeftijd zijn wat vis noch vlees. Zal zeker goed zijn maar voor die prijs en die oppervlakte… Anderzijds, veel huizen zitten in die prijscategorie tegenwoordig.
Als je tegen het spoor kunt en niet meer oppervlakte nodig hebt, lijkt het me zeker een tof huis.

Verdorie toch, wat een teleurstelling.
Na de verkavelingsakte nog eens grondig te lezen, gezien dat er een erfdienstbaarheid op het perceel ligt voor een persleiding riolering.
Deze ligt vlak naast de perceelsgrens dus op een strook van 1m breed mag je niets plaatsen. Ook geen oprit dus.
Zie het al voor mij, mooi de tuin aangelegd en nadien half de tuin omgespit door rupsbanden omdat ze aan die leiding moeten werken.

Spijtige zaak en zeer smerig van de verkoopster dat ze dit niet op het eerste bezoek gezegd heeft want dan hadden we meteen afgehaakt.

Laatst bewerkt:
Ik heb nogal een redelijk marginale gebuur en zou graag haar huis kopen mocht ze ooit verhuizen.
Hoe zou ik dat op een beleefde en respectvolle manier kunnen laten weten, zonder dat ze weet dat de interesse in haar woning van mij komt?
Werken met een tussenpersoon (immo)?
Briefje in de bus steken lijkt me onprofessioneel en kan haar mss aan het denken zetten…

Ik heb nogal een redelijk marginale gebuur en zou graag haar huis kopen mocht ze ooit verhuizen.
Hoe zou ik dat op een beleefde en respectvolle manier kunnen laten weten, zonder dat ze weet dat de interesse in haar woning van mij komt?
Werken met een tussenpersoon (immo)?
Briefje in de bus steken lijkt me onprofessioneel en kan haar mss aan het denken zetten…
Hey, als ge uw huis verkoopt, geeft ge een seintje? Zou het mogelijks graag kopen met de familie voor men ouders

Opinies? Lijkt me op het eerste zicht een pareltje met veel potentieel. Ik woon in de regio en de vraagprijs lijkt me laag. Wat ik een lastige situatie vind aangezien de trend tegenwoordig is om onder de vraagprijs te gaan bieden. Er is ook veel interesse in het pand als ik kijk naar het aantal saves op immoweb. Ik ben de eerste bezoeker volgende week. Eerst eens bij de bank gaan luisteren, heb momenteel een hypotheek van 400k aan 1,26% dus ik zou uiteraard een pandwissel willen doen. Ondertussen eens nadenken welk bod ik zou uitbrengen als ik effectief interesse heb.

Opinies? Lijkt me op het eerste zicht een pareltje met veel potentieel. Ik woon in de regio en de vraagprijs lijkt me laag. Wat ik een lastige situatie vind aangezien de trend tegenwoordig is om onder de vraagprijs te gaan bieden. Er is ook veel interesse in het pand als ik kijk naar het aantal saves op immoweb. Ik ben de eerste bezoeker volgende week. Eerst eens bij de bank gaan luisteren, heb momenteel een hypotheek van 400k aan 1,26% dus ik zou uiteraard een pandwissel willen doen. Ondertussen eens nadenken welk bod ik zou uitbrengen als ik effectief interesse heb.

Als dat landelijke jouw stijl is dan is het zeker een mooi en ruim huis in een groene omgeving.
Alleen het EPC D houdt al in dat je bijkomend zal moeten investeren. Kan je eventueel rekening mee houden bij een eventueel bod.

Als dat landelijke jouw stijl is dan is het zeker een mooi en ruim huis in een groene omgeving.
Alleen het EPC D houdt al in dat je bijkomend zal moeten investeren. Kan je eventueel rekening mee houden bij een eventueel bod.
Ja het is enkel glas dus daar had ik al rekening mee gehouden. Dan nog vind ik de vraagprijs meer dan correct.

Het publiek voor zo'n woning is ook niet zo groot als je denkt. Jonge gezinnen willen liever iets moderner. Mijn vrouw zou er direct een kruis over maken met die donkere houten balken in de leefruimte. Dat is oubollig en verknoeit de Instagram foto's.

Met de prijs ga je geluk moeten hebben. Misschien hebben ze het net laag gezet om overbiedingen uit te lokken. Volgens een makelaar die ik deze week sprak, begint de markt rond het Gentse terug op te warmen met structurele overbiedingen voor alles wat instapklaar is.

Het publiek voor zo'n woning is ook niet zo groot als je denkt. Jonge gezinnen willen liever iets moderner. Mijn vrouw zou er direct een kruis over maken met die donkere houten balken in de leefruimte. Dat is oubollig en verknoeit de Instagram foto's.

Met de prijs ga je geluk moeten hebben. Misschien hebben ze het net laag gezet om overbiedingen uit te lokken. Volgens een makelaar die ik deze week sprak, begint de markt rond het Gentse terug op te warmen met structurele overbiedingen voor alles wat instapklaar is.
De balken vind ik mooi, alleen zou ik ze wat lichter maken zoals die in de keuken. Verder een nieuwe landelijke badkamer erin en de slaapkamers opfrissen.

Zeer mooi!
Prijs lijkt me “too good to be true”, tenzij je super veel moet renoveren.

Ligt die woning niet in overstrominggevoelig gebied? Een vriendin woont in die omgeving en die hebben best al wat waterellende gehad, zij hebben een pomp in hun kelder.

Terug
Bovenaan