Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
Ik denk dat dit ook een algemeen verschijnsel is, als je energie-efficiënt wil bouwen is de beste vorm toch gewoon een soort compacte balk zonder te veel fantasietjes.
Voor het S-peil (de energie-efficiëntie van de gebouwschil) is de meest efficiënte vorm een bol, een iglo dus.

Het spreekt voor zich dat we het hier niet vol met iglo's gaan bouwen, dus de vorm die dat het meest benadert is een vierkant blokje met een zadeldak of noordboomdak dak erop. En bij voorkeur met kleine vierkante raampjes.

Maw, waar men naartoe wilt is allemaal dezelfde onpersoonlijke blokjes.

Zeker met het S-peil van 28 voor volgend jaar (dat normaal dit jaar in voege ging treden) vormt dit bij veel woningen echt wel een uitdaging.

Het enige dat ik echt jammer vind: zo prachtig als het vanbinnen is, zo hondslelijk is het aan de buitenkant.
Die garage cava nog, maar het huis zelf is precies gezet in vuile betonblokken.

En voor 1.7 miljoen euro verwacht ik wel dat den hof en den oprit op zen minst functioneel zijn aangelegd.
Dat is smaak natuurlijk. 100% akkoord met den oprit en tuin. Wss een echtscheiding of iets dergelijks.

Mijn zus heeft voor 95% dezelfde woning (linkerkant is volgens mij bij haar iets groter/garagepoort staat aan rechtermuur) gezet zo'n 4 a 5jaar geleden.
Geloof me, dat kostte alles behalve zoveel geld.

1.6 mio voor zo'n lelijke gevel en geen tuin , goed zot als ge dat eraan geeft. (Binnenkant is natuurlijk wel zeer hoogwaardig/luxueus afgewerkt)
4 à 5 jaar geleden is dus gebouwd met minder strenge voorwaarden vwb. oa. E-peil en dus goedkoper. Is dat van uw zus ook zo kwalitatief afgewerkt aan de binnenkant? Dat kost allemaal geld, hé. Je kan je natuurlijk wel de vraag stellen of dit relevant is in het bepalen van de verkoopprijs.

Gevel is smaak en tuin/oprit heb je gelijk. Wat mij meer stoort is het feit dat er geen warmtepomp is gebruikt.

Voor het S-peil (de energie-efficiëntie van de gebouwschil) is de meest efficiënte vorm een bol, een iglo dus.

Het spreekt voor zich dat we het hier niet vol met iglo's gaan bouwen, dus de vorm die dat het meest benadert is een vierkant blokje met een zadeldak of noordboomdak dak erop. En bij voorkeur met kleine vierkante raampjes.

Maw, waar men naartoe wilt is allemaal dezelfde onpersoonlijke blokjes.

Zeker met het S-peil van 28 voor volgend jaar (dat normaal dit jaar in voege ging treden) vormt dit bij veel woningen echt wel een uitdaging.
Ja, is gewoon oppervlakte/volume en dat is het kleinst voor een bol (of praktischer een kubus) inderdaad. Hier wat verder stond een "speciale" woning te koop, heel tof langs buiten, maar rationeel bekeken een gruwelijke opeenstapeling van koudebruggen :)

Wij hebben een "redelijk" EPC voor een huis van 90 jaar oud, dankzij de condenserende gasketel. Ondertussen zijn de ramen vervangen en het dak zal ook vervangen worden, maar zo'n mooie erker, dat is een ramp voor de isolatie.

4 à 5 jaar geleden is dus gebouwd met minder strenge voorwaarden vwb. oa. E-peil en dus goedkoper. Is dat van uw zus ook zo kwalitatief afgewerkt aan de binnenkant? Dat kost allemaal geld, hé. Je kan je natuurlijk wel de vraag stellen of dit relevant is in het bepalen van de verkoopprijs.

Gevel is smaak en tuin/oprit heb je gelijk. Wat mij meer stoort is het feit dat er geen warmtepomp is gebruikt.
Tuurlijk was het toen iets goedkoper om te bouwen, maar een centimeter meer isolatie en wat zonnepanelen gaat het verschil niet maken op een budget van 1.6 miljoen...

