Illegale rave in Sint-Truiden

Oké, maar we zijn ondertussen twee dagen verder.
En waar zit het leger? Betreft militair domein? Ik versta dat toch niet goed.

Ik volg de opmerking van @Squidward : dus als er morgen 15.000 Nederlanders of Duitsers onze grens oversteken gaan we dan ook zeggen dat we het niet aankunnen?

Dit loopt duidelijk uit de hand, het aantal feestvierders is gestegen van 5000 naar 15000. Toen er 5000 waren ging men voorkomen dat er nog bij kwamen, maar men is er niet in geslaagd.

België kan de veiligheid van de eigen burgers niet garanderen. Nochtans zijn er heel wat agenten in ons land.
Is er geen crisiscentrum waar men daadkracht kan tonen.
Ja, laten we het leger inzetten, tegen Europese burgers. Dat lijkt me echt een strak plan. Het leger is niet voor ordehandhaving he, dat is voor oorlogsvoering. For fuck sake, wat een overdreven populistisch gezwets weer. En als morgen Nederland of Duitsland binnen valt zal het Nederlandse of Duitse leger ons komen helpen. Europa en Navo, weet je wel. En waar is de veiligheid van de burgers momenteel bedreigd? Hoeveel mensen uit Sint-Truiden zijn momenteel al gestorven of zijn in het ziekenhuis aan het vechten voor hun leven. Zeg het mij. Of hoeveel militairen van de 400 hectare verlaten basis momenteel bedreigd worden.

Ik vind zo een raafparty best wel overdreven. Had ze nu eerstes geweest, maar voor een fucking derde plek?

Gij als agent zou toch moeten kunnen inschatten of dat realistisch is of niet. Heeft de federale dan een beschikbare reserve die 15k man aankan?
Ik kan dat ook niet voor de volle 100 procent inschatten uiteraard (ik weet ook maar wat er daar aan de hand is door wat ik lees en hoor) maar ondanks de enorme tekorten lijkt er mij aanzienlijk meer te kunnen dan wat er nu gebeurt. Moet ook niet allemaal reserve zijn he of mannen die ze nu pas uit een nieuw blik opentrekken. Gaat ge daar zo fkes duizenden politiemensen kunnen opsluiten nee zeker niet, is dergelijk aantal nodig om dat op te lossen? Er valt over te discussiëren maar imo niet.
La Boum is net 2 jaar geleden en iedereen weet nog wel hoe het er op de ontruiming van Ter Kamerenbos aan toe is gegaan. Veel gewonden en veel materiaal beschadigd in de buurt. Dat ging toen om een gepland evenement met 5000 deelnemers op een terrein van 120 hectare.
Nu gaat het om een onverwachts evenement met meer dan 10.000 deelnemers op een terrein van 400 hectare.

Ik snap wel dat men niet meteen staat te springen om dat gebied te ontruimen. Ook al zou dit in principe het beste zijn...
Die gewonden is dat dan zo dramatisch? Eigen schuld voor de mensen die niet luisterden naar de ordediensten en jammer voor de gewonden bij politie maar dat is met momenten ook part of the job (helaas, misschien).

Nee ik kan persoonlijk weinig begrip opbrengen voor "we doen niks anders zou het wel is kunnen misgaan" het is verdorie aan het misgaan he een illegale raveparty met 15k mensen en schade voor mens, natuur en dier.

Oké, maar we zijn ondertussen twee dagen verder.
En waar zit het leger? Betreft militair domein? Ik versta dat toch niet goed.

Ik volg de opmerking van @Squidward : dus als er morgen 15.000 Nederlanders of Duitsers onze grens oversteken gaan we dan ook zeggen dat we het niet aankunnen?

Dit loopt duidelijk uit de hand, het aantal feestvierders is gestegen van 5000 naar 15000. Toen er 5000 waren ging men voorkomen dat er nog bij kwamen, maar men is er niet in geslaagd.

België kan de veiligheid van de eigen burgers niet garanderen. Nochtans zijn er heel wat agenten in ons land.
Is er geen crisiscentrum waar men daadkracht kan tonen.

De vergelijking met mensen die de grens oversteken, snap ik niet helemaal. Hoezo kan je dit vergelijken? Dat zijn toch twee totaal verschillende situaties?

De veiligheid kan nu volgens jou niet gegarandeerd worden. Daar kan ik deels in volgen, zeker als het aankomt op alle medische interventies. Ik hoor echter maar weinig over agressie incidenten of zwaar vandalisme. Zo onveilig lijkt het ook weer niet te zijn?
Ik denk dat het zelfs onveiliger zal worden, moest er zwaar ingegrepen worden. En niet enkel onveilig voor de deelnemers, maar ook voor de directe omgeving, de hele provincie (verkeer bv) en agenten.

