Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
Neem NOG meer muurruimte in dan een klassieke deur 😓
Ik heb het effectief over muurruimte: plaats om meubels te plaatsen zoals een tv meubel, bureau, keuken,...
Die snap ik niet helemaal. Ik heb een
in een binnenmuurtje gebouwd en niet veel meer plaats verloren als andere binnenmuren. Gyproc, metalstut,deur,metalstut, gyproc.

Die snap ik niet helemaal. Ik heb een
in een binnenmuurtje gebouwd en niet veel meer plaats verloren als andere binnenmuren. Gyproc, metalstut,deur,metalstut, gyproc.
Tin had het juist, ik dacht aan de klassieke opbouw schuifdeur, had niet aan inbouw gedacht. Goeie tip! 👍

D5-AED8-A9-6-B64-42-C6-BE2-C-75-FD05932529.jpg

Mooie hond :P
Een schuifdeur is ideaal als je weinig plaats hebt. Je zit dan niet met die vervelende draai, het enige wat je hebt is dat de muur dikker wordt. Je kan zo een schuifdeur trouwens ook tegen een bestaande muur plaatsen, dus gewoon bestaande muur-schuifdeur-gyproc.

Er bestaat zo immens veel tegenwoordig dat je voor alles wel een elegante oplossing kan vinden. Goedkoop dat is uiteraard iets anders.

Maar zijn we bezig over een 2e (en apart) toilet, of gewoon geen toilet in uw badkamer hebben?

Want niet in badkamer snap ik... want ik wil nog niet eens in mijne eigen stank douchen, laat staan die van iemand anders. En dat neemt toch niet speciaal veel meer plaats in?

En 2e toilet lijkt mij redelijk belachelijk voor 2 mensen.
Ik ben alleen en heb 2 toiletten ;p.
Ik vond dat een serieuze meerwaarde voor een gezinswoning tov mijn tijd dat ik opgroeide in een woning met 1 toilet. En de meerkost was nu ook niet zodanig erg (noch heb ik daarvoor echt plaats opgeofferd) - 1500€.
Echt nodig is dat niet, al zou ik persoonlijk nooit geen toilet in de badkamer overwegen. Het gemak dat je beide ruimten onafhankelijk van elkaar kunt gebruiken is gewoon te groot om dat ook maar ooit te overwegen. En er bestaan genoeg kunstgrepen die je kunt ondernemen om ervoor te zorgen dat je dat kunt inwerken in uw andere ruimten.

Ik volg de discussie met Mulan hier nu ook al even, ik zou echt afraden van te groot te bouwen voor verschillende redenen. Mocht er later uitbreiding nodig zijn, is dat iets dat je op die koment wel kan zien.

Wij hebben bij onze verbouwing ook de bewoonbare oppervlakte verkleind vanuit praktisch standpunt. Een zolder/kelder hebben voor stockage zou ik langs de andere kant wel enorm aanraden, dat zijn van die ruimtes die soms wel ondergewaardeerd zijn en je pas mist wanneer je ze niet meer hebt.

80m2 voor 1 volwassen en 1 minderjarige is meer dan voldoende, zeker wanneer je die indeling wat slim aanpakt.

@Mulan

Je kan mss inspiratie opdoen in de onderstaande link. Was een initiatief van de provincie Vlaams Brabant omtrent kleinschalig wonen, waarbij een heel aantal firma's woningen hebben ontworpen tot 50m² en tot 80m². Bij die laatste zitten wel een aantal leuke praktische plannen met 2 slpk's.

De prijzen kloppen wel niet meer, is al van een aantal jaar terug, maar mss dat je wel enkele ideeën kan opdoen.

En mbt de wc discussie: wat maakt het nu uit of die in de badkamer staat of apart? Die wens is voor iedereen toch anders? Toch een beetje een non-discussie hoor.

Ik moet ook wel zeggen, toen wij aan het zoeken waren naar ons huis zijn wij in die zoektocht eigenlijk alleen maar kleiner en kleiner gaan kijken.

Ik snap dat het misschien imponeert naar de buitenwereld als je een groot huis hebt, maar 't is imo alleen maar onderhoud. Wij hebben eens rustig nagedacht over wat we allemaal echt wouden en zijn daarop beginnen zoeken. Onze bewoonbare oppervlakte is toen ook gezakt van 200-250 naar 150-180m². Ons huidig huis is ook "maar" 178m², maar heeft alles wat we nodig hebben. Denk zelfs dat het nog kleiner zou kunnen zijn, moesten we geen grote vide in de living hebben.

