Illegale rave in Sint-Truiden

Hehe
“Het is hier veel netter dan na Pukkelpop, toch?”, zegt Truienaar Johan De Strooper (35). Hij bracht het hele weekend op het terrein door, maar sleurt maandagochtend met vuilniszakken over het militaire domein.[...]Het is een positie die tientallen andere feestgangers delen: in het hele centrum pikken ze achtergelaten afval op.
De keuze van de politie om het feest gecontroleerd door te laten gaan, maakt gemengde reacties los bij buurtbewoners. ‘De ravers leven op een andere planeet, maar ze zijn wel heel vriendelijk.’
Een geïnteresseerde buurtbewoner luistert ondertussen mee naar zijn verhaal en wijst vervolgens goedkeurend naar de vuilniszak die Bram vasthoudt. “Als het zo kan: graag tot volgend jaar!”

(Noodzakelijke side-note: ik keur de rave niet goed maar wat tegenwicht op de hyperbolen en overdrijvingen hier kan geen kwaad)

Helaas zijn jullie andermaal mis. 1 van de agenten woont hier 4 huizen verder. 2 maal per dag moesten ze een ronde doen. Elke auto die gedeeltelijk op de onverharde of verhoogde berm stond moest opgeschreven worden.

Een paar voorbeelden:

Nu hebben ze eindellijk een echt parkeerverbod ingelast en speciale parkings voorzien.
Hoezo ben ik mis? Ik vraag gewoon om je stelling te onderbouwen. Kun je de onderbouwing van je vergelijking ook afmaken? Dit is de ene kant, wat van de andere kant?

Je vroeg "Hoeveel foutparkeerders zijn er in het afgelopen weekend in Brustem opgeschreven denk je?"
Heb je hier dan ook een antwoord op? Zonder dit antwoord kan je de vergelijking toch niet maken?

Onderzoeksdaad? Welke waarheidsvinding wil je met dat beslag doen? Sinds wanneer is er sprake van een opsporingsonderzoek?
Dee stelt beslag voor als maatregel voor ordehandhaving, niet als waarheidsvinding.
De waarheidsbevinding die ik dacht daarmee te kunnen uitvoeren is de organisatoren te traceren.

Ik was niet zeker ofdat de poster waar jij tegen antwoorde dit louter deed onder de noemer als ordehandhaving. Dat leek mij om eerlijk te zijn, uw interpretatie ervan.

Beslag omwille van verbeurdverklaring kan pas na uitspraak van een rechter. Onderzoeksrechter kan niet verbeurd verklaren.
Verzekerde bewaring is geen Belgisch recht.
Waar zeg ik dat die verbeurdverklaring gebeurt VOOR de uitspraak van een rechter ? Ik dacht toch echt dat ik duidelijk vermelde dat dit NA uitspraak rechter was :(

Opnieuw, politie straft niet!
Onderzoeksrechter is geen politie. Politie voert enkel de onderzoeksdaad uit. Daarom dat je ook expliciet een dienst als de gerechtelijke politie hebt, die de gerechtelijke macht bijstaat om hun onderzoeksdaden mogelijk te maken. En die hun acties zijn geen straf hé.

Maar gewoon een tool om hun onderzoek te kunnen voeren.

Geen nood aan denigrerende opmerkingen over Aspe. Kom met inhoud, thanks.
Heb het geëdit om een mogelijks misverstand op te vangen. Mijn excuses indien je het anders verstaan had.

Voor de rest leek mij dit gewoon een aannemelijke veronderstelling. Als ik die crimilex las, leek mij dat wel mogelijk te zijn. Maar ik ben dan ook geen onderzoekrechter of jurist, dus ik kan altijd mis zijn.

En doet de rechter of de politie die inschatting?
Politie stelt vast en handhaaft de orde. Politie straft niet, voert geen straffen uit.

Totaal niet te vergelijken. Je noemt hen exclusief zo in een betoog voor extreme, gewelddadige repressie.

Onzin.

Oké dan, mea culpa: voor de duidelijkheid: deze mensen zijn niet minderwaardig aan andere mensen.
Ik bepleit echter wél een hardere aanpak van hen, die niet harder of zachter is dan die wat andere burgers voor andere feiten ondergaan.
Wat betekent dat hier proportioneel te soft wordt opgetreden wat mij betreft.

Als ik morgen een feestje voor een groot aantal mensen wil organiseren, dan kom ik niet weg met zelfs maar een fractie van wat hier gebeurt, én terecht.