Mijn zus heeft dat huis winddicht laten zetten voor rond de 270k euro denk ik.
Telt dan nog 300k + erelonen + super dure grond + luxe inrichting + alle technieken + installaties voor lage e-peil, dan komt ge echt nooit aan 1,6 miljoen euro.

Uit De Tijd:

"Zo ziet het ESRB signalen dat de Belgische woningmarkt oververhit raakt. De huizenprijzen staan op hun hoogste peil in 18 jaar, stelt het ESRB. De verhouding tussen de gemiddelde prijs en het gemiddelde inkomen wijst op een overwaardering van ongeveer 15 procent, is de schatting."

Of lees: https://www.standaard.be/cnt/dmf202...FE389956BB661B934E25B06A05B6FF1475AC654F3D123

Zolang de vraag er is speelt de vrije markt en zullen de prijzen stijgen maar dat betekent niet dat de achterliggende waarde stijgt. Mogelijk creëren we met deze koopkoorts een bubbel en dan kan er een correctie komen door externe factoren die invloed hebben op de markt. Bijvoorbeeld hogere rente, stijgende werkloosheid waardoor mensen hun lening niet langer kunnen aflossen... Op zo'n moment zullen de prijzen zakken en dan blijkt je krot van 150.000 euro er maar 100.000 euro waard te zijn. Het is momenteel een gevaarlijke markt en eentje die bovendien de hoeksteen van het vermogen van alle Belgen vertegenwoordigd.

Ik heb zelf onlangs een huis gekocht en ook meegespeeld in dat vanaf-prijzen verhaal. Bleek dat een koppel 50.000 euro boven de vanaf-prijs had geboden waardoor mijn bod niet werd aanvaard. Twee weken later kreeg ik te horen dat ze geen lening konden krijgen en de koop dus niet doorging. Of ik dan nog geïnteresseerd was vermits ik de tweede was die een bod had uitgebracht enz... Ik heb mijn bod toen opnieuw uitgebracht, ook boven de vraagprijs en de verkoper heeft dat toen aanvaard, naar eigen zeggen ook omdat hij nog de schadevergoeding vanwege het geannuleerde bod bij zijn opbrengst kon tellen... Dat arme koppel had zich laten meeslepen en een bod zonder opschortende voorwaarden uitgebracht. Ik kan niet veralgemenen maar blijf de indruk hebben dat de markt overhit is.

Mijn woning is, zoals heel veel huizen, te duur betaald.
Ik kan niet meer volgen hoor... Kan je even uitleggen hoe er ook maar iets van al je laatste posts relevant is?
  1. Je noemt een huis een krot
  2. Ik antwoord erop dat dat een serieuze overdrijving is
  3. Je antwoord daarop dat je het te duur vindt en dat je 2 dorpen verder wel iets goed geprijsd gevonden hebt.
  4. Zowel ik als @Rofco zeggen dat locatie belangrijk is + dat de vastgoedmarkt een vrije markt is.
  5. Je negeert dit en gaat vergelijken met gemiddelde bouwgrondprijzen.
  6. Ik antwoord dat je dit niet zo mag vergelijken + dat er een vrije markt is.
  7. Daarop komt de post dat ik hierboven quote, waarin je enkel inpikt op vrije markt.
Maar je pikt er niet echt op in. Je verwijst naar mensen die vinden dat het overgewaardeerd is. In het algemeen. Waar je dan akkoord mee gaat, wat vrij raar is sinds het over 1 specifiek huis ging en dat je erna wel een correct geprijsd huis gevonden hebt (zie puntje 3) + benadruk je nog eens dat enkel het "krot" te duur was.

Ben je hier om effectief discussie te voeren, of enkel om te klagen zonder deftig discussie te voeren? In geval van optie 2, ga ik je posts gewoon negeren.

...

