Illegale rave in Sint-Truiden

En sinds wanneer is dat een bewijs over wat de beste oplossing zou zijn?

Je schiet hier met scherp naar mensen die met argumenten komen waarom als een wilde ingrijpen niet de beste oplossing lijkt op basis van enkele meningen van gedupeerden.

Een deel van de forumregels:
* We mikken op discussies van enig niveau: onderbouw je stellingen met argumenten, laat holle slogans achterwege, blijf ontopic. Pas je schrijfstijl en taalgebruik aan.

Hou u aan de regels en onderbouw dan uw stelling met argumenten ipv wat populistische meningen.
Je zou toch verwachten dat ordehandhaving ten goede komt van de buurt en niet van 15000 wildvreemden die daar efkes een weekend die buurt onaangekondigd onleefbaar maken?

Die zullen zeker advies krijgen en mogelijks zal dat een slecht advies zijn. Maar dat is nog geen reden om ordediensten als pispaal te gebruiken en losweg populistische commentaar te spuien gaande van dat de ordediensten niet in staat zijn van de bevolking te beschermen tot dat men maar moet het leger inzetten en schieten met scherp. En als de boel dan escaleert dan zijn het terug de ordediensten.
Dat zijn iig dingen die ik hier niet gezegd heb (maar dat zal je ook wel weten).

Ordediensten inzetten imo absoluut. Met scherp schieten, absoluut niet. Als de boel escaleert kan het ook nog de schuld van de ordediensten zijn maar dat is imo wel zeldzaam hier in België in La Boume bv absoluut schuld niet bij de ordediensten.

Ik vraag mij af of die ravers bewust het bekerweekend hebben gekozen omdat er dan sowieso een deel van de agenten in Brussel klaar moet zijn.

Zoals u kan zien is de steun voor deze rave nergens, behalve bij de ravers zelf. Als iemand zich absoluut zo moet asociaal moet gedragen dat mensen niet meer kunnen slapen, hun straten en eigendom vuil/beschadigd, ... en dat dan nog eens in een natuurgebied, ja dan behoor ik liever niet tot de groep van ravers, maar tot de groep van marginale seuten die andere mensen hun rust en eigendom wil respecteren.

Zoals diezelfde mensen die ook reclameren tegen bestande instituten zoals ab en fuse?

Sorry, maar voor mij kunnen ze allemaal den hoogsten boom in, die luie vtm kijkende nietsnutten die enkel maar op alles en iedereen zagen en telefoontjes aar de flikken doen.

Met scherp schieten is wel een heel extreem uiterste wat mijn inziens in dit geval volledig overdreven zou zijn, maar er zijn toch nog veel andere zaken mogelijk naast "de boel in de gaten houden" wat de politie blijkbaar nu doet. Ik ben het ermee eens dat agressief optreden tegen duizenden bezoekers niet alleen onwenselijk zou zijn maar ook buitenproportioneel - toch in de huidige situatie.

Dat dat betekent dat de politie dan maar moet laten begaan is dan weer een ander uiterste. Er bij staan voor Piet Snot en het evenement "laten uitdoven" is niet echt bevorderlijk voor het herstellen van de orde en niet te vergeten autoriteit want momenteel denkt een groot deel van deze bezoekers + organisatie dat ze onaantastbaar zijn en kunnen doen wat ze willen - behoudens het bellen van 112 natuurlijk, want daarvoor is de overheid wel goed o_O.

Ik denk dat het ongemoeid laten van de bezoekers in deze een correcte zet is. Dat men niets doet om het feest asap stil te leggen is dan wel onbegrijpelijk. Als je ambulancepersoneel daar heen kan sturen kan je ook wel politie sturen die het materiaal in beslag gaat nemen. Als het degelijk gaat om feestvierders zullen zij hoogstens teleurgesteld het terrein verlaten, bij een agressieve tegenreactie kan de politie dan riot control inzetten en de agressieve bezoekers (het deel dat deze inbeslagname probeert te verhinderen) behandelen zoals men ook met voetbalhooligans doet: matrak en waterkanon.

Als je gewoon 'aanmoedigt' om het feest 'uit te laten doven' geef je als overheid/politie aan dat dit soort evenementen geoorloofd zijn en kan je net zo goed de hele vergunningsplicht alsook het verbod op overlast en vandalisme schrappen. Voorzichtige aanpak lijkt me goed maar ik denk dat het wel nuttig is om dit feest asap stil te leggen en niet te wachten tot een groot genoeg deel van deze bezoekers er genoeg van heeft.

