Illegale rave in Sint-Truiden

Als ik hier lees wat sommige personen als oplossing voorstellen, dat vind ik op zich verontrustender dan zo'n raveparty.

Op zich is dit fenomeen helemaal niet nieuw, in de UK bijvoorbeeld kwam er in 1994 de Criminal Justice and Public Order Act, om het fenomeen Illegale raves harder aan te kunnen pakken, er was heel veel protest tegen deze wet, en ook in ons land was er veel sympathie voor de protestanten.
Er waren in de UK meerdere manifestaties tegen deze wet waarbij sommige meer dan 100000 personen op de been brachten.
Groepen zoals the Prodigy, Autechre, the streets en D*Note maakten songs over dit onderwerp, label Six6 bracht een maxi en een verzamelaar uit om de mensen tegen deze wet te te steunen.

Nu, bijna 30 jaar later, is mijn generatie de "oudere generatie" geworden, en met pijn in mijn hart, moet ik vaststellen dat we even intolerant en conservatief geworden zijn als die generatie van toen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Criminal_Justice_and_Public_Order_Act_1994

LmpwZWc.jpeg

Maar, ik schrijf dit vooral om een excuus te hebben om dit hier te kunnen posten, heerlijke drum and bass van D*note:

Nu, bijna 30 jaar later, is mijn generatie de "oudere generatie" geworden, en met pijn in mijn hart, moet ik vaststellen dat we even intolerant en conservatief geworden zijn als die generatie van toen.
Ik vraag mij af, waarom kunnen ravers dat niet normaal zonder drugs ergens in een disco doen?

Moet ik tolerant zijn voor mensen die onder invloed van drugs mijn rust komen verstoren, in mijn tuin komen kakken en mijn wagen beschadigen?

Ik had het over een reactie (in een interview) door leger en politie. Ze waren uiteraard aanwezig, maar deden niet echt iets.
Wat is het nu? Je verschuift nogal.
En zoals @phate_13 zegt, ze deden wel iets, gewoon niet wat jij wil.
(het kabinet van) Verlinden heeft een crisiscentrum opgericht, nadat de gemeente en later de provincie dit deden. Zoals gebruikelijk is in een crisissituatie, op vraag van het lager bestuursniveau wordt opgeschaald naar het hoger bestuursniveau, niet omgekeerd.
want ja de politie laat dit toch maar begaan?
Zeer opmerkelijk was de volledige afwezigheid van Verlinden in deze. Toch wel opvallend.
men heeft van hogeraf beslist dat te laten plaatsvinden.
Haar verantwoordelijkheid nemen bij wat toch wel iets dat een veiligheidsrisico lijkt te zijn?
Mijn idee: de burgemeester van Sint-Truiden, heeft extreem zwak gereageerd. Politie en defensie (militaire politie) hebben aanvankelijk niet eens gereageerd. Lijkt mij genoeg te zeggen .

Bekijk haar reactie hier: het is gewoon zeggen we kunnen eigenlijk niets doen. https://www.tvl.be/nieuws/dit-is-wa...le-rave-in-sint-truiden-niet-stil-legt-152850

Eigenlijk is Lantmeeters pas aangesproken/heeft het overgenomen als het al veel te laat was en geescaleerd.
Waar beweer ik dat er niets gedaan wordt?

We kunnen om niet in herhaling te vallen beter overeenkomen dat als men het over "straffeloosheid" heeft, men niet letterlijk bedoelt dat er nog helemaal niets van actie is ondernomen rond de rave, maar dat ze dit niet voldoende vinden en dat ze in twijfel trekken dat er nog gevolg aan zal worden gegeven.

Wat is het nu? Je verschuift nogal.
En zoals @phate_13 zegt, ze deden wel iets, gewoon niet wat jij wil.
(het kabinet van) Verlinden heeft een crisiscentrum opgericht, nadat de gemeente en later de provincie dit deden. Zoals gebruikelijk is in een crisissituatie, op vraag van het lager bestuursniveau wordt opgeschaald naar het hoger bestuursniveau, niet omgekeerd.
Verlinden heeft voor zover ik weet niet gereageerd. Ik heb ze toch niet gehoord. Dat is problematisch. Vanaf hogeraf (eerst burgemeester, dan hogere overheden) heeft men onvoldoende gedaan.

De overheid heeft de fuif laten begaan. Dat er achteraf een aantal mensen opgepakt zijn doet daar niets aan. Als de supporters van Antwerpen gisteren hadden staan rellen in Brussel en er was niets gebeurd, maar er waren wel nog een aantal van die mannen achteraf opgepakt, dan zouden we ook zeggen dat de men had laten begaan.