Een paar honderd vierkante meter braakliggende grond. Aanleg van een beetje tuin kost u ook al snel 20-25k en lijkt me straf dat die aannemers dat mee in hun prijs hebben en je gaat al meteen volledige alles moeten omheinen voor uw hond bv.

Wij zijn ook maar met 2, grond zal wel duurder geweest zijn dan waar jij kijkt maar dan nog zou ik het alleen (zonder enige financiële hulp) niet kunnen betalen.

Zou dan toch eens willen zien voor welk bedrag ze u een huis van 100m2 kunnen zetten, zal dan ongetwijfeld ook met goedkoopste materialen dat je kan vinden zijn
Ge moet nu ook niet overdrijven en de situatie per se negatief voorstellen. Ik denk niet dat Mulan niet meteen een tuin voor ogen heeft die vanaf dag 1 volledig is ingericht. De tuin gelijk laten trekken en gazon inzaaien of bloemenweide om het beheersbaar te houden gaat haar echt niet zoveel kosten. Ook omheining maak je zo duur als je zelf wilt. Je kan ook wilddraad plaatsen met houten palen, dat kost je hooguit 200 EUR.

Die testopstellingen van Ikea zijn ook wel interessant IVM klein wonen.

Niet dat je het daar allemaal moet kopen, mar je kan er wel inspiratie ophalen.

En mbt de wc discussie: wat maakt het nu uit of die in de badkamer staat of apart? Die wens is voor iedereen toch anders? Toch een beetje een non-discussie hoor.
Hygiëne is dus een non-issue? Als je zo klein mogelijk wilt bouwen je nuttige plaats zoveel mogelijk benutten is dus een non-issue (Niet altijd het geval, I know, en kan ook perfect getekend worden dat het in de badkamer even weinig nuttige ruimte inpakt)?
Of 1 toilet, in een aparte ruimte. Wat nu zowat de standaard aan't worden is (zeker in België). Dit om verschillende redenen.
Het is om te beginnen gewoon hygiënischer. Zelfs met het deksel toen kunnen er nog micropartikels zich in de ruimte verspreiden wanneer je doorspoelt. Ideaal is dit natuurlijk niet als in die ruimt je handdoeken hangen en tandenborstel staat.

Verder is het historisch ontstaan maar heeft het totaal geen meerwaarde in de badkamer. In de meeste gevallen verlies je meer nuttige plaats door je toilet in de badkamer te plaatsen dan ergens een aparte ruimte te voorzien. Dan voor het historisch ontstaan: dit dateert nog uit de tijd dat men net leidingwater had (newsflash: op het platteland is dit soms maar 50j geleden gebeurd, heel informatief artikel voor wie het zou willen lezen ;)). Je ziet dit veel (vooral op het platteland en in kleinere gemeenten) dat men gewoon een achterbouw plaatste met keuken + badkamer met WC in. Dit waren dan ook de enige plekken met leidingwater in huis.
En men is dit zo gewoon blijven doen uit "gewoonte". Want bv bij mijn grootouders (arbeiderswoning, rijhuis uit 1955; wel in een stad) was er een apart toilet. Dit omdat dit huis gebouwd was toen er al leidingwater voorhanden was op die locatie.

Ge moet nu ook niet overdrijven en de situatie per se negatief voorstellen. Ik denk niet dat Mulan niet meteen een tuin voor ogen heeft die vanaf dag 1 volledig is ingericht. De tuin gelijk laten trekken en gazon inzaaien of bloemenweide om het beheersbaar te houden gaat haar echt niet zoveel kosten. Ook omheining maak je zo duur als je zelf wilt. Je kan ook wilddraad plaatsen met houten palen, dat kost je hooguit 200 EUR.
Sssht, dat past niet in het beeld dat hier moet leven, direct een groot huis en alles tot in de kleinste puntjes afgewerkt, idee voor de tuin en liefst nog met een gigantisch poolhouse erop!

Moest ik het kunnen zou ik trouwens ook wel naar die streek willen verhuizen, direct in de Vlaamse Ardennen voor elke dag mijn Fietshartje op te halen!

@Mulan

Je kan mss inspiratie opdoen in de onderstaande link. Was een initiatief van de provincie Vlaams Brabant omtrent kleinschalig wonen, waarbij een heel aantal firma's woningen hebben ontworpen tot 50m² en tot 80m². Bij die laatste zitten wel een aantal leuke praktische plannen met 2 slpk's.

