Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
De huizenmarkt balanceert net zoals aandelen tussen hebzucht en wanhoop, zowel van koper als verkoper. De verkoper wil er alles uitkrijgen, maar als het te lang te koop staat wordt hij wanhopig. Hetzelfde met de kopers, bij een relaxtere huizenmarkt probeer je onder de vraagprijs te bieden, als er veel vraag is zoals nu worden ze wanhopig en bieden ze snel snel meer dan het huis eigenlijk waard is. En het is duidelijk dat sinds corona de kopers met een erg grote wanhoop- en schaarstementaliteit zitten.

Verkoopprijzen van huizen worden voornamelijk begrensd door maandelijkse aflossingen, met daaraan gelinkt de rentevoet. Huizenprijzen kunnen stijgen want door de dalende rentevoet blijft het maandelijks percentage aan aflossingen relatief gelijk. Voor 2008 daalden de rentevoeten al en sinds de crisis van 2008 is er al zeker niets anders meer gebeurd:
kVmuqm5.png

De grafiek gaat tot 2017, maar het is niet dat het sindsdien gestegen is. Weet je nog aan welke rentetarieven onze ouders een lening hebben moeten aangaan? Momenteel staat de rentevoet in 2021 erg laag, praktisch op de bodem. Mensen lenen gemiddeld gezien ook op een langere termijn. Als de rente terug begint te stijgen is de kans heel groot dat de huizenprijzen dalen, gezien het anders niet meer te betalen valt: de koper kijkt naar het totale bedrag, kost huis + kost rente. De begrenzing voor de koper zit bij de totale maandelijkse aflossing. Als de rente stijgt maar de vraagprijs van de huizen dalen niet, zullen potentiële kopers het niet meer kunnen betalen waardoor verkopers hun huizen moeilijker kwijt geraken en de prijzen dus wel moeten dalen. In dat opzicht is een huis kopen aan een lage rentevoet net geen zo'n goed idee, want de kostprijs van het huis is hoog.

Daarnaast is er ook een begrenzing door huurprijzen. Als de verkoopprijzen blijven stijgen, maar de huurprijzen blijven relatief gelijk, waarom zou ik dan een huis kopen als huren mij goedkoper uitkomt? Kopen vs huren is natuurlijk een andere discussie, maar dat speelt ook mee. En in Vlaanderen is er een groot verschil tussen de kost van iets huren vs de kost van iets kopen, net omdat iedereen vastgoed ziet als de perfecte investering - waardoor sommige verhuurders zelfs een negatieve cashflow hebben. Het idee van "huizenprijzen kunnen ook dalen" wordt al snel afgedaan als iets volledig absurd en ondenkbaar, alsof het een natuurwet zou zijn dat er ten eerste bij vastgoed permanent een waardestijging is en ten tweede de waardestijging van huizen ook altijd hoger moet zijn dan de inflatie. Het is niet omdat dat nu al een tijdje zo is, dat het daarom ook moet blijven zo doorgaan. Net zoals het ook geen natuurwet is dat de rentevoet nooit meer zal stijgen.

Over natuurwetten gesproken: hoe zit het met de bevolkingsstijging? Qua sterfgevallen en geboortes blijft Vlaanderen gelijk, er is een zeer beperkte natuurlijke aangroei. De geboortes dalen sinds 2010 elk jaar. Veruit het grootste deel van onze bevolkingsgroei komt door immigranten. En denk je dat die mensen, die vaak in de onderlaag van onze maatschappij leven en zeer weinig middelen hebben, huizen van 300k+ gaan kunnen kopen?

Hoe zit het dan met onze bevolkings"piramide"?

9cU2frN.png

Dat het meer lijkt op een watertoren dan op een piramide zal waarschijnlijk niemand verbazen. Het argument dat de permanente bevolkingsgroei zal zorgen voor een permanente stijging van de huizenprijzen mogen we dus wel van tafel gooien. Het kan ook niet anders, want het andere vaak gehoorde argument is dat wij, de jongere generatie, de pensioenen van de ouderen gaan moeten betalen die met meer zijn dan ons en dat dat niet haalbaar is, vandaar dat iedereen langer moet werken... De demografische realiteit is vergrijzing, niet andersom. Voor de huizenmarkt zijn er ook tegenargumenten: meer kleine gezinnen, meer singles... We zullen zien, niemand heeft een glazen bol. Ik denk dat een eigen huis vooral iets moet zijn dat je echt wil omdat je je eigen huis wilt, los van of het een goede belegging is of niet.
Heel goede analyse, en ga er in feite ook mee akkoord.
Het enige is wel, het lijkt me, dat je bepaalde effecten wel een beetje "overschat", niet? Of laat me het zo stellen : In welke mate zie je dit drukkende effect op de prijs? Ik heb me namelijk voor de aankoop van mijn woning uit interesse ook een excel gemaakt met de veronderstelling : Stel ik koop een woning, wat zou me dit maandelijks gekost hebben als ik deze na X aantal jaar verkoop, bij eenzelfde verkoopswaarde als aankoop. Deze veronderstelling is op dit moment eerder onwaarschijnlijk. Maar bv. voor de woning van een huis van 300k, met 50k eigen inbreng. 18k registratierechten en 5k notariskosten. Gerekend met een rente van 1,2% op 25 jaar. Een boete van het vroegtijdig afkopen van de lening, onroerende voorheffing en schuldsaldo in rekening gebracht, in het geval van tijdig ook de woonbonus en dan ook nog rekening houdende met meeneembaarheid van registratierechten (Ik ga er namelijk van uit dat je enkel verkoopt als je een nieuwe woning aanschaft, niet om te gaan huren.)

