Indonesië

Zelf even berekeningen gemaakt en alle activiteiten opgezocht online (wat vaak nog zelfs iets duurder is als daar lokaal te kijken).
En ik kom op een som van €1900 uit (met 20% marge ingerekend aangezien niet elke gedetailleerd vervoer/eten er in zit).
Dus inderdaad kan je er wel een mooie besparing mee doen. En dit was dan letterlijk de voorgestelde reis nagemaakt door op te zoeken online. Door zelf de reis op te stellen zou ik jullie aanbevelingen nog kunnen meenemen. Ga het er toch eens over hebben met de vriendin.

edit: bvb heel veel tours terug kunnen vinden op deze site: https://feel-lombok.com/; zijn dat goede prijzen volgens jullie ervaring?

Laatst bewerkt:
Zelf even berekeningen gemaakt en alle activiteiten opgezocht online (wat vaak nog zelfs iets duurder is als daar lokaal te kijken).
En ik kom op een som van €1900 uit (met 20% marge ingerekend aangezien niet elke gedetailleerd vervoer/eten er in zit).
Dus inderdaad kan je er wel een mooie besparing mee doen. En dit was dan letterlijk de voorgestelde reis nagemaakt door op te zoeken online. Door zelf de reis op te stellen zou ik jullie aanbevelingen nog kunnen meenemen. Ga het er toch eens over hebben met de vriendin.

edit: bvb heel veel tours terug kunnen vinden op deze site: https://feel-lombok.com/; zijn dat goede prijzen volgens jullie ervaring?
Welke van die tours zou je willen doen ? De tocht naar de Rinjani die ze aanbieden is tot aan de krater rand en niet tot aan de top en vind ik dus vrij prijzig, maar goed tis ook al 5 jaar geleden ofzo dat ik er het laatst was.

Indien je tot de top wil raad ik aan tours te zoeken die deze planning aanhouden:

In November 2021 heb ik IDR 2.750.00/persoon voor 2D1N (incl. summit) en IDR 3.250.000/persoon voor 3D2N gehad van http://www.rudytrekker.com/. Dat was private met min. 2 personen, wel wat goedkoper dus. Die was mij aangeraden door een Indonesische vrouw met wie ik samenwerkte en die er zelf de trek mee had gedaan.

De prijzen op hun website zijn duurder, maar ik had ze via whatsapp van mijn Indonesisch nummer gecontacteerd voor die rates. Kan altijd wel hun nummer via privé bericht sturen als je interesse hebt.

Wij zijn in september 2022 geweest en hadden voor Rinjani 2.900.000 pp betaald voor private tour 2D1N (Crater Rim). Dit enkele dagen op voorhand vastgelegd via whatsapp en was ook incl. transport van Bangsal (haven waar we toekwamen van gili) tot Senaru (en Senaru tot gekozen locatie in Lombok bij terugkomst) en overnachting in Senaru nacht voor vertrek + gids voor watervallen in Senaru. Organisatie was top en weinig te klagen. Wel altijd beetje vreemd als ze stoeltjes en tafel bovenhalen en u 3 gangenmenu 's middags in de jungle presenteren.. we kregen dat nooit op :unsure:.

Hele crater rim vs summit... hangt beetje af wat je graag doet natuurlijk. Crater rim vanuit senaru is leuke trek omhoog door de jungle (veel schaduw en leuke omgeving) en nog steeds best pittige klim trouwens. Je krijgt dan fantastisch zicht o.a. op de summit. Ik ben zelf een hiker en schuw de beklimmingen niet, maar mijn vriendin ging dat nooit overleefd hebben. Ik was zeker voldaan met crater rim. De summit zelf is dus zeker geen must.

Ik ga de mogelijkheden eens bekijken. We gaan het nu dus zelf organiseren en hebben dus de vrijheid om te kiezen. Wel maar 17 dagen, aangezien het wat moeilijk was met de verlof spijtig genoeg.

wij hebben in 2012 de summit gedaan en heel de tocht brengt nog steeds veel goeie herinneringen terug :) Zeker goeie schoenen en warm genoeg gekleed gaan want was toch koud! En een goeie slaapzak huren.

wij hebben in 2012 de summit gedaan en heel de tocht brengt nog steeds veel goeie herinneringen terug :) Zeker goeie schoenen en warm genoeg gekleed gaan want was toch koud! En een goeie slaapzak huren.
kan je daar kleding huren?

Denk dat dat het enigste punt zal zijn waar je echt warme kleding nodig zult hebben, dus vind het overdreven om daar speciaal warme kleding voor mee te nemen. (heb wel wat liggen van fleece enzo, maar neemt vooral ruimte in en weegt wel wat)

kan je daar kleding huren?

