ICE-officier schiet burger dood bij migratiecontrole

Alex Pretti, spijtig incident.
Afgaande op de beelden verdiende de man in kwestie het niet om op dat moment zo neergekogeld te worden.
Begrijp me niet verkeerd, hij was absoluut geen braaf lammetje dat zich aan de regels hield (zie video van 11 dagen voor z'n dood) en diende -in elk normaal land- eigenlijk opgesloten te zitten voor z'n gedrag, maar dat rechtvaardigt de shooting niet.

Of de actie van de agent nu moedwillig was of niet, het dient in elk geval onderzocht te worden. En dat hoogeplaatste regeringsfunctionarissen het slachtoffer vrijwel meteen als crimineel en binnenlands terrorist wegzetten, is inderdaad wansmakelijk.
Helemaal akkoord.
Ik ga eerst deze doen, omdat het voor mij iets anders is dan de rest. Ik kan me hier namelijk redelijk in vinden. Maar ik vind wel één sprong heel raar: Je vindt dat hij in de gevangenis moet zitten omdat hij protesteerde tegen de Federale Agents, ja? Maar is zijn dood een week later niet net het bewijs dat hij gelijk had in zijn protest? Dat die ICE-agenten ongeschikt zijn om daar te staan, en dat ze een gevaar vormen voor de veiligheid van de burgers?

Moeten burgers de Federal Agents mak blijven dulden zonder protest, moet elk protest tegen de overheid eindigen in de gevangenis? Dat vind ik een heel bijzondere conclusie. Ik vraag me vooral af of die conclusie alleen opgaat als het gaat om het 'foute' protest en niet om het 'juiste'. Ik vraag me af of je bij andere protesten waarbij er oproer ontstaat tussen Federal Agents en burgers, ook vind dat alle burgers de gevangenis in moeten. Bijvoorbeeld op een datum als, ik noem maar iets, 6 januari?

Dat gezegd zijnde, ik stel me toch vragen bij de de enorme haat tegenover ICE en het deportatiebeleid.
Zelfs op dit forum laaien de emoties veel te hoog op. Er wordt gretig gestrooid met zwaarbeladen woorden zoals Nazi, gestapo, fascist.
Simpelweg omdat een overheid werk maakt van haar belofte om illegalen (en criminele legale migranten) massaal te deporteren en dat het er in die context soms heel hard aan toegaat.
En dit is een enorm foute voorstelling van oa al mijn posts. Als ik dit fascisme noem en sommige punten vergelijk met een wetteloze Staatspolitie, dan heeft dat héél veel redenen en geen enkele daarvan is de reden die je aanhaalt. Ik maak ook geen belachelijke karikatuur van jouw post die alles versimpelt, doe dat dan ook niet met die van mij.

Ik heb al herhaaldelijk breed uitgelegd waarom ik het fascisme noem. De partijslogan is letterlijk de naam van de collaboratiepartij tijdens WOII. De wervingscampagne van ICE zijn letterlijk neonazistische boeken. Doe niet alsof ik geen enkele andere reden geef om het fascisme te noemen.
Bijvoorbeeld: Alle banden met ultranationalistische white supremacists en met veroordeelde neonazi's worden blootgelegd. Alle propaganda wordt aangetoond. Alle nazidiscoursen en slogans worden aangeduid. Omvolkingstheorie. Het totalitaire bewind wordt aangeduid.

Of hier: https://www.beyondgaming.be/threads/trump-wil-canada-en-groenland-annexeren.36134/post-1694964
De banden met veroordeelde neonazi's Tarrio en de Proud Boys, Project2020, Richard B Spencer. Dàt zijn de redenen om het neonazistisch fascisme te noemen.

Tot je één van die punten kunt weerleggen, is het pure karikaturisering wat je doet. Je maakt er een punt van dat ik niet maak, om dan te zeggen dat jouw verzonnen versie van mijn standpunt niet correct zou zijn.