Meer dan genoeg crisiscellen werken trouwens samen en allemaal zeggen ze dat ingrijpen nu niet de beste optie is...
De Crisiscel met de Federale en Lokale Politie, Defensie, Parket, Noodplanning en Crisisbeheer Limburg en de veiligheidscel van het lokaal bestuur Sint-Truiden zitten al de hele namiddag samen

Per uur worden ongeveer acht mensen naar het ziekenhuis afgevoerd”, zegt gouverneur Jos Lantmeeters. “Er worden zeer veel drugs gebruikt.

Zorg zal uitgesteld worden voor de brave burgers.

Men kijkt ernaar als een koe naar een voorbijrijdende trein.
Maar het zal veel geld gekost hebben, de natuur zal schade geleden hebben, afval zal niet opgeruimd worden en de burgers zullen weer iets extremer stemmen.

@nestorius: waar de militairen zitten is toch een normale vraag? Wat is militair domein nog waard?

Maar oké, laten we maar begaan.

Ik kan dat ook niet voor de volle 100 procent inschatten uiteraard (ik weet ook maar wat er daar aan de hand is door wat ik lees en hoor) maar ondanks de enorme tekorten lijkt er mij aanzienlijk meer te kunnen dan wat er nu gebeurt. Moet ook niet allemaal reserve zijn he of mannen die ze nu pas uit een nieuw blik opentrekken. Gaat ge daar zo fkes duizenden politiemensen kunnen opsluiten nee zeker niet, is dergelijk aantal nodig om dat op te lossen? Er valt over te discussiëren maar imo niet.
Wel dat lijkt me dan geen eenduidig antwoord en dat voor iemand die bij de politie werkt. Laat staan voor ons als buitenstaanders dat we daar zomaar kunnen over oordelen. Imo vertrouw ik toch op de competentie van de ordediensten om daar een zo goed mogelijke inschatting te kunnen in maken. En als die inschatting fout is zij het zo want imo zou ikzelf het niet beter kunnen.

Die stroomgroep wel. Die hele installatie kruipt wel wat werk in
Ach, ik dacht dat je het over die stroomgroep had. Er zal inderdaad wel wat werk inkruipen om dat op te bouwen maar een domein van 400ha lijkt me ook wel de ideale plek om dat onopgemerkt te kunnen doen.

Vandaar dat de burgemeester in een interview ook wat onder de indruk leek te zijn. Er gaat enorm veel planning aan zo'n feest vooraf om erin te slagen om alles op zo'n kort mogelijke termijn op te stellen. Elektriciteitsvoorziening is maar een kleine stap in het klaarmaken van het hele soundsystem.

Ik vind het wel gek om een free party/tekfeest op het nieuws te zien en vooral heel erg dat het zo de natuur verstoort. Op de goa zou dat niet gebeuren hoor. :unsure:

Mij lijkt het enorm moeilijk om militairen te vinden op een verlaten militair domein.

Akkoord. Maar het is niet omdat het “verlaten” is, dat het geen militair domein meer is.

Maar, we zullen zien wat de gevolgen zullen zijn op langere termijn.
Men kan zelfs de toestroom niet aan, verder dan “ontraden” gaat men niet.

De lat wordt lager en lager gelegd in onze maatschappij!

Stinkbommen en een paar soldaten in gevechtsuitrusting met een goede gereedschapskist om kabels van geluidsinstallaties stuk te knippen en generatoren onklaar te maken.
We hebben geen leger meer. Al onze spullen weggegeven aan Oekraïne.
Misschien dat we onze 92 (!) generaals kunnen activeren? die doen al hun medailles en insignes op hun uniform, dat zal wel indruk maken opde ravers denk ik,

Wel dat lijkt me dan geen eenduidig antwoord en dat voor iemand die bij de politie werkt. Laat staan voor ons als buitenstaanders dat we daar zomaar kunnen over oordelen. Imo vertrouw ik toch op de competentie van de ordediensten om daar een zo goed mogelijke inschatting te kunnen in maken. En als die inschatting fout is zij het zo want imo zou ikzelf het niet beter kunnen.
De politie is groot he ;). Dat is al bijna zeggen als er een atoomramp is hoe gij kunt dat niet inschatten gij werkt toch in de chemie.

Dus is mijn mening meer waard dan die van een ander? Nee. Blijft mijn mening dat er meer kan en dient te gebeuren? Ja.

Ordediensten gaan ook (belange) niet de enige zijn die inschattingen maken, de burgemeester heeft net op t journaal ook zijn zeg gedaan, ik mag hopen dat die geadviseerd wordt door experten ja, maar de mensen die de beslissing maken zijn mensen en kunnen fouten maken.

Ik vind het wel gek om een free party/tekfeest op het nieuws te zien en vooral heel erg dat het zo de natuur verstoort. Op de goa zou dat niet gebeuren hoor. :unsure:

(Vooral omdat ze nooit 15.000 mensen zullen vinden om 3 dagen vrijwillig naar goa te luisteren :biglaugh:.)