Ik zeg nergens dat er niets gedaan is, enkel dat er veel te weinig gedaan is.

Daar spreekt met over 10000 man op het hoogtepunt en 9 op de spoed. Gisteren werd hier nog 15000 gezegd en werd er gedaan alsof het overdosissen regende.

We hebben pamfletten gevonden waarin werd opgeroepen om, als de muziekinstallaties werden uitgeschakeld, zich te verenigen tegen de politie."

Maar het waren toch onschuldige ravers?
Men heeft gewoon al pamfletten bij die opstoken tot geweld, daar is weinig onschuldig plezier aan, maar voorbedachte rade en aanzetten tot geweld.

Kan iedereen die riep dat er niet genoeg gedaan werd en er straffeloosheid heerst, dit artikel van A tot Z lezen?
De ordediensten hebben gisteren en vandaag geopteerd voor de geweldloze aanpak, benadrukt hij. "We hebben geprobeerd om zo weinig mogelijk uit te dagen, maar zoveel mogelijk druk te zetten." Volgens Lantmeeters zijn er voorbeelden van raves uit Frankrijk en Italië waarbij wel geweld is gebruikt door de politie. "Of kijk naar La Boum (het illegale festival dat in coronatijden in Brussel werd georganiseerd, red.): daar heeft men geprobeerd met 600 politieagenten 2.000 betogers uit elkaar te slaan. Daardoor werd het leed gewoon vergroot en was er veel lichamelijke schade. Dat wilden wij vermijden."
Vlaams minister van Justitie Zuhal Demir (N-VA), en nota bene partijgenote van Lantmeeters, riep gisteren nog op om de elektriciteit af te sluiten. "Dat zijn oplossingen die zeer simpel zijn maar die natuurlijk niet werken", grinnikt Lantmeeters. "Ten eerste hadden die mensen zelf stroomgroepen bij. En ten tweede: als je daar ter plaatse de stroom zou gaan afsluiten, terwijl daar 10.000 mensen aanwezig zijn, van wie het overgrote deel zwaar gedrogeerd is, dan verkeer je in groot gevaar. We hebben pamfletten gevonden waarin werd opgeroepen om, als de muziekinstallaties werden uitgeschakeld, zich te verenigen tegen de politie."
Het parket voert intussen onderzoek naar de organisatoren van de rave. "En ik kan zeggen dat het al heel wat resultaten heeft geboekt. Men is de organisatoren op het spoor en dat zijn geen binnenlandse organisatoren. Het parket zal daarover binnenkort communiceren. Maar de mensen moeten weten: dit zal niet straffeloos verlopen." Lantmeeters spreekt van "zeer zware straffen" zelfs.
Door de omvang van de rave werd de provinciale fase van het crisisbeheer afgekondigd.
Zaterdag en zondag probeerden de politiediensten het gebeuren te bewaken en te beveiligen. Ze hielden ontradingsacties in de onmiddellijke zone van het illegaal georganiseerde feest en op de invalswegen naar Sint-Truiden door voertuigen en personen uit het verkeer te halen en te controleren. Ze probeerden ook de buurtbewoners bij te staan.
Verlinden heeft voor zover ik weet niet gereageerd. Ik heb ze toch niet gehoord.
Fout, ze heeft nog niet publiek gereageerd. Meer kan je niet weten. Het kabinet van Verlinden heeft geen enkele verplichting om naar jou à la minute te reageren. Een minister heeft enkel verantwoording af te leggen aan het parlement.

Daar spreekt met over 10000 man op het hoogtepunt en 9 op de spoed. Gisteren werd hier nog 15000 gezegd en werd er gedaan alsof het overdosissen regende.
Waarschijnlijk 5000 vrijdag +10 000 zaterdag ofzo, je kan die niet precies tellen hé, wegens geen tickets.
Niet elke medische interventie eindigt op spoed.
Moest het legaal zijn was er minder impact dan een Tomorrowland denk ik.

Niet dat ik vind dat het zo maar moet kunnen, andere organisaties treffen veel voorbereidingen omtrent veiligheid, milieu etc eer ze goedkeuring krijgen.
Daar gaan chargeren lost idd niks op, burgemeester trok de les van La Boum blijkbaar ...
De diesel groepen gaan stil leggen kon bvb, maar dan gaan mensen nog niet altijd direct weg of heb je grotere kans op een ferme rel.
De overheid kan er uit leren en volgende keer meer pro actief reageren ...
Maar jezus, sommige mensen reageren alsof het een invasie van de Russen was.