Meer nog! De belofte die gemaakt was, was niet om illegalen massaal te deporteren en daarbij burgers dood te schieten. De belofte was dat het zou gaan om criminele (violent criminals met strafblad) illegalen. 30% van de illegalen die worden uitgezet, hebben geen strafblad. Dus belofte niet gehouden, en dus alle recht om te klagen. De belofte was niet om ICE-moorden onder de mat te vegen. De belofte was ook niet om 3.000 ICE-agenten in te zetten in Minnesota nadat er al onlusten waren, niet om illegalen op te pakken maar om betogers te komen oppakken. De belofte was ook niet dat ICE-agenten geen regels opgelegd zouden krijgen. De belofte was ook niet dat zelfs legale niet-criminele migranten naar San Salvador zouden gestuurd worden. En toch gebeurt het allemaal.

Of de "andere kant" nu allemaal vredelievende betogers zijn, of voor 90% of slechts voor 20% maakt daarin niets uit? Dat verandert niet dat het regime van Trump een fascistisch regime is en dat verkiezingsbeloften nu worden verkracht om een racistisch beleid uit te voeren dat nog zo weinig te maken heeft met de oorspronkelijke belofte, dat je hoogstens de schijn kunt ophouden dat dit "was wat de kiezer éigenlijk bedoelde". Lekker betuttelend, ik vraag me opnieuw af of je dat ook vind bij andere zaken. Ik zeg maar iets, wanneer er een mobiliteitsplan wordt ingevoerd.

Kan je dat even duiden? Hoe is het benoemen van de feiten (en daar verontwaardigd over doen) "niet heel anders" in jouw optiek dan meteen beginnen liegen en spreken met zware termen als "domestic terrorist" en dergelijke?
Waltz en Frey (en vele andere met hen) zitten vanaf dag 1 te zeggen dat ICE niet welkom is in hun staat/stad. Ze demoniseren ICE agenten en de hele deportatie policy vanuit Washington. Ze roepen mensen op om te protesteren en ICE buitend te bonjouren. Allemaal onder een sausje "ze komen hier onze mensen wegplukken en pijn doen, ze zijn anti-Amerikaans, ze zijn fascistisch, etc."
Dat gedrag is evengoed een gouverneur en burgemeester onwaardig.
En wat mij betreft even polariserend als wat Noem zit te verkondigen aan de rechterkant.

Mijn kleine 2 cents...

Als ze illegaal in het land verblijven zijn ze per definitie crimineel... Mss wat kort door de bocht maar dat is wat het is. Voor de rest ben ik wel akkoord dat die man niet moest sterven en dat het een ongeluk was als gevolg van gebrek aan training. Dat het regime dat onder de mat probeert te steken met "domestic terrorist" is idd een brug te ver. Bijkomend ben ik ook wel akkoord dat ordediensten een uitvoerende wettelijke functie hebben die ze moeten uitvoeren. Of je er nu akkoord mee bent als burger of niet doet eigenlijk niet ter zake. Val je de ordediensten aan of belet je hen moedwillig om hun functie uit te voeren is dat een crimineel feit waarvoor men vervolgd kan en zou moeten worden.

Laat duidelijk zijn dat een dode absoluut niet nodig was, noch de cover-up uit het regime om het te proberen goed te praten. Bijkomend is het ook niet nodig om een ordedienst zodanig te belagen omdat je niet akkoord bent met het regime. Wil je vreedzaam protesteren aan de kant van de weg met alle toeters en bellen terwijl zij hun functie uitoefenen? go ahead, doe je niks verkeerd mee. Aanvallen met rookbommen, stenen of blokkeren van de weg is iets helemaal anders.

Mijn kleine 2 cents...

Als ze illegaal in het land verblijven zijn ze per definitie crimineel... Mss wat kort door de bocht maar dat is wat het is. Voor de rest ben ik wel akkoord dat die man niet moest sterven en dat het een ongeluk was als gevolg van gebrek aan training. Dat het regime dat onder de mat probeert te steken met "domestic terrorist" is idd een brug te ver. Bijkomend ben ik ook wel akkoord dat ordediensten een uitvoerende wettelijke functie hebben die ze moeten uitvoeren. Of je er nu akkoord mee bent als burger of niet doet eigenlijk niet ter zake. Val je de ordediensten aan of belet je hen moedwillig om hun functie uit te voeren is dat een crimineel feit waarvoor men vervolgd kan en zou moeten worden.