Denk dat dat het enigste punt zal zijn waar je echt warme kleding nodig zult hebben, dus vind het overdreven om daar speciaal warme kleding voor mee te nemen. (heb wel wat liggen van fleece enzo, maar neemt vooral ruimte in en weegt wel wat)
Wij waren totaal onvoorbereid en hebben dat last minute vanuit de Gili's geregeld, jassen enzo kan zeker huren en ik vermoed truien ook (kopen/huren), zeker moest je vanuit Bali alles regelen. Maar wat laagjes meenemen kan zeker geen kwaad, vreselijk koud gehad daar snachts :)

Vluchten zijn gisteren geboekt :clap: €732 Amsterdam-Jakarta retour, voor 18 dagen dan (inclusief reisdagen)
Laat het plannen beginnen!

Wij hebben onlangs geboekt om in mei voor 21 dagen naar indonesie te gaan. Toch wel een droomreis voor ons :love:

Het is voor ons beide de eerste keer dat we zo iets doen en om het volledig alleen te doen zagen we niet volledig zitten in zo een ver land. Dus we waren eens gaan rondhoren op de vakantie expo en daar ons laten overtuigen door Sawadee reizen.

Dit is de reis die we gaan doen: https://www.sawadeereizen.be/groeps...-vulkanen-rijstvelden-en-een-azuurblauwe-zee/

Al volop aan het plannen nu, we hebben daar af en toe wel wat vrije dagen en daarom zijn we nog aan het zien wat de aanraders zijn om in bepaalde regios te doen.

In Yogyakarta, Lovina en Ubud telkens een vrije dag en afsluiten in Gilli met 2 vrije dagen. Iemand met aanraders om te doen? Vooral in Bali lijkt er zoveel te doen dat we te veel keuze hebben. :tongue: Maar die 2 laatste dagen rust op Gilli lijken wel ideaal om nog wat tot rust te komen en wat te snorkelen en genieten.

Paar dingen die wij rond Ubud hebben gedaan en die je eens kan bekijken:

- Monkey Forest (Leuk als je nog niet veel in Azie bent geweest en nog niet veel apen hebt gezien buiten de dierentuin :p)
- Tegenungan Waterfall voor een frisse duik
- Tegallalang Rice Terrace (Extreem toeristisch met al die swings en instagram foto spots, maar blijft wel mooi natuurlijk)
- Campuhan Ridge Walk (Een korte wandeling van een uur in de natuur vlak buiten het centrum van Ubud)
- Gewoon in het centrum wat rondwandelen, winkeltjes bekijken enzo voort. Er is daar zeker nog authentieke kunst te vinden in en rond Ubud mocht je dat ook interesseren.
- In Ubud Palace is er iedere avond een traditionele dans. Hebben wij niet gedaan maar kan ook de moeite zijn. Vlak daarbij is de Saraswati temple die je dan ook kan meepikken.
- Pura Tirta Empul, een tempel iets buiten Ubud met volgens de Hindu's heilig water, je ziet de Balinezen daar ritueel baden en je kan dat zelf ook doen.

Eventueel een scooter huren voor een dag als je daar comfortabel mee bent, geeft je veel meer vrijheid. Scooter rijbewijs in principe niet nodig, niemand kijkt daar naar (al zal je dan niet verzekerd zijn voor een medische reisverzekering). Alternatief is om Grab te downloaden (De uber variant van Azie).

Een van de betere Indonesische restaurants: Bebek Tepi Sawah. De Indonesiers die naar Bali reizen komen hier steevast eten omdat dit zo een bekende plaats is. Ook een extreem mooie binnentuin waarbij je buiten al zittend op een kussen kunt eten (de echte Indonesische experience :D ). Al is de kans groot dat je tegen dat je in Ubud bent wel eens iets anders dan Indonesisch wilt eten, in Ubud kan je in principe bijna elke keuken vinden.

In Jogjakarta zou ik 's avonds naar Malioboro gaan, daar is waar het leven zich afspeelt dan. Grote studentenstad dus leuke sfeer vind ik.

Laatst bewerkt:
Wij hebben onlangs geboekt om in mei voor 21 dagen naar indonesie te gaan. Toch wel een droomreis voor ons :love:

Het is voor ons beide de eerste keer dat we zo iets doen en om het volledig alleen te doen zagen we niet volledig zitten in zo een ver land. Dus we waren eens gaan rondhoren op de vakantie expo en daar ons laten overtuigen door Sawadee reizen.