Mensen in Limburg blijven best zoveel mogelijk van de baan vandaag en morgen.
De ene na de andere melding van politiecontroles en interventies.

ANPR camera's bewijzen hun nut in deze

Laatst bewerkt:
Het verdedigen van niet ingrijpen tout court is geen nuance é, dat is het andere extreme uiteinde. Sterker nog, ze maken verdikke nog wat extra reclame ervoor door overal te lopen verkondigen dat ze niks doen. Als één van die buurtbewoners moest staan wildplassen of een militair domein betreedt of eens tegengehouden wordt met een lijntje, die zal wel gepakt worden. Maar omdat ze met 15.000 zijn laten we 't maar lopen? Als ge per sé 3 dagen met zo'n bende wil losgaan, organiseer een festival zoals normale mensen doen en ga u daar wat uitleven. Maar dan moeten er wel wat regels gevolgd worden, en moet ge uw geld verdoen aan tickets ipv aan bollen, misschien ligt daar 't probleem.
De inschatting van de ordediensten om passief aanwezig te zijn en het evenement semi-gecontrolleerd te laten doodbloeden, is geen beslissing die genomen wordt omdat ze die feestvierders hun feestje gunnen. De inschatting is dat bij actief ingrijpen de situatie op zo'n manier kan escaleren dat ordediensten, hulpdiensten, buurtbewoners en wijdere omgeving véél meer schade en overlast kan bezorgen. Ik snap niet dat jullie dat niet inzien eerlijk gezegd. Tenzij je zegt: ik vind het belangrijker dat de feestvierders opgepakt en gestraft worden, dan de veiligheid van onschuldige omstanders en hulpverleners maximaal gevrijwaard wordt. Ok, liever de wereld zien branden dan je over je principes zetten is een valabele mening, maar kom daar dan eerlijk voor uit. En doe dan niet alsof je in zit met de buurtbewoners.

Er is overigens niemand die pleit voor totaal niet ingrijpen, voor totale straffeloosheid. Stop met mensen zwart te maken voor argumenten die je zelf verzint.

De inschatting van de ordediensten om passief aanwezig te zijn en het evenement semi-gecontrolleerd te laten doodbloeden, is geen beslissing die genomen wordt omdat ze die feestvierders hun feestje gunnen. De inschatting is dat bij actief ingrijpen de situatie op zo'n manier kan escaleren dat ordediensten, hulpdiensten, buurtbewoners en wijdere omgeving véél meer schade en overlast kan bezorgen. Ik snap niet dat jullie dat niet inzien eerlijk gezegd. Tenzij je zegt: ik vind het belangrijker dat de feestvierders opgepakt en gestraft worden, dan de veiligheid van onschuldige omstanders en hulpverleners maximaal gevrijwaard wordt. Ok, liever de wereld zien branden dan je over je principes zetten is een valabele mening, maar kom daar dan eerlijk voor uit. En doe dan niet alsof je in zit met de buurtbewoners.

Er is overigens niemand die pleit voor totaal niet ingrijpen, voor totale straffeloosheid. Stop met mensen zwart te maken voor argumenten die je zelf verzint.

Dit zou logischer klinken... als het evenement ook aan het doodbloeden is? Sinds de aankomst van de politie is het klaarblijkelijk enkel drukker geworden - van 5000 naar 10000 naar 15000 mensen - alsook zijn er steeds meer incidenten (o.a. mensen met grote overdosis).

Kan aan mij liggen maar dat klinkt niet echt als 'laten doodbloeden' maar meer een geval van "we stonden erbij en we keken ernaar".

Als doodbloeden betekent dat de politie gewoon in de buurt rondhangt en op een ordentelijk vertrek toekijkt wanneer de ravers besluiten dat hun feestje erop zit, meten ze zichzelf vooral de functie aan die ze hebben bij een legaal feest - waarmee je deze rave dus legimiteit verleent. Zonder de vervelende regeltjes dan.

Dat zijn iig dingen die ik hier niet gezegd heb (maar dat zal je ook wel weten).
En dat wrijf ik je ook niet aan hoor. Ik sprak eerder over hetgeen de bevolking zegt.
Ordediensten inzetten imo absoluut. Met scherp schieten, absoluut niet. Als de boel escaleert kan het ook nog de schuld van de ordediensten zijn maar dat is imo wel zeldzaam hier in België in La Boume bv absoluut schuld niet bij de ordediensten.
Ik geef u daar gelijk in maar jammer genoeg geloof ik niet dat de publieke opinie daar zo zou over denken. Ordediensten zijn hier toch nog teveel kop van jut terwijl die ook gewoon hun best doen en er niet voor ieder probleem een pasklare oplossing is. Als men daar nu ingrijpt en de boel escaleert zal men de verantwoordelijkheid maar weer al te grag bij de ordediensten leggen.