Laat duidelijk zijn dat een dode absoluut niet nodig was, noch de cover-up uit het regime om het te proberen goed te praten. Bijkomend is het ook niet nodig om een ordedienst zodanig te belagen omdat je niet akkoord bent met het regime. Wil je vreedzaam protesteren aan de kant van de weg met alle toeters en bellen terwijl zij hun functie uitoefenen? go ahead, doe je niks verkeerd mee. Aanvallen met rookbommen, stenen of blokkeren van de weg is iets helemaal anders.
Dat je de ordediensten hun werk moet laten doen, staat buiten kijf. De hele discussie draait echter om het feit of ICE nu wel echt ordediensten die naam waardig zijn of niet.

Want wat als de ordediensten, die de wet moeten handhaven, de wet zelf niet volgen? Wat als die ordediensten gemaskerd rondrijden en met schijnbaar een license to kill mensen van straat plukken? Wat als die ordediensten al een hele hoop mensen verkeerdelijk hebben opgepakt? Wat als die ordediensten eigenlijk praktisch geen training krijgen en dus eigenlijk losgeslagen kanonnen zijn? Wat als die ordediensten buitensporig geweld gebruiken, OOK tegen zij die vredig protesteren? Wat als die ordediensten al iemand hebben doodgeschoten, en de regering van die ordediensten het niet eens nodig vond om een onderzoek te doen?

Moet de burger dat allemaal laten passeren? Daar kan men toch over in discussie gaan. Is het niet net voor zulke zaken dat men het tweede amandement daar zo hoog in het vaandel draagt? Want het is niet omdat een bepaalde eenheid het logo van een regering draagt, dat ze per definitie niets fout kunnen doen of dat alles wat ze doen "juist" is natuurlijk.

Dat is een belangrijke die vaak vergeten wordt. Ik wil al die mensen die heel zwart-wit zeggen "laat die mensen gewoon hun werk doen" wel eens zien reageren moesten hun buren, kinderen, en vrienden in hun rustige Vlaamse buitenwijkjes met geweld uit hun auto's gesleurd worden en meegenomen worden. Want opnieuw: ICE pakt ECHT niet enkel illegalen op.

Waltz en Frey (en vele andere met hen) zitten vanaf dag 1 te zeggen dat ICE niet welkom is in hun staat/stad. Ze demoniseren ICE agenten en de hele deportatie policy vanuit Washington. Ze roepen mensen op om te protesteren en ICE buitend te bonjouren. Allemaal onder een sausje "ze komen hier onze mensen wegplukken en pijn doen, ze zijn anti-Amerikaans, ze zijn fascistisch, etc."
En wat mij betreft even polariserend als wat Noem zit te verkondigen aan de rechterkant.
Dat "sausje" is de werkelijkheid van een gouverneur die een president verkiezingsbeloftes ziet breken en zegt dat hij dat niet wil bij hem.
Even polariserend, noem je het. Maar toch leg je volledig de schuld bij Walz. Terwijl het Witte Huis er zelfs een verkiezingsslogan van heeft gemaakt dat Walz de doden op zijn geweten heeft die "illegalen" veroorzaken. Waarbij de cijfers keer op keer fout bleken te worden voorgesteld.
Mijn kleine 2 cents...

Maar de verkiezingsbelofte was expliciet: criminal illegals. Het ging altijd over veroordeelde moordenaars, drugsdealers met een strafblad.
Als je illegaal bent, ben je trouwens niet per definitie "criminal". Het ging over de illegals in jail of prison.

"Being in the U.S. without authorization is generally considered a civil violation of federal immigration law, not a criminal offense."