Laatst bewerkt:
Toch goed om te zien dat er nog zoveel begaaid volk rondloopt. Dacht dat de jeugd allemaal lammekes waren geworden. Beetje rebellie mag toch wel he. Back to the 90's moet niet enkel maar een reünie int sportpaleis zijn met Britney Spears en Nsync ;)

Toch goed om te zien dat er nog zoveel begaaid volk rondloopt. Dacht dat de jeugd allemaal lammekes waren geworden. Beetje rebellie mag toch wel he. Back to the 90's moet niet enkel maar een reünie int sportpaleis zijn met Britney Spears en Nsync ;)
Het gaat om een illegaal fuifje en in de tuin kakken, dat is nu niet bepaald de weerstand tegen den Duits.

Verlinden heeft voor zover ik weet niet gereageerd. Ik heb ze toch niet gehoord. Dat is problematisch. Vanaf hogeraf (eerst burgemeester, dan hogere overheden) heeft men onvoldoende gedaan.
Mij heeft ze gisterenavond al gebeld om mij een update te geven van de stand van zaken en hoe ze het verder gingen aanpakken. Ze was wel gehaast want ze moest nog de rest van België bellen dus je zal vandaag nog wel telefoon krijgen.

We weten van geen kanten wat men allemaal gedaan heeft maar toch weten we weeral dat het te weinig was en geloven we dat die verantwoordelijken echt niks beters te doen hadden om hetgeen ze deden te komen verdedigen in de media. Kwa onrealistische verwachtingen kan dit wel tellen.
De overheid heeft de fuif laten begaan. Dat er achteraf een aantal mensen opgepakt zijn doet daar niets aan. Als de supporters van Antwerpen gisteren hadden staan rellen in Brussel en er was niets gebeurd, maar er waren wel nog een aantal van die mannen achteraf opgepakt, dan zouden we ook zeggen dat de men had laten begaan.

Ik zeg nergens dat er niets gedaan is, enkel dat er veel te weinig gedaan is.
Men heeft helemaal niet laten begaan maar men heeft ingrepen gedaan waar jij het niet mee eens bent. Dat is een groot verschil. Verder weten we nog helemaal niet wat de gevolgen gaan zijn van hetgeen ze gedaan hebben enkel dat het afgelopen is en er geen doden gevallen zijn. Imo is dat toch al iets om te verwezelijken op een ongereglementeerd festival met 15000 man en hopen drugsgebruik.

Da's toch al sinds de jaren 60 een stroming :) Het muziekgenre wisselt maar dat gedachtegoed is niet nieuw.
nee maar, dat is het spijtige er wel van. Moesten er totaal geen legale alternatieven zijn zou ik nog enigszins sympathie kunnen opbrengen voor zo'n party's, maar nu?
Nee, ik hoop echt dat ze degene die dit georganiseerd hebben, kunnen vervolgen en dat ze alle schade mogen vergoeden.

Op VRT wordt eigenlijk een goed overzicht gegeven van de zaken die er gebeurd zijn tot nu toe. Er is dus geen sprake van straffeloosheid.
Ik kan me echter de reacties van de luide roepers al voorstellen dat dit uiteraard niet genoeg is...

Volgens voorlopige cijfers van het parket controleerden de politiediensten het voorbije weekend 220 voertuigen en 375 mensen aan de rave in Brustem.

Daarbij hebben ze:

27 rijbewijzen ingetrokken en 3 wagens geïmmobiliseerd.
20 pv's opgesteld wegens gebruik van drugs in het verkeer.
16 pv's opgesteld wegens drugdelicten.
47 mensen een onmiddellijke minnelijke schikking opgelegd wegens drugbezit.

Voor de mensen die trots zijn op de geweldige aanpak, want nee dit is uiteraard niet genoeg, verre van zelfs.

Er zijn daar duizenden mensen vertrokken in zwaar geintexiceerde toestand. Al waggelend kwamen ze het terrein afgestrompeld. Er zijn daar mensen in auto's "gekropen" en "gehesen". En het parket toont trots bovenstaande getallen.

We mogen van een enorm geluk spreken dat er geen onschuldige doden gevallen zijn op straat. Dit zijn de drukste paar weken hier in de streek. Maanden is alles wat met toerisme te maken heeft al volzet. 100% bezettingsgraad in alle hotels, B&B en noem maar op. Alle vespa's, fietsen en golfkarretjes waren verhuurd. Er staan hier files om de streek in en uit te geraken.

Al een geluk dat de politie massaal aanwezig was anders hadden we er geen 10 kunnen verbaliseren. Dit is gewoon lachwekkend.

Terug
Bovenaan