De prijzen kloppen wel niet meer, is al van een aantal jaar terug, maar mss dat je wel enkele ideeën kan opdoen.

Dat was eigenlijk heel boeiend om eens in te kijken. Ik kan me heel goed inbeelden moest ik alleen vallen (en zou willen blijven) dat ik naar zo'n kleine woning zou kijken.

Hygiëne is dus een non-issue? Als je zo klein mogelijk wilt bouwen je nuttige plaats zoveel mogelijk benutten is dus een non-issue (Niet altijd het geval, I know, en kan ook perfect getekend worden dat het in de badkamer even weinig nuttige ruimte inpakt)?
Tiens, ze hebben daar iets voor uitgevonden....een wc deksel, stel je voor. Toon mij ergens een studie die aantoont dat ook met het deksel dicht die deeltjes welig in het rondvliegen en ik zwijg.

@Mulan

De architect waar ik nu een afspraak mee heb, had me die ook al doorgestuurd. Ze heeft net een project afgewerkt van een huisje van 84m2 voor 145.000 euro dus heel benieuwd naar de afspraak met haar!

Ga uit van alles laten doen.
Gras kost 5 euro / M2 dus is al 3k
Je moet dat nog onderhouden dus grasmachine nodig - waar ga je dat zetten dus daar ook al iets voor nodig.

En een 120 m draad (grof geschat) voor 200 euro laten plaatsen geloof ik geen snars van (zelfs zelfplaatsen niet) Geen idee wat wilddraad is (zelfs Google kent dat niet) maar als er buren zijn die schrik hebben van honden zal je deftige afsluiting moeten voorzien

En uitstellen allemaal goed en wel maar als er zoals hier in de voorschriften staat dat uw tuin binnen het jaar in orde moet zijn is dat al lastig + ze gaat niet veel kunnen sparen

Wij hebben onze tuin pas 2 jaar na de bouw effectief onder handen genomen (er werd al wel gemaaid enzo). Is voor mij niet iets dat meteen moet gebeuren. Maar ik ben het wel eens met @SomeDude dat omheinen veel meer geld kost.

Een grasmachine heb ik al, heb hier namelijk ook een tuin.
Ik denk dat ik 30 euro aan graszaad heb betaald om mijn 70m2 die ik nu heb, te zaaien. Niet dat dat er toe doet, want de verkaveling is nu pure leegstaande weide. Daarop staat dus al weelderig gras.
Omdat het groen karakter behouden moet worden én de omliggende percelen nog leeg zijn (geen bouwverplichting) zal ik waarschijnlijk gewoon houten palen zetten (ideaal om dat te laten doen als ze met de grondwerken bezig zijn) daar ne horizontale draad of 4 tegen en daar dan beukenstruiken planten. Koop die klein en die kosten geen fluit. Hebben de tijd ook wel om te laten groeien want er zijn geen buren.
En als de buren zélf schrik hebben, moete' ZIJ maar een andere schutting plaatsen, enige wat ik moet doen, is zorgen dat mijn hond niet kan ontsnappen.

Bij deze: https://microbiologysociety.org/new...hing-the-toilet-really-make-a-difference.html
Vermindert met 50%; daarom dat ik ook in de orogonele post zei dat het met het deksel dicht minder was maar niet compleet weg...

This suggests standard lid usage reduces but does not eliminate flush-related bioaerosols.

Previous studies reporting the effect of toilet lids have found that they prevent the spread of visible droplets on flushing, however the effect on smaller particles is less clear cut.

Los van het feit dat een deksel dus wel degelijk helpt, lijkt mij dit wel een beetje een onderzoek van den Aldi. "Dit veronderstelt" en "het is minder duidelijk" toont voor mij toch vooral dat ze niet echt harde conclusies willen trekken uit het onderzoek, dan kan je je toch vragen stellen bij de waarde daarvan.

Nu, zelfs met een aparte wc, wanneer je doorspoelt (al dan niet met deksel) moet je dus blijkbaar een spurtje trekken van zodra je op die knop duwt, of je broek of vest hangt vol. En ik heb zelf een baard, ik mag er niet aan denken dat die na mijn wc bezoekje vol hangt met stront zeg. :oops: We kunnen anders onder een stolp gaan leven, is wellicht veiliger.

Terug
Bovenaan