Er werden toen cijfers geplakt op hoeveel veroordeelde illegalen er waren, en die zouden uitgezet worden. Dus het is heel simpel, dat was nooit de verkiezingsbelofte. Die is nu bijgesteld naar iets véél straffer. En dan wil ik nog aannemen dat een deel van die mensen die op het eerste hebben gestemd, ook op het tweede zouden stemmen. Maar je kunt vanaf dat moment het argument niet meer gebruiken dat de kiezers hebben gezegd dat ze DIT beleid willen. Los van de manier waarop.

Als er iemand opkomt met de belofte om abortus te beperken tot 10 weken na bevruchting, en na de verkiezingen maakt hij de Executive Order dat het maar tot 3 weken na bevruchting mag, dan kun je niet meer zeggen dat hij simpelweg de verkiezingsbelofte uitvoert. Ja, er zullen mensen zijn die er nog steeds achter staan, maar het is niet dezelfde belofte. Laat staan dat die abortus dan plots zonder verdoving moet uitgevoerd worden en terwijl de patiënt verplicht moet toekijken of zo.

(met dit haakje wil ik alleen nog eens bevestigen dat Pretti voldeed 11d voor zijn dood voldeed aan jouw voorwaarden van een geoorloofd protest)

Bekijk Loser zijn post van afgelopen maandag in het andere topic eens: er is geen twijfel dat Nazisme/Fascisme in de regering Trump is gekropen en dat ze er zonder schroom naar verwijzen ook.
Je post gaat ook voorbij aan tal van andere zaken die hier al tig keer bovengebracht zijn door andere leden, dus daar ga ik niet op antwoorden. Ik raad je aan om je eens in te lezen vooraleer je hier wat opruiende zaken komt posten.
Het probleem is dat dit hem en alle echte MAGA aanhangers allemaal niet echt interesseert. De focus ligt op één iets: de overheid maakt werk van haar belofte om illegalen te deporteren. En dat doel heiligt de middelen. Want er zijn intussen genoeg redenen, bronnen en feiten te vinden die tonen dat de manier waarop het allemaal verloopt niet oké is. Maar er is duidelijk niets dat hen ook maar een beetje tot nadenken aanzet.

Wat bedoel je met dag 1? De dag waarop een burger werd doodgeschoten nadat ICE al weken overdreven gewelddadig te werk ging? Of is dag 1 de dag dat Noem besliste om nog een paar duizend extra agents te sturen naar een stad waar het gehele politiekorps 600 man is om de stad te bezetten (en dit dan later als chantagemiddel te gebruiken om voter data te eisen)?
ICE is daar al langer actief dan dit jaar, maar dan op een normalere manier waar waarschijnlijk veel meer mensen wel akkoord mee kunnen gaan. Toen was er samenwerking met de stad en vonden Waltz en Frey het niet nodig om aan de alarmbel te trekken zoals nu. Zoals al zo vaak herhaald: het gaat om de manier waarop alles gebeurt. En dat is nog los van het feit dat ze ICE duidelijk aan het omvormen zijn naar veel meer dan waar het oorspronkelijk voor bedoeld was.

Laatst bewerkt:
Of ze de naam waardig zijn doet niet ter zake. Ze zijn in dienst van de federale overheid en dat op zich maakt van hen per definitie een ordedienst. Laat ik nogmaals duidelijk zijn, het regime is hier zowiezo in fout omwille van alle redenen die al zoveel keer naar boven zijn gekomen en die je ook zelf aankaart.

Wel kan ik je zeggen dat als ik een amerikaanse burger zou zijn en ik weet dat zo'n zaken gebeuren... Ik blijf volledig uit de buurt van ICE. Puur en alleen uit zelfpreservatie. Als je wil protesteren en voor hen gaan staan en belagen met rook/verfbommen, more power to you. Ik wil liever niet de volgende krantenkop worden en believe me, er zullen nog doden vallen.

Omdat de ontplooiing van ICE daar puur politiek geïnspireerd is en niets te maken heeft met een probleem van illegale immigratie. Er zijn twintig keer meer illegalen in Texas dan in Minnesota, maar daar zie je ICE niet.