In bovenstaande situatie, kom je na 5 jaar uit op een gemiddelde maandelijkse kost, bij verkoop aan aankoopprijs van 335 euro/maand. Na 10 jaar, 217 euro. Varieert natuurlijk naargelang bepaalde parameters.
Zonder woonbonus voor twee personen en een minderprijs 15000 van komt ditzelfde uit op 749 euro/maand en 506 euro/maand respectievelijk.

Nogmaals, bovenstaande situatie is in het geval dat de woningprijzen hetzelfde blijven. Met een stijging van de woningprijzen met 2% per jaar zit je na 5 jaar aan een maandelijks bedrag van -17 euro (winst). Na 10 jaar -160 euro/maand (winst).

Indien de huizenprijzen systematisch zouden blijven zakken, dan heb je inderdaad gelijk, maar daarmee dus de vraag : In welke mate zie je dit prijsdrukkende effect?
Dat dit er uiteindelijk zal komen, op lange termijn, daar kan ik ook inkomen, al hangt dit zeker ook mee samen met de beleidskeuzes die de komende decenia gemaakt zullen worden. En inderdaad, over een paar decenia gaat de vraag naar woningen afnemen doordat de bevolking meer zal beginnen krimpen, op dit moment zal vastgoed wellicht ook terug iets goedkoper worden. Maar again, hangt af van de beleidskeuze.

Voor alle duidelijkheid : Ik ga zeker niet direct in tegen je post, maar ik wou er op bepaalde vlakken wat meer nuance aan toevoegen. :)

Voila, maand en half later verkocht (en aan vraagprijs, nagevraagd bij verkoper daar die ik ken).
Die hoogspanningslijn die pal boven de tuin uitsteekt lol. Huis kopen, kanker krijg je er gratis bij. En zijn dat 3 slaapkamers of 3 bergingen?
En Ertvelde is nu ook niet zo'n goede locatie he.
En waarom is dat 6% BTW, dat is toch enkel onder bepaalde voorwaarden? Het gaat om nieuwbouw, geen vernieuwbouw nochtans.
Verkocht blijkbaar ook, tja elk diertje z'n pleziertje zeker.

Die hoogspanningslijn die pal boven de tuin uitsteekt lol. Huis kopen, kanker krijg je er gratis bij. En zijn dat 3 slaapkamers of 3 bergingen?
En Ertvelde is nu ook niet zo'n goede locatie he.
En waarom is dat 6% BTW, dat is toch enkel onder bepaalde voorwaarden? Het gaat om nieuwbouw, geen vernieuwbouw nochtans.
Verkocht blijkbaar ook, tja elk diertje z'n pleziertje zeker.

Er stond daar eerder 1 oud huis dat ze hebben afgebroken.
Blijkbaar kunnen de regels van 6% BTW vrij soepel geïnterpreteerd worden?

Laatst bewerkt:
Er stond daar eerder 1 oud huis dat ze hebben afgebroken.
Blijkbaar kunnen de regels van 6% BTW vrij soepel geïnterpreteerd worden?
En zou die 163m² netto oppervlakte zijn? Zo niet, dan is mijn appartement even groot qua bewoonbare oppervlakte.

Ik had altijd gehoopt dat ik groter zou wonen als ik later zou vehuizen van appartement naar huis, maar qua grootte steekt zo'n SOD nieuwbouwwoning toch serieus tegen.
Soortgelijke woning als hierboven (ook evergem)

466k incl kosten. 1 van de twee reeds onder optie.
De afstand tussen dampkap en fornuis lijkt me te groot om de geurhinder voldoende op te vangen. (kzit zelf met zo'n probleem)
Qua woning beter, maar qua ligging slechter(vermoed ik). Ik bezocht ooit eens een huis in Doornzele(don't shoot me if i'm wrong). Vanuit de tuin kon je de koeltoren zien van Electrabel, schoon zicht is toch anders. Kijk eens naar de google kaart in je link. De koeltoren is daar niet ver van. (zoek op google naar Koeltoren Rodenhuize). Als je met een tuin zit gericht naar Gent-Zeehaven, gaat dat geen leuk zicht zijn. Alé voor mij persoonlijk toch. De mensen die ginder wonen hebben er precies geen last van.