Hehe
(Noodzakelijke side-note: ik keur de rave niet goed maar wat tegenwicht op de hyperbolen en overdrijvingen hier kan geen kwaad)

Kan een advocaat van de duivel zeker wel appreciëren, anders soms geen debat.
Maar feit is wel dat omstaanders zonder schade met een meer optimistische levenshouding natuurlijk gemakkelijker zo'n mening erop na gaan houden. Ga daar daarentegen eens langs met een spaarpotje om geld in te zamelen om de gemaakte schade te betalen, en ze zullen wel niet zo happig zijn om een vrijwillige bijdrage van harde euro's te doen.

Als ik morgen een feestje voor een groot aantal mensen wil organiseren, dan kom ik niet weg met zelfs maar een fractie van wat hier gebeurt, én terecht.

Ik zou zeggen, probeer het eens. Het geeft je misschien een helemaal andere kijk op de aanwezigen alsook je eigen levenshouding. Kleinere events geraken daar juist veel makkelijker mee weg. Die vinden constant plaats maar daar hoor je niets van. De meeste feestjes die jeugdbewegingen organiseren waren destijds ook allemaal illegaal en ik vermoed dat er vandaag nog heel wat onder de radar zullen passeren.

Zet je zelf deze zomer eens in het lokale park met een deftige stereo en een bak, nodig een tiental vrienden uit en kijk toe hoe dat op de korste keren volk aantrekt en sfeer creeert. Als je geluk hebt komt de politie eens kijken en zelfs mee dansen zoals hier een aantal jaar geleden in't park het geval was.

Annelies Verlinden, wat een belachelijk zwak figuur. "We hebben toegangscontroles gedaan, we wisten het niet op voorhand, we konden niet infiltreren in die gesprekken". Het gezicht van onkunde. Maar hey laat ons een maatschappelijk debat hebben hierover zoals ze zelf zegt.

Chargeren met paard en waterkanon kan blijkbaar enkel als het over feestende jongeren gaat.

Ach, we moeten het ook niet overdrijven. Het gaat "maar" over een feestje met een hoop volk ergens in de middle of nowhere eh. Er is wat milieuschade, de 5 man en de paardenkop die daar in de buurt wonen hebben wat slapeloze nachten gehad en er is wat (hard)drugs geslikt, gespoten en gesnoven. Ik heb niks met dat vies marginaal volk dat daar rondliep, maar kudos to them dat ze een heel politioneel (en militair) apparaat zo te kakken hebben gezet.

😂

Chargeren met paard en waterkanon kan blijkbaar enkel als het over feestende jongeren gaat.

Dat stoort me enorm. Blijkbaar circuleerde het getal van een 300-tal agenten die nodig zouden zijn om het terrein te ontruimen. Dat is zowaar een fractie van de agenten die hier elke week aan het stadion staan als het voetbal is.

Incl waterkanon, helikopter, paarden, ... dan kan het plots allemaal.

2 maten, 2 gewichten.

Dat stoort me enorm. Blijkbaar circuleerde het getal van een 300-tal agenten die nodig zouden zijn om het terrein te ontruimen. Dat is zowaar een fractie van de agenten die hier elke week aan het stadion staan als het voetbal is.

2 maten, 2 gewichten.
Ik stoor me er aan dat er weer gereageerd wordt zonder blijkbaar de rest te lezen hier. Dat stoort me enorm.

Als men het niet wilt ontruimen, hoe is het dan twee maten, twee gewichten?

2 maten, 2 gewichten.
Je moet natuurlijk ook rekening houden met waar en wanneer het afspeelt.

Ten eerste heb je de politieke invloed in de beslissingen (sommige zijn meer "gemeenschapsgericht", terwijl andere kordater zijn), maar ook het tijdstip en plaats. De verwijzingen van het het chargeren en inzet van waterkanon tegen feestende studenten is nogal een kromme vergelijking.

Men zat toen volop in de COVID periode, tientallen/honderden mensen stierven nog per dag en de ziekenhuizen waren overbelast. Alsook heeft men eerst met waarschuwingen en zachte dwang geprobeerd om de parken te ontruimen. Toen een bepaalde groep zich agressief begon op te stellen is het volop uit de hand gelopen ter plaatse.

Als men tientallen keren vraagt om te vertrekken, maar je vertrekt niet, dan moet je niet verbaasd zijn als men u een stamp zal geven om u te verplaatsen. Begin je dan terug te slaan/schoppen dan mag je ook een hardere reactie verwachten van de aanwezige politie.