Heel uw betoog slaat nergens op, totaal geen voeling met de realiteit.

in bijzonder weinig rechtstaten ga je langer dan 24u in de cel belanden voor het schoppen naar die wagen, zelfs met dat achterlicht te beschadigen. daar ga je in België hoogstens administratief voor aangehouden worden, enkele uren kalmeren en je mag gaan.

Dat klopt echt niet. Als je in België een politiewagen beschadigt en ze je kunnen identificeren zal je minstens een zware boete krijgen, waarschijnlijk voor de onderzoeksrechter verschijnen en opdraaien voor de kosten.

Dat klopt echt niet. Als je in België een politiewagen beschadigt en ze je kunnen identificeren zal je minstens een zware boete krijgen, waarschijnlijk voor de onderzoeksrechter verschijnen en opdraaien voor de kosten.
Dan nog zal je elf dagen na datum niet meer in een cel zitten. Daar reageerde men op, op de claim dat je "in elk normaal land" in de gevangenis zou zitten. Dat is gewoonweg niet waar.

Daar komt zeker geen gerechtelijke aanhouding van. En die boete komt misschien maanden/jaren later

Hier gaan ze van smullen in 't Witte Huis

Het verandert niets uiteraard. Maar 't is een hulpmiddel voor hun propaganda.
Jawadde zeg, wat een domestic terrorist. Een gans achterlicht naar de knoppen geholpen, zware bedreiging voor de rechtstaat. En hoogst waarschijnlijk is die actie volledig uit het niets ontstaan, we kennen ice natuurlijk als volledig on-provocerend en die auto zal daar gewoon aan het wachten geweest zijn voor de lichten.
:sarcastic:

Of ze de naam waardig zijn doet niet ter zake. Ze zijn in dienst van de federale overheid en dat op zich maakt van hen per definitie een ordedienst. Laat ik nogmaals duidelijk zijn, het regime is hier zowiezo in fout omwille van alle redenen die al zoveel keer naar boven zijn gekomen en die je ook zelf aankaart.

Wel kan ik je zeggen dat als ik een amerikaanse burger zou zijn en ik weet dat zo'n zaken gebeuren... Ik blijf volledig uit de buurt van ICE. Puur en alleen uit zelfpreservatie. Als je wil protesteren en voor hen gaan staan en belagen met rook/verfbommen, more power to you. Ik wil liever niet de volgende krantenkop worden en believe me, er zullen nog doden vallen.
Recht op protesteren is wel vrij belangrijk in US (valt onder first amendment). Een Amerikaanse die ik ken, deelt -sedert Trump's tweede termijn- ook vrij regelmatig dingen op haar sociale media genre "know your rights" bij protesteren, wat je allemaal wel en niet mag.
Ik heb eerlijk gezegd eerder bewondering voor degenen die daar vreedzaam protesteren (akkoord dat iemand die een overtreding begaat, correct gestraft moet worden) en dat er gefilmd wordt. Ik denk eigenlijk: als ze onder het oog van de camera al zo driest te werk gaan, wat doen ze zonder camera's dan wel niet? Feit is gewoon dat er vrij veel voorbeelden zijn van buitensporige agressie (verbaal of fysiek); bijv. ook nog dreigen ruiten in te slaan van die RAI-journalisten, mensen dingen toeroepen als "you raise your voice, I'll erase your voice" etc. Professioneel of bemiddelend komt dat allemaal niet over. Niet de juiste job voor degenen die zo opgefokt raken.

Dat mensen uit zelfpreservatie niet meer durven protesteren is heel het punt. Zie je zelf niet hoe fout dat is?
Er was een bevel van een rechter nodig om te verbieden dat pepperspray or andere nonlethal munitie gebruikt wordt tegen mensen die peaceful en zonder hinderen betogen. Lijkt behoorlijk vanzelfsprekend maar intussen al niet meer..