Ze hebben zichzelf in de voet geschoten met er zoveel reclame voor te maken natuurlijk. Veel jeugd uit de weide omgeving zal nu ook naar daar afgezakt zijn. De politie doet zijn best om het te ontraden en bijvoorbeeld invalswegen te sluiten en op het terrein zelf aan te manen te vertrekken dus nee ze laten niet zomaar begaan. Het weekend is bijna gedaan en dan gaat dat vanzelf beginnen leeglopen wat het voor de politie veel makkelijker zal maken om dan enkel de harde kern desnoods alsmaar harder aan te pakken tot het daar terug zo rustig is als anders.

Hoeveel omwonenden hebt ge al gesproken?
Moet ik daar nu waarlijks serieus op reageren? Laten we een poll houden wie het meest buurtbewoners gesproken heeft en dan mag die beslissen. En als de beslissing nefast uitdraait voor die buurtbewoners moeten ze ook maar zwijgen want gedane zaken nemen geen keer.

Echt, prachtig niveau dit.

Voor de twijfelaars: een feest laten uitdoven is dus gewoon een ding.
Mensen vertrekken en er zijn nog maar 2 podia (van de 11) waar muziek speelt.

Blijkbaar gaan sommige bewoners ook een kijkje nemen tussen die gevaarlijke asociale bende...

Je zou toch verwachten dat ordehandhaving ten goede komt van de buurt en niet van 15000 wildvreemden die daar efkes een weekend die buurt onaangekondigd onleefbaar maken?
Ja. Dat verwacht ik, enkel de keuze over hoe de ordehandhaving de buurt ten goede moet komen staat ter discussie. Laten ze betijen met overlast of grijpt men in met risico tot rellen en een escalerende situatie.

Nu de belangrijkste vraag: Stel er valt een dode, wie is verantwoordelijk?

Trouwens agenten? Gezien de hoeveelheid drugs kan je ook de douane sturen.

Intussen is het in half Limburg prijs met controles en voertuigen die aan de kant gezet worden.
ANPR camera's registreren vertrekkers in de regio en worden in andere (kalmeren) zones aan de kant gezet.
Nog wat drugs in het verkeer, kan er wel bij

Voor de twijfelaars: een feest laten uitdoven is dus gewoon een ding.
Mensen vertrekken en er zijn nog maar 2 podia (van de 11) waar muziek speelt.

Blijkbaar gaan sommige bewoners ook een kijkje nemen tussen die gevaarlijke asociale bende...
Ze hebben zichzelf in de voet geschoten met er zoveel reclame voor te maken natuurlijk. Veel jeugd uit de weide omgeving zal nu ook naar daar afgezakt zijn. De politie doet zijn best om het te ontraden en bijvoorbeeld invalswegen te sluiten en op het terrein zelf aan te manen te vertrekken dus nee ze laten niet zomaar begaan. Het weekend is bijna gedaan en dan gaat dat vanzelf beginnen leeglopen wat het voor de politie veel makkelijker zal maken om dan enkel de harde kern desnoods alsmaar harder aan te pakken tot het daar terug zo rustig is als anders.

Wel als het feest toch eindigt omdat het weekend gedaan is, dan had de politie daar dus net zo goed niet kunnen zijn? Misschien hebben ze een handvol mensen weggehouden daar maar gezien de hoeveelheid volk zal dat een verwaarloosbaar deel zijn geweest.

Ik blijf erbij: als je dit evenement laat doorgaan tot het einde van het weekend - laat je niks doodbloeden maar laat je gewoon betijen. Ik geloof best dat jullie vinden dat dat de beste aanpak is - maar hiermee legitimeert de overheid dus deze illegale rave en geven ze aan dat dit allemaal geoorloofd is, en dat regels en wetgeving dus dode letter zijn als je maar met een grote groep je voeten eraan veegt.

Met scherp schieten is wel een heel extreem uiterste wat mijn inziens in dit geval volledig overdreven zou zijn, maar er zijn toch nog veel andere zaken mogelijk naast "de boel in de gaten houden" wat de politie blijkbaar nu doet. Ik ben het ermee eens dat agressief optreden tegen duizenden bezoekers niet alleen onwenselijk zou zijn maar ook buitenproportioneel - toch in de huidige situatie.