Hou er ook rekening mee dat er een verschil is tussen een gepland evenement en een niet-gepland evenement. Een voetbalmatch of een manifestatie met risico kan je al een bepaalde macht voor voorzien, maar als je plots iets hebt zoals dit, dan moet je "à la dernier minute" plots overal volk bijeenschrapen dat gepland staat voor andere taken en dat is minder evident dan men zou denken, want je moet nog altijd de andere basistaken van de politie voorzien.

Je kan niet plots al je interventiepatrouilles voor die raveparty zetten en geen 101 oproepen beantwoorden....

Nu wat er ook al gezegd is, sommige diensten van de Federale zijn echt uitgemergeld en ik vraag me soms af of binnen paar jaar bepaalde taken meer op lokaal niveau zullen overgenomen worden.

De enige twee lokale politiezones die naar mijn mening snel een pak volk kunnen inzetten zijn de politiezones "Brussel Hoofdstad -Elsene" en Antwerpen. Mede omdat zij een dienst specifiek voor ordehandhaving permanent hebben en de twee grootste zones zijn van het hele land.

Laatst bewerkt:
seg. Dit is geen groot maatschappelijk probleem he. Dit is een eenmalige viering van een subcultuur die op het einde van de rit respectvol achter zichzelf opruimt. Ge kunt inderdaad wel iets zeggen over feesten op zo'n plek in het broedseizoen, het is inderdaad niet fijn voor de mensen die daar juist naast wonen, maar de agressie/virulentie waarop sommigen hier reageren is weer typisch de Vlaamse mentaliteit voor alles/iedereen die zijn kop te ver boven het maaiveld steekt.

Ge moet begrijpen dat in een wereld waarin er steeds meer controle is op alles/iedereen dat het volledig normaal is dat er een tegenbeweging zal zijn, in dit geval een relatief onschuldige tegenbeweging die ge niet per se hoeft te begrijpen, maar die ge ook niet per se hardnekkig de nek moét omwringen. Hoe sommigen hier, meestal degenen die zichzelf het hardst opwerpen als de Verdedigers van de Ratio, compleet overreageren hier en zelfs vrij gemakkelijk geweld gaan prediken, is tekenend voor de Vlaamse mentaliteit waarbij we het klaarblijkelijk absoluut niet kunnen verkroppen dat iemand zijn leven op een andere manier wenst te leiden.

Het feit dat het in een militair domein is, is denk ik een dankbaar argument dat hier ingeroepen kan worden ter rechtvaardiging van het betoog maar uiteindelijk gaat het daar volgens mij echt niet over. Als het ergens anders was geweest, was de toon juist hetzelfde geweest. Het gaat er over dat het gaat over een groep mensen waar ge gemakkelijk op kunt neerkijken, die symbool staan voor een levenswijze die zich afzet tegen het 'deugdelijke' bestaan dat de meesten onder ons leven (hoewel dat in de praktijk voor de meeste van die feestgangers wss heus nog wel meevalt), een groep mensen die dringend moet leren om in het gareel te lopen, desnoods hardhandig, hoewel ik bij sommigen wel vraagtekens durf te plaatsen bij het woord 'desnoods' omdat ik denk dat ze maar wàt graag zouden zien dat de politie het waterkanon openzet op de volledige ongewassen bende.

Kudos voor de ordediensten met hun afhandeling van de situatie. Als het goed is, moet ge het ook kunnen zeggen. Dikke middelvinger naar Zuhal, iedereen die geweld predikt, of alle andere korte-termijn repressiedenkers die geen probleem hebben om het lont naar het kruitvat te brengen, zolang ze maar het gevoel hebben dat ze hun wereldbeeld door ieders strot kunnen rammen. En met excuses naar de buurtbewoners en de broedvogels die inderdaad geen al te rustig weekend hebben gehad, de mensen die schade hebben ondervonden, en de hulpdiensten die ook meer werk zullen hebben gehad als gewoonlijk.

Ik was met plezier geweest maar eerlijk is eerlijk: ik vind het kutmuziek.

Laatst bewerkt:
Heeft toch niks met de zogenaamde Vlaamse mentaliteit te maken? Of denk je dat als zoiets in Frankrijk georganiseerd wordt, dat daar niemand soortgelijke commentaren plaatst online? Dat iedereen daar vindt dat dit moet kunnen, dat het feestje uit zichzelf dient uit te doven zonder politie/militaire interventie, etc? Of dat de enige zeikerds dan uitgeweken Vlamingen zijn?