En ja, mijn huis is trouwens ook lelijk langs de voorgevel. Lijkt op een bakstenen muur gebouwd in Minecraft...
Geen idee hoe ik zoiets mooier kan maken. Laten kuisen van voorgevel gaat het onderliggend probleem zeker niet oplossen 😭

Likje verf in een karaktervolle kleur (als dat mag tenminste)?

In sommige landen zorgt dat toch voor karakter bij rijhuizen die anders een saai rijtje zouden vormen.

Ze was 4.75mx3.5mx2.5m(hoogte). Dat is gebasseerd op ideale verhoudingen voor akoestiek etc. En ook omdat ik wist dat het voor 2 à 3 personen moet dienen. Als je meer "man cave" wil gaan, dus met decoratie etc, zou ik wel een heel stuk grotere nemen. Voor mij was de film-ervaring belangrijker dan het show-off gehalte, maar er zijn veel mensen die eerder een fancy salon willen.
Maar in mijn ruimte past net een 7.2.4 set volgens de dolby standaarden voor 1 zetelrij van 2 (en eventueel 3) zitplaatsen.
De bedoeling is ook om er een specifieke ruimte voor te maken. Het fancy salon, komt er ook wel maar in een andere ruimte.

Ik had momenteel een ruimte in de kelder gemaakt van 4,4mx7m voor home-cinema, maar die gaat dan mss te groot zijn voor de akoestiek? Zal die beter wat verkleinen dan.
Stel de vraag aan u, omdat ik weet dat je al wat onderzoek naar gedaan hebt en ik totaal nog niet. :)

We hebben de grond vandaag gekocht, dus gaan terug opnieuw bouwen. Maw alle maten en vormen zijn mogelijk. :)

De bedoeling is ook om er een specifieke ruimte voor te maken. Het fancy salon, komt er ook wel maar in een andere ruimte.

Ik had momenteel een ruimte in de kelder gemaakt van 4,4mx7m voor home-cinema, maar die gaat dan mss te groot zijn voor de akoestiek? Zal die beter wat verkleinen dan.
Stel de vraag aan u, omdat ik weet dat je al wat onderzoek naar gedaan hebt en ik totaal nog niet. :)

We hebben de grond vandaag gekocht, dus gaan terug opnieuw bouwen. Maw alle maten en vormen zijn mogelijk. :)
Goh, niet perse (al heb je de diepte waarschijnlijk niet nodig). Met 4.4m kan je makkelijk een cinemascope scherm zetten (is nu wat een probleem bij mij, had ik beter over moeten nadenken). Je kan dan waarschijnlijk ook al uw speakers op +- dezelfde afstand van de luisterplek zetten, waardoor uw room EQ minder moet uitsteken. Zorg vooral ook voor genoeg hoogte, je wil eigenlijk een vrij dik systeemplafond als basstrap, maar daar verlies je direct 20cm mee. Dus als het kan, is 270cm geen overbodige luxe. 250m kan ook (je zit daar toch meestal), maar dan hangen uw atmos speakers al maar net boven je hoofd als je recht staat.

Maar, ik zou wel uw maten eens door de specifieke ratio's halen, Er zijn best veel goeie ratio's, en als je door een paar cm op te schuiven op een goeie kan zitten, zou ik het zeker doen. (ik zit bvb met Louden Ratio: 1 : 1.4 : 1.9).
Maar, nu nadien bekeken, zou ik zeker eerst bekijken welke apparatuur je er in kwijt wil. Ik wist dat ik kleine sealed subs wou, en sealed speakers. Hierdoor kan uw ruimte een stuk kleiner zijn. Als je ported wil, dan moet je overal een stuk van de muur gaan plaatsen, dat scheelt u snel enkele meters.

Proficiat met de grond trouwens! Waar ga je ergens wonen?