Dit is de reis die we gaan doen: https://www.sawadeereizen.be/groeps...-vulkanen-rijstvelden-en-een-azuurblauwe-zee/

Al volop aan het plannen nu, we hebben daar af en toe wel wat vrije dagen en daarom zijn we nog aan het zien wat de aanraders zijn om in bepaalde regios te doen.

In Yogyakarta, Lovina en Ubud telkens een vrije dag en afsluiten in Gilli met 2 vrije dagen. Iemand met aanraders om te doen? Vooral in Bali lijkt er zoveel te doen dat we te veel keuze hebben. :tongue: Maar die 2 laatste dagen rust op Gilli lijken wel ideaal om nog wat tot rust te komen en wat te snorkelen en genieten.
Mooie trip (y) Vrij stevig maar gaat genieten worden. Je kan eventueel gili Meno of Trawangan ook es bezoeken. Beide eilandjes loop je in een uurtje of anderhalf uur wel rond. Trawangan is meer het feesteiland, Meno is ook gezellig met vele restaurantjes en leuke straatjes die centraal door het eiland lopen. Maar niks mis natuurlijk om op Air te blijven en 2 dagen uit te blazen met wat snorkelen en relaxen.

Ik begrijp dat je voor Indonesië bij aankomst een COVID vaccinatie bewijs moet voorleggen (minstens 2 prikken).

Iemand een idee wat je concreet moet voorleggen?

Op mijn COVIDsafe app bvb. staat dat mijn certificaten "expired" zijn (vaccins van 2021).

Volstaat dat desalniettemin?

Alvast bedankt!

Ik begrijp dat je voor Indonesië bij aankomst een COVID vaccinatie bewijs moet voorleggen (minstens 2 prikken).

Iemand een idee wat je concreet moet voorleggen?

Op mijn COVIDsafe app bvb. staat dat mijn certificaten "expired" zijn (vaccins van 2021).

Volstaat dat desalniettemin?

Alvast bedankt!
Als ze expired zijn moet je controleren op nieuwe certificaten en dan zijn ze terug bruikbaar normaal. Mn vriendin had van een collega een app daarvoor voor indonesie, zal die vanavond eens vragen.

@Gravetiet en @Racing_Genk alvast dikke merci voor jullie tips? Wij gaan die vant weekend op ons gemak eens bekijken se.

Wij hadden in bali ook iets tegengekomen met olifanten (mason elephant park dacht ik), kreeg ook vrij goeie recensies, iemand die dat gedaan heeft en het zou aanraden om te doen?

In Yogyakarta, Lovina en Ubud telkens een vrije dag
Als ik Yogyakarta hoor moet ik steeds spontaan denken aan Borobudur (wat je al bezoekt) en de beklimming van Merapi.
Het laatste is echt wel een aanrader... Je gaat in groep met een gids helemaal tot boven om de zonsopgang waar te nemen. Onderweg zie je de sporen van de dodelijke uitbarstingen van enkele jaren geleden. En eenmaal boven heb je een prachtig zicht.

Sinds donderdag terug van twee weken Indonesië (Bali, Nusa Penida, Flores), daarvoor eerst nog drie weken in Vietnam gezeten voor de familie van de vrouw te bezoeken, van letterlijk geen andere toeristen te zien, naar het toeristenhotspot Bali is nogal een verandering, al vond ik het nog zeer goed meevallen, nergens echt druk en dan zie je toch het gigantische toeristische aanbod dat wat zieltogend erbij staat.

Van het regenseizoen hadden wij geen last gelukkig, hoewel het misschien wel elke dag heeft geregend, was dit vaak s'avonds of snachts of heel kortstondig, maar één keer moeten schuilen in een tempel, voor de rest zelfs geen paraplu of regenjas nodig nodig gehad. Als hoogtepunt vonden wij onze boottocht vanuit Labuan Bajo naar het Komodo nationaal park (Padar island!, pink beachs, snorkelen, de komodo dragons zien was nog het minst interessante). Nusa Penida was ook leuk met Diamond beach en Klingkin (daar wel veel toeristen)..

Enfin van alle landen die ik het ZO Azie al heb bezocht, staat Indonesie toch wel zeer hoog in de rangschikking.

Alternatief is om Grab te downloaden (De uber variant van Azie).
Is dat nog steeds Grab in indonesië?

in Thailand is grab al een paar jaar naar de achtergrond verdwenen, en is het nu vooral BOLT die goedkope taxi ritten aanbied
(grab enkel nog voor pakketjes en food delivery's interessant)

deze vind ik ook een interessante reis link

Terug
Bovenaan