Ik heb nu al in 3 verschillende landen gewoond, en naar mijn mening heb je overal gewoon een hoop azijnpissers en zeikerds hoor. Kunnen we dat soort denigrerende opmerkingen over "Vlaamse" mentaliteit achterwege laten?

Edit: ter verduidelijking, ik wens niemand in dit topic als zeikerd te bestempelen, heb het eerder over de invulling van derp's "Vlaamse" mentaliteit.

Heeft toch niks met de zogenaamde Vlaamse mentaliteit te maken? Of denk je dat als zoiets in Frankrijk georganiseerd wordt, dat daar niemand soortgelijke commentaren plaatst online? Dat iedereen daar vindt dat dit moet kunnen, dat het feestje uit zichzelf dient uit te doven zonder politie/militaire interventie, etc? Of dat de enige zeikerds dan uitgeweken Vlamingen zijn?

Ik heb nu al in 3 verschillende landen gewoond, en naar mijn mening heb je overal gewoon een hoop azijnpissers en zeikerds hoor. Kunnen we dat soort denigrerende opmerkingen over "Vlaamse" mentaliteit achterwege laten?

Edit: ter verduidelijking, ik wens niemand in dit topic als zeikerd te bestempelen, heb het eerder over de invulling van derp's "Vlaamse" mentaliteit.

Vooruit, point taken :)

Wat wel een verschil uitmaakt met de zomerfestivals is het tijdstip van het jaar.
Diersoorten planten zich op dit moment voort, broedseizoen,....
Vind dat toch geen onbelangrijk detail.

Anderzijds zijn dancefestivals in deze periode van het jaar ook niet zo ongewoon hoor. Afgelopen zondag vond er bv nog een techno-festival plaats aan de voet van de mijnterril in Beringen, toch ook wel een natuurgebied. Het verschil is natuurlijk dat zo'n festival zich aan honderden regels omtrent veiligheid en milieu te houden heeft en dat ook zal doen.

maar het is niet omdat ze zich aan zoveel regels en reglementen moeten houden, dat ze geen impact hebben, he.
veel van die regels zijn ook opgesteld met de financiële eisen van die events. en regels worden ook niet allemaal nageleefd, en zeker niet door de bezoekers.

Daar spreekt met over 10000 man op het hoogtepunt en 9 op de spoed. Gisteren werd hier nog 15000 gezegd en werd er gedaan alsof het overdosissen regende.

M'n vriendin werkt op spoed en kreeg van collega's toch te horen dat er veelvuldig naar de site in Brustem gereden was moeten worden zondag, er mensen van de brandweer hun vrije dag hebben opgeofferd om nog een éxtra ambulance in te kunnen zetten, ... Ter info: m'n vriendin werkt in een ziekenhuis aan de andere kant van Limburg, dus niet het nabijgelegen ziekenhuis van Sint-Truiden, of dat van Hasselt dat ook nog korterbij ligt. In dié ziekenhuizen zal de drukte dus nog groter geweest zijn.

Nuja goed, dat zijn zaken die bij pakweg Extrema Outdoor binnenkort óók wel gebeuren, op zulke festivals zal er altijd veel drank- en drugsmisbruik zijn. Het verschil is echter dat daar medische plannen voor worden opgesteld en de ziekenhuizen en ambulancediensten in de regio lang op voorhand op de hoogte zijn en zich dus kunnen voorbereiden aan die extra toestroom van patiënten waardoor dit hopelijk zo min mogelijk invloed heeft op wachttijden van andere patiënten die dringende zorg nodig hebben.

Laatst bewerkt:
Nog ff vraagje over schade aan natuur.
Ik vermoed/hoop dat er geen kwaad opzet in't spel is om holen van dassen/vossen/konijnen etc.... te vernietigen maar uit onwetendheid.
Ik zou niet weten waar ik op moet letten als ik daar zou wandelen.
Brengen bvb wielertoeristen/ bezoekers aan een rally ook geen schade aan dezen als ze op bermen kruipen?

Wat ik persoonlijk triestiger vind is dat er door sommigen vergif wordt gelegd aan de holen van deze dieren.
Dat is bewust schade toebrengen.

Het maakte wel degelijk uit van waar de wind kwam,heb met collega's gesproken die vrij dicht (max 1 km) bij het terrein woonden en die hebben er met moeite iets van gehoord.
Natuurlijk hangt het er ook vanaf aan welke kant van de site ze wonen,als ze aan de heel andere kant wonen is de kans op overlast ook al iets kleiner.

Afval:
Ik heb me laten vertellen dat de site er vrij proper bijlag toen iedereen weg was.
Dat er meer afval na afloop van de wekelijkse markt ligt dan wat er nu overgebleven is.