2 miljoen euro (inclusief kosten) voor een huis op 7 are 🤪
Hoe is die trap zelfs legaal? Dat trap gat zonder enige leuning is toch belachelijk onveilig

Goh, niet perse (al heb je de diepte waarschijnlijk niet nodig). Met 4.4m kan je makkelijk een cinemascope scherm zetten (is nu wat een probleem bij mij, had ik beter over moeten nadenken). Je kan dan waarschijnlijk ook al uw speakers op +- dezelfde afstand van de luisterplek zetten, waardoor uw room EQ minder moet uitsteken. Zorg vooral ook voor genoeg hoogte, je wil eigenlijk een vrij dik systeemplafond als basstrap, maar daar verlies je direct 20cm mee. Dus als het kan, is 270cm geen overbodige luxe. 250m kan ook (je zit daar toch meestal), maar dan hangen uw atmos speakers al maar net boven je hoofd als je recht staat.

Maar, ik zou wel uw maten eens door de specifieke ratio's halen, Er zijn best veel goeie ratio's, en als je door een paar cm op te schuiven op een goeie kan zitten, zou ik het zeker doen. (ik zit bvb met Louden Ratio: 1 : 1.4 : 1.9).
Maar, nu nadien bekeken, zou ik zeker eerst bekijken welke apparatuur je er in kwijt wil. Ik wist dat ik kleine sealed subs wou, en sealed speakers. Hierdoor kan uw ruimte een stuk kleiner zijn. Als je ported wil, dan moet je overal een stuk van de muur gaan plaatsen, dat scheelt u snel enkele meters.

In welke kleuren ga je die kamer verven btw? Als je zo donker mogelijk wilt gaan, moet je eens kijken naar Musuo Black

In welke kleuren ga je die kamer verven btw? Als je zo donker mogelijk wilt gaan, moet je eens kijken naar Musuo Black
Kan je niet kopen in hoeveelheden voor een muur mee te verven ;). Het is gewoon de matzwarte verf van Gamma geworden.
Dit is bvb de deur die erin komt (die nog een extra laag krijgt eens ze geplaatst is):

Het is op zich zeker donker genoeg. Het gaat uiteindelijk om de reflectie van het projectordoek, dat is al iets anders dan invallend licht he.

Als ze aan genoeg verf geraken om een auto te verven, denk ik wel dat je aan genoeg kunt geraken om een muurke te verven :D

Hier zie: Potjes van 1L voor de schappelijke prijs van 299€
Koopje :p. Ik had het even bekeken, maar het is goedkoper om heel uw kamer met zwart velours te bekleden dan met zoiets te verven denk ik :D
Ik heb ook geen kabels met "richting" etc :p. Ik wil best veel doen om het zo goed mogelijk te krijgen, maar er is een grens :D

Daar is in België geen wetgeving rond volgens mij. Maar inderdaad, met een kruipende baby zou je daar al niet willen wonen.
Privé niet.
Maar dan mag je dus geen enkele werknemer in je huis laten rondlopen want dan is de welzijnswetgeving van toepassing.
Komt er een poetsvrouw langs, moet je een leuning zetten want die mag niet op die trap komen. Schilder, verhuizer,... die mogen allemaal alleen op het gelijkvloers. Allé dat is de theorie hé.

Laatst bewerkt:

Aan hoogte was ik aan het denken om 260cm hoog te pakken, maar dan kan ik eventueel wel eens bekijken wat de meerprijs is voor 270cm en dat afwegen.
Als ik ook rekening zou houden met louden ratia 1 : 1,4 : 1,9, dan komt de ruimte ook best mooi uit, enkel zou ik vanachter dan nog een valse wand moeten maken. Maar dat is opzich geen probleem. Dan kan ik ruimte beter zo laten dan heb ik nog wat meer ruimte om met de kamer te spelen.
Ik wou dit allemaal pas doen na een paar jaar dat ik erin woon, dus qua apparatuur heb ik totaal nog geen idee en ben daarin ook nog een enorme leek. Kan dan ook al mss eens best met een collega bespreken, want die is daar wel zeer fel mee bezig.

Proficiat! Waar ergens?

Bedankt!,
In noorden van provincie Antwerpen (de voorkempen), in de streek waar ik ben opgegroeid. Toevallig ook dezelfde straat waar ik tot mijn 8 jaar gewoond heb.

Terug
Bovenaan