Ik weet dat de meningen verdeeld zijn, maar een volwaardige tweede verdieping bereikbaar met vaste trap is toch een meerwaarde wat zulke woningen niet hebben.
Dat komt weinig voor, maar in Mariakerke(Gent) heeft een ex-collega zoiets gekocht. Toen voor 425k all in (met nodige aanpassingen inbegrepen), ik spreek van 2016/2017 wel en het was een rijwoning(dus geen hob of zo)

Laatst bewerkt door een moderator:
Qua woning beter, maar qua ligging slechter(vermoed ik). Ik bezocht ooit eens een huis in Doornzele(don't shoot me if i'm wrong). Vanuit de tuin kon je de koeltoren zien van Electrabel, schoon zicht is toch anders. Kijk eens naar de google kaart in je link. De koeltoren is daar niet ver van. (zoek op google naar Koeltoren Rodenhuize). Als je met een tuin zit gericht naar Gent-Zeehaven, gaat dat geen leuk zicht zijn. Alé voor mij persoonlijk toch. De mensen die ginder wonen hebben er precies geen last van.

Klopt. Echt donker wordt het daar ‘s avonds niet meer.
De lichtjes van de haven zijn alom aanwezig. Ook in Belzele is het van dat.
Maar de R4 en Gent zijn nabij, ook qua werkgelegenheid en dus nemen mensen dat er allemaal bij.

En zou die 163m² netto oppervlakte zijn? Zo niet, dan is mijn appartement even groot qua bewoonbare oppervlakte.

=> vermoeden dat men de garage en de toiletten gewoon meerekent...

Ik had altijd gehoopt dat ik groter zou wonen als ik later zou vehuizen van appartement naar huis, maar qua grootte steekt zo'n SOD nieuwbouwwoning toch serieus tegen.

De afstand tussen dampkap en fornuis lijkt me te groot om de geurhinder voldoende op te vangen. (kzit zelf met zo'n probleem)

Dat komt weinig voor, maar in Mariakerke(Gent) heeft een ex-collega zoiets gekocht. Toen voor 425k all in (met nodige aanpassingen inbegrepen), ik spreek van 2016/2017 wel en het was een rijwoning(dus geen hob of zo)
Uw appartement is dan gewoon heel groot natuurlijk. Dat is allesbehalve de standaard.
Daarbij heb je ook nieuwbouwhuizen die over de 200m2 bewoonbaar gaan, maar die zitten dan in een andere prijsklasse natuurlijk.

Ik zou voor de lol wel eens mijn nieuwbouw willen laten schatten. Geen 400k in gestopt, zal wel vlot over de 400k gaan. Als ik de tuin nog wat opsmuk en er 20k insteek dan kan haal ik waarschijnlijk 60k meerwaarde.

Ik zou voor de lol wel eens mijn nieuwbouw willen laten schatten. Geen 400k in gestopt, zal wel vlot over de 400k gaan. Als ik de tuin nog wat opsmuk en er 20k insteek dan kan haal ik waarschijnlijk 60k meerwaarde.

Ik heb dat hier de laatste tijd ook zitten denken. Wij hebben zo een redelijk typische SOD, wel zelf getekend maar uiteindelijk is dat gewoon een typisch huis zoals die SOD’s. Zolder net gedaan dus 3 grote kamers en 1 bureau. Den hof ook 25k ingestoken. E-peil van 14 en airco komt nu deze maand. 170m2 bew opp en pakt nu rond de 380k (excl kosten) gekost.

Als ik de markt nu zie hier in de buurt (regio leuven) denk ik dat ik er zeker 500k voor krijg, als ik wat laat opbieden 550k misschien zelfs. Te zot voor woorden eigenlijk.

Ik heb dat hier de laatste tijd ook zitten denken. Wij hebben zo een redelijk typische SOD, wel zelf getekend maar uiteindelijk is dat gewoon een typisch huis zoals die SOD’s. Zolder net gedaan dus 3 grote kamers en 1 bureau. Den hof ook 25k ingestoken. E-peil van 14 en airco komt nu deze maand. 170m2 bew opp en pakt nu rond de 380k (excl kosten) gekost.