Dat dat betekent dat de politie dan maar moet laten begaan is dan weer een ander uiterste. Er bij staan voor Piet Snot en het evenement "laten uitdoven" is niet echt bevorderlijk voor het herstellen van de orde en niet te vergeten autoriteit want momenteel denkt een groot deel van deze bezoekers + organisatie dat ze onaantastbaar zijn en kunnen doen wat ze willen - behoudens het bellen van 112 natuurlijk, want daarvoor is de overheid wel goed o_O.

Ik denk dat het ongemoeid laten van de bezoekers in deze een correcte zet is. Dat men niets doet om het feest asap stil te leggen is dan wel onbegrijpelijk. Als je ambulancepersoneel daar heen kan sturen kan je ook wel politie sturen die het materiaal in beslag gaat nemen. Als het degelijk gaat om feestvierders zullen zij hoogstens teleurgesteld het terrein verlaten, bij een agressieve tegenreactie kan de politie dan riot control inzetten en de agressieve bezoekers (het deel dat deze inbeslagname probeert te verhinderen) behandelen zoals men ook met voetbalhooligans doet: matrak en waterkanon.

Als je gewoon 'aanmoedigt' om het feest 'uit te laten doven' geef je als overheid/politie aan dat dit soort evenementen geoorloofd zijn en kan je net zo goed de hele vergunningsplicht alsook het verbod op overlast en vandalisme schrappen. Voorzichtige aanpak lijkt me goed maar ik denk dat het wel nuttig is om dit feest asap stil te leggen en niet te wachten tot een groot genoeg deel van deze bezoekers er genoeg van heeft.
Imo heeft men vrijdagavond de fout gemaakt om niet direct in te grijpen maar langs de andere kan moeten we ons vragen, kon men dan ook wel ingrijpen. Mij lijkt het ook wel dat hogere instanties zulke zaken in het begin wat onderschatten waarna de media er op springt en de kat de bel aan bind (waardoor er ook extra reclame is en er meer volk komt) en de hogere instanties dan pas wakker schieten.

Wel als het feest toch eindigt omdat het weekend gedaan is, dan had de politie daar dus net zo goed niet kunnen zijn? Misschien hebben ze een handvol mensen weggehouden daar maar gezien de hoeveelheid volk zal dat een verwaarloosbaar deel zijn geweest.

Ik blijf erbij: als je dit evenement laat doorgaan tot het einde van het weekend - laat je niks doodbloeden maar laat je gewoon betijen. Ik geloof best dat jullie vinden dat dat de beste aanpak is - maar hiermee legitimeert de overheid dus deze illegale rave en geven ze aan dat dit allemaal geoorloofd is, en dat regels en wetgeving dus dode letter zijn als je maar met een grote groep je voeten eraan veegt.
Wat is jouw voorstel? Hoe kan de overheid het signaal geven dat ze het niet legitimeert, maar tegelijkertijd er voor zorgt dat de boel niet escaleert en de wijde buurt in de fik staat?

Er is hier niemand die het leuk vindt dat de meeste van die feestvierders, laat staan de organisatoren, straks vrijuit zullen gaan. Maar wat is het alternatief? Je gaf zelf al aan dat je het eveneens geen goed idee vindt om hardhandig te gaan ingrijpen.

Zoals Lothiriel al aangeeft is er 2 dagen lang reclame voor maken niet wat ik onder 'laten uitdoven' versta, en verder verwacht ik dat er na tig keer ook een plan klaarligt om zo'n toestanden te vermijden ipv het telkens zo ver te laten komen dat ingrijpen geen optie meer is.
En er kan dan wel niemand zijn die pleit voor niet ingrijpen, maar er is ook niemand van die mensen die enig idee heeft over hoe je die mensen dan wel bestraft voor de overlast die ze veroorzaken. Of gaan we telkens afsluiten met de dooddoener dat niet ingrijpen de beste oplossing was en wachten op een volgende keer?

Zoals Lothiriel al aangeeft is er 2 dagen lang reclame voor maken niet wat ik onder 'laten uitdoven' versta, en verder verwacht ik dat er na tig keer ook een plan klaarligt om zo'n toestanden te vermijden ipv het telkens zo ver te laten komen dat ingrijpen geen optie meer is.
En er kan dan wel niemand zijn die pleit voor niet ingrijpen, maar er is ook niemand van die mensen die enig idee heeft over hoe je die mensen dan wel bestraft voor de overlast die ze veroorzaken. Of gaan we telkens afsluiten met de dooddoener dat niet ingrijpen de beste oplossing was en wachten op een volgende keer?
En wat is uw geprefereerde oplossing dan?

Terug
Bovenaan