Gebeurt niet vaak dat ik het eens ben met KoC maar hier draait het idd rond.
Op zich is er mss idd niet veel mis met een "feestje" van 1 weekend waar wat paddo's genomen worden. Weinig mensen die daar last van zullen hebben behalve het geluidsoverlast. Dingen zoals de natuurargumenten komen (en dan heb ik het niet noodzakelijk op dit forum) vaak van mensen die anders niet zozeer met natuur inzitten + het afval valt ivm andere festivals wss nog best mee.
Maar zo'n festival kan gerust als dat eenmalig is, dan is dat te verdragen. Maar als elke 10000 man beslist om zo'n feestje met het negeren van een heel aantal regels te houden, dan zitten we wél met een gigantisch probleem. Want wie beslist welke regels nog van belang zijn en welke niet?
Nu, voor alle duidelijkheid: het stopzetten van zo'n feestje is al een andere zaak. Dat kan je dit weekend niet zomaar doen zonder extra miserie. Maar je moet hier de overheid mss wel de middelen geven om wielklemmen te plaatsen, electriciteit af te snijden of net té hoge voltages/Hz door de boxen te jagen? (tenzij men met een generator werkt?), aansprakelijkheid (deels?) te leggen op iedereen die > X uur na vaststellen van illegale feiten nog aanwezig is, los vna het feit of ze dan effectief ook mee organiseerden, achteraf forfaitaire boetes voor geluidsoverlast kunnen toepassen aan iedereen die "profiteerde" van het geluidsoverlast, ...
"We zijn nog bezig met de nazorg. Maandag is al door de diensten van de stad Sint-Truiden het openbaar domein opgekuist en het afval opgehaald", aldus Lantmeeters nog. "We inventariseren ook de schade. Er is onder meer schade aan natuur, bij buurtbewoners en aan de accommodatie. Zo is bijvoorbeeld de omheining van Droneport beschadigd, net als gewassen van landbouwers en eigendommen van bewoners."
"We laten hen niet in de steek, en daarom willen we de schade verhalen op de organisatie. We willen ook de kosten inzake politie-inzet verhalen op de organisatoren, net als de inzet van hulpdiensten maar ook de kosten van de opschaling van ziekenhuiscapaciteit. We zijn zelfs moeten overgaan tot de sluiting van het luchtruim boven Brustem."
"Verder zijn 45 bestuurders hun rijbewijs kwijtgespeeld, 36 omdat ze onder invloed van drugs achter het stuur zaten. Er waren 49 onmiddellijke inningen voor drugs en een 200-tal voor wildparkeren."
Verder wordt er nu gesproken over concrete stappen om dit soort evenementen in de toekomst gemakkelijker te kunnen tegenhouden. Het spreekt vanzelf dat er nu tal van extra maatregelen genomen gaan worden op dat terrein om te vermijden dat het een tweede keer voorvalt. Ze hebben ook al een deel van de vermoedelijke organisatie opgepakt, ondertussen ook weer vrijgelaten maar soit - ze zijn wel op zoek naar de mensen die verantwoordelijk zijn. Ze gaan uiteraard niet doen alsof het hier gaat om terroristen van de bovenste plank en alle middelen uit de kast halen, ge moet idd wel gewoon proportioneel reageren, en dat is voor alle duidelijkheid
niet wat hier vaak in het topic gepredikt is geweest.
Er wordt dus wel actie ondernomen, maar inderdaad geen bestorming van het festival op het moment dat het bezig is om de simpele reden dat dat dom zou zijn, maar wel het soort van gerechtigheid die misschien minder spectaculair is, maar die wel veel meer in verhouding staat tot de feiten, en ook gewoon binnen het bestaand wetgevend kader.
Ik begrijp dat slippery slope argument, en ik begrijp ook de bekommernis om de natuur (hoewel ik dan weer denk dat hier fel wordt overdreven, uiteindelijk weet niemand hoe groot de schade aan de natuur daar is maar ik vermoed dan weer dat de roodborstjes en de dassen ondertussen weer gewoon voort zijn gegaan met hun leven), maar nogmaals, voor het moment gaat het hier over du 'jamais vu' in België op deze schaal, tis niet de bedoeling dat het schering en inslag wordt, maar dat is vooralsnog ook helemaal niet aan de orde en ik vind het onnozel om nu te gaan doen alsof heel onze maatschappij op losse schroeven staat.