Als ik de markt nu zie hier in de buurt (regio leuven) denk ik dat ik er zeker 500k voor krijg, als ik wat laat opbieden 550k misschien zelfs. Te zot voor woorden eigenlijk.
Probleem is dat je natuurlijk zelf ook dat bedrag betaalt indien je iets anders wilt kopen. Dus veel "winst" boek je dan niet.

@MrKend54l en @gamer5
Wat doen jullie met die 20k en 25k in jullie hof? :wtf: Zaai wat gras en klaar is kees toch?
Een terras en oprit kosten heel snel 20k als je het laat doen. Wij zitten met niveauverschil ook in onze grond, dus dat was wel wat grondwerken en hebben ipv L profielen van dat exotisch hout gebruikt voor de niveauverschillen, dat hout alleen al was 7k denk ik 😅.

En dat viel allemaal nog mee. Mijn gebuur zijne buiten is net af, project via aannemer (tuinhuis, omheining, gras, wat planten, poortje, oprit en vanvoor parkeerplaats). 75k :) (en nee, daar is geen zwembad bij 😝)

Grondwerken, terras, paadje om van vandoor naar het terras te geraken, een boompje of een struikje en een tuinhuis. Dat loopt serieus op hoor, 20k zal zowat de prijs daarvoor zijn.
ik had "paardje" gelezen :biglaugh:

Hier in mijn wijk een huis die verkocht is voor 500k, HOB ergens van rond 2005 en 400m² ofzo. Wel aan de kust.
Ons huis is van 2007 en ietsje groter en wij hebben dat 3 jaar geleden gekocht voor 285k :laugh: (klein beschrijf dan ook)

Wie wil verkopen moet nu gewoon verkopen want volgens staat er een serieuze crash te wachten. Gekoppeld met de interestvoeten die wel weer zullen stijgen zie ik dat gewoon niet goedkomen.

Wie wil verkopen moet nu gewoon verkopen want volgens staat er een serieuze crash te wachten. Gekoppeld met de interestvoeten die wel weer zullen stijgen zie ik dat gewoon niet goedkomen.

Rentevoeten moeten al ferm stijgen om enige impact te hebben denk ik.

300k lenen op 25jaar:

aan 1% = 1130 eur/maand
aan 2% = 1268 eur/maand
aan 3% = 1416 eur/maand

het is niet dat de leencapaciteit ineens heel zware klappen zou krijgen (lonen worden ook geïndexeerd als inflatie stijgt).

En ipv direct mee de oprit en tuin aan te leggen in mooie klinkers en grasmatten, paar jaar wat steenslag en grasplukken zoals vroeger en nadien afwerken?

Laatst bewerkt:
En als je nu verkoopt, dan moet je ook een nieuw huis kopen om in te wonen. En dat nieuw huis is procentueel even veel te duur als uw huis. Maw ge wint juist niks door nu uw (eigen) huis te verkopen.
In tegendeel, mogelijks verlies je nog. Jij hebt namelijk uw huidig huis nog goedkoper gekocht, waardoor je (normaal) een lagere lening hebt dan als je een nieuw huis zou kopen. ALS dan de boel crasht zoals jij indiceert, zit JIJ net met een hogere lening en een huis dat minder waard is.

Dus uw (eigen) huis nu verkoper is zowat de slechtste raad die er is.
Het is anders voor een 2e, 3e, etc ... huis.

Heel even dacht ik dat het voor heel het blok was, maar nee, de helft. Wat een ongezellige keuken en vreemde trap trouwens.
Ik dacht ook nog "cave voor die rode blok", maar nu blijkt het maar voor half de rode blok te zijn.
Ben blij dat ik niet de eigenaar ben, zo'n klein ding voor 400k.

En als je nu verkoopt, dan moet je ook een nieuw huis kopen om in te wonen. En dat nieuw huis is procentueel even veel te duur als uw huis. Maw ge wint juist niks door nu uw (eigen) huis te verkopen.
In tegendeel, mogelijks verlies je nog. Jij hebt namelijk uw huidig huis nog goedkoper gekocht, waardoor je (normaal) een lagere lening hebt dan als je een nieuw huis zou kopen. ALS dan de boel crasht zoals jij indiceert, zit JIJ net met een hogere lening en een huis dat minder waard is.

Dus uw (eigen) huis nu verkoper is zowat de slechtste raad die er is.
Het is anders voor een 2e, 3e, etc ... huis.
Het hangt ook een beetje af van je plannen he... Stel dat je wilt downsizen of naar een andere regio wilt verhuizen, dan kan een verkoop van je huidige woning wel een goede zet zijn... In mijn geval was het een echtscheiding waardoor ik op zoek moest naar een nieuwe woning in deze gekke markt.

Terug
Bovenaan