Uit De Tijd:
"Zo ziet het ESRB signalen dat de Belgische woningmarkt oververhit raakt. De huizenprijzen staan op hun hoogste peil in 18 jaar, stelt het ESRB. De verhouding tussen de gemiddelde prijs en het gemiddelde inkomen wijst op een overwaardering van ongeveer 15 procent, is de schatting."
Of lees:
https://www.standaard.be/cnt/dmf202...FE389956BB661B934E25B06A05B6FF1475AC654F3D123
Zolang de vraag er is speelt de vrije markt en zullen de prijzen stijgen maar dat betekent niet dat de achterliggende waarde stijgt. Mogelijk creëren we met deze koopkoorts een bubbel en dan kan er een correctie komen door externe factoren die invloed hebben op de markt. Bijvoorbeeld hogere rente, stijgende werkloosheid waardoor mensen hun lening niet langer kunnen aflossen... Op zo'n moment zullen de prijzen zakken en dan blijkt je krot van 150.000 euro er maar 100.000 euro waard te zijn. Het is momenteel een gevaarlijke markt en eentje die bovendien de hoeksteen van het vermogen van alle Belgen vertegenwoordigd.
Ik heb zelf onlangs een huis gekocht en ook meegespeeld in dat vanaf-prijzen verhaal. Bleek dat een koppel 50.000 euro boven de vanaf-prijs had geboden waardoor mijn bod niet werd aanvaard. Twee weken later kreeg ik te horen dat ze geen lening konden krijgen en de koop dus niet doorging. Of ik dan nog geïnteresseerd was vermits ik de tweede was die een bod had uitgebracht enz... Ik heb mijn bod toen opnieuw uitgebracht, ook boven de vraagprijs en de verkoper heeft dat toen aanvaard, naar eigen zeggen ook omdat hij nog de schadevergoeding vanwege het geannuleerde bod bij zijn opbrengst kon tellen... Dat arme koppel had zich laten meeslepen en een bod zonder opschortende voorwaarden uitgebracht. Ik kan niet veralgemenen maar blijf de indruk hebben dat de markt overhit is.
Mijn woning is, zoals heel veel huizen, te duur betaald.