Nog ff vraagje over schade aan natuur.
Ik vermoed/hoop dat er geen kwaad opzet in't spel is om holen van dassen/vossen/konijnen etc.... te vernietigen maar uit onwetendheid.
Ik zou niet weten waar ik op moet letten als ik daar zou wandelen.
Brengen bvb wielertoeristen/ bezoekers aan een rally ook geen schade aan dezen als ze op bermen kruipen?
Dassen, vossen en konijnen zoeken doorgaans (niet altijd) rustigere plekken op. Daarom dat ze u ook vragen om in een bos op de paden te lopen. Met andere woorden je moet vaak al een paar meters van een pad afgaan om die holen tegen te komen en dat dan nog eens massaal doen om die holen te vernietigen.

Op een berm naast een weg gaan staan is doorgaans niet gevaarlijk voor de fauna omdat rustminnende dieren zich meestal niet langs drukke wegen gaan vestigen. Bij minder drukke wegen heb je ook dat dat minder vaak gaat gebeuren.

De achteloosheid waarmee die mensen daar met de natuur omgingen is opmerkelijk. Ik vond die interviews met de aanwezigen ook zo een houding van: "ik geef geen fuck om wat andere denken en doe gewoon mijn zin. Wat is eigenlijk het probleem dan?"

Afval:
Ik heb me laten vertellen dat de site er vrij proper bijlag toen iedereen weg was.
Dat er meer afval na afloop van de wekelijkse markt ligt dan wat er nu overgebleven is.
Als je afval gaat verspreiden over 400 hectares moet je al met heel erg veel zijn om er een totale puinhoop van te maken. Is er opgeruimd? Ja dat lijkt van wel, en op zich zijn asfaltstroken en bermen goed op te ruimen, maar sowieso zal er een deel van het afval blijven liggen in het hoge gras en het struikgewas. Dat is niet zo makkelijk te zien. Gezien het druggebruik zal daar heel goed opgelet moeten worden, aangezien je daar niet in gebruikte naalden wil stappen.

Het maakte wel degelijk uit van waar de wind kwam,heb met collega's gesproken die vrij dicht (max 1 km) bij het terrein woonden en die hebben er met moeite iets van gehoord.
Natuurlijk hangt het er ook vanaf aan welke kant van de site ze wonen,als ze aan de heel andere kant wonen is de kans op overlast ook al iets kleiner.
Dat is altijd zo, bij de kermissen en jaarmarkten hier in de buurt hangt het ook af van waar de wind komt, het ene jaar kan ik de liedjes in mijn woonkamer meezingen, het andere jaar hoor ik niets.

Ik vind dat van die natuurschade zo'n raar argument. Wij, als mens, doen niet anders dan constant schade aanbrengen aan de natuur. Vliegtuigen, schepen, auto's. Vogels in steden moeten luider fluiten om boven ons lawaai uit te komen, walvissen stranden door gehoorschade van sonars van boten.

Maar NU ineens is die eikelmuis een prioriteit?

Allez tuurlijk hé, ik vind dat lomp en stom gedrag om een beetje door een bos te gaan lopen trappelen en dassenburchten kapot te maken, al dan niet per ongeluk. Dat zou niet mogen. Maar nu ineens doen alsof we allemaal hele dagen bezig zijn met de natuur, niet onnozel doen hé.

Daarmee bedoel ik niet dat we dit wél moeten tolereren omdat we al de rest tolereren, alleen dat ik het zo belachelijk vind om van dit ineens zo'n beangrijke kwestie te maken, terwijl het ons de rest van de tijd geen fuck kan schelen omdat het ons dan toevallig wel goed uitkomt.

Ik zeg dit trouwens als enorme dieren- en natuurliefhebber. Ik kan soms niet slapen omdat ik wakker lig van dingen zoals ik hierboven schrijf. Daarmee dat het mij zo vreemd lijkt dat iedereen ineens keihard inzit met de eikelmuizen. Graag de rest van het jaar dezelfde inzet dank u.

Bedenk mij net dat 'eikelmuis' ineens keihard de hoogte ingeschoten zal hebben qua Google-zoekresultaten :laugh:

Gezien het druggebruik zal daar heel goed opgelet moeten worden, aangezien je daar niet in gebruikte naalden wil stappen.
Naalden? Ik denk dat je je eens moet inlezen op wat voor drugs daar gebruikt wordt. 't Is daar geen crackhuis hé.

Terug
Bovenaan