Ik denk dat de organisatie zich hier ook zwaar mispakt heeft aan de locatie. Te dicht bij een dorpskern, te veel impact op natuur, te weinig parkeermogelijkheden, ... Ik schat in dat ze ook nooit verwacht hadden dat er tot 15.000 man zou deelnemen en dat is toch wel te danken aan de media.

De politie is groot he ;). Dat is al bijna zeggen als er een atoomramp is hoe gij kunt dat niet inschatten gij werkt toch in de chemie.

Dus is mijn mening meer waard dan die van een ander? Nee. Blijft mijn mening dat er meer kan en dient te gebeuren? Ja.

Ordediensten gaan ook (belange) niet de enige zijn die inschattingen maken, de burgemeester heeft net op t journaal ook zijn zeg gedaan, ik mag hopen dat die geadviseerd wordt door experten ja, maar de mensen die de beslissing maken zijn mensen en kunnen fouten maken.
Die zullen zeker advies krijgen en mogelijks zal dat een slecht advies zijn. Maar dat is nog geen reden om ordediensten als pispaal te gebruiken en losweg populistische commentaar te spuien gaande van dat de ordediensten niet in staat zijn van de bevolking te beschermen tot dat men maar moet het leger inzetten en schieten met scherp. En als de boel dan escaleert dan zijn het terug de ordediensten.

Niet echt een ergernis sinds vandaag, maar vandaag moet het er even uit want slaap sinds een week of twee slecht. Woon sinds een paar maanden op een appartement. Op zich een mooi recent appartement in een mooie en groene omgeving, maar de geluidsisolatie is om te huilen (bijna letterlijk tegenwoordig):

* Bovenbuurvrouw loopt met een wandelstok. *tik tok, tik tok, tik tok, tik tok...*KLETS*. Die klets is dat dat ding tegen de grond valt. Na mijn verhuis dacht ik wat meer van thuis te werken, maar dat lawaai van die rotte stok maakt mij gewoon gek. De kamer die ik als bureau had ingericht ligt net onder hun living denk ik. Ga daarom veel liever naar kantoor. Als ik dan door omstandigheden eens van thuis moet werken, is het met een koptelefoon met muziek wat ook niet alles is...

* Als ik in bed lig na 22 uur en ik hoor exact het eerste punt, weet ik dat het tripje naar de wc is ingezet. Ja hoor, tik tik, tik tok, *klets*, *pssssss*...madam zit te pissen. Is het eigenlijk wel normaal dat je je buren hun fucking behoefte hoort toen???!!! Nog iemand die soort degoutante geluiden hoort???

* Die zelfde bejaarde bovenburen die na fucking 22 uur nog wasmachines laten draaien.... weg plan om lekker vroeg te gaan slapen na een vermoeiende dag en wachten tot dat rotding uitgeraasd is.

* Sinds een week of twee hoor ik ook constant een gezoem/geronk dat enkel hoorbaar is als ik in bed lig en het muisstil is. Je kunt al raden dat dit me ook wakker houdt, zeker als ik er me in ga beginnen opwinden en er naar lig te luisteren. Ik dacht eerst dat het mijn ventilatiesysteem, maar als ik het uitschakel, hoor ik het nog. Ik vermoed dat het het ventilatiesysteem is van (boven)buren. Echt zo irritant als wordt er ook wakker van 's nachts.

* Ook weer die bovenburen die rond 4 uur 's nachts nog liggen bonken. Vraag me echt af wat die dan uitsteken???

Eerste en laatste keer dat ik op een appartement woon. Hoe mooi en modern het ook mag zijn, ik kom er niet meer in als ik hier verhuis. Ik mis ook gewoon een tuin, maar dat is minder een ergernis.
Niet helemaal mijn dada, maar kunt ge niet vragen of de geluidsisolatie normen conform zijn?

Stinkbommen en een paar soldaten in gevechtsuitrusting met een goede gereedschapskist om kabels van geluidsinstallaties stuk te knippen en generatoren onklaar te maken. De rave zal snel onaangenaam en gedaan zijn. Wie weerstand biedt: matrak, rubberkogels en als dat niet helpt, schieten met scherp...

Iedereen in bezit van drugs aresteren en zwaar bestraffen door de wagens te blokkeren van iedereen die niet in de omgeving woont (kan je wel controleren via de pas), en drugshonden inzetten.

Je moet ze niet eens allemaal vangen, een stevig aantal geeft wel tenminste nog een ontradend effect op de rest.

Wat is er toch met jouw gebeurd Knight? Vroeger was je veel milder en rationeler. Ik heb echt de indruk dat jij afgelopen 10 jaar enorm verhard bent. Ik zou bijna zeggen geradicaliseerd. Schieten met scherp op illegale festivalgangers? Dat terwijl je gewoon een dag kan wachten en zonder doden het hele event kan laten uitdoven.

Terug
Bovenaan