Met de houding van 'ik blijf volledig uit de buurt van' geef je ze natuurlijk ook gewoon een vrijgeleide om te doen wat ze willen. Dat geldt dan evengoed voor andere protesten in andere landen, zoals in Iran. Zolang de regering geweldadig te keer gaat, blijf je maar beter weg van protesten? Tja, dan gaat er geen verandering komen natuurlijk. Allez, ik begrijp de houding en ben zelf ook verre van een held, maar als iedereen zo denkt, dan heeft de regering vrij spel.

Wat mij vooral verbaast is dat er niet meer ice agents zijn neergeschoten. Ik kijk misschien teveel naar Hollywood films maar de cartels, maffia, gangs,... hebben toch al voor minder mensen omgebracht. Of vermijdt ice deze organisaties bewust?

Recht op protesteren is wel vrij belangrijk in US (valt onder first amendment). Een Amerikaanse die ik ken, deelt -sedert Trump's tweede termijn- ook vrij regelmatig dingen op haar sociale media genre "know your rights" bij protesteren, wat je allemaal wel en niet mag.
Ik heb eerlijk gezegd eerder bewondering voor degenen die daar vreedzaam protesteren (akkoord dat iemand die een overtreding begaat, correct gestraft moet worden) en dat er gefilmd wordt. Ik denk eigenlijk: als ze onder het oog van de camera al zo driest te werk gaan, wat doen ze zonder camera's dan wel niet? Feit is gewoon dat er vrij veel voorbeelden zijn van buitensporige agressie (verbaal of fysiek); bijv. ook nog dreigen ruiten in te slaan van die RAI-journalisten, mensen dingen toeroepen als "you raise your voice, I'll erase your voice" etc. Professioneel of bemiddelend komt dat allemaal niet over. Niet de juiste job voor degenen die zo opgefokt raken.
Vreedzaam protesteren is helemaal ok. Volg die members, claxoneer 24/7, maak spandoeken, doe wat je wil. Ga niet in de weg gaan staan met je auto en bekogel ze niet met allerlei soorten van dingen. Dat is gewoon vragen om problemen met mogelijks nog een aanklacht van belemmering van de rechtsgang of nog erger. Je leven gaan riskeren omwille van moraliteit maakt je geen held, martelaar of wat dan ook.

Als je weet dat ICE carte blanche krijgt zoals je zegt en er ook mee weg geraakt dan blijf je gewoon uit hun buurt. Ja, het is jammer wat er gebeurt en nee, ik ben niet akkoord met de praktijken. Betekent niet dat ik mijn leven op het spel ga zetten omdat Rodrigo, Mohammed of Yulia van verder in de straat worden opgepakt.

Vreedzaam protesteren is helemaal ok. Volg die members, claxoneer 24/7, maak spandoeken, doe wat je wil. Ga niet in de weg gaan staan met je auto en bekogel ze niet met allerlei soorten van dingen. Dat is gewoon vragen om problemen met mogelijks nog een aanklacht van belemmering van de rechtsgang of nog erger. Je leven gaan riskeren omwille van moraliteit maakt je geen held, martelaar of wat dan ook.

Als je weet dat ICE carte blanche krijgt zoals je zegt en er ook mee weg geraakt dan blijf je gewoon uit hun buurt. Ja, het is jammer wat er gebeurt en nee, ik ben niet akkoord met de praktijken. Betekent niet dat ik mijn leven op het spel ga zetten omdat Rodrigo, Mohammed of Yulia van verder in de straat worden opgepakt.
Nu zijn het Rodrigo, Mohammed en Yulia. Binnen drie jaar staan ze aan uw deur omdat ge ergens online uw onvrede hebt uitgedrukt over het regime.

Om het met de nobele woorden van Martin Niemöller te zeggen:

First they came for the Communists
And I did not speak out
Because I was not a Communist

Then they came for the Socialists
And I did not speak out
Because I was not a Socialist

Then they came for the trade unionists
And I did not speak out
Because I was not a trade unionist

Then they came for the Jews